האם מדובר במהפך? בשנים האחרונות, לאור כניסת יותר ויותר מכשירי חשמל זולים לשוק, הישראלים העדיפו לקנות מכשיר חדש במקום לתקן את הישן שהתקלקל – גם כשמדובר ב"מכשירים לבנים" גדולים כמו מקרר, מדיח כלים, מכונת כביסה. המלחמה חוללה שינוי. "בשלושת החודשים האחרונים אנחנו רואים עלייה בכמות תיקוני מכשירי החשמל בהשוואה לחודשים המקבילים ב־2022, עלייה שהתגברה והגיעה בדצמבר ל־15% יותר מאשר בדצמבר שעבר", אומר רון חפץ, עורך התוכן באתר "מידרג", המדרג אלפי בעלי מקצוע ב־127 תחומים שונים.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
התופעה נובעת משילוב של סיבה אמוציונלית וסיבה כלכלית: מצב הרוח פוגע בחשק להשקיע מחשבה ואנרגיה ברכישת מוצר חדש, ובמקביל רבים מהדקים את החגורה. "בעיתות של משבר כלכלי רואים תמיד עלייה בתיקונים על חשבון קניית חדש", אומר חפץ, "ראינו את זה גם בתקופת הקורונה". ההתייקרות הצפויה של מכשירי החשמל הגדולים, על רקע זינוק במחירי ההובלה הימית, עשויה להרחיב את התופעה.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
סיבה אחת היא ירידת מחיריהם של מכשירי החשמל לעומת העבר, במקביל לירידה באיכותם וכניסה מסיבית של מוצרים זולים לשוק. קחו לדוגמה מקרר, המכשיר היקר מבין המכשירים שבחנו. "איכות המקררים היא לא כמו פעם, והם מחזיקים הרבה פחות שנים, אבל מצד שני, הם יותר זולים", אומר אבי אילפלד, 37 שנים במקצוע, מתמחה בתיקון מקררים ועובד בגוש דן ובשרון. "לאחרונה התקשר אליי לקוח שיש לו מקרר רק שלוש שנים וחצי, וכבר יש לו בעיות. אם המקרר שלך מחזיק 10־13 שנים, אתה במצב מצוין. הממוצע מחזיק בלי תקלות 4־5 שנים. לכן באופן טבעי אנשים מעדיפים פעמים רבות לקנות מקרר חדש ולא לתקן, אבל בתקופה האחרונה יותר לקוחות מעדיפים לתקן".
8 צפייה בגלריה
הטכנאי חנן שיאון
הטכנאי חנן שיאון
הטכנאי חנן שיאון
(צילום: עמית שאבי)
כל הטכנאים עימם שוחחנו מצביעים על הירידה באיכות ובעמידות של מכשירי החשמל הביתיים. אילן ועקנין, טכנאי לתיקון מכשירי חשמל קרוב ל־30 שנה המתמקד באזור ראשון־לציון עד אשדוד, טוען שאין שוני רב באיכות המכשירים בהשוואה למכשירים שיוצרו ונמכרו לפני עשר שנים, אבל "אם משווים 15 שנה אחורה, אני מעריך שהמכשירים של היום עמידים בכ־50% פחות. הרכיבים עדינים יותר, האיכות נמוכה יותר, והמחיר לצרכן בהתאם. החשיבה שיש צורך לייצר מכשירים עמידים ל־20 שנה ויותר התגלתה ברוב החברות כבלתי כלכלית".
"יבוא מכשירי החשמל נפתח, השוק מוצף ביבואנים, איש לא מפקח על כמות חלקי החילוף, אם יש בכלל. וכך, לא פעם אנחנו מוצאים את עצמנו ללא חלקי חילוף ללקוח. הארץ מוצפת בחלקי חילוף סיניים, שחלקם באיכות ירודה. מי שמרוויח הם היבואנים, והטכנאים שנקראים לתיקונים חוזרים", מודה טכנאי המבקש לשמור על עילום שמו. גם חנן שיאון, טכנאי ותיק מאזור ירושלים, נתקל בתופעה לא פעם. "הלקוחות ממורמרים, ואין לי פתרון עבורם כשאין חלקי חילוף. זה קורה פחות כשמדובר ביבואן רשמי", הוא אומר.
בנוסף, דור המכשירים החדשים חוסך באנרגיה יחסית למכשירים בני 15 פלוס, שנחשבים לעמידים יותר. זה בולט במכונת כביסה, מדיח, מקרר ומזגן. אבל לא פעם החידושים שבהם היצרנים מנסים לפתות את הצרכנים, מתגלים כמרובי תקלות. למשל כרטיסי אינוורטר במזגנים, שמועילים לא פעם לחיסכון בחשמל, והגיעו גם לתחום מכונות הכביסה והמייבשים, שם הם פחות חוסכים באנרגיה בגלל משכי הפעולה הקצרים יותר. הטכנאים מייעצים: אל תתפתו. בדרך כלל הם פחות חוסכים בחשמל, אבל כן תורמים לתכיפות הקלקולים. עוד דוגמה הם הגזים הידידותיים החדשים – אר־600 ואר־404, שנכנסו לעולם המקררים והמקפיאים. "שילוב הגז במכשירים אלו הוא לא מוצלח. הגז דליק, מסוכן יותר לעבודה, והמדחסים הולכים מהר יותר", טוען אילפלד. חלק מהטכנאים יסרבו בכלל לתקן מוצרים עם מערכות גז כאלו.
אבל לא תמיד משתלם לתקן במקום לקנות חדש, כפי שעולה מבדיקה שערכנו. בסיוע אתר "מידרג" ושיחות עם טכנאים המומלצים על ידיו בדקנו מתי עדיף לתקן ומתי לקנות חדש, בשבעה מכשירי חשמל ביתיים: מכונת כביסה, מייבש כביסה, מקרר, מקפיא, תנור אפייה, כיריים ומדיח כלים. הכיריים מתחלקות לשלוש קבוצות: אינדוקציה, הכוכב החדש יחסית, קרמיות, שההתייחסות אליהן בתחום כדאיות התיקונים היא דומה מאוד לקטגוריית האינדוקציה, וכירות הגז הוותיקות. באחרונות התקלה העיקרית היא דליפת גז חזקה, ובאופן גורף לא משתלם לתקן, כי התיקון יעלה כמו כיריים חדשות.
שימו לב, מחירי התיקונים תלויים בעלויות הטכנאים ובמותג ובדגם. ההמלצות על כדאיות תיקון או רכישה מתייחסות למוצרים סטנדרטיים המהווים את הרוב המכריע של השוק, ולא למותגי יוקרה. מדובר במחירים המקובלים, ויש להוסיף עליהם את עלות ביקור הטכנאי – 250־350 שקל.
חשוב לדעת: מקררים נוטים להתקלקל כשנופל החשמל או כשמים מגיעים לכרטיס הפיקוד האלקטרוני ומקצרים אותו. המקררים של סמסונג נחשבים כמסובכים וכמורכבים ביותר לתיקונים לעומת מקררים של חברות אחרות. קחו בחשבון: בחלק מהמקררים החדשים כשמדובר בבריחת גז התיקון לא יחזיק מעמד, בגלל איכות נמוכה של צנרת הנחושת שהיא דקה יחסית במבנה מסובך. העמידים ביותר הם המקררים עם מקפיא עליון, אבל אלו פחות אופנתיים ופחות מבוקשים. החלטתם על מקרר עם מקפיא תחתון? העדיפו עם דלתות מאשר עם מגירות. האחרונות נהרסות מהר יותר.
התיקונים היקרים: החלפת דלת (בעקבות שבר או דלת שהתעקמה) - 1,000־2,500 שקל, החלפת כרטיס פיקוד - 800־1,500 שקל במקרר סטנדרטי, 1,500־3,000 שקל במקררי יוקרה כמו ארבע דלתות של סמסונג או סאב זירו. החלפת מנוע – 500־1,000 שקל.
8 צפייה בגלריה
מקרר
מקרר
(צילום: Shutterstock)
מה כדאי לתקן: את רוב התקלות הזולות הנפוצות כמו רעש (300־600 שקל), נזילת מים (300־1,000 שקל, תלוי בדגם ובחומרת הנזילה), החלפת תרמוסטט (350־600 שקל).
מה לא כדאי: החלפת דלת, החלפת כרטיס פיקוד, תקלה במנוע – במקררים יקרים (למרות שגם המקררים הזולים עולים אלפי שקלים).
מניעת תקלות: מנעו מהמקרר מאמץ יתר – מקמו אותו במרחק של 15 ס"מ לפחות מהקירות המקיפים אותו, הקפידו על סגירת הדלת לחלוטין, וחזקו את גומיות האיטום (מריחתן בווזלין אחת למספר שבועות). נקו באופן קבוע את המעבה, המאוורר וגוף החימום, על פי הכללים המומלצים לכל אחד מהם.
טריק של טכנאים: סתימות במאגרי הניקוז גורמות לקרח ועלולות להשבית את המאוורר ולהשפיע על הקירור. בדרך כלל מספיק לנקות את הצינור ולפתוח את הסתימה. טכנאי לא הגון עלול לטעון שיש להחליף תרמוסטט, גוף חימום ואפילו מאוורר, בעלות של פי שתיים ויותר.
חשוב לדעת: המכשיר עם כמות התיקונים הגבוהה ביותר יחסית למכשירים הלבנים, בגלל מגוון הפעולות שהיא מבצעת, הדורש חלקים בהתאם, ובגלל תכיפות ומשך ההפעלה. במכונות הישנות, שבהן גם התוף וגם המיכל שבתוכו הוא נתון עשויים נירוסטה, אם מצבן הכללי טוב ואין חלודה שווה להשקיע גם בתיקונים היקרים יותר, בפרט כשמדובר ב"מילה", אפילו אם היא בת 25־30 שנה.
התיקונים היקרים: תיקון תוף – 800־1,400 שקל.
8 צפייה בגלריה
yk13754111
yk13754111
(צילום: שאטרסטוק)
מה כדאי לתקן: ברוב המקרים כדאי לתקן, כי לשוק נכנסו חלקי חילוף סיניים רבים המאפשרים תיקונים במחירים נוחים יותר, גם כאשר מדובר בתיקונים שנחשבו ליקרים מאוד בעבר, כמו החלפת כרטיס הפיקוד או המנוע.
מה לא כדאי: תוף. גם בגלל המחיר, וגם כי לא תמיד התיקונים מצליחים, כי על ציר התוף יש חומר שנוטה להישחק. אם זה קרה, התיקון לא יצליח. רוב הטכנאים ימליצו להחליף את המכונה.
מניעת תקלות: מכונות הכביסה הגדולות הטרנדיות (7 ק"ג ומעלה) מתקלקלות יותר ממכונות הכביסה הסטנדרטיות (5־6 ק"ג). לכן גם למשפחות גדולות ממליצים הטכנאים לחשוב פעמיים לפני שקונים אותן. בנוסף: אל תכבסו כמה כביסות ברציפות. הפסקה של 25 דקות בין כביסה לכביסה, חיונית. הקפידו על ניקיון המכונה אחת לשלושה חודשים: שפכו לתוכה בקבוק חומץ והפעילו בתוכנית הרתחה ארוכה.
טריק של טכנאים: כשיש צורך להחליף משאבה, אין הבדל בין משאבה "מקורית" לבין משאבה מתוצרת סין, מפני שרוב החברות מייצרות משאבות בסין. גם אם יש לכם מכונת כביסה של "בוש", לדוגמה, אתם לא חייבים לשים משאבה מקורית של בוש. אם הטכנאי מנסה לשכנע אתכם אך ורק למשאבה המקורית, החליפו את הטכנאי.
חשוב לדעת: מכשיר שנוטה מעט מאוד להתקלקל.
התיקונים היקרים: תיקון מנוע - 500־900 שקל, כרטיס אלקטרוני - 500־900 שקל, גוף חימום – 450־800 שקל.
מה כדאי לתקן: תקלות זולות כמו כפתורים (תרמוסטט ביטחון, 300־500 שקל), ורצועות וחגורות כאשר עלות ההחלפה שלהן נמוכה יחסית. באלה יש מגוון רחב, והמחירים משתנים בהתאם למוצר ולמורכבות העבודה – כלומר, עד כמה צריך לפרק את המייבש. לכן התוצאה היא טווח רחב של העלות הסופית – בין 400 ל־800 שקל.
8 צפייה בגלריה
yk13752368
yk13752368
(צילום: shutterstock)
מה לא כדאי: בדרך כלל כשהתקלה מחייבת החלפת מנוע או כרטיס אלקטרוני, אם כי תלוי במותג ובדגם.
מניעת תקלות: ניקוי הפילטר אחרי כל סיבוב של ייבוש מונע תקלות רבות ומאפשר למייבש לעשות את העבודה טוב יותר. לא להכניס למייבש כביסה שלא נסחטה כראוי. כשכביסה רטובה מדי וכבדה עלול להיווצר מצב שהמנוע יסתובב ־ אבל התוף לא, מה שעלול לגרום לקריעת הרצועה.
טריק של טכנאים: אם צריך להחליף גוף חימום – הוא חייב להיות מקורי, ספציפי לאותו דגם. רוב הטכנאים רוכשים את גופי החימום מהיבואנים הרשמיים. היזהרו ממי שמנסים לדחוף לכם אלטרנטיבה זולה, שעלולה להתגלות כלא מתאימה.
חשוב לדעת: מכשיר שיש בו הרבה חלקים שונים, ואם הוא מדגם לא מאוד נפוץ, אתם עלולים להיתקל בבעיה בהשגת חלק חילוף. תקלה של נזילת מים בבסיס המדיח לא ניתנת לרוב לתיקון, כי היום התחתית לרוב עשויה מנירוסטה, ואי־אפשר לתקן חור בנירוסטה.
התיקונים היקרים: החלפת מדחס - 1,000־1,800 שקל, תיקון מנוע/מאוורר - 400־800 שקל, תיקון/החלפת כרטיס פיקוד - 600־1,200 שקל.
מה כדאי לתקן: מדיח במצב טוב ללא חלודה, כשעלות התיקון מגיעה עד 40% ממחיר מדיח חדש (ולא 50%, כי מדובר במכשיר פחות יקר יחסית והשוק רווי. אפשר למצוא מדיחים סטנדרטיים רבים בפחות מ־1,200 שקל, אם כי לחברה כמו מילה יש מדיחי כלים גם ביותר מ־7,000 שקל). מחיר החלפת משאבה חשמלית הוא אