מיליארדי אנשים עקבו אחרי מסע הלווייתה של מלכת בריטניה אליזבת השנייה. לצד סיפורים על שנותיה הארוכות על כס המלכות והשפעתה על האומה הבריטית, נושא נוסף שדשו בו רבות הוא אוסף התכשיטים המפואר של המלכה - וכתר המלוכה שבו משובצות פנינים ענקיות.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד כתבות למנויים:
החיבה האנושית לפנינים מלווה אותנו עוד מתקופות קדומות. רועי קטיוב, מומחה לפנינים מחברת מרגלאן, מספר כי ישנו תיעוד בן יותר מ-4,000 שנה של פנינים שענדו בני משפחת המלוכה הסינית. גם קליאופטרה, המלכה הפרעונית המפורסמת, אהבה מאוד פנינים ואפילו בלעה אחת כחלק ממשחק. לאליזבת הראשונה, מלכת אנגליה במאה ה-16, הייתה תשוקה עצומה לפנינים. הגילוי של יבשת אמריקה אפשר לה להגדיל עוד יותר את המאגר הנוצץ שברשותה.
הפנינה היא אבן חן יוצאת דופן, ולו רק מפני שמקורה הוא ביולוגי - הפרשות של רכיכות בצדפות או בקונכיות של חלזונות - ולא מינרלי. "כאשר גוף זר חודר לתוך צדפה השייכת למינים מסוימים, היא מרגישה סוג של הפרעה, כמו גרגר אבק הנכנס לנו לעין. כדי להגן על עצמה הצדפה מפרישה חומר אורגני, המכונה אם הפנינה או דר הפנינה. החומר הנדיר מצפה את הגוף הזר, וזאת בעצם ההתחלה של הפנינה. ככל שעובר יותר זמן, הפנינה הופכת לגדולה יותר ויקרה יותר", מפרט איציק לוי, נשיא חברת התכשיטים yvel שהזמין אותנו לביקור במפעל ובמרכז המבקרים בכפר מוצא, בפאתי ירושלים.
"עוד בימי קדם צוללנים אמיצים היו צוללים במשך דקות ארוכות לקרקעית האוקיינוס, שולים צדפות ופותחים אותן, ולעיתים נדירות היו מוציאים בהן פנינים", מסביר לוי על ההיסטוריה של שליית הפנינים, "לכן הפנינה הטבעית הייתה מאוד נדירה ויקרה. בשנת 1880, לפני יותר מ-140 שנה, מיקימוטו קוקיצ'י, חלוץ גידול הפנינים היפני, מצא דרך מהפכנית לקדם את תהליך היווצרות הפנינה: באמצעות גרגיר זעיר מחומר אורגני שהוכנס בזהירות באופן מלאכותי אל הצדפה, הוא הצליח ליצור גירוי שגורם לצדפה לייצר פנינה - ומאותו רגע תעשיית הפנינים העולמית השתנתה לעד".
5 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת
המלכה אליזבת
המלכה המנוחה אליזבת. החזירה את הפנינים לשיח
(צילום: ap)
ההתקדמות המדעית הזו יצרה תעשייה ענפה של גידול פנינים מתורבתות המתרכזת בעיקר בסין, ביפן, בדרום-מזרח אסיה, באוסטרליה ובאיי האוקיינוס השקט. מחירן של פנינים מתורבתות יהיה לרוב נמוך במידה ניכרת בהשוואה לפנינים טבעיות. למעשה, למעט במקומות כמו בחריין וערב הסעודית, כמעט שלא מתבצע כיום סחר בפנינים טבעיות. "כמו שדג זהב שגדל באקווריום מוגדר כדג אמיתי, כך גם פנינה מתורבתת. ההבדל המרכזי הוא במחיר", מסביר לוי. "לדוגמה, פנינה טבעית ענקית, מתנה ממלך סרי לנקה, ששובצה לפני יותר ממאה שנה בכתר הבריטי והוצגה בהלוויה של מלכת בריטניה, הייתה שווה בזמנו שני מיליון פאונד. כיום המחיר שלה עומד על 30 מיליון פאונד. המחיר של פנינה זהה אבל מתורבתת יכול להגיע כיום ל-40 אלף דולר".
אורנה לוי, זוגתו של איציק והמעצבת הראשית בחברת yvel, היא נצר לסוחרי פנינים. סביה שעלה ארצה מבוכרה פתח חנות קטנה בעיר העתיקה בירושלים, ולטענתה היה הסוחר הראשון בארץ שהביא פנינים מהמזרח הרחוק. אמא שלה החזיקה בחנות תכשיטים במלון המלך דוד. "יהלום הוא מקסים אבל הוא אבן קרה, פנינה היא דבר חם", היא מסבירה את ההבדל. "לא כדאי לשמור פנינים בכספת לזמן רב, הן עשויות מחומר אורגני והצבע שלהן יפגע בכספת. הכי טוב לשמור פנינים על הצוואר".
5 צפייה בגלריה
תכשיטי פנינים
תכשיטי פנינים
היזהרו מזיופים
(צילום: אורי דוידוביץ', אסף מגל)
אולם התצוגה המפואר של yvel עמוס בתכשיטי יוקרה מכל הסוגים. לכבוד הביקור שלנו, לוי הציג בפנינו שרשרת פנינים יוצאת דופן הנשמרת בימי שגרה במקום סודי ובטוח. "השרשרת הזו עולה חצי מיליון דולר", הוא מגלה. כל פנינה בשרשרת הזו ענקית, בגודל של אגוז. צבען של הפנינים לבן ענברי נוצץ. "אלו פנינים שנאספו בהתאמה לחריזה במשך 28 שנים, הן גדלו בטבע. שלו כל פנינה בנפרד לאורך עשרות שנים", מפרט לוי.
כדי להראות לנו פנינים נדירות במיוחד, לוי לקח אותנו אל חדר הכספות של המפעל. מתוך קופסת קטיפה הוא הוציא עשרות פנינים זעירות ומסתוריות בצבע אפור-ירקרק. "כמה שהן קטנות, הן נדירות. אלו פנינים טבעיות מסוג קאשי מטהיטי. אנחנו נשלב אותן בצמיד אמרלד יוקרתי עם זהב. כשמלאכת הצורפות תסתיים, הצמיד יעלה מאה אלף דולר".
5 צפייה בגלריה
איציק לוי מחברת Ivel
איציק לוי מחברת Ivel
איציק לוי לצד הכספות. ''אם אתה מרגיש בשיניים תחושה של חול - זו פנינה אמיתית''
(צילום: אסף קמר)
כמו בכל תחום המערב אספנות והרבה כסף, גם בתעשיית הפנינים יש זיופים. "השיעור הראשון שקיבלתי מרעייתי הוא לשפשף את הפנינה בזהירות עם שתי השיניים. אם אתה מרגיש שיש מין תחושה של חול - זו פנינה אמיתית. אם התחושה היא חלקה - זה זיוף מפלסטיק", מסביר לוי כיצד לזהות זיופים. ניסיתי בעצמי. אחרי שהכנסתי את הפנינה לפה ושפשפתי לא היה לי ספק: "זו פנינה אמיתית!"
עוד שיטה להבחין בין פנינה אמיתית למזויפת היא באמצעות הצורה. "פנינה אמיתית לעולם לא תהיה עגולה במאה אחוז, וגם גון הצבע לא יכול להיות אחיד", אומר לוי. "אם תראה שרשרת עם פנינים מדהימות וכל הפנינים זהות ובצבע זהה - רוב הסיכויים שהן לא אמיתיות, או שמדובר במחרוזת פנינים מושלמת ונדירה השווה מאות אלפי דולרים".
מכיוון שפנינים הן מוצר אורגני של הטבע, לא פשוט למצוא פנינים זהות מבחינת הגודל והצורה. עבור צורפים המתעסקים בפנינים מדובר באתגר. "אם אמצא כאלו בתערוכה, אני אעשה מהן עגילים והמחיר שלהן יעלה", אומרת לוי.
5 צפייה בגלריה
תכשיטי פנינים להשכרה
תכשיטי פנינים להשכרה
תכשיטי פנינים להשכרה
(צילום: אסף קמר)
5 צפייה בגלריה
שרשרת פנינים
שרשרת פנינים
שרשרת פנינים
(צילום: אורי דוידוביץ', אסף מגל)
גם במסורת היהודית יש לפנינים תפקיד חשוב. קטיוב, מומחה הפנינים מחברת מרגלאן, מספר לנו כי תכשיטי פנינים נחשבים לפופולריים מאוד בחתונות במגזר הדתי והחרדי. הוא הציג בפניי שרשרת פנינים נוצצת עם סוגר יוקרתי מזהב 14 קראט מצופה ביהלומים. "השרשרת הזאת עולה 20 אלף שקל. להרבה כלות אין כסף לשרשראות פנינים, לכן ניתן לשכור אותה אצלנו על בסיס יומי - יחד עם עגילי פנינה יוקרתיים שעולים 20 אלף שקל וטבעת תואמת שעולה 15 אלף שקל".
"אנחנו הגברים שווים משהו, אבל כשאנחנו מוציאים את האישה הנכונה אנחנו שווים הרבה יותר. כך גם בעולם הפנינים, זה אותו דבר", מייצר לוי הקבלה מעניינת. "ברגע שאתה מוצא את בת הזוג המדויקת של פנינה גדולה ויש לך זוג עגילים, המחיר לא מכפיל את עצמו אלא מרבע את עצמו".