שתף קטע נבחר

היום שאחרי GDPR: תלונות נגד פייסבוק וגוגל

8.8 מיליארד דולר בתלונות נפרדות נגד ענקיות הטכנולוגיה: "מאלצות את המשתמשים להסכים למדיניות איסוף המידע"

תקנות הגנת המידע החדשות של האיחוד האירופי (GDPR) נכנסו לתוקפן בסוף השבוע האחרון, והמאמץ הרגולטורי כבר נושא פרי: שעות ספורות לאחר החלת התקנות, הוגשו תלונות המבקשות לקנוס בסכום מצטבר של 3.9 מיליארד אירו את פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם, וכן תלונה בסכום של 3.7 מיליארד אירו נגד גוגל. התלונות הוגשו אל סמכויות הגנת המידע באוסטריה, בלגיה, המבורג וצרפת.   

 

GDPR (אילוסטרציה: Shutterstock)
תלונות ראשונות(אילוסטרציה: Shutterstock)

 

מי שעומד מאחורי התלונות הללו הוא פעיל הזכות לפרטיות האוסטרי מקס שרמס, שמבסס את הטענות שלו על האופן שבו ענקיות הטכנולוגיה מייצרות מניפולציות כדי להשיג את הסכמתם של משתמשים לתנאי השימוש ולתנאי איסוף המידע עליהם. לטענתו, הסכמה לתנאי השימוש בנויה בצורה של "הכל או כלום", כך שלמשתמשים אין זכות בחירה אמיתית, והם לא יכולים לברור מבין השירותים המוצעים להם, מה מחייב איסוף מידע ומה לא.

 

>> מה זה בכלל GDPR?

 

על פי תקנות הגנת המידע החדשות, חברות חייבות לנסח בבהירות את תנאי השימוש שלהן, ולספק למשתמשים הצדקות באשר לאיסוף מידע. בנוסף, עליהן לנהוג בשקיפות ולהסביר איזה מידע נאסף, לאילו צרכים ובאיזה אופן הוא נשמר. גם גוגל וגם פייסבוק כבר הצהירו כי הן ערוכות לכניסת התקנות החדשות, ושתי החברות כבר מיישמות אותן. אלא שלטענת שרמס, ההתאמות הללו לא מספיקות ולא עולות בקנה אחד עם הדרישה לאפשר למשתמשים בחירה.

 

שרמס הוא דמות מוכרת במאבק כנגד פרקטיקות איסוף מידע והפרת פרטיות ברשת, והוא כבר יצא למספר מלחמות מתוקשרות כנגד פייסבוק, עוד בהיותו סטודנט. בין היתר פעל למען ביטול הפרקטיקה של העברת מידע אישי של משתמשים מאירופה לארצות-הברית. התלונות האלה הן הזדמנות אמיתית לבחינת תקנות ה-GDPR החדשות ככלי מול ענקיות הטכנולוגיה.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים