שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מי אשם בריבוי התאונות ברכבת ישראל?
    רק בשבוע האחרון אירעו ברכבת ישראל מספר תאונות קשות, שגרמו לנזקים קשים והשבתת קטרים וקרונות. תאונות אלה מצטרפות למספר תאונות רכבת חמורות אחרות, שהן הושבתו קטרים וקרונות, תוך נזקי עתק. הרכבת: "שיפור מערך ההכשרות ושיפור התשתיות יקבל עדיפות בתוכנית העבודה ל-2009"

    האם אסון הרכבת הבא מתקרב? בחודשים האחרונים אירעו ברכבת ישראל מספר תאונות חמורות, בהן הושבתו קטרים וקרונות ונגרם נזק הנאמד במיליוני שקלים. אתמול (א') בשעות הערב פגעה רכבת נוסעים בקטר חונה, בתחנה בחיפה. למרבה המזל, רכבת הנוסעים הייתה ריקה ובתאונה רק נגרם נזק לחמישה קרונות חונים. ברכבת מיהרו אתמול להודיע כי הוקמה ועדת חקירה פנימית שתבדוק את האירוע החמור, ותפיק לקחים.

     

    אלא שהתאונה אתמול היא אחרונה בסדרה מדאיגה של תאונות ואירועי בטיחות חמורים, שאירעו בחודשים האחרונים. במהלך השבוע האחרון בלבד, אירעו שתי תאונות נוספות: במוצאי שבת (20.12) קטר פגע בקטר אחר בתחנת הרכבת בחיפה, בתאונה הנקראת "ניגוח". התוצאה: נזק לשני הקטרים. בתגובה לפניית ynet, אומרים ברכבת ישראל כי הם אינם מכירים את האירוע האמור.

     

    ביום רביעי שעבר (17.12), שני קטרים מחוברים, שהגיעו לחלץ רכבת משא שנתקעה באזור ממשית בנגב, פגעו בקטר הרכבת המושבת. כתוצאה מכך נפצע נהג הקטר המחלץ, ושלושת הקטרים הושבתו. על-פי הערכות ראשוניות, הנזק עשוי להגיע לכמה מיליוני יורו. לטענת רכבת ישראל, הסיבה לפגיעה הייתה בלימה מאוחרת מדי של נהג הקטר המחלץ. בכל מקרה, כך מבהירים היום ברכבת, הוקמה ועדת חקירה מיוחדת בראשות סמנכ"ל חטיבת נוסעים, אך טרם פורסמו מסקנות.


    תאונת הרכבת במוסך לוד: שימו לב לעיוותים שנגרמו לקרון מעוצמת המכה

     

    אך בכך לא מסתיימת שרשרת התאונות: באוקטובר האחרון פגע חזיתית מערך רכבת - קטר וארבעה קרונות דו-קומתיים - במערך חונה במוסך הרכבת בלוד.

    ממידע שהגיע לידי ynet, מהירות המערך הפוגע הייתה גבוהה משמעותית מהמותר בשטח המוסך. כתוצאה מהתאונה, נגרם נזק חמור במיוחד לשני מערכי הרכבת. על-פי הערכות ראשוניות, תיקון הרכבות עשוי להסתכם בכמה מיליוני יורו. יש לציין כי צוות חקירה מיוחד של יצרנית הרכבת, חברת בומברדייה, הגיע על-מנת לבדוק האם ניתן להמשיך לעשות שימוש בקרונות הפגועים, וזאת מחשש לסכנה בטיחותית. מהרכבת מוסרים היום ל-ynet כי ועדת החקירה הציגה דו"ח מסכם בפני ההנהלה, והמלצותיו אושרו. מנכ"ל הרכבת הורה להשעות את נהג הקטר לצמיתות.

     

    זמן קצר לפני התאונה במוסך לוד, ב-25 בספטמבר, רכבת משא שהסיעה חומרים מסוכנים ירדה מהפסים בצומת ממשית בנגב. גם במקרה זה, נגרם נזק לרכבת. ברכבת מציינים היום כי ועדת חקירה הגישה דו"ח מסכם, שנידון בפני ההנהלה. בנוסף, המנכ"ל הורה להוריד את נהג הקטר לתפקיד עוזר נהג, לרשום לו אזהרה חמורה וכן לקנוס אותו.

     

    יש לציין כי כמה שבועות לפני כן, מידע שהגיע ל-ynet מגלה כי בתחנת הרכבת במודיעין, פגע קטר במספר קרונות חונים. הנזק: שניים מהקרונות הושבתו.

     

    משרד התחבורה נרדם בשמירה

    ראוי להזכיר כי בספטמבר האחרון, הגישה פרקליטות מחוז דרום כתב אישום נגד רכבת ישראל, בגין גרימת מוות וחבלה ברשלנות בתאונות הרכבת ברבדים  ובאחוזם, בשנת 2006. הפרקליטות האשימה את הרכבת ושלושה מבכיריה, בכך שלא נקטו אמצעים סבירים למניעת התאונות. זאת, למרות שהסכנה באזור התאונות הייתה ידועה לנאשמים.

     

    למעשה, ליקויי בטיחות ברכבת אינם עניין חדש: מזה מספר שנים, מתריעים גורמים שונים על בעיות בטיחות חמורות - וכן על אופן טיפולה של הרכבת בבעיות אלה. אולי הבעיה החמורה ביותר, נוגעת לכך שהרכבת אינה נתונה לביקורת מקצועית חיצונית, ולמעשה מנהלת את ענייניה ללא פיקוח אפקטיבי מצד משרד התחבורה.


    תאונת הקטרים ליד ממשית בנגב: נזק חמור לשלושת הקטרים המעורבים

     

    דו"ח מבקר המדינה שפורסם בשנת 2006, קבע באופן חד-משמעי כי "משרד התחבורה פועל בעצלתיים להסדרת הפיקוח על הרכבת. עליו להסדיר בחקיקה ראשית או בחקיקת משנה, לפי הצורך, את מתן הרישיונות לנהגי רכבת; את חלוקת הסמכויות בינו ובין הרכבת; ואת סדרי הפיקוח על פעילות הרכבת, לרבות הפיקוח על סדרי הבטיחות ועל ענישה ראויה של נהגי רכבת המתרשלים בתפקידם ומסכנים את הציבור. אין זה ראוי להשאיר בעינו את המצב שבו הרכבת מפקחת על עצמה".

     

    אלא שלמרות דבריו החריפים של המבקר, רק לאחרונה החל משרד התחבורה בהקמת אגף חדש - "אגף רישוי מסילתי" - שאמור לפקח על פעילות הרכבת. עם זאת, גיבוש התקנות והנהלים הרלוונטיים רחוק מסיום, וכך ממשיכה הרכבת בפועל להיות המבקרת היחידה של פעילותה.

     

    תגובת רכבת ישראל: לאחר כמה מהאירועים המתוארים, הורה מנכ"ל הרכבת על בחינה מעמיקה של שיטת התפעול ונהלי הבטיחות, על מנת לאתר את מקור התקלות התפעוליות. במהלך אוגוסט הורה המנכ"ל כי יכונס צוות מקצועי בראשות מהנדס שינוע מטענים ברכבת, אשר יורכב מבעלי תפקידים מקצועיים, שיבחן את שיטת העבודה במגרשי העריכה של הרכבת. במסגרת העבודה ניתח הצוות את שלבי העבודה, ובמסגרת המלצותיו הצביע גם על צורך בשיפור מערך ההכשרות, שיפור תשתיות ורענון נהלי בטיחות. ממצאי בדיקת האירועים וממצאי הצוות המיוחד והמלצותיו, נדונו בישיבות בראשות מנכ"ל הרכבת. מנכ"ל החברה הורה כי נושא שיפור מערך ההכשרות בחברה ושיפור התשתיות במתחמים יקבל עדיפות ראשונית בתוכנית העבודה לשנת 2009.

     

    תגובת משרד התחבורה: אגף רגולציה מסילתי הוקם במשרד התחבורה לפני יותר מחצי שנה ופועל מזה מספר חודשים. אגף רישוי מסילתי גיבש תוכנית בטיחות מקיפה לרכבת עם הנהלת רכבת ישראל שתצא לפועל בקרוב. התוכנית אמורה להביא את רכבת ישראל לעמידה בסטנדרטים בינלאומיים והיא תואמת את הנחיות האיחוד האירופי. בימים אלה מתבצעת במשרד התחבורה עבודת מטה להקמת גוף חוקר חיצוני לרכבת לחקירת תאונות רכבת חמורות, דוגמת חוקר התאונות האוויריות הראשי שהוקם במשרד התחבורה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים