גרמניה הפכה היום (שישי) למדינה הגדולה ביותר באירופה שמתירה שימוש חופשי בקנאביס, אחרי שהפרלמנט אישר את תוכנית הלגליזציה הממשלתית - שלפיה כל אזרח מעל גיל 18 יוכל להחזיק עד 25 גרם קנאביס במרחב הציבורי, ויוכל לגדל בביתו הפרטי עד שלושה צמחי קנאביס.
3 צפייה בגלריה
גרמניה אישרה לגליזציה של קנאביס
גרמניה אישרה לגליזציה של קנאביס
חוגגים לגליזציה בברלין
(צילום: JOHN MACDOUGALL / AFP)
3 צפייה בגלריה
גרמניה אישרה לגליזציה של קנאביס
גרמניה אישרה לגליזציה של קנאביס
1.3 מיליון משתמשים מרוצים. שולץ מצביע בעד הלגליזציה
(צילום: Odd ANDERSEN / AFP)
עם העברת הרפורמה הצטרפה גרמניה למלטה וללוקסמבורג, שתי המדינות היחידות באירופה שהפכו עד כה את השימוש בקנאביס לחוקי; ולהולנד, שבה השימוש חוקי במרחב הציבורי עד ל-5 גרם. בעולם העבירו כבר שש מדינות חוקים דומים: אורגוואי, מקסיקו, קנדה, תאילנד, גאורגיה ודרום אפריקה. בארצות הברית השימוש בקנאביס חוקי במדינות מסוימות.
הבית התחתון של הפרלמנט בגרמניה, הבונדסטאג, תמך ברפורמה שקידמה הקואליציה בראשות הקנצלר אולף שולץ, והיא אושרה ברוב של 407 קולות לעומת 226. שר הבריאות הגרמני, קרל לאוטרבך, הסביר כי מטרת הממשלה היא להילחם בשוק השחור ולהגן בצורה טובה יותר על האזרחים הצעירים במדינה. לדבריו, החוקים הנוכחיים שאסרו על צריכה פרטית של קנאביס כשלו, שכן צריכתו רק גדלה - והוא נמכר בשוק השחור ללא כל פיקוח, ולעיתים גם "מזוהם".
"לא משנה מה אנחנו עושים, לא נוכל להמשיך בדרך זאת", הסביר השר לחברי הפרלמנט. "אמנם אפשר להמשיך לטמון את הראש בחול, אבל לא נצליח לפתור אף בעיה בדרך הזאת", הבהיר, והדגיש את יתרונות הפיקוח על הקנאביס שנמכר. לאוטרבך סיפר כי הוא עצמו התנגד במשך זמן רב ללגליזציה, אך הגיע למסקנה שהסרת הטאבו סביב הקנאביס - ובמקביל נגישות למידע מהימן לגבי סכנות אפשריות של שימוש בו - היא הדרך הנכונה להתמודד עם התופעה.
3 צפייה בגלריה
גרמניה אישרה לגליזציה של קנאביס
גרמניה אישרה לגליזציה של קנאביס
הפיקוח על מכירות הקנאביס יתהדק. שר הבריאות הגרמני
(צילום: Odd ANDERSEN / AFP)
לפי החוק החדש, שייכנס לתוקף ב-1 באפריל, כל אזרח מעל גיל 18 יוכל כאמור להחזיק עד 25 גרם קנאביס לשימוש עצמי במרחב הציבורי, ויוכל לגדל עד שלושה עציצים בביתו. בנוסף, ניתן יהיה לרכוש עד 25 גרם ביום או 50 גרם בכל חודש, אך מי שטרם הגיע לגיל 21 יוכל לרכוש רק 30 גרם.
רכישת הקנאביס תתאפשר ב"מועדוני קנאביס חברתיים", שאליהם יוכל להצטרף כל אזרח יחד עם עד 500 חברים נוספים - כולם תושבי גרמניה. עם זאת, החוק אוסר על פרסומות או חסויות למכירת קנאביס, ו"מועדוני הקנאביס" לא יוכלו להתמקם בקרבת בתי ספר ומגרש משחקים וספורט.
בגרמניה, לפי סקרים שונים, 1.3 מיליון אזרחים משתמש באופן קבוע בקנאביס - ועוד כשלושה מיליון וחצי תושבים נחשבים ל"משתמשים מזדמנים". החוק החדש מיטיב עם המשתמשים הקבועים, אך ה"מזדמנים" יתקשו להשיג קנאביס באופן חוקי. עם זאת, בשנים הקרובות - בהתאם לתוצאות הרפורמה - צפויה הממשלה להרחיב את החוק. לצד זאת, נציין, גרמניה צפויה להדק מאוד את הפיקוח על מכירות הקנאביס - ובמקביל גם לבטל רטרואקטיבית את ההרשעות הקודמות של מי שסוחב איתו עבירה פלילית בגין אחזקה ושימוש בסם.