את הסניף הראשון שלה באופטיקה הלפרין פתחה חיה הלפרין בשכונת הדר בחיפה, לפני שמלאו לה 20. נשואה טרייה. זה היה בעשור הראשון של הרשת, כשסניפים נפתחו לפי קצב הנישואים של שבעת ילדיו של אביה המייסד, רפאל הלפרין ז"ל. ב־1 בינואר 2022 התיישבה חיה על כס המנכ"ל. האישה החרדית היחידה בישראל שעומדת בראש חברה גדולה, שמונה 125 סניפים ופונה לכל המגזרים. אין ישראלי שלא מכיר את המותג אופטיקה הלפרין, בעיקר בזכות אחיה הבכור, יעקב, שהוביל את הרשת למעלה מ־30 שנה והיווה גם את הפנים שלה.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
בריאיון חיה (43), אם לשמונה, סבתא לשלושה, גרושה פעמיים, שחזרה לשם נעוריה ושברחה מהזרקורים לאורך כל חייה, מדברת לראשונה על אתגרי התפקיד החדש - "נכנסתי לנעליים גדולות מאוד". על הגבות שהורמו, השינויים באסטרטגיה, על היותה "עוף שונה" בנוף העסקי של ישראל, אישה חרדית מבני־ברק, שקוטעת כל יום עבודה בארבע וחצי אחר הצהריים כדי לאסוף את שני בניה, בני השש וחצי והשמונה, מה"חיידר".
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
2023 תהיה שנת מבחן הן לענף האופטיקה והן לה אישית. האם תשרוד את המהפך בענף וגם את המאבקים המשפחתיים, שמתנהלים מתחת לפני השטח במשפחה ידועת הסכסוכים והדרמות? האם תצליח להוביל את רשת אופטיקה הלפרין לצמיחה מחודשת אחרי שנה שהיא מגדירה כקשה ומאתגרת - שנה של סגירת ופתיחת סניפים? כך, לדוגמה, את החנות הראשונה שפתחה בחיפה, סגרה השנה.
3 צפייה בגלריה
חיה הלפרין
חיה הלפרין
''המתקפה על חרדים היא חילול השם''. חיה הלפרין
(צילום: אבישג שאר ישוב)
אנחנו נפגשות לריאיון ארוך ופתוח. מי שכל חייה המקצועיים קשורים לאופטיקה הלפרין, רובן המכריע מאחורי הקלעים, נדרשת לנווט את הספינה בים סוער במיוחד. בנובמבר האחרון אישרה רשות התחרות לסופר־פארם לרכוש את רשת אירוקה ב־75 מיליון שקל - עיסקה אסטרטגית, לאור העובדה שסופר־פארם מתמחה בעיקר במשקפי ראייה, ואירוקה במשקפי שמש. במקביל השיקו בישראל הראל ויזל ו"פוקס" את "SUNGLASS HUT", רשת בת 3,000 חנויות בעולם בבעלות "לוקסוטיקה", יצרנית ובעלת מותגי משקפי השמש והראייה הגדולה בעולם שמותגיה כמו רייבאן, אוקלי, ווג, ארמני, ורסצ׳ה, שאנל, פראדה, ורבים נוספים - אחראים לכשליש ממכירות הענף בישראל. החנות הראשונה והמרשימה של הרשת נפתחה בדיזנגוף סנטר, 140 מ"ר, 1,500 דגמים. קיר ענק לרייבאן, מותג משקפי השמש הנמכר בעולם וגם בארץ. להראל ויזל יש גם כוונה להביא לארץ את אחת מרשתות האופטיקה של "לוקסוטיקה". "מדובר בהתפתחויות שעשויות לערער את יחסי הכוחות בשוק", מעריכה תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת ב־Colface B.D.I. "מה גם שלא מן הנמנע כי רשתות אופנה נוספות בוחנות כניסה לשוק".
