שתף קטע נבחר

"רוב הבריונות ברשת נגד בני נוער - בוואטסאפ"

מסקר שנערך בקרב בני נוער ומבוגרים עולה כי 74% חוו אלימות מילולית או שיימינג מצד משתמשים אחרים. כשליש מבני הנוער מודים כי לא סיפרו לסביבתם הקרובה על הפגיעה שחוו עקב בריונות ברשת

אפליקציית המסרים הפופולרית וואטסאפ הפכה לזירה מסוכנת לבני נוער: 74% מהמשתמשים באפליקציה מציינים כי חוו אלימות מילולית או "שיימינג" - ברוב המקרים מאדם שהם מכירים. כך עולה מסקר שערכה מחלקת המחקר של חברת בזק על בריונות ברשת, באמצעות פאנל אינטרנטי של מכון המחקר TNS.

 

מהסקר עולה כי כמחצית מבני הנוער (49%) בגילי 17-12 מדווחים כי חוו אלימות מילולית בשנה החולפת, ו-23% אף חוו אלימות פיזית. עוד מתברר, כי רוב בני הנוער שחוו בריונות ברשת מכירים באופן אישי את הפוגע. בקרב המבוגרים - רק 20% ציינו כי הם מכירים באופן אישי את האדם או האנשים הפוגעים.

  

אתמול, 9 בפברואר, צוין בעולם "יום נגד בריונות", לקידום המודעות לתופעת הבריונות ברשת ולמניעתה. מתברר, כי אם בעבר הבריונות נגד ילדים ובני נוער התרכזה בזירת בית הספר, היום היא מתעצמת בזירה הדיגיטלית וברשתות החברתיות, ללא הבחנה בין שכבות הגיל השונות.

 

אינפו ()
 

מהמחקר עולה עוד כי רבים מהנפגעים חוששים לשתף בפגיעה את סביבתם הקרובה - אולי מבושה, אולי מפחד: מדובר ב-35% מבני הנוער ששמרו את הפגיעה בינם לבין עצמם, וב-30% מבין המבוגרים. רק 50% מבני הנוער חושבים שצריך בכלל להתלונן במשטרה על אלימות ברשת. לרוב, הנפגעים כלל לא פונים לגורמים מקצועיים. עם זאת, בני הנוער כן רואים בבית הספר גורם מקצועי להתמודדות עם המצב: כשליש מהם פנו לגורם חינוכי בבית הספר. אחוז דומה בקרב המבוגרים פנו למוקדי תמיכה מקצועיים באינטרנט או בטלפון.

 

יותר ממחצית בני הנוער שחוו אלימות דרך הסמארטפון או מחשב לא שיתפו בכך את הוריהם. 22% מההורים לילדים בגילי 6 עד 17 סיפרו כי גילו זאת בכוחות עצמם. 14% גילו זאת באמצעות גורם חינוכי בבית הספר ו-19% באמצעות אחים או חברים.

  

לאלימות ברשת יש כמובן השלכות רגשיות קשות - שליש מבני הנוער שחוו אותה נמנעים, לדבריהם, ממפגשים חברתיים בעקבות המקרה. מספר דומה הפחיתו את פעילותם ברשתות החברתיות. בקרב המבוגרים, לעומת זאת, רק 7% ציינו שהם נמנעו ממפגשים חברתיים.

  

למרבה ההפתעה - מתברר שאלימות ברשת יכולה להיות דווקא אמצעי להתקדם בסולם החברתי - רוב מוחלט (69%) של בני הנוער חושבים שמי שמתנהג בבריונות ברשת או מבצע שיימינג הוא מקובל חברתית.

  

ומהם עיקר נושאי התקיפות? כמחצית מהנשאלים ציינו כי חוו תקיפה מילולית ביחס למוצא, עדה, נטייה מינית, דת וכו'. על 15% איימו שיפיצו תמונות או סרטונים אישיים שלהם.

  

הסקר נערך בקרב מדגם ארצי ומייצג של 800 איש, בגילאי 12 ומעלה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים