שתף קטע נבחר

 

הרב כדורי לישי: אם תפגע בנמני - תיפגע

עסקן ש"ס משה נמני מונה לפני חודש ליו"ר המועצה הדתית בירושלים. אולם בעקבות וטו חמור שהטילו החרדים האשכנזים על מינויו של "הפרחח - הצלם בהיכל", הסכים אלי ישי לוותר על המינוי. כעת נחלץ הרב כדורי למען נמני ומאיים על ישי : "כל מי שפוגע בו - ייפגע. אם תיכנע להם, נתנתק מש"ס". זוהי פרשת השבוע

קמיעות, סגולות, קפידא לסוגיה (קללה מידי שמיים המוטלת על הפוגע ברב), וכיוצא באלה - תמיד לקחו חלק בדרך ההתנהלות של הפוליטיקה החרדית בכלל, ובזו של ש"ס בפרט. אך נדמה שהשבוע נשבר שיא קטן אפילו בש"ס. פעילים בתנועה גייסו את האמונה בכוחו המאגי של זקן המקובלים, הרב יצחק כדורי, כדי לסייע לעסקן ש"ס, משה נמני, במאבקו על תפקיד יו"ר המועצה הדתית בירושלים.
נימני מונה לתפקיד לפני כחודש על ידי שר הדתות החדש מטעם ש"ס, אשר אוחנה. אך לאחר איום במלחמת עולם מצד החרדים האשכנזים הביעו אלי ישי והנהגת ש"ס הסכמה לוותר על מינויו.
לצדו של נמני התייצבה חצרו של הרב כדורי, ובאיגרת מיוחדת ליו"ר ש"ס, אלי ישי, שהגיעה לידי ynet, ושעליה חתום הרב כדורי, נדרש ישי שלא לאלץ את נמני לעזוב את תפקיד יו"ר המועצה הדתית. כאמצעי שכנוע מופנית לעבר אלי ישי אזהרה ברורה כי אם לא ימלא את דרישתו של זקן המקובלים, הוא, אלי ישי, ייפגע.
"מודיע לך כי אני אוסר עליו להתפטר", נכתב באיגרת העוסקת בנמני, "כל מי שפוגע בו - ייפגע, מאחר שאני ברכתי אותו שיצליח". האיגרת נחתמת באזהרה נוספת, מיסטית פחות, על פיה חצרו של הרב כדורי תתנתק מש"ס אם אלי ישי לא ישעה לבקשתו של זקן המקובלים: "אם תיכנע להם, נתנתק מש"ס", כותב הרב כדורי.
ישי היה רוצה להותיר את נמני בתפקידו ולכבות את השריפה הקטנה, אלמלא היה הדבר כרוך בהתלקחות ענק עם הנהגת הציבור החרדי האשכנזי, שהטילה וטו על מינויו של "הפרחח - הצלם בהיכל", משה נמני, לתפקיד יו"ר המועצה הדתית בירושלים. החרדים האשכנזים דורשים את התפקיד לעצמם.
ישי מצוי בין הפטיש הרועד והמאיים של הרב כדורי לסדן היציב והמאיים לא פחות של הרב אלישיב. פוסק הדור, הרב יוסף שלום אלישיב, הוא שהתייצב בראש המתנגדים למינויו של נמני. נמני השתמש באיגרת של הרב כדורי גם כדי לנסות להשפיע על הרב אלישיב.
ביום שני השבוע נשלח העתק מהאגרת ששלח הרב כדורי לאלי ישי לביתו של הרב אלישיב.
בביתו של המנהיג הליטאי קראו את המלים "כל מי שפוגע בו - ייפגע" וזעמו. נמני ואנשיו הבינו את הטעות, וביום שלישי בבוקר שיגרו לרב אלישיב איגרת מתוקנת. באיגרת הזו, שגם היא הגיעה לידי ynet, מעודן נוסח האזהרה נגד פגיעה בנמני: "פגיעה בו כפגיעה בי עצמי", כותב הרב כדורי.
מקורבי הרב אלישיב הסבירו כי כנראה שהאיגרת המתוקנת הגיעה קצת מאוחר מדי, שכן כבר באותו ערב מצא עצמו נמני מאושפז בחדר המיון של בית החולים שערי צדק עם "לחץ דם גבוה - 175, קצב לב לא סדיר וסוכר 400, כמעט התקף לב", כדבריו של החולה.

"התורה לא ניתנה רק לאשכנזים"

נכון לשעת כתיבת שורות אלה, ש"ס כנראה נכנעה, והיא תוותר על שירותיו הטובים של נמני בתמורה לשלום בית וניהול משותף של המועצה הדתית. בכך הצליחה למנוע את מימוש האיום האולטימטיבי של האשכנזים: "נכתוב נגדכם מאמר ב'יתד נאמן'".
השבוע, שוב התברר שהנהגת ש"ס - למרות 17 המנדטים שלה, עדיין חוששת מאוד ממפלגת חמשת המנדטים האשכנזית - יהדות התורה. ועוד התברר עד כמה עדינה רקמת היחסים בין ש"ס לבין החרדים האשכנזים. שכן אך כפסע היה כדי שהמאבק הזה על תפקיד כביכול שולי, יוביל לפיצוץ וקרע בין ש"ס לבין יהדות התורה. ביום שני השבוע נגנז ברגע האחרון מאמר שיועד להתפרסם בעיתונים האשכנזים ושבו בין היתר אמורה היתה ש"ס לחזור ולהיות "מפלגת ש"ס" ולא "תנועת ש"ס", ניואנס חשוב בטרמינולוגיה של העיתונות החרדית. כותרת המאמר הגנוז היתה: "תדהמה מהפרת ההבטחה של ש"ס", והמסר: "לנתק כל מגע עם ש"ס".
ש"ס אמנם נבהלה ונכנעה, אך היה גם מי ששם את נפשו בכפו והעז לצאת נגד החרדים האשכנזים בגלוי. דובר ש"ס, איציק סודרי, פרסם בגליון האחרון של ביטאון ש"ס, "יום ליום", את "מאמר התנועה" תחת הכותרת השאולה מיחסי המן ומרדכי היהודי: "לא נכרע ולא נשתחווה".
במאמר סונט סודרי בביטאון דגל התורה "יתד נאמן", וכותב כי מינויו של נמני נבע מ"אפליה זועקת לשמיים בין מפקחי כשרות ספרדים ואשכנזים, הן בשכר והן בדרך קבלתם לעבודה, אם בכלל". סודרי מאשים את החרדים האשכנזים בפטרנליזם ומבהיר: "איננו חיים בחסדיכם ואם טרם הבחנתם בכך, הרי שאנחנו זה מכבר אופים את העוגה ומחלקים אותה לפי אמות מידה של שוויון וצדק, ולא משוועים לשיירים".
פרשת נמני חשפה שוב את תחושות העלבון של הציבור החרדי הספרדי. אפילו באיגרת של הרב כדורי אל אלי ישי, נכתב במפורש: "התורה ניתנה לכל עם ישראל, לא רק לאשכנזים. לנו גם יש גדולי תורה... לא תפחד מהאיומים שלהם".

יציאת השבת

סיפור של דרשן ספרדי שיצא בשבוע שעבר בחריפות נגד הכמיהה אחר מיסטיקה, קמעות וסגולות:
"פעם בא יהודי אחד לרב מבריסק וביקש ממנו סגולה, אבל הרב סירב. הפציר בו היהודי והפציר בו. בסופו של דבר נעתר הרב מבריסק ואמר לו: 'אני מכיר רק סגולה אחת. כשאשתי מביאה לי מרק חם אני מחכה עשר דקות - זו סגולה בדוקה שהמרק יתקרר".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שאולי שם טוב
כדורי וישי, בימים פחות מתוחים
שאולי שם טוב
מכתבו של הרב כדורי לישי
מומלצים