שתף קטע נבחר

האחד במאי

כיצד הפך חג הפועלים למועד פתיחת שנת דגם, מי מרוויח מכך ולמה זה לא חשוב...

וותיקי היישוב העברי, לוחמי בריגדות וגיבורי מלחמות זוכרים ודאי כי מאז שנות השישים, כאשר מכונית עדיין נחשבה למותרות ותיבה אוטומטית ומזגן יועדו לשועי עולם (ואנשי צבא בכירים, איך לא...), הייתה שנת הדגם נפתחת באמצע חודש אוגוסט. אתם יודעים, השלב הזה בו "עוברת" המכונית "שנת לידה" לכאורה, השלב בו אתה מחזיק בחניון "מודל מתקדם" יותר - עם כל ענייני התדמית והכבוד הקשורים לכך.
אך באמצע שנות התשעים החליט משרד התחבורה "ללכת עם הקדמה". שנת הייצור נקבעת היום לפי הצהרות היצרן. כלומר, מה שלמעשה משנה היא האות או המספר ב"לוחית הזיהוי" של הרכב, ולא תאריך ההגעה לארץ או אפילו הייצור.
ליבואנים לקח מעט מאד זמן כדי להתעשת, ולגלות את הפוטנציאל השיווקי האדיר בתקנה. תסמכו על המוח היהודי שימציא לנו כבר פטנטים... בנוסף, יצרנים לא מעטים הסכימו לציין את הדגמים שיצאו מהמפעל כשנת הדגם הבאה, כבר בתאריך מוקדם יותר. מעין שיתוף פעולה ממנו יצאו כמעט כל הצדדים נשכרים. הלקוח, היבואן והיצרן גרמו את סבב ה"כאילו" עם חיוך על השפתיים.
כל-כך מרוצים היו כולם, עד שהפיתוי לדחוף את שנת הדגם יותר ויותר לאחור הפך לכמעט בלתי נשלט. אתם יודעים - הקהל דורש... כך ראינו בשנים שאחרי כיצד חגיגות שנת הדגם החדשה הולכות ומתקדמות, בצעד עז והילוך נמרץ, אל עבר תחילת השנה. מותגים אחדים, וזו אינה בדיחה כלל, מציינים את פתיחתה של השנה כבר בחודש מרץ!
אך כדי שלא להפוך את העניין לחלוטין לבדיחה, החליט משרד התחבורה בשיתוף עם איגוד היבואנים לפתוח את שנת הדגם בצורה קבועה ואחידה - בבתחילת חודש מאי. אגב, החלטה זו אינה גורפת, וחלקם של היבואנים יפתח את שנת הדגם מאוחר יותר. בדרך כלל, כתוצאה מסירובו של היצרן לשתף פעולה עם הישראבלוף.

אז מה הבעיה?

לכאורה, אין כל בעיה. מי שרוצה או יכול פותח שנת דגם בתחילת מאי, מי שרוצה עושה זאת מאוחר יותר. הבעיה היא כמובן הייחוס הרב שנותן לעניין זה השוק, מחירון הרכב הקובע את המחיר והלקוח. מה לעשות, ולמרות ציון שנת דגם צעירה יותר, לעיתים קרובות אין כל משמעות לכך. בכל זאת, מי שרכש את אותה מכונית שבועיים קודם, ימכור אותה בהמשך במחיר נמוך מזה שרכש אותה מעט אחרי כן. בנוסף, זה שקנה רכב "חדש" והסכים לשלם עליו מחיר גבוה יותר (וכן, יש הנחות סוף עונה), לא תמיד מקבל באמת את מה שיהיה בהמשך המודל החדש האמיתי.
הבעיה כמובן היא בקביעה המלאכותית והמעוותת של כניסת שנת דגם ובחשיבות הגדולה כל-כך שנותן לה שוק המשומשות. פתרון מורכב יותר, כמו ציון תאריך הייצור של הרכב, יחד עם מועד הגעתו ותאריך עלייתו על הכביש על רשיון הרכב, משמעותי הרבה יותר. כל זה בתנאי כמובן שגם הלקוחות יהיו מוכנים לאמץ גישה ההופכת את חישוב ערך הרכב למורכב יותר וכזה התלוי לא רק בשנתון אלא גם בחודש בו עלה הרכב לכביש. שהרי כעת, אם היצרן מוכן, יכולות גם מכוניות שיוצרו לפני חודשים אחדים לעלות על הכביש שלנו כדגמי 2002, ובתנאי שהיצרן רושם את הספרה הנכונה במספר השלדה...

אגב, לא לשכוח

בנוסף, כדאי לזכור שאצל יצרנים רבים - במיוחד האירופאים - מנוצלת חופשת הקיץ להתקנת שיפורים מסוימים במכונית, חלקם אפילו לא נראה לעין ולא זוכה לפרסום. לפעמים זו אפילו העדפת היצרן. שלא להזכיר שינויים קוסמטיים קלים, חלקם באמת כמעט ולא נראה לעין בלתי מזוינת ומנוסה מאד. אלה הם באמת דגמי 2002, אלא שהם יגיעו רק בספטמבר או אוקטובר...

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אודי A4 מודל 2002 - מודרנית ונמכרת מעכשיו
אודי A4 מודל 2001 - מיושנת ונמכרת עד עכשיו
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים