שתף קטע נבחר

כך עושים כסף קל - בדרך לעבודה

כל אחד ואחת מכם יכול לחסוך לא פחות מ-1,000 שקל בכל חודש, בקלות. כל מה שאתם צריכים לעשות הוא לחלוק את השימוש במכונית הפרטית שלכם, עם עוד מספר חברים לעבודה. ותמיד אפשר כמובן להשתמש בתחבורה הציבורית. אנחנו מספרים לכם כיצד בדיוק

אנחנו הישראלים אוהבים לחסוך. הרי ניסע לצד השני של העיר כדי לחסוך 30 אגורות ממחיר חסה, ונרחיק עד קלקיליה כדי לחסוך כמה שקלים בתיקון תקר. ולא בגלל שאנחנו קמצנים, חלילה. אנחנו פשוט לא אוהבים "לצאת פראיירים". ובכל זאת, דווקא כשמדובר באחת ההוצאות השוטפות הגדולות ביותר - השימוש במכונית הפרטית - אנחנו מתנהגים כאילו יש לנו חשבון בנק סודי בשוויץ ושני דודים עשירים בפלורידה.


"בדד, אסע..." (צילום: עידו ארז)

 

לא מבינים במה מדובר? בפעם הבאה שאתם נוסעים למקום העבודה שלכם, הביטו במושב שלידכם. ואחר כך הציצו-נא במושב מאחור. כל המושבים ריקים, נכון?

 

לפי נתונים של ארגון "תחבורה היום ומחר" יותר מ-60% מהישראלים נוסעים למקום העבודה במכונית הפרטית. וברוב המקרים, הנהג נוסע לבדו, ללא נוסעים נוספים. וכך בדיוק אתם מפספסים הזדמנות לחסוך הרבה מאד כסף: אם רק תשנו את הרגלי הנסיעה שלכם, תוכלו לחסוך יותר מ-1,000 שקל בחודש.

 

אז איך חוסכים?

כל מה שאתם צריכים לעשות הוא למצוא שלושה שותפים לנסיעה היומית לעבודה, כולם בעלי מכוניות פרטיות. כל יום מתחלף הנהג האחראי על הסעת השותפים, וכך נחלקת עלות הנסיעה החודשית בארבע. "קאר פול" קוראים לזה בלעז, או "נסיעה משותפת" בעברית. וכמה בדיוק זה חוסך לכם? הוציאו עפרון ורשמו:

 

על פי תחשיב של סמדר ומשה קצין מחברת "חשב", מחיר קילומטר נסיעה במכונית משפחתית 1.6 ליטר ממוצעת, עומד על 1.02 שקל. (המחיר מורכב משקלול של ההוצאות המשתנות: דלק, תיקונים, חלפים וכו'). ולכן, עלות הנסיעה של נהג הנוסע מכפר סבא לתל אביב ובחזרה, מרחק של כ-40 ק"מ בסך הכל, עומדת על 40.8 שקל. לסכום זה יש להוסיף את עלות הנסיעה בתוך עיר המוצא ועיר היעד - כ-20 ק"מ בסה"כ - וכן את עלות החנייה בתל אביב, העומדת על כ-30 שקל בממוצע. כך, ההוצאה היומית הכוללת של הנסיעה עומדת על 91.2 שקל. ההוצאה החודשית, ב-20 ימי עבודה, עומדת על 1,824 שקל.


איך הכי זול להגיע לעבודה מכפר-סבא לתל-אביב?

איך הכי זול להגיע לעבודה מכפר-סבא לתל-אביב?
נסיעה מכפר-סבא לתל-אביב וחזרה מכונית פרטית, נהג בלבד מכונית פרטית, נהג + 3 נוסעים אוטובוס רכבת + אוטובוס
מחיר ליום 91.2 91.2 43.8 44.4
מחיר לחודש 1,824 456 503* 403

* המחיר כולל עלות שני כרטיסי חופשי-חודשי: אגד לנסיעה בינעירונית (311 שקל) ודן לכל תל-אביב (192)

 

מאחר שבנסיעה משותפת, העלות יכולה להתחלק בין ארבעה שותפים, ההוצאה החודשית של כל אחד מהשותפים עומדת על 456 שקל בלבד. כלומר: חסכון של 1,368 שקל. בשנה זו יוצא לכם יותר מ-16,000 שקל.

 

אפשר לחסוך עוד?

כמובן שהדרך הזולה ביותר לנסיעה היא עדיין תחבורה ציבורית. גם אם תבחרו בנסיעה באוטובוס בלבד או בנסיעה משולבת של רכבת ואוטובוס, החיסכון שלכם יהיה גדול מזה שמציעה נסיעה משותפת. יתרון נוסף הטמון בשימוש בתחבורה ציבורית הוא חיסכון בזמן, במיוחד כאשר משתמשים ברכבת (ובהנחה שהיא אינה מאחרת, כמובן). אבל, בינינו, כמה ישראלים יהיו מוכנים לוותר על הנוחות של נסיעה במכונית פרטית?


איך הכי זול להגיע לעבודה מבאר-שבע לתל-אביב?

איך הכי זול להגיע לעבודה מבאר-שבע לתל-אביב?
נסיעה מבאר-שבע לתל-אביב וחזרה מכונית פרטית, נהג בלבד מכונית פרטית, נהג + 3 נוסעים אוטובוס רכבת + אוטובוס
מחיר ליום 280.92 280.92 95.6 132.8
מחיר לחודש 5,618.4 1,404.6 740* 765.5

* המחיר כולל כרטיס חופשי-חודשי של דן (192 שקל) לנסיעה בכל תל-אביב, וגם 20 נסיעות הלוך-חזור באוטובוס בינעירוני של אגד (27.4 שקל ליום)

 

צריך גם לזכור שמלבד החיסכון בהוצאות, לנסיעה משותפת יש יתרונות נוספים, לא פחות חשובים: פחות מכוניות נוסעות על הכביש, עומסי תנועה קצרים יותר, זיהום אוויר מופחת והקטנת מספר המכוניות במרכזי ערים ובריכוזי אוכלוסיה.

 

אז נכון, נסיעה משותפת כרוכה בחוסר נוחות מסוים: צריך לתאם את זמני הנסיעה של ארבעת השותפים, צריך לתאם נקודות פיזור ואיסוף, ולעתים צריך להאזין לכל מיני סיפורים שלא תמיד מעניינים אתכם ("אתם שומעים, הבן שלי ממש גאון!"). ובכל זאת, החיסכון הכספי צריך להיות מספיק משכנע כדי שתשקלו את האלטרנטיבה של נסיעה משותפת.

 

מה המדינה עשתה בשבילך? 

כדי לעודד נסיעה משותפת, צריך יותר מרצון טוב מצד הנהגים. מדינת ישראל יכולה - וצריכה - לעודד את הנהגים לחלוק את הנסיעה היומית לעבודה עם שותפים. אחת הדרכים לכך היא הגדלת מספר הנתיבים הייעודיים לתחבורה ציבורית ולמכוניות בהן ארבעה נוסעים או יותר. בצורה זו, נהגים הבוחרים בנהיגה משותפת ייהנו מנתיבים פנויים, שייקצרו את זמן הנסיעה היומי לעבודה ובחזרה.

 

דרכים נוספות לעידוד נסיעה משותפת ייפתחו בעתיד, אם וכאשר יוטלו אגרות גודש בכניסה לערים הגדולות. כדי לעודד נסיעה משותפת, המדינה יכולה לפטור מכוניות בהן ארבעה נוסעים או יותר מתשלום אגרה שכזו. עוד דרך יכולה להיות פטור מתשלום בכבישי אגרה, כמו כביש מספר 6 למשל, כמו שמקובל בכמה מדינות בארה"ב.

 

אבל גם אם מדינת ישראל לא תעודד נסיעה משותפת, הרי גם את התחבורה הציבורית היא לא ממש מעודדת, זה לא ממש צריך להרתיע אתכם. אתם הרי לא פראיירים. מציעים לכם לחסוך יותר מ-1,000 שקל בחודש - לא תנסו?!

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
"מישהו צריך טרמפ?"
צילום: רויטרס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים