ביום שישי האחרון הצביע בית הנבחרים של גרמניה בעד רפורמת ה-Cannabis Act, שלה השלכות משמעותיות על תחום הקנאביס הרפואי. באם תעבור באופן סופי את הבית העליון של הפרלמנט, החקיקה צפויה להיכנס לתוקף באופן רשמי במהלך חודש אפריל, ולהוות בשורה אדירה לענקית האירופית.
בגרמניה גרים 83 מיליון אזרחים וכלכלתה האיתנה נתפסת כשוק הקנאביס בעל הפוטנציאל הגדול ביותר מחוץ לצפון אמריקה, שם הלגליזציה של הקנאביס הכתה גלים נרחבים בכל שכבות המשק. המצב בגרמניה, לפחות נכון לערב העברת הרפורמה, מסורבל ביותר. הקנאביס הרפואי עודנו מנוי ברשימת החומרים הנרקוטיים ועל כן דרך אספקתו למטופלים וכן מימונו בידי מערכת הבריאות הממשלתית לוקה בחסר.
החידוש העיקרי של הרפורמה הוא הוצאתו של הקנאביס מסעיף החומרים הנרקוטיים, ובכך הרפורמה תאפשר אספקה של קנאביס רפואי בידי רופאים למטופלים שעונים על ההתוויות המאפשרות את הצריכה ביתר קלות. כמו כן, סביר מאוד להניח כי ביטוח הבריאות הגרמני ייחל לכסות באופן מלא את עלויות צריכת הקנאביס הרפואי שיכולות להגיע למספר דו ספרתי של יורו לכל גרם.
ירוקים ירוקים
שוק הקנאביס המוסדר הגרמני מדשגש עד כה, והוא מוערך נכון לסוף 2023 בכ-390 מיליון אירו, המוזרמים מכ-230,000 מטופלים בלבד, במדינה בה ההערכות השמרניות ביותר מדברות על כ-4 מיליון מבוגרים הצורכים קנאביס באופן תדיר. הורדת הקנאביס מסעיף החומרים הנרקוטיים צפויה להגדיל את השוק משמעותית, ולהניע הן חולים שאינם משתמשים כיום בקנאביס כמזור למחלתן והן אנשים המשתמשים כיום "בשוק השחור" אל עבר הקנאביס החוקי, המפוקח, והממוסה.
כיום שוק הקנאביס הרפואי הגרמני אינו מספק את התצרוכת שלו באופן עצמאי אלא נשען על ייבוא מאסיבי, ועל כן החברות העיקריות שצפויות להיות מושפעות מהרפורמה שוכנות דווקא מחוץ לגרמניה.
ההשפעות על החברות הגלובליות והמקומיות
שוק ההון בבורסה המקומי היה בעברו רווי למדי בחברות מסקטור הקנאביס. מספר דו ספרתי של חברות הסתובבו להן בימי שנת 2019 העליזים במעלה רחוב אחוזת בית בתל אביב ודיברו על תוכניותיהן לכבוש את העולם. כל חברה (ומשקיעיה) הייתה בטוחה שתגיע למכירות של עשרות מיליונים, מאות מיליונים, מיליארדים בשנה. בסופו של יום החלומות של מרבית החברות התנפצו ובזו אחר זו החברות פשטו רגל או יצאו מהבורסה.
ניתן להחריג מרשימה זאת את אינטרקיור (TASE: INCR), המתעקשת לשמור על איתנות ומיצוב שוק חיובי. באמצעות מספר רכישות חכמות, לצד בניית פרוטפוליו מוצרים מקומיים מובילים, הצליחה החברה להפוך לחברת הקנאביס הגדולה ביותר בשוק המקומי ולהגיע למכירות שנתיות של מעל ל-400 מיליון שקלים (לפי קצב המחצית הראשונה של השנה) ו-EBITDA של 30 מיליון שקלים במחצית הראשונה של השנה, ובכך גם הפכה לחברת הקנאביס הרווחית היחידה מחוץ לצפון אמריקה.
אינטרקיור אף השכילה לבנות תשתית בינלאומית באמצעות שיתופי פעולה עם מותגים בינלאומיים כמו מותג הקנאביס של מייק טייסון, tyson 2.0. האם ניתן לטעון כי קופת מזומנים אינטרקיור שבו מעלה מ-100 מיליון שקלים, הובלתה בשוק הקנאביס המקומי והרווחיות בשורה התחתונה יובילו אותה לחדור בהצלחה אל השוק הגרמני?
אחת השחקניות בשוק העולמי שהימרה על השוק ונחשבת לבעלת נתח שוק לא קטן בשוק הגרמני היא חברת הקנאביס הקנדית TILRAY (סימול: TLRY). החברה תכננה לייצר סינרגיה עם הפעילות של ענקית הקנאביס APHRIA איתה התמזגה בשנת 2021, להשתמש ביכולות השיווק והייצור של השתיים בצורה אופטימאלית ולעבור לרווחיות. בפועל, לפי הדוחות האחרונים שפורסמו בחודש ינואר, טילריי ממשיכה להציג הפסדים בגובה של קרוב ל-50 מיליון דולר ברבעון, כלומר כ-200 מיליון דולר בשנה. קופת המזומנים של החברה הולכת ומתרוקנת, לצד מנייתה הנמצאת בסביבות שפל כל הזמנים ומקשה עליה לגייס סכומים להמשך פעילותה. מצבה הפיננסי הרעוע ביותר מעלה ספקות בדבר יכולת החברה לנסות להתרחב ולהישאר שחקנית בשוק הגרמני.
ללא ספק, הצטרפותה של גרמניה כחברה השלישית במועדון המדינות בהן הקנאביס אינו מוקצה פותחת צוהר לעתיד כלכלי מאוסדר כמו בארצות הברית, בה ההשפעות של שוק הקנאביס על הכלכלה ניכרות. אם ישכילו חברות הקנאביס בסטנדרט הרפואי לנצל את החלון החד-פעמי הזה בגרמניה, יתכן שיבואו חזקות ואיתנות לשוק האמריקאי, בו ייתכן וצפוי אקספוננט ענק בדמות השינוי של הגדרת הקנאביס בחקיקה הפדרלית.
כמו בכל תחום אחר, כניסתה המשוערת של ארצות הברית לשוק הקנאביס המאוסדר צפוי להיות הרננס של חברות קנאביס רבות וטובות, בטח אם יגיעו עשירות במזומן ורווחיות במאזן. עם ההתקדמות לקראת הבחירות הנשיאותיות בנובמבר, נמשיך לעקוב אחרי כל ציוץ בנושא מהבית הלבן, שאם יחליט לעקוב אחרי המעצמה ממערב אירופה, יסמן מהפיכה אדירה לחברות כמו TILRAY וגם כמו אינטרקיור הכחולה-לבנה.

הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה. אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.
הכתבה נכתבה בשיתוף "הזירה״, שירות מסחרי לסיקור חברות, טכנולוגיות ושווקים בישראל. אין באמור לעיל המלצה לביצוע פעולה כלשהי בני״ע ויש להניח שיש לכותבים עניין באמור. התוכן לעיל הינו לצורכי העשרה בלבד. התוכן לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. הכותבים אינם אחראים לכל שגיאה, השמטה ו/או טעות.