סטטיסטית, גם אתם שומרים באיזו מגירה מאובקת בבית טלפונים ניידים ישנים. כי לא היה לכם לב לזרוק, כי אתם שומרים בשבבי הזיכרון שלהם חומרים חשובים, כי הילדים שלכם לא מעוניינים בהם, או בגלל המסך השבור שתכננתם אבל לא טרחתם לתקן.
יותר מחמישה מיליארד טלפונים ניידים ישנים וחסרי שימוש, שממלאים כיום מגירות וארונות דומים ברחבי העולם, נמצאים כעת על הכוונת לשימוש חוזר או למחזור: בשבוע שעבר חתמו 12 מפעילות סלולר מובילות על הצהרת מטרות משותפת בנושא, יחד עם ארגון GSMA, המייצג את תעשיית המובייל ברחבי העולם. היא אמורה לא רק לעודד תיקון, חידוש ומכירה מחדש של מכשירים ותיקים, אלא גם להאיץ את הליכי המחזור של החומרים והמתכות המשולבים בתוכם.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
על הנייר, המניע הוא אחריות לסביבה באמצעות מניעה של פסולת אלקטרונית, ודאגה למצב כדור הארץ. בפועל, לפי הערכות, מדובר גם בהכנסה לא רעה לספקיות הסלולר. ה-GSMA מעריך, כי ניתן יהיה לדלות מהמכשירים שלא יימכרו מחדש כמויות ניכרות של מתכות כמו זהב, פלדיום, כסף, נחושת, יסודות נדירים ומינרלים חשובים בשווי כולל של 8 מיליארד דולר, וכן קובלט שיספיק ל-10 מיליון סוללות למכוניות חשמליות. המתכות הללו קריטיות למרכיבים חיוניים בטלפונים ניידים, במחשבים ובמכשירים יומיומיים רבים אחרים. הביקוש להן קפץ ל-125 אלף טון בשנה, והוא צפוי להגיע ל-315 אלף טון בשנת 2030.
2 צפייה בגלריה
מחזור טלפונים סלולריים
מחזור טלפונים סלולריים
מעריכים שניתן לדלות מהמכשירים קובלט שיספיק ל-10 מיליון סוללות למכוניות חשמליות
(צילום: Shutterstock)
הבעיה היא, שחלק ניכר מהמתכות הנדירות מופקות כיום באמצעות כרייה, ואפילו הפקה של כמות קטנה מאוד דורשת חפירות ענק בשטחים גדולים, תהליך שיש לו השפעות סביבתיות עצומות - בין השאר שחרור לאוויר של כמויות גדולות של חומר רעיל ורדיואקטיבי. זה יוצר לחץ עצום על הייצור העולמי: הביקוש הגובר, כמעט לא מותיר ברירה ומחייב מאמץ טכנולוגי לשחזור יעיל של המתכות הללו מהמכשירים הישנים.
בפרויקט, שאותו הובילו חברות Tele2 השוודית ואורנג' הצרפתית, המפעילים מתחייבים, בין השאר, להגדיל עד 2030 את מספר הניידים המשומשים הנאספים על־ידם בעסקאות טרייד-אין, כך שיגיעו לפחות ל-20 אחוז ממספר המכשירים החדשים שהם מפיצים ללקוחות. הכוונה היא, שכל הניידים שייאספו בתוכניות ההחזרה הללו יתוקנו, ייעשה בהם שימוש חוזר, או שיפורקו והחומרים שלהם יועברו לארגוני מחזור.
היצרניות משקיעות משאבים רבים ביישום של שימוש בחומרים ממוחזרים. שימוש בחומרים כאלה יכול להוזיל את עלות הייצור של סמארטפונים ואת מחירם הסופי, ולעודד בכך אוכלוסיות חלשות להתחבר לאינטרנט
ההסכם נועד לסייע בצמצום פסולת אלקטרונית, להאריך את תוחלת החיים של מכשירים ניידים, ולאפשר מחזור חומרים. לפי אריק ווטריך, ראש תחום קיימות ב-Tele2, "הכמות ההולכת וגדלה של פסולת אלקטרונית, כולל טלפונים ניידים, שנוצרת בכל שנה, היא לא רק אתגר סביבתי לתעשייה שלנו, אלא גם הפסד כלכלי פוטנציאלי". החזון של GSMA, שפורסם בנובמבר 2022, מדבר על מכשירים חדשים שייוצרו מ-100 אחוז חומרים ממוחזרים ומ-100% אנרגיה מתחדשת.
כל היצרניות המובילות בעולם משקיעות בעשור האחרון משאבים רבים במחקר וביישום של שימוש בחומרים ממוחזרים. שימוש בחומרים כאלה באופן מודע ויעיל יותר יכול להוזיל את עלות הייצור של סמארטפונים ואת מחירם הסופי, ולעודד בכך אוכלוסיות חלשות להתחבר לאינטרנט. מצד שני, החברות נדרשות להתגבר על הרתיעה של אנשים להיפרד מהמכשירים הישנים, בשל חששות לדליפת הנתונים האישיים שאגרו בהם, והרצון לשמור על מכשיר רזרבי.
בישראל מציעות רשתות וספקיות הסלולר עסקאות טרייד-אין, שמאפשרות להחזיר טלפון ישן ולקבל כנגדו זיכוי ברכישת טלפון חדש, על-פי סוג הדגם ומצב המכשיר. רשת דינמיקה מאפשרת גם להחזיר מכשיר מכל מותג ולקבל זיכוי ברכישת מכשיר חדש של מותג אחר, כולל סמסונג ואפל. ורשת מחסני חשמל מאפשרת לבצע עסקת טרייד-אין על כל כמות של סמארטפונים משתי החברות, מכל דגם ובכל מצב, ולקבל תמורתם זיכוי כספי לרכישת כל מוצר חשמלי ברשת.
אלי אדדי, מנכ"ל דינמיקה: "השקנו את השירות לפני מספר חודשים, ומאז ביצענו אלפי עסקאות טרייד-אין. זיהינו שמדובר באחת מאפשרויות הקנייה המועדפות על הצרכן הישראלי".
2 צפייה בגלריה
טלפונים סלולריים שמיועדים למחזור
טלפונים סלולריים שמיועדים למחזור
הישראלים אוהבים עסקאות טרייד-אין
(צילום: Shutterstock)
לפי לירון כץ, סמנכ"ל פיתוח עסקי במחסני חשמל, "בסקר שביצענו בין הלקוחות מצאנו שכ-20% נוהגים להחליף את הטלפון אחת לשנה, 30% מחליפים כל שנתיים, ו-50% כל שלוש שנים ומעלה. עוד מצאנו כי 85% מלקוחות אפל וסמסונג מחזיקים בבית יותר מארבעה סמארטפונים ולא עושים בהם כל שימוש".
ברוב המקרים, הטלפונים הישנים שנאספו בארץ בעסקאות טרייד-אין מועברים לחברות בינלאומיות, שמפעילות מרכזי מיון במזרח הרחוק. שם משמישים את הטלפונים התקינים ומתקנים אחרים תוך שימוש בחלקים מאלו ששבקו לנצח. את הטלפונים המוחדשים מוכרים לחברות באפריקה, שמשווקות אותם באונליין. את המתכות היקרות ממחזרים ומוכרים ליצרנים במזרח.