שתף קטע נבחר

האם לנשים קשה יותר להחליף גלגל? ביהמ"ש קבע שלא

חברת IDI, המפעילה את "ביטוח ישיר" ו"תשעה מיליון", סיפקה שירות החלפת גלגל בחינם לנשים בלבד. בעקבות ייצוגית שהוגשה נגדה על אפליית גברים, היא תשלם 1.5 מיליון שקל. השופט: "יכולתו של אדם להתמודד בהצלחה עם תקלות ותקרים אינה תלויה במגדר אליו הוא משתייך אלא בכישוריו, באופיו ובתושייתו"

האם לנשים קשה יותר להחליף גלגל? חברת הביטוח IDI המפעילה את המותגים "ביטוח ישיר" ו"תשעה מיליון" תיאלץ לשלם 1.5 מיליון שקל בעקבות הצעתה שניתנה לנשים בלבד הכוללת "שירות החלפת גלגל" בחינם, בעוד הגברים נאלצו לשלם על השירות.

 

בכתב התביעה, שהוגש כבר במאי 2014 לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, נטען כי החברה מפלה בין גברים לנשים כאשר היא מציעה לנשים שירות החלפת גלגל ללא תשלום, הניתן במסגרת הביטוח המקיף לרכב, בעוד גברים נדרשו לשלם סך של 80 שקל עבור השירות. התובעים טענו כי מדובר בהפרת החוק האוסר אפליה בין המינים.

 

החברה טענה כי "הסיבה לוויתור על השתתפות עצמית לנשים היא הרצון להעניק יחס שונה לשונים, על בסיס שונותם הרלוונטית".

 

פנצ'ר (המחשה: ShutterStock)
(המחשה: ShutterStock)

עוד טענו בחברה: "סברנו שראוי לוותר על ההשתתפות העצמית לנשים ולחסוך מהן את ההתלבטות אם להזמין את השירות ולשלם השתתפות עצמית, או לפנות לעזרת עוברי אורח שאין יודע איזו סכנה אחרת הם עלולים לטמון לאישה הנמצאת במצוקה לבדה על אם הדרך. בעוד נשים (ככלל) חוות קושי משמעותי בהחלפת גלגל, ולפיכך השירות הזה נחוץ להן ואינו בגדר מותרות, הרי שגברים מסוגלים (לרוב) לבצע את החלפת הגלגל בעצמם ואינם זקוקים לשירות הזה אלא כסוג של מותרות".

 

בחודש אוגוסט 2016 קיבל השופט עופר גרוסקופף את הבקשה לנהל את התביעה כייצוגית.

 

השופט התייחס בין היתר לטענת הנתבעת שלפיה "העניין מצוי באופן כמעט בלעדי בתחום המומחיות הגברי, ועל כן ראוי לדרוש אותו מגבר אך לא מאישה". השופט כתב כי "מלאכת החלפת גלגל, כפי שיודע כל מי שהחליף מימיו גלגל, אינה מסובכת ולא קשה, וכשם שגבר ממוצע יכול לבצעה יכולה גם אישה ממוצעת. אכן זו מלאכה מלכלכת שרבים אינם ששים לעשותה, בוודאי שלא בבגדי חג, אולם גם בכך גברים לא שונים מנשים. יכולתו של אדם להתמודד בהצלחה עם תקלות ותקרים אינה תלויה במגדר שאליו הוא משתייך אלא בכישוריו, באופיו ובתושייתו".

 

השופט הוסיף כי "בעולם שבו אישה אינה יכולה/ צריכה/ אמורה להחליף גלגל, הרי שהתוצאה היא חיזוקה של תפיסה חברתית מפלה".

דוגמה אישית: שרת המשפטים איילת שקד מחליפה גלגל ()
דוגמה אישית: שרת המשפטים איילת שקד מחליפה גלגל
 

חברת הביטוח ניסתה להביא חיזוק לטענותיה מחוות דעת מקצועית שהכין עבורה פרופ' יובל חלד, מומחה משפטי בתחומי הפיזיולוגיה של המאמץ. בחוות הדעת נכתב כי "אישה ממוצעת עלולה לחוות קושי (פיזי) משמעותי בביצוע פעולה של החלפת גלגל עד כדי חוסר יכולת של ממש, וזאת לעומת גבר ממוצע, שגם אם עלול להיווצר אצלו קושי כזה או אחר בהסתברות נמוכה, הרי שמידת הקושי עבורו נמוכה משמעותית ביחס לזה של נשים". ואולם, השופט לא קיבל את טענותיה.

 

למרות הצעת השופט לצדדים להגיע לפשרה, התעקשה חברת הביטוח שהשופט יפסוק. נציין כי מעטים המקרים בתביעות ייצוגיות שבהם ניתן בסופו של דבר פסק דין.

 

כאמור, לפני כשבוע פרסם השופט גרוסקופף, שבינתיים מונה לשופט בבית המשפט העליון, פסק דין, שלפיו חברת הביטוח תפצה 1,242 גברים שרכשו את השירות בתקופה הרלוונטית בסכום כולל של 100 אלף שקל. בנוסף, חברת הביטוח תשלם סכום של מיליון שקל לקופת הקרן הייעודית לתביעות ייצוגיות.

 

השופט קבע גם כי הנתבעת תשלם שכר טרחת עורך דין בסכום של 300 אלף שקל, וכן 100 אלף שקל שישולמו לתובעת הייצוגית.

 

מביטוח ישיר נמסר בתגובה: "אנו כמובן מכבדים את החלטת בית המשפט, אך מבקשים להדגיש שהמחווה שהענקנו לנשים נועדה להיטיב איתן ולהקל עליהן ולא לפגוע חלילה במישהו. צר לנו שעמדתנו לא התקבלה ע"י בית המשפט. אנו לומדים את פסק הדין ונשקול צעדינו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים