"אנחנו משתמשים במתמטיקה כדי למצוא לגולשים שלנו דייטים", מצהיר מרקוס לופטהאוס במהלך הריאיון. "זה אולי נשמע לך חנוני, אבל זה מייצג הכי טוב את מה שאנחנו עושים. זה בעצם מה שעומד מאחורי האלגוריתם שלנו". ולופטאהוס אמור לדעת על מה הוא מדבר, בכל זאת מדובר במנהל המוצר הראשי (cpo) באפליקציית ההיכרויות הפופולרית OKcupid. יש לו תשובה לעוד שאלה שמעסיקה אלפי שנים את המין האנושי, ובפרט את הגולשים באתרי השידוכים: מה יותר חשוב, היופי או האופי? "אין ספק שהיופי חשוב מאוד, וזה עולה בכל המחקרים שלנו", הוא עונה, "אבל מה שעוד עולה זה שיש בסיס נוסף למשיכה בין אנשים: האופי. בטינדר הכול עובד רק לפי התמונות והמראה החיצוני. ימינה-שמאלה, שטחי. אני לא אומר שהמראה לא חשוב, אבל באוקיי קיופיד מסתמכים גם על תחביבים, ימי הולדת, דברים שמספקים חלון מידע אמיתי, הצצה לאופי של האדם".
בעשור האחרון השתנה כל מה שידענו על אהבה. או יותר נכון, כל מה שידענו על הדרך להשיג אותה. גם על התחום הזה השתלטו הרשתות החברתיות, ובעיקר האפליקציות. עסקי ההיכרויות ברשת מגלגלים כיום סכומים אדירים: Match Group, הבעלים של אוקיי קיופיד ושל טינדר, נסחרת בבורסה בארה"ב בשווי של יותר מ-11 מיליארד דולר. כן, קשה להגזים במהפכה החברתית שחוללו אתרי ההיכרויות: ההחלקה ימינה ושמאלה, תחושת הזמינות והשפע של בני זוג אופציונליים, הקלות של הסטוץ והחשש להתמסר ולהתמסד, כי יש כל כך הרבה אפשרויות בחוץ.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
אבל אם הטינדר בנוי או ממותג בעיקר להשגת סטוצים, אוקיי קיופיד פונה לקהל יעד אחר. כזה שמחפש היכרות רצינית. בשנים האחרונות הפכה האפליקציה לפופולרית במיוחד בישראל. קשה לכמת בדיוק את הנתונים בשוק הזה, בעיקר כי מרבית המשתמשים פעילים במקביל בכמה אפליקציות, אבל לפי ההערכות אוקיי קיופיד היא האפליקציה שמדורגת שנייה בישראל ברמת החשיפה שלה. "ישראל היא אחת המדינות שבהן אנחנו הכי מצליחים בעולם", מספר לופטהאוס. "ניסיתי להבין למה אנחנו מצליחים אצלכם לא פחות מטינדר, והסיבה היא פשוטה: אתם מוכנים יותר לענות על שאלות, לחשוף את הרקע שלכם הרבה יותר מהאמריקאים, כדי למצוא אהבה".
3 צפייה בגלריה
מרקוס לופטהאוס
מרקוס לופטהאוס
לא רק היופי קובע. מרקוס לופטהאוס
(צילום: Fowler Woodman)
לכל אפליקציה יש את הייחוד שלה. בטינדר מדפדפים ימינה ושמאלה על תמונות של נשים וגברים, ורק אם יש התאמה (שני המינים עשו לייק אחד לשני) אפשר להתחיל לדבר ולשלוח הודעה – בקיצור, ההיכרות הראשונית מבוססת רק על מראה חיצוני. בבאבל רק האישה יכולה לפנות אל הגבר שבו היא מעוניינת, ובאוקיי קיופיד "כולם אל כולם", כל אחד יכול לשלוח הודעה למי שהוא רוצה — אם כי האלגוריתם של האפליקציה מדרג לנו את אחוזי ההתאמה עם בן הזוג שבו אנחנו מעוניינים. והוא עושה את זה בעיקר על סמך שאלון נרחב, שאנחנו מתבקשים למלא עם פתיחת הפרופיל. "בעזרת השאלות שלנו אפשר להבין למי יש יותר התאמה בלי קשר לחיצוניות. וזה עובד", אומר לופטהאוס. "הרבה אנשים רואים בתחילת הדייט הראשון מישהו שהוא לא הטייפ שלהם, אבל אחרי שהם מדברים איתו נוצר חיבור טוב, וזה למרות שחיצונית אין ביניהם התאמה מושלמת. זה הרעיון של אוקיי קיופיד, שאלות ההתאמה הן הדבר הכי חשוב ושהכי מייחד את האפליקציה. ככל שעונים על השאלות יותר ברצינות זה עוזר לנו להגדיל את אחוזי ההתאמה. באמריקה, כל הקונספט של לענות לשאלות ולהקדיש לזה יותר זמן ומחשבה פחות מתאים. בישראל אתם יותר פתוחים לשאלות ומוסיפים את הפנימיות שלכם לאחוזי ההצלחה של השידוך".