אבל עוד לפני האתגרים הכלכליים והתחרות הלא־פשוטה בפניהם ניצבת אופטיקה הלפרין, אי־אפשר שלא לדבר עם חיה על ההתמודדות האישית שלה כמנהלת חרדית בכירה, אולי האישה היחידה במעמדה בעולם העסקים השראלי, ועל השבר ביחסי חילונים־חרדים שהתעצם מאז הבחירות האחרונות. "ההערות שאני שומעת, ולא רק עכשיו, ותמיד מצליחות להכעיס אותי, הן 'את לא באמת חרדית'. או המשפט שהכי כואב לשמוע, 'אם רק כל החרדים היו כמוך'. כואב לי", היא אומרת, "כי הרוב כמוני. אני מתגוררת בבני־ברק, חובשת פאה, שרוולים, גרביים, אֵם לאברכים, תלמידי חיידרים, ואנחנו יודעים לדבר עברית, ואפילו להשתמש באינטרנט. מה שרואים הרבה חילונים הם חרדים קיצוניים, שזורקים אבנים ופחי אשפה. יחסי הציבור שלנו כחרדים מתחת לכל ביקורת. זה גורם לי להשקיע הרבה בשיחות עם חילונים, להסביר שאנחנו לא רוצים להשתלט על העולם, ושיש הרבה מה ללמוד מהמגזר החרדי. בחינוך, לדוגמה. זה הנושא שהכי חם בליבי כרגע. חילול השם הנורא שנעשה בהתקפה על חרדים הוא לא הגיוני. השנאה והאנטי הם פונקציה של הפוליטיקאים, גם מהצד שלנו, שלא תמיד עוזרים, והתקשורת השלילית שהחרדים זוכים לה".
זה נדיר לראות אישה חרדית בתפקיד ניהולי בכיר. זאת מטרה שכיוונת אליה מגיל צעיר? "כבר בבית ספר יסודי, עם סיום יום הלימודים הייתי מגיעה לחנות בבני־ברק, עם התלבושת, לעזור בכל מה שצריך ואפשר. בגיל 18 וחצי התחלתי לקבל שכר, וכשעברנו לחיפה אחרי הנישואין פתחתי וניהלתי את החנות. כשחזרתי לבני־ברק, התחלתי לעבוד במשרדים בשורה של תפקידים".
לא רצית אף פעם לפנות לתחום אחר? "לא. כשאתה נהנה ממה שאתה עושה, אתה לא מחפש מקומות אחרים. אומנם הייתה לי נקודת פתיחה מפנקת עליה אני מודה לקב"ה כל יום, אבל עבדתי קשה בחברה במשך שנים, ושום דבר לא בא לי בקלות. כשגידלתי את הילדים הגדולים היו לי פחות שעות פנויות. היום, כשהבנים הקטנים ב'חיידר' עם יום הלימודים הארוך, זה מאפשר לי יותר שעות פנויות לעבודה".
ואת זקוקה להרבה שעות, כי ענף המשקפיים בנקודה קריטית. SUNGLASS HUT היא הרשת עם מותגי משקפי השמש הגדולים בעולם, ששייכת ליצרן המשקפיים הגדול בעולם, וגם הזכיין שלה בארץ הראל ויזל הוא דמות דומיננטית, ובכוונתו לפתוח 20 חנויות רק ב־2023. איך תתמודדי מולם? "SUNGLASS HUT מתמחה נכון לעכשיו במשקפי שמש, הרשת שלנו היא קודם כל רשת אופטיקה, על כל המשתמע, שמוכרת גם מגוון משקפי שמש. כ־30% מקוני משקפי שמש מבקשים להחליף את העדשות לעדשות אופטיות, מה שמחייב ידע מקצועי. הם יישבו בקניונים, אנחנו בפריסה ארצית. ביקרתי בחנויות שלהם באיטליה ובברצלונה, באף מקום בעולם הם לא זולים בגלל המדיניות הבינלאומית שלהם - הם לא יכולים 'לשבור' את הקמעונאים שלוקסוטיקה מספקת להם משקפיים. אולי בפתיחה הם יציעו מחירים זולים יחסית ודילים. בפועל, גם אם הם יפתחו 40 סניפים, בישראל פעילות כאלף חנויות אופטיקה שמוכרות משקפיים של לוקסוטיקה והחברה לא תיכנס ראש בראש מול הלקוחות שלה. SUNGLASS HUT תציג את החדש, המודרני והגדול - ללקוחות יהיה יפה ונחמד ואחר כך הם יבואו אלינו למחירים הטובים. הרשת החדשה תהווה את כרטיס הביקור וחלון הראווה הפיזי של לוקסוטיקה מבחינת ההיצע, מה שיחסוך לצרכן המעודכן את ההמתנה שדורשת רכישה באתרי און ליין בחו"ל. הם גם יחזיקו משקפי שמש בדגמים שאף אחד בענף בארץ לא מחזיק, אבל בפועל כמה יקנו משקפי שמש בוורוד זוהר? בדיוק כמו שלא תקני את הבגד שהדוגמנית לובשת על המסלול".
בכל אופן, עם כל הכבוד ל־125 סניפי אופטיקה הלפרין, שרק חלקם בקניונים, העדיפות של פוקס שהיא הקמעונאי המוביל בישראל מול הקניונים ועוד עם רשת משקפי השמש הגדולה בעולם, לא מדאיגה אותך? "אמרתי בדיוק את הדברים האלה לממונה על הגבלים עסקיים שהיה צריך לעצור את הראל ויזל לפני אישור העיסקה. לא נכון היה להתייחס לכך שוויזל לא היה פעיל עד היום בשוק המשקפיים, אלא לכמות הנדל"ן הקניוני שלו. הנוכחות בכל קניון עם מגוון רשתות, שמאפשרת לו לפנות סניפים לרשת החדשה תחת הכובע של "SUNGLASS HUT", הופכת אותו גם ליבואן וגם לשחקן בריטייל. אם מישהו היה חושב שכניסה של שחקן חדש תוריד מחירים, כאן זה לא יקרה.
"המלחמה של SUNGLASS HUT תהיה בעיקר מול סופר־פארם שרכשה את רשת אירוקה. בין סופר־פארם ולוקסוטיקה ניטשת מלחמת עולם בנושא היבוא המקביל (גם אופטיקה הלפרין לחמה לא מעט במגרש הזה מול הענקית הבינלאומית – ש.ח), לסופר־פארם יש כיסים עמוקים, עוצמות ופריסה בקניונים (גם אירוקה מרושתת בקניונים במיקומים שנחשבים למצויינים – ש.ח), ואי־אפשר להשוות את המאבק של SUNGLASS HUT מול אירוקה שהייתה שחקן מקצועי, חזק במותגים אבל חברה משפחתית קטנה ונחמדה, למאבק מול סופר־פארם. תתנהל מלחמת ענקים".
איך את נערכת למלחמה הזו? "אנחנו נערכים. בדיזנגוף סנטר אנחנו כמעט צמודים לחנות החדשה של SUNGLASS HUT, ויש לנו גם חנות בקומה שמתחתיה. נמכור משקפי שמש של רייבאן (המותג החזק ביותר של לוקסוטיקה – ש.ח) ב־299 שקל, מדגמים חדשים שנייבא בייבוא מקביל".
אתם ממשיכים להילחם מול מותגים באמצעות הייבוא המקביל? "בשנה האחרונה עשינו מהפך. עברנו יותר לרכישה ישירה מהיבואנים. כתוצאה מכך השתנו מהותית הקולקציות שלנו. פעם היית מוצאת אצלנו רק מחיר, היום גם מחיר וגם דגמים עדכניים. עולם האון־ליין פתח את הישראלי לעדכונים, המחיר בלבד לא מספיק. גם קצב התחלופה השתנה. דגמים חדשים מגיעים לסניפים על בסיס שבועי, מוצרים שלא נמכרים יוצאים מהמדף".
3 צפייה בגלריה
סניף של אופטיקה הלפרין
סניף של אופטיקה הלפרין
''מחיר נמוך כבר לא מספיק''. סניף של אופטיקה הלפרין
(צילום: אוראל כהן)
לפי הלפרין, החברה הישראלית עוברת שינויים עמוקים בשנים האחרונות, והאסטרטגיה שלה היא להתאים את הרשת שלה למציאות החדשה.
"ההתרחבות שלנו ממוקדת היום במרכזים מסחריים חדשים שנולדים במרכזי השכונות. האוכלוסיה עוברת לשכונות עתירות בניינים גבוהים והדרישה היא לחנות ליד הבית. אני פתחתי את סניף אופטיקה הלפרין בשכונת הדר בחיפה לפני כ־24 שנים. זה היה רחוב ותיק, היום זה רחוב מתבגר שעבודות הרכבת הקלה השמידו לחלוטין את המסחר בו. במקום סניפים מהסוג הזה פתחנו בסוף השנה סניפים בשכונות חדשות כמו נווה דורון ברמלה, נרקיסים בבאר יעקב ועוד. זה קהל יעד של אלפי אנשים בכל שכונה שהתרגלו לקנות ליד הבית. היום מאזן הסניפים שלנו מתחלק לשליש בקניונים סגורים, שליש ברחובות מסחריים ושליש במרכזי קניות פתוחים. תמהיל החנויות ברחובות הראשיים ירד לטובת המרכזים השכונתיים".
השנה האחרונה הייתה לא פשוטה עבורכם. "את 2022 סיימנו עם מחזור מאוזן של 250 מיליון שקל כמו בשנה הקודמת, אחרי רבעון ראשון קשוח מאוד. לא פשוט להחליף מנכ"ל כמו יעקב אחרי 30 שנה ברשת, מנכ"ל שהוא גם אחי, גם היה הפרזנטור, גם הפרסומאי וגם האחראי על השיווק. פתאום מצאתי את עצמי שוכרת מנהל שיווק, חברת פרסום. אל תשכחי שהרבעון הראשון עמד גם בסימן קורונה. יש לנו 125 סניפים ו־25 חדשים ייפתחו ב־2023".
את אופטיקה הלפרין ייסד רפאל הלפרין ז"ל ב־1988. רפאל היה הצעיר והצבעוני מבין תשעת הילדים לבית הלפרין, משפחה ידועה ואמידה שהצליחה להימלט מווינה לארץ ישראל לפני מלחמת העולם השנייה. הוא לא הסתפק במסלול החרדי הקונבציונלי של אז ופנה לאמנויות לחימה. הוא היה אלוף העולם בהיאבקות מקצועית, מר ישראל בפיתוח גוף, פתח מכוני כושר ואת מסעדת "ניו־יורק", שהייתה מהחלוצות במגזר. הלפרין נכנס לתחום האופטיקה אחרי שהמשקפיים של בנו יעקב נשברו, והוא התוודע ממקור ראשון למחירים הגבוהים שהיו נהוגים בענף. המטרה שלו הייתה לכבוש את שוק המשקפיים על ידי הוזלה דרמטית של המחירים בענף דל היצע, שנשלט על ידי מאות בודדות של אופטומטריסטים פרטיים. החנות הראשונה נפתחה ברחוב רבי עקיבא בבני־ברק, במקום חנות תכשיטים כושלת שיזמה אשתו. השיווק היה אגרסיבי. "החנות", גאה חיה, "קיימת עד היום". את שנותיו האחרונות הקדיש ללימוד תורה. ב־2011 הלך לעולמו ונקבר בבית העלמין שהקים אביו בבני־ברק. מי שאחראי בעיקר לצמיחה הגדולה של הרשת היה יעקב, אחיה הבכור שהכניס את אופטיקה הלפרין לקניונים. יעקב נחשב שנים לדמות הכי מזוהה עם עולם המשקפיים בישראל, אושיית שיווק, תכנון ומסחר.
לפני כשנה פרש יעקב הלפרין מתפקיד המנכ"ל. לפני שפרש אמר בריאיון שהוא תומך במנכ"ל חיצוני, וכי שלושה מועמדים הגיעו לקו הגמר. אך תוכניתו של יעקב לא יצאה לפועל ואת מקומו בתפקיד תפסה אחותו. גורמים בענף מספרים כי בהצבעה המשפחתית שבה נבחרה חיה, יעקב לא הצביע בעדה ונשאר עקבי בתמיכתו במנכ"ל חיצוני. חיה מכהנת בתפקיד בשנה האחרונה, אך מתחת לפני השטח, כך אומרים גורמים בענף, הקרקע עדיין סוערת.
לכמה זמן נבחרת, והאם המשפחה קבעה נוהל איך ולכמה זמן נבחר מנכ"ל? "אחרי שלושה חודשים הבחירה בי הפכה לקבועה, כמו כל דבר שקבוע בחיים זה עד ואם יקרה משהו. כרגע התפקיד מאויש", היא מחייכת.
יעקב הצהיר שלא יהיה מעורב יותר בעסקי האופטיקה, את לא מרגישה צורך להיוועץ בו? "יעקב אחי עדיין שותף בחברה (עוד בחייו חילק רפאל הלפרין את מניות הרשת שווה בשווה בין שבעת ילדיו מנישואיו השניים. חמשת ילדיו מהנישואים הראשונים אינם קשורים לרשת – ש.ח). הוא בחר לעזוב והמושכות עברו אליי. הייתי משנה למנכ"ל, אי־אפשר להמשיך לעולם ועד באותן שיטות. על פי מסורת המשפחה, המנכ"ל מקבל את ההחלטות ב־100% למרות שכל שבעת האחים שותפים בחלקים שווים. לכל אחד מחמשת אחיי ולאחותי יש את העסקים והעולמות שלהם".
הופתעת מהפרישה שלו? "מעצם הפרישה לא, הוא דיבר עליה לא פעם. העיתוי והדרך בה נעשתה הפתיעו בהחלט".
זה לא סוד שאחיך תמך במינוי של מנכ"ל חיצוני. "לקחנו חברת השמה, יעקב ואני ראיינו שורה של מועמדים. הגיע 'יום הדין', 1 בינואר 2022, והיינו במצב של שוקת שבורה, אף אחד לא נראה לנו מתאים, ואז החליטו האחים, שאכנס לתפקיד מ"מ מנכ"ל למשך שלושה חודשים ונראה איך מתקדמים".
רבים הופתעו מההחלטה. "היה שלב שיעקב פרש עם אחי דוד והקים רשת אופטיקה נפרדת (בשנת 2001, פרישה שנמשכה זמן קצר יחסית – ש.ח). באותו שלב אבא קרא לי לחדרו, ואמר שהוא הולך להוציא הודעה שאני אתמנה למנכ"לית . אמרתי לו - אבא עזוב, יעקב יחזור. וזה באמת מה שקרה. אבא הקים את החברה, יכול היה למכור אותה מספר פעמים, ובכל אופן הוריש אותה לנו עוד בחייו. עם כל הקשיים של השנה האחרונה, ברמה האישית, נכנסתי לנעליים מאוד גדולות, כמעט ללא חפיפה וברבעון הראשון עוד הייתה קורונה. אני שמחה שהייתי פה לקחת את החברה למקומות חדשים".
איך שומרים על המשפחה מאוחדת? "קשה לתפוס את כולנו ביחד בארץ. במוצאי השבת האחרונה נפגשנו כולנו אחרי זמן רב, אבל לא דיברנו על עסקים. אנחנו משתדלים לשמור על הפרדה מוחלטת בין משפחה וחברה. אני משתדלת לנהל את החברה בכובע של מנכ"ל ולא של בעלים".
אחיך שימש במשך שנים גם כפרזנטור של הרשת והוא מזוהה איתה מאוד. את תיכנסי לתפקיד? "לא תמיד היה לאופטיקה הלפרין פרזנטור. יענקל'ה התחיל במקרה, התחבר לתפקיד, והיה טוב מאוד. זה גם הוביל אותו להרבה ראיונות בתקשורת ולחשיפה גדולה וזה שירת אותנו מאוד. סגרנו את 2022 בחסד, אז כנראה שבסדר להתנהל גם ללא פרזנטור. כרגע אנחנו מצויים בדיוני עומק בנושא, יש צדדים לכאן ולכאן. נכון שפרזנטורים פופולריים יכולים לעזור במכירות, אבל לכל פרזנטור יש גם קהלים רבים שהשם שלו לא מדבר אליהם. ויש גם תמיד את הסיכון שהחברה הופכת למזוהה עם הפרזנטור ואז אנחנו תלויים בו, אם הוא מתבטא בצורה מקוממת בכל מיני נושאים, החברה עלולה לשלם מחיר וקרו מקרים כאלה".
3 צפייה בגלריה
יעקב הלפרין
יעקב הלפרין
''אי־אפשר להמשיך לעולם ועד באותן שיטות''. יעקב הלפרין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אפרופו התבטאויות, אחותה של חיה, אתי אפינגר הלפרין, אושיית אינסטגרם ושותפה בחברה, העלתה סטורי שעורר שערורייה. בעקבות ביקור בחנות "זארה" בממילא, שבו נתקלה במוכרים שדיברו ערבית בינם לבין עצמם. "זה לא הגיוני שהם ידברו מה שבא להם ואיך שבא להם, פה, במרכז ירושלים", כתבה וקראה לעוקביה לא לקנות ברשתות שלא דורשות מהעובדים לדבר ביניהם עברית בלבד.
"אחותי אם לעשרה, מצליחה ואהובה, עם 55 אלף עוקבים", מגיבה חיה. "כשיצאה מהחנות היא הייתה איתי על הקו והסבירה לי שלא נעים כשמוכרים מדברים ביניהם שפה שאת לא מבינה, ולא משנה מהי. זה עשה לנו מהמורה לא נעימה. אופטיקה הלפרין מעסיקה עשרות ערבים, מעניקה מדי חודש שירות לאלפי לקוחות ערבים, גם בערבית. אם תיכנסי לסניף בנתניה ידברו איתך בצרפתית, ובירושלים ידברו איתך ביידיש. מוכר יכול לדבר עם לקוח בשפה שנוחה לו ביותר, אבל לא נעים להיכנס לחנות ולא להבין מה המוכרים מדברים ביניהם. הסטורי שלה הגיע באקלים חברתי טעון ונפיץ ויצא פחות טוב ממה שהתכוונה אליו".
חיה ילידת תל־אביב, בה גדלה עד גיל 12, כשהמשפחה עברה לבני־ברק בה היא מתגוררת היום. "עד הקורונה הייתי אומרת שאנחנו גרים בגבול רמת־גן, בזמן הקורונה המצב היה מאוד קשה ביחסי חילונים־חרדים והתחלתי לומר שאני גרה בבני־ברק".
היא למדה בתיכון חרדי, בסמינר בגייטסהד. אם לשמונה ילדים בגילאי שש עד 25. "חלוקה שווה בין הבנים לבנות", היא מחייכת. תמירה, דקיקה, בפאה ארוכה אופנתית. לא סבתא אופיינית. "את לא מכירה סבתות חרדיות צעירות?" היא מחייכת. נחושה, הישגית. היא גאה בבכורה האברך, אב לשניים, ובכלתה, בוגרת אקדמיה יוקרתית במדעי המחשב, המועסקת כאזרחית עובדת צה"ל. בתה מנהלת חשבונות באופטיקה הלפרין. "כרגע בחופשת לידה, לכל אחד מהאחים והאחיות יש זכות להכניס בן/בת משפחה אחד/אחת לעסק. והיא ראויה בזכות עצמה". בנה השלישי התגייס בשבוע שעבר בגיל 20 לצה"ל במסלול "בינה בירוק" (תכנית שירות לבחורי ישיבה בתחום המחשבים בחיל המודיעין – ש.ח.)
הרסו לכם חנות בשכונת גאולה בירושלים בגלל תמונות פרסום של נשים. מה קרה שם? "נשים תמיד הופיעו אצלנו בפרסומות, לא השתנה דבר, אבל לא באזורים חרדיים. בחנות הספציפית האחת שנפגעה בכיכר השבת, אין ולא היו צילומי נשים. עלינו לפרסום על אוטובוסים בירושלים, כשתמונות הנשים אמורות להופיע רק בקווים שלא עוברים בשכונות החרדיות. בטעות עלו צילומי נשים על קו אוטובוס בודד שחוצה את "כיכר השבת" (הגבול בין שכונות גאולה ומאה שערים – ש.ח). מאז החנות חוטפת. שברו חלונות ראווה, גרמו לנזקים. אני נחרדת. קומץ קיצוניים גורם ל'חילול השם'".
הלפרין עומדת מאחורי קבוצת הפייסבוק הפופולרית "אמהות מבשלות כשר" וגם באינסטגרם יש לה עוקבות לא מעטות. גם זה לא עיסוק טיפוסי לאישה חרדית. "לפני חמש שנים, ראיתי שהעלו בקבוצת הפייסבוק 'אמהות מבשלות יחד', הקבוצה הכי גדולה בארץ, מתכון חמץ. ואחרי כמה ימים עלה שוב משהו לא כשר. החלטתי לפתוח קבוצה לאמהות שמבשלות כשר, הבעיה שהיו לי רק 38 חברות בפייסבוק. הרמתי טלפונים לכאלו שהיו להן יותר חברות ממני, וביקשתי שייכנסו. אילצתי את אחותי לאפות כדי שיהיו תמונות ומתכונים. אחרי שבוע היו 200 חברות, אחרי חודש אלף. הרעיון היה לתת מקום לפתרונות כשרים, המרה מחלבי לפרווה, תפריטים לחגים, עריכת שולחנות שבת. זיהיתי חוסר שהיה קיים, אבל לא תיארתי לעצמי שזה יהיה כל כך פופולרי. היום הקבוצה מונה כ־162 אלף חברות, ועולים בה בלי סוף מתכונים. לי לצערי אין זמן לשלוח מתכונים, אבל אני מוצאת זמן לאשר כל פוסט".
איך את מסתדרת עם כל המטלות שלך - העבודה, הילדים, אירוח שבת? "למדתי מאמא שלי לנהל בית יעיל. ביום חמישי בצהריים, השולחן כבר ערוך לשבת. שנה הקצנתי את היעילות שלי, אחרת לא הייתי מספיקה כלום".
עצה ניהולית טובה שקיבלת? "מישהו אמר לי בראשית השנה, אל תנסי לחסוך בהוצאות, תדאגי להגדלת ההכנסות. אני משתדלת לעשות את זה".
פורסם לראשונה: 07:50, 13.01.23