שתף קטע נבחר

היכן ואיך כדאי להשקיע

מעוניינים לחסוך כספים או להרוויח מהשקעות? קבלו מדריך היכן כדאי להשקיע ובאילו דרכים

ובכן, מתברר שעוד לפני שנים רבות מאוד כבר הציעו המומחים דאז, רבנים חכמים, שכאשר יש לאדם ממון, לא ישים את כולו בסל אחד, אלא לפחות יחלקו לשלושה סלים. מאז זרמו מים רבים בנהרות, האדם המציא עוד ועוד דרכים לשמור על ערך כספו. החלפת סוס בפרה או בכמה עגלים כבר לא נחשבת להשקעה מוצלחת במיוחד, ובימים אלה כל מי שיש מעט חסכונות, שהוא מבקש לשמור את ערכם או אף להרוויח מהם אפילו רק אחוזים ספורים, יכול לנסות ולהשליש את כספו בדרכים שונות ומגוונות.

 

הדברים שיובאו בהמשך אינם משום המלצה, אלא בעיקר הכוונה לאפשרויות ההשקעה הרבות הקיימות כיום ברחבי העולם ובכלל זה כמובן גם בישראל.

 

כל אחד חייב להציג בפני עצמו שאלון חיוני, לפני שהוא משקיע כספים שצבר, למשל 100, 200, או 500 אלף שקל ואף מיליוני שקלים, באחד מאפיקי ההשקעה הקיימים. התשובות לשאלון הזה הן שעשויות להכריע היכן יהיה כדאי למשקיע להשליש את כספו.

 

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

 

תחילה יש להשיב על השאלה לאיזו מטרה יועד הכסף. האם לחיסכון ארוך טווח עד לימי הפנסיה? ואולי רק לשנה-שנתיים, כדי לממן את חתונת הבת או הבן? ואולי לרכישת דירה בעוד שנים אחדות? או להחלפת המכונית בקיץ הבא? או שהמשקיע מבקש פשוט לנסות לעשות רווח נאה מהשקעותיו ואין לו מטרה מיוחדת בטווח הקרוב.

 

לכן השאלה הבאה חייבת להיות עד כמה הכסף חייב להיות נזיל בתקופה הקרובה או בעוד שנים מעטות? דהיינו, מתי תהיה למשקיע גישה לכסף - מחר, בעוד שבוע, בשנה הבאה, או רק בעוד שלוש שנים?

 

עכשיו, לפי אותה מטרה שקובע המשקיע, הוא צריך להתייחס לשאלה עיקרית וחשובה ביותר: עד כמה הוא מוכן להסתכן בהשקעה או שיסתפק בהשקעה מאוד סולידית, רק כדי לשמור על ערך כספו, שלא יישחק מהאינפלציה - הנמוכה כיום, כ-1.5% בשנה, אך עלולה גם לעלות - דהיינו להגן על עצמו מעליית המחירים הצפויה בשנים הבאות.

 

אפיקי השקעות

ועוד שאלה חשובה היא כמובן האם יבצע את השקעותיו לבד, או שמא - ועל כך אנו בהחלט ממליצים - בסיועו של יועץ השקעות, או באמצעות בית השקעות, שינהל עבורו את כספו.

 

ובכן, מהן אפשרויות ההשקעה של אדם או משפחה שיש להם כמה מאות אלפי שקלים או אף מיליון או שניים שצברו במשך עשרות שנים?

 

יש רבים שפתחו בעשרות השנים האחרונות תוכניות חיסכון, או קנו פיקדונות יומיים, שבועיים או חודשיים. ההשקעה הזאת הפכה בלתי כדאית בעליל בשנים האחרונות, כאשר הריבית בעולם, וגם בישראל, ירדה לכיוון אפס האחוזים. למעשה מי שמחזיק כיום כספים בפיקדונות, למשל, מקבל בשנה ריבית של פחות מעשירית האחוז שממנה עוד מופחת מס רווחי הון. המשמעות: באינפלציה של כאחוז וחצי בשנה, כזאת שצפויה בשנת 2019, "המשקיע" באפיק הזה מפסיד כסף ולא מרוויח.

 

עם זאת, מדובר כאן באפיק שאין בו שום סיכון ושכמאמר חז"ל, יחזיק אדם שליש מכספו במזומן. היתרון בהשקעה הזאת הוא כמובן הנזילות. ניתן להשתמש בכסף באופן מיידי, בפיקדון יומי, או בתוך שבועות עד חודשים. בפיקדון לטווח פחות קצר או בתוכנית חיסכון, שבה יש "תחנות" יציאה, הכסף ממש נזיל וזמין.

 

על־פי ההערכות כעת, אגב, הריבית הנמוכה מאוד תישאר עוד תקופה ארוכה בעולם כולו, ולכן אפיק השקעה זה ממש לא מומלץ. קיימת הערכה שהריבית בארה"ב אף תשוב לרדת וכך אולי גם במדינות אחרות, שבחלקן, כמו ביפן ובגרמניה, כבר נקבעה בעבר ריבית שלילית. המשמעות: החוסך מפקיד 100 אלף ין יפני בחיסכון בבנק ומקבל בסוף השנה 99 אלף ין... במקרה הזה הבנק הוא המרוויח ולכן התוכנית הזאת עודדה את היפנים לצרוך ולהוציא את ארצם מהמיתון.

 

השקעה בנדל"ן

אחת ההשקעות הפופולאריות בשנים האחרונות היא רכישת דירה להשקעה, בישראל או בחו"ל. אם בעבר התשואה בישראל הגיעה רק מעליית מחיר הדירה ל-8%-10% בשנה, פלוס כמובן ההכנסות הפטורות ברובן ממס של השכרת הדירה, הרי שעצירת עליית מחירי הדירות בעידן שר האוצר משה כחלון הפחיתה את הכדאיות של ההשקעה הזאת בארץ.

 

אולם, בד בבד נפתחו בשנים האחרונות יותר ויותר אפשרויות להשקעה בדירות בחו"ל, אך גם שם ההפתעות מחכות מעבר לפינה, כמו ההחלטה בגרמניה רק לאחרונה להקפיא את שכר הדירה בברלין לחמש שנים, או ההוראה בארצות אחדות לאסור להשכיר דירות בשיטה של חילופי דיירים מדי לילה או שניים, במסגרת AIRBNB.

 

ובכל זאת, במקומות אחדים הבטיחו חברות נדל"ן, העוסקות ברכישת, שיפוץ ומכירת דירות תשואה של 25% ואף 35% בתקופה קצרה ולעיתים אפילו יותר מכך. למשל, דירות שנמכרו במזרח ברלין, שאוחדה לפני 30 שנה, במחירים מגוחכים של 30־50 אלף יורו (פחות מ־200 אלף שקל) נמכרות כיום במחירים של 250 אלף יורו ויותר. מדובר בתשואה של 400־500 אחוז!

 

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

 

בית השקעות

אחת האפשרויות הסבירות יותר היא להעביר את מאות אלפי השקלים שצבר מי שמבקש להשקיע לבית השקעות, שם ינוהל תיק השקעות עבור הלקוח. הפלוס: בבית השקעות יושבים מומחים, שיודעים באופן מיידי על מציאות בשוק ההון או מתי לברוח ממנו. המינוס: כמובן שיש לשלם עמלה לבית ההשקעות, שמופחתת מהרווח ומשולמת מידי תקופה גם כאשר תיק ההשקעות של הלקוח הפסיד כספים, למשל בגלל נפילת הבורסות בעולם ובארץ.

 

בבית ההשקעות ניתן לכוון כמובן את מנהל התיק למטרת ההשקעה ולטווח הזמן שבו יידרש הכסף לבעליו. השאלה החשובה ביותר שישאל מנהל התיק את הלקוח היא: "עד כמה אתה מוכן ורוצה להסתכן בהשקעה שלך?"

 

אם בעל הממון מוכן להסתכן - ירכוש עבורו בית ההשקעות מניות, בהן כאלה שעשויות לקצור רווחים נאים של עשרות אחוזים תוך תקופה קצרה, אך גם להפסיד כסף רב, כמו שקרה למי שהחזיקו מניות של מה שנקרא עד לשנים האחרונות "מניית העם", הרי הן מניות חברת "טבע", שקרסו בשנים האחרונות.

 

בעל הכספים, אגב, לא יוכל לבוא בתלונות ליועץ ההשקעות, המנהל את התיק שלו, שכן הוא יחתום מראש על כך שגם אם יגרמו לו הפסדים, בית ההשקעות לא יפצה אותו על כך.

 

מומחים בבתי ההשקעות אמרו לנו, כי הישראלים מאוד שונים ברצונותיהם, כאשר הם מפקידים מאות אלפי שקלים או אף מיליון שקלים שחסכו בידי מנהל התיק בבית ההשקעות.

 

"יש כאלה שמבקשים להסתכן וכמובן שואפים להרוויח עשרות ואף מאות אלפי שקלים תוך זמן קצר. הם בעצם הפרובלמאטיים ביותר, כי להרוויח מאות אלפי שקלים על קרן של מיליון שקל גם וורן באפט וביל גייטס לא מצליחים", כפי שהתבטא יועץ השקעות וותיק.

 

ויש גם את הסולידיים, שמבקשים אמנם להרוויח כספים, אך מסתפקים בהשקעה באגרות חוב סולידיות של המדינה או אף בניהול תיק של מטבע חוץ. "התנודות בדולר וביורו לא יכולות להניב רווחים נאים, ובשנים האחרונות השקעות במטבעות הזרים דווקא הסבו הפסדים למשקיעים, בשל חוזקו של השקל, שהוא אחד המטבעות החזקים בעולם", כדברי יועץ ההשקעות.

 

הישראלים, מתברר, התרגלו להרוויח עשרות אחוזים על כספם שהושקע ברכישת דירות במשך השנים, וכעת הם מחפשים לכך תחליף. אולם, כך אומר כל מומחה בבנקים ובבתי ההשקעות, אדם שמציע למישהו להפקיד אצלו מאות אלפי שקלים עם הבטחה להרוויח בכל שנה 10% על כספו, הוא קרוב לוודאי נוכל, ועל עוקצים כאלה שומעים בארץ ובחו"ל השכם והערב.

 

מטבע זר

ומה עם השקעות בזהב, במטבע הביטקוין הווירטואלי או אפילו בנפט? גם כאן מדובר יותר במזל מאשר בידע כלשהו שיוביל לרווח בטוח. מחיר אונקיית זהב ירד ועלה בשנים האחרונות באחוזים נכבדים, מבלי שתחזיות ביחס לערכו יתממשו. הביטקוין מסוכן מאוד. הוא עמד כבר על 20,000 דולר למטבע וירטואלי אחד, ירד עד לסביבות 5,000 דולר ושב ויותר מהכפיל את ערכו לפתע במהלך חודש יוני, כאשר חצה שוב את שווי 12,000 הדולרים. כך גם מחיר חבית הנפט מתנדנד, עם כל ציוץ של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בעניין סנקציות על איראן, או בגין התכנסות נציגי המדינות המספקות את הנוזל השחור לעולם. גם מומחים כבר הפסידו בהשקעה עתידית על מחירה של חבית נפט.

 

בכל מקרה יש לקחת בחשבון, בעת השקעה כלשהי, את הצורך בתשלום מס על רווחי הון, לרוב בשיעור של 25% (בעל שליטה משלם 30% על דיבידנד). פטורים כמעט שאין. קיימת הנחה במס על שכר הדירה, כאשר מי שמשכיר דירה פטור מתשלום מס על 5,090 השקלים הראשונים. אחר כך עליו להחליט אם לשלם 10% על כל שכר הדירה שהוא מקבל, או את שיעור המס השולי שהוא חייב בו ושישלם על ההכנסות שלו משכר הדירה מעבר לתקרת הפטור. גם קרן ההשתלמות פטורה ממס וכדאי לשמור בה כספים עד לתקרה המותרת בכל שנה ולא להוציא את הכסף מהקרן, כל עוד אין צורך דחוף בו.

 

פנסיה פטורה ממס

הכלכלן והיועץ הפיננסי, שלמה מעוז, ממליץ על אחת ההשקעות הנסתרות עדיין מעיני הציבור. מדובר בתיקון 190 לפקודת מס הכנסה. במסגרתו יכולים בני 60 ומעלה ליהנות מפירות ההשקעה שביצעו קודם, למשל בגיל 55, בסכום מירבי של עד 8 מיליון שקל. הם יזכו במס הכנסה מופחת בשיעור של 15% במקום 25% - וזה הרבה מאוד כסף!

 

כדאי ליהנות מהמס המופחת הזה, אולם שימו לב, משרד האוצר מחייב את החוסך, כדי ליהנות מההטבה הנאה הזאת, להיות בעליה של קופת פנסיה המעניקה לו לפחות 4,500 שקל לחודש.

 

ועוד הטבה ליורשים: אם החוסך הלך חלילה לעולמו עוד לפני גיל 75, כל הרווחים כאן פטורים ממס. אם נפטר והוא מעל לגיל 75, המוטבים ישלמו 15% מס בלבד. הסוכרייה היא שהחוסך יכול להפוך את הכספים שנצברו בהשקעה שלו גם לפנסיה חודשית פטורה ממס. בהחלט תוכנית נאה שהגתה המדינה, אך עדיין די "מחביאה" מאזרחיה.

 

עוד השקעה מעניינת ניתן לבצע באמצעות פוליסה פיננסית, שלמעשה מנוהלת כתיק השקעות, כמו קרן השתלמות או קופת גמל. אחד היתרונות שלה הוא שהיא משקיעה בנכסים לא סחירים. וכך הופך האזרח החוסך למשקיע באמצעותה בנכסים, כגון: בנייני משרדים, כבישים, חברות מים וביוב.

 

יתרון שני הוא שיש כאן אפשרות לדחיית מס, שכן מעבר בין אפיקי השקעה שונים, אינו נחשב כאירוע מס. בנוסף לכך ההון שהושקע, מאחר שהוא מנוהל בחשבונות נאמנות, מוגן גם מפשיטת רגל.

 

ועכשיו, לסיום, להתחכמות קלה, חוקית לגמרי, אבל כזאת שמיטיבה עם האזרח ומיטיבה פחות עם קופת המדינה. עצמאים, למשל מרצים, מורים פרטיים, או גם בעלי עסקים קטנים ואפילו גדולים, שמקבלים כספים במהלך השנה, מקבלים תלוש שכר או משלמים מקדמות, יכולים לוותר על תיאומי מס ולשלם מקדמות גדולות. מס ההכנסה השולי המירבי לשכיר עומד כיום על 47%.

 

אולם, אם הכנסתו השנתית של משלם המס הגבוה נמוכה מ־504,360 שקל, הוא יהיה חייב במס הכנסה נמוך בהרבה, למשל 35% במדרגה השנייה ורק 31% במדרגה השלישית.

 

וכך, יוכל המרצה או השרברב, למשל, להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה ובמסגרתו יהיה זכאי להחזר המס הנוסף שנוכה משכרו או ששילם כמקדמה, למשל 12% (שילם 47% במקום 35% מס שולי שבו הוא חייב). החזרי מס ההכנסה נושאים ריבית של 4% וצמודים למדד המחירים לצרכן! שמעתם כבר על תוכנית חיסכון טובה מזאת בארץ בעשור האחרון?

 

והחשוב ביותר, לא לשכוח: בעת השקעה, אין לשים את כל הכספים בסל אחד, אלא להשליש את הכסף, ויש המציעים גם לרבע ולחמש, דהיינו להשקיע את הכסף בחמישה אפיקי השקעה שונים.

 

כך מובטח שהמשקיע לא יפסיד יותר מדי כסף, אך הוא יכול גם להרוויח פחות מאשר בהימור מסוכן על מניה אחת או על רכישת דירה בחו"ל, שבסופו של יום ערכה ירד ויהיה אסור לו להעלות בה את שכר הדירה במשך שנים. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים