עם אישיות מוחצנת ולשון משתלחת כמו שלו, אפשר לטעות בקלות באילון מאסק. אבל הקבלות שמציג האיש העשיר בעולם (לסירוגין) ומי שנחשב בעיני רבים כגאון ביזארי - מהמכונית החשמלית טסלה, דרך יצרנית החלליות SpaceX, וכלה במיזמי המנהרות "בורינג" וקפסולות הנוסעים "הייפרלופ" - מלמדות שיש לקחת אותו ברצינות. מאוד ברצינות.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ביום רביעי שעבר התייצב מאסק בפני משקיעי חברת טסלה והודיע להם בפשטות: "רובוטים דמויי אדם הולכים להיות, במהלך הזמן, עסק גדול ומשמעותי יותר מאשר מכוניות טסלה". טסלה, הבהיר להם, לא מתכוונת לעמוד בהבטחתה ולהציג השנה דגמי מכוניות חדשים - גם לא את דגמי ה"סייברטראק" עם העיצוב העתידני וה"רודסטר" הספורטיבית. הרובוטים יהיו העניין המרכזי שבו תתמקד. אב־טיפוס ראשון של רובוט כזה, אמר, ייוצג במהלך 2022.
הרובוט דמוי האדם שעליו דיבר מאסק הוא חלק מפרויקט המכונה "אופטימוס", שהוצג על־ידו באוגוסט אשתקד בפני עיתונאים במהלך אירוע שהוקדש לבינה מלאכותית, וזכה להרמות גבה רבות. כדי להמחיש את חזונו, העלה אז מאסק לבמה רקדן בחליפה רובוטית, מה שזכה מיד למם ברשת. ה"בוט" של טסלה, הבטיח אז מאסק, ישתמש באותן מערכות בינה מלאכותית (AI), שבבים וחיישנים, שעוזרים להניע את הדגמים האוטונומיים של המכונית החשמלית.
רק שמה שנראה באוגוסט כאוטופיה עתידנית, נראה היום כתוכנית אופרטיבית שיצאה לדרך. בשבוע שעבר אישר מנהל הבינה המלאכותית של טסלה, אנדריי קרפאטי, כי הוא מאמין ש"טסלה בוט בדרך להפוך לפלטפורמת פיתוח הבינה המלאכותית החזקה ביותר". על־פי מודעות הדרושים ברשת - טסלה מגייסת למיזם השאפתני מהנדסים המתמחים ברובוטיקה, בבינה מלאכותית ובלמידה עמוקה.
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
''בסיסים במאדים סבירים יותר''. אילון מאסק
(צילום: AP)
מאסק מצידו אמר למשקיעים, כי היישום הראשון של הרובוט דמוי האדם יהיה במפעלי טסלה עצמה: "הוא יעביר חלקים ממקום למקום ברחבי המפעל, או משהו כזה; אם אנחנו לא יכולים למצוא שימוש לזה אז אנחנו לא צריכים לצפות שאחרים יעשו זאת". אבל בעתיד, הוסיף, הרובוט יעזור לפתור את בעיית המחסור בעובדים וישתלט על משימות פיזיות מסוכנות, משעממות או חוזרות על עצמן. "עבודה פיזית תוכל להיות עניין של בחירה", הבטיח.
בציוץ ששחרר בטוויטר מוקדם יותר השבוע, כתב מאסק: "הבינה המלאכותית של טסלה עשויה לשחק תפקיד ב־AGI (בינה מלאכותית השווה לבינתו של אדם או אף עולה עליה)". היומרה הקפיצה מיד מומחים סקפטיים, שמתעקשים כי הבינה המלאכותית המוטמעת במכוניות של טסלה שונה מאוד מזו הדרושה לרובוטים. הפרופסור לאתיקה רובוטית אלן וינפילד מאוניברסיטת ווסט אינגלנד אמר לבי־בי־סי, כי "AGI היא בעיה קשה במיוחד. הרעיון שאתה יכול לפצח AGI רק כי הצלחת ליצור רכב ללא נהג הוא אבסורדי". מהנדס התוכנה הבכיר פיליפ פיקנייבסקי צייץ בטוויטר: "כל מי שחושב שטסלה בונה רובוט דמוי אדם, חי במציאות חלופית. בסיסים במאדים סבירים יותר מהבוט הזה".
לפי מאסק, ה"טסלה בוט" יהיה ידידותי ולא מאיים, "ולא תהיה כל בעיה לגבור עליו או לברוח ממנו". גובהו מתוכנן ל־1.72 מטר ומשקלו 60 ק"ג, בראשו יותקנו מצלמות, חיישנים ומסך שיציג נתונים, והוא יוכל לשאת 20 ק"ג, להרים כ־70 ק"ג וללכת במהירות של כ־8 ק"מ בשעה.
עד היום, נסיונות קודמים לייצור רובוטים דמויי אדם המיועדים לשוק הרחב נכשלו כישלון חרוץ. ייצורו של המפורסם שבהם, הרובוט הקטן "פפר", הופסק לא מכבר, למורת רוחה של הקהילה האקדמית שהשתמשה בו. גם הרובוט "אסימו" של הונדה שימש כפרזנטור מוצלח כ־20 שנה, אבל ללא מימוש מעשי.
2 צפייה בגלריה
ה"טסלה-בוט"
ה"טסלה-בוט"
איך לשמור עליו זקוף? ה''טסלה-בוט''
(צילום: יח"צ טסלה)
לעומת הרובוטים דמויי אדם - רובוטים תעשייתיים, המשמשים לייצור במפעלים ולאיסוף במרכזי אריזה, הופכים נפוצים יותר ויותר. על־פי פדרציית הרובוטיקה הבינלאומית, כיום פועלים בתעשייה בממוצע 126 רובוטים לכל 10,000 עובדים. לפי הפרופסור לרובוטיקה קוגניטיבית מאוניברסיטת שפילד, טוני פרסקוט, "קל לבנות רובוט מבוסס גלגל, שאין לו בעיות של איזון - אבל הוא לא יהיה דמוי אדם. שמירה על הרובוט זקוף היא אחד האתגרים הגדולים ביותר במחקר".
צורות אחרות של רובוטים הן גם זולות יותר. רובוט בעל ארבע רגליים, למשל, בטוח ופשוט יותר, מכיוון שקל יותר לאזן אותו, ומרכז הכובד שלו נמוך יותר.
מומחי רכב ציניקנים הזכירו ברשתות החברתיות, כי חזון הרובוטים של מאסק מגיע במקביל להודעה שטסלה לא תספק השנה את כלי הרכב שהכול ציפו להם. "יש מתאם די גבוה בין ההכרזות על סוג חדש של פעילות", אמרו, "לבין העובדה שאין למאסק שום דבר אחר לדווח עליו למשקיעים".