לופטהאוס, 44, נולד במדינת מונטנה בארה"ב. "זו בירת הסוסים של אמריקה", הוא מחייך מעבר למסך הזום. "גדלתי בעיר הכי גדולה במונטנה, אבל זאת עדיין עיירה קטנה בהשוואה לאמריקה. אני זוכר את עצמי ילד בלי חוגים, שאין לו יותר מדי איפה לטייל ולבלות, את העניין שלי מצאתי מגיל צעיר במחשבים, ידעתי שזה יפתח אותי לעולם הגדול. אבא שלי היה טכנאי במקצועו, והוא היה עוזר לי לבנות מחשבים מחלקים שמצאנו בבית. מרדיו, וידיאו, טלוויזיות ועוד. את המחשב הראשון שלי בניתי מכמה חלקים שחיברתי בעצמי לבד. ואז עלינו רמה נוספת לחלק של התוכנה. בתקופה ההיא זה לא היה כמו היום, שמורידים הכול מהאינטרנט. אבא שלי נסע איתי לקניון בצד השני של העיר כדי לקנות גרסה הכי בסיסית של תוכנת מחשב. אני זוכר שהיא עלתה 18 דולר, ודמי הכיס שלי היו דולר לשבוע. שם התחלתי להתאהב באמת בעולם הזה של המחשבים. כשאנחנו מסתכלים על החיים שלנו לאחור, יש הרבה נקודות שהובילו אותנו לחיים הבוגרים שלנו כיום. אתה חוזר לרגעים האלה שעיצבו אותך, ואתה מבין כמה הם היו חשובים לך".
"60 אחוז מהרווקים והרווקות אצלכם מעדיפים שבני הזוג יחזיקו בדיעות פוליטיות דומות לשלהם, 55 אחוז מהרווקים ומהרווקות הישראלים נמשכים לאנשים עם כלב בתמונת פרופיל"
בקולג' הוא הלך ללמוד מוסיקה דווקא, אבל גם שם התבלט מהר מאוד ביכולות הטכנולוגיות שלו. "אחד המורים שלי, שהיה אז בן 75, היה נגן כינור והוא לימד אותי את השיעור הכי טוב שהיה לי בחיים: 'לא צריך להיות מצטיין בלימודים, לא צריך להיות גאון כדי לקבל את העבודה הכי טובה, אתה רק צריך לחלום ולשאוף להיות הטייס הראשי בחיים שלך'. הוא אמר לי שכל דבר שאתה באמת רוצה, אתה תשיג. וכך היה". לופטהאוס, שעזר לשדרג את התוכנות שבהן השתמשה המכללה שלו, עבר לניו-יורק עם סיום הלימודים והתגלגל לאחר מספר עבודות בתחום ההייטק לתפקיד בכיר באמזון. "הבוס שלי באמזון עבר לאוקיי קיופיד ולקח אותי איתו. ככה התקדמתי לתפקיד מנהל המוצר הראשי בחברה".
היכרת את האפליקציה לפני כן? "כן", הוא מחייך, "היכרתי דרכה את אשתי, כשעוד היה מדובר רק באתר אינטרנט. אהבתי מאוד את האתר בגלל שהייתי לפני זה באתרים שהיו מיועדים רק לסטוצים. אוקיי קיופיד העבירה מסר של 'בוא תמצא קשר רציני'. היינו נשואים שבע שנים ונולד לנו ילד. התגרשנו והיא מצאה באוקיי קיופיד את האישה שהיא חלמה עליה, וגם אני יצאתי מהארון. מה שהפך בעצם את אתר ההיכרויות לפמילי ביזנס שלנו", הוא צוחק. "היום יש לי חבר ממוצא טייוואני, ואני כל הזמן על הקו שבין ניו-יורק, ששם אני עובד, למדינת מיין המרוחקת ששם הוא גר".
3 צפייה בגלריה
אפליקציית ההיכרויות אוקיי קיופיד
אפליקציית ההיכרויות אוקיי קיופיד
מעבירה מסר של 'בוא תמצא קשר רציני'. אוקיי קיופיד
(צילום: Shutterstock)
השאלות של אוקיי קיופיד משתנות ממדינה למדינה? "כן. שהתחלנו להתעניין בעוד מדינות להיכנס אליהן, שינינו את השאלות כדי שיתאימו ספציפית לכל תרבות. אחת השאלות אצלנו בניו-יורק, לדוגמה, היא 'האם טראמפ צריך להיות חסום בטוויטר?" זאת שאלה שנותנת כיוון לגבי הדיעות הפוליטיות שלך. בטייוואן, למשל, יש שאלה ספציפית 'האם היית רוצה רקדנים בהלוויה שלך?' בן הזוג שלי, שהוא ממוצא טייוואני, הסביר לי את החשיבות של השאלה: הלוויות שם הן סוג של תהלוכה גדולה, כמו חגיגה. זה נושא מאוד מרתק, איך שאלות שונות חשובות בכל תרבות ואיך הן משפיעות על הצלחת היחסים".
מה השאלות שמייחדות את הישראלים? "שאלה מאוד ישראלית היא, "מה העמדה שלך לגבי נסיעה לדייט על אופנוע?" או "האם היית עושה רילוקיישן בשביל בן זוג?", "האם היית רוצה להתחתן ברבנות?", "האם היית רוצה לגור בירושלים או בתל-אביב?" וגם "האם מסעדה בדייט ראשון זה בסדר?".
תן עוד דוגמאות על ישראל. "60 אחוז מהרווקים והרווקות אצלכם מעדיפים שבני הזוג יחזיקו בדיעות פוליטיות דומות לשלהם, ובנושא אחר לגמרי: 55 אחוז מהרווקים ומהרווקות הישראלים נמשכים לאנשים עם כלב בתמונת פרופיל".
קצת היסטוריה: מאצ' דוט קום נחשבה לאתר ההיכרויות המוביל בארה"ב בשנות ה-90. "זה היה אתר בתשלום, עלה כסף לפתוח כרטיס ולהירשם", אומר לופטהאוס. אוקיי קיופיד נכנסה לשוק עם מודל חדש: אתר חינמי שההכנסות שלו מבוססות על פרסום. "זה שינה את חוקי המשחק, אנשים עברו לאוקיי קיופיד, שהפכה לאיום על מאצ' דוט קום. בתגובה, במאצ' שינו את המודל שלהם לחינמי ובנוסף גם קנו את אוקיי קיופיד. את אותה מדיניות יישמו במאצ' גם כלפי טינדר. כשטינדר החלה לצמוח, מאצ' גרופ קנתה גם אותם". כיום, מאצ' גרופ היא החברה המובילה בעולם בכל מה שקשור לאפליקציות היכרויות.
"אל תמעיטו בחשיבות של תמונות יפות. עשו תמונות שמראות אתכם בכמה מצבים חברתיים מגוונים. לכל אחד יש מצלמה מספיק טובה היום. כמובן שלא חייבים להיראות כמו דוגמנים ולהשקיע ביום צילומים מיוחד בשביל זה"
תקופת הקורונה נחשבת לתור הזהב של ההיכרויות אונליין. אבל עם פרוץ המגפה, באוקיי קיופיד דווקא היו בחרדה שזו תחסל את העסק שלהם. "דאגנו מאוד מההשפעה של הקורונה על עולם השידוכים, חששנו שאי-אפשר יהיה לצאת בסגרים לדייטים", מגלה לופטהאוס. "אבל התוצאה הסופית היא שבזכות הקורונה אנשים השתמשו יותר באפליקציות ההיכרויות. אין ספק בזה. למזלנו, עדיין הייתה דרישה לקשרים חדשים. אנשים ננעלו בבית שלהם ולא יכלו להכיר בחוץ בבר, אבל מדובר בצורך חברתי אנושי גם אם הוא מתבטא רק בלהתכתב ולהתחיל אחד עם השני מרחוק. הייתה עלייה מאוד גדולה אצלנו במספר החשבונות, ואחד הדברים שקרו באותה תקופה זה שעודדנו את האנשים לא להיפגש - אבל כן ליצור אינטראקציות עם אנשים ממדינות אחרות. אמרנו להם — אתם לא הולכים להיפגש עם אף אחד בקרוב, אז למה שלא תכירו אנשים מכל העולם בלי להיפגש? בשגרה אנשים רוצים להכיר רק כאלה שגרים בשכונה ליד. ראינו באמת גידול משמעותי, במשך חודשים, של אנשים שעושים דייטים וירטואליים מכל העולם, זה ממש הצליח. הרבה אנשים שגרים רחוק אחד מהשני התאהבו, לפי הנתונים שלנו".
נשמע שזה גם פתח לרמאויות ולפרופילים פיקטיביים. "נכון מאוד, יש גם כאלה. אחד מהטרנדים שאנחנו רואים בעולם הדייטים הדיגיטלי, במיוחד בישראל, זה שאנשים מנסים לעבוד עליך מבחינת הזהות שלהם. באוקיי קיופיד אנחנו כמובן מנסים להתמודד עם זה. אנחנו משתמשים למשל באפשרות של סלפי בלייב. בטיחות זה אחד הדברים הכי חשובים בעולם ההיכרויות הדיגיטלי".
3 צפייה בגלריה
מרקוס לופטהאוס
מרקוס לופטהאוס
''אל תנמיכו את הסטנדרטים שלכם, אבל תחשבו טוב מה באמת הסטנדרטים שלכם''
(צילום: Fowler Woodman)
בתור אחד שנחשב המאסטר של הדייטים, תן כמה טיפים לרווקים ולרווקות בינינו. "יש לנו פיצ'ר, שעושה ממש ניתוח של התשובה איך פרופיל טוב צריך להיראות ויש לנו המלצות שמבוססות על כך. למשל, שאלות מסוימות שחשוב למלא, או לשים למעלה מחמש תמונות. הרבה אנשים שואלים אותי מה הפרופיל הכי טוב, כי אני עובד בזה ורוצים שאעזור להם. אני עונה: אל תמעיטו בחשיבות של תמונות יפות. עשו תמונות שמראות אתכם בכמה מצבים חברתיים מגוונים. לכל אחד יש מצלמה מספיק טובה היום, אין סיבה שהצילומים לא יהיו טובים. כמובן שלא חייבים להיראות כמו דוגמנים ולהשקיע ביום צילומים מיוחד בשביל זה".
מה עוד? "אחת הסכנות של המודרניזציה של הדייטים באינטרנט זה שיש לנו המון נתונים. אנשים חושבים שאם הם יכתבו מי האדם המושלם לטעמם, אז כמו בתפריט הוא באמת יגיע: שני מטר, בלי אמא מעצבנת, עם עיניים כחולות ושיהיה לו כלבלב — אנשים מחפשים סיבות רק להגיד 'לא'. אם יש לו עיניים כחולות אבל הוא לא כזה אוהב כלבים אז נוותר עליו. אני לא מגזים. פוגשים אנשים בעולם האמיתי וזה מסתדר, למרות שיש להם כמה תכונות שלא מתאימות לנו. אל תנמיכו את הסטנדרטים שלכם, אבל קחו זמן לחשוב מה באמת הסטנדרטים שלכם — זה הכי חשוב".