ישראל ואיראן הן יריבות גיאו-אסטרטגיות כבר עשרות שנים. איראן רואה בישראל איום קיומי ומאיימת על ריבונותה, בעוד ישראל חוששת מתוכניותיה הגרעיניות והתוקפניות של איראן באזור. את זאת ועוד כולנו יודעים. בשנים האחרונות המתיחות הלכה וגברה, בעיקר בשל הסכם הגרעין שנחתם עם איראן וכן מעורבותה במשטרים עוינים בסוריה, לבנון ועיראק. כמובן שהזרז המהותי מכול הוא ה-7 באוקטובר שהצית את המזרח התיכון לרמות מתח והסלמה חדשות.
המצב הכלכלי של ימינו הוא נגזרת ישירה למצב הבטחוני, שמצד אחד מהווה גורם חשש ולחץ לאוכלוסיית הארץ, אך מצד שני גם מתפקד כזרז כלכלי (עוד על השפעות של מלחמות על כלכלה ניתן לקרוא בסקירת המאקרו מדצמבר). בימים מלחיצים ותנודתיים כמו אלו שחווינו, נוצרות בבורסה הזדמנויות מעניינות, ומניות החברות הישראליות הפועלות בתחום הביטחוני נדמות כאטרקטיביות יותר עבור משקיעים. אלו כמה מהשחקניות הבולטות בשוק:

אלביט מערכות

אלביט מערכות היא אחת מחברות הגדולות הנסחרות בשוק הישראל. היא עוסקת במגוון רחב של תחומים ביטחוניים כמו אלקטרוניקה, אלקטרו-אופטיקה, ארטילריה, תעופה, לייזר ועוד. אלביט מתמחה בפיתוח מערכות שליטה ובקרה, מודיעין ותצפית. היא מוגדרת על ידי ישראל כמוקד הידע הלאומי בתחום הלייזר רב-עוצמה והלוחמה האלקטרונית. בין המוצרים המרכזיים שלה ניתן למנות מערכות הגנה למטוסים מפני טילים, מל"טים, קסדות ראיית לילה למטוסי קרב, פגזי טנקים ורקטות מונחות.
בשנים האחרונות אלביט ביצעה רכישות אסטרטגיות של חברות כמו תעש, החטיבה לראיית לילה של האריס וספרטון. בשנת 2022 הסתכמו הכנסותיה בכ-5.5 מיליארד ובשנת 2022 הסתכמו הכנסותיה בכ-5.9 מיליארד. צבר ההזמנות העומד לביצוע שלה הוא כ-17.8 מיליארד דולר המבשר לה המשך צמיחה. ענקית הביטחון היא חברה דואלית, וככזו היא נסחרת גם בבורסה בת"א וגם בנאסד"ק בארה"ב. בעל השליטה הוא איש העסקים מיקי פדרמן והמנכ"ל הוא בצלאל מכליס. שווי השוק שלה עומד על כ-32 מיליארד שקלים בעוד שמכפיל הרווח שלה הוא 40.56.

אורביט טכנולוג'יס

אורביט הינה ספקית מובילה של מערכות תקשורת מתקדמות המהוות מרכיב חיוני בפתרון שהן משרתות וכן הינה ספקית של שירותים נלווים, בשני שווקי יעד – השוק הבטחוני/ממשלתי והשוק המסחרי.
החברה מפתחת, מייצרת ומשווקת ללקוחותיה ברחבי העולם מערכות תקשורת לוויינית לפלטפורמות ניידות – קרקעיות, ימיות ומוטסות, מערכות עקיבה, תקשורת וטלמטריה בין פלטפורמות ניידות ונייחות ללוויינים, למטוסים, מזל"טים וטילים ומערכות ניהול תקשורת שמע עבור מטוסים.
החברה היא מובילת שוק גלובלית של מוצרים חדשניים לשוק מערכות שמע למטוסים, מערכות תקשורת לווייניות לפלטפורמות נעות וקבועות ומערכות עקיבה ותצפית מהחלל.
צבר הזמנותיה עומד על 97.1 מיליון ש"ח, המהווים צמיחה של 35% לעומת שנה שעברה. שווי השוק שלה עומד על כ-630 מיליון שקלים ומכפיל הרווח שלה 16.95.

אימג'סט אינטרנשיונל

אימג'סט מספקת פתרונות מודיעין מבוססי חלל וחישה מרחוק ללקוחות צבאיים ואזרחיים. לחברה שלושה קווי מוצר מרכזיים: הראשון, שירותי הלווין של אימג'סט המספקים ללקוחותיה שירותי תצפית מלוויינים בעלי רזולוציית צילום גבוהה. השירות מבוסס על קונסטלציית לוויינים מתקדמת בשם Next EROS, הכוללת לוויינים מתקדמים מתוצרת חברת תע"א. אימג'סט מפעילה את לוויינים אלה מיום הקמתה. השני, אנליטיקות ובינה מלאכותית - במסגרת קו מוצרים זה, עוסקת החברה בפיתוח פתרונות ושירותים מבוססי בינה מלאכותית בתחום האנליטיקה לצורך מיצוי המידע הנאסף מן הלוויינים השונים. השלישי - תשתיות מודיעין מבוססות חלל - במסגרת קו מוצרים זה עוסקת הקבוצה בפיתוח ואספקה של מערכות לוויינים מתקדמות המתבססות על טכנולוגיית Space New.
המשותף למניית אימג'סט ואורביט הוא שבשתי החברות קרן ההשקעות פימי היא בעלת עניין.
צבר ההזמנות שלה עומד על כ-150 מיליון דולר. שווי השוק הנוכחי הוא כ-800 מיליון שקל והיא נסחרת במכפיל רווח של 48.39.

ארית תעשיות

פעילות החברה מתבצעת באמצעות חברת הבת רשף אשר עוסקת בפיתוח, בייצור ובשיווק מרעומים אלקטרוניים לשוק הבטחוני ובאמצעות חברת הבת פי.די. מערכות אלקטרו אופטיות אשר בשנים האחרונות עוסקת במתן שירותי קבלנות משנה. בנוסף, החברה החליטה לפעול לאיתור השקעות אפשריות בתחום האנרגיה הסולארית לצד ובמקביל לפעילותה הנוכחית בתחום המרעומים האלקטרוניים.
צבר ההזמנות של הקבוצה אשר מורכבות מארבע חברות בת עומד על כ-240 מיליון שקלים, שווי השוק שלה עומד על כ-395 מיליון שקלים ומכפיל הרווח שלה 35.11.
המכנה המשותף לחברות הביטחוניות הללו הוא שהן רשמו בשנת 2023 צמיחה בהכנסות וברווח הגולמי בהשוואה לשנת 2022. עם זאת, בפרמטרים אחרים לא בהכרח חלה התקדמות דומה.
המגמה הגלובלית של מתיחות ביטחונית, הכוללת את הסכסוך במזרח התיכון, מלחמת רוסיה-אוקראינה והמצב המתוח באזור המזרח, צפויה להוסיף לצמיחה במניות החברות הללו. יש לציין שלא כל החברות לעיל משרתות את כל המדינות שהוזכרו, אך אין ספק שהשנתיים האחרונות היו מהחריגות שנרשמו בתחום הביטחוני ובעלות השפעה ישירה על מניות אלו.
גם אם אתם נמנים עם אלו הצופים כי רגיעה ביטחונית תגיע בקרוב, לא שבטוח שכדאי להתעלם מבחינה של מניות אלה. זאת, מכיוון שסביר להניח שהדוחות הכספיים לשנת 2023 טרם משקפים במלואם את ההתפתחויות הביטחוניות האחרונות, ולכן, באופן אישי אני סבור כי לפחות בשני הרבעונים של שנת 2024 תיתכן השפעה גדולה אף יותר.
אריאל לפיד, כלכלן ובוגר התמחות בשמאות מקרקעין, סוחר, משקיע, מורה פרטי לשוק ההון כלכלה ושמאות מקרקעין. מוזמנים להתחבר אל ערוץ היוטיוב ואל האתר הפרטי שלו.
אין בנכתב המלצה לפעול בניירות ערך, וכל העושה זאת – עושה כן על אחריותו הבלעדית. האמור אינו מחליף התייעצות עם יועץ השקעות מוסמך.
אין לחברת ידיעות תקשורת בע״מ, לאתר ynet או לחברת המברקה פתרונות תקשורת בע״מ זיקה כלשהי לתוכן במובן של ניגוד עניינים או של עניין מיוחד. הכתוב אינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע בסקירה זו כעובדתי או כמכלול כל המידע הידוע, ולכן אין להסתמך על הכתוב בה ככזה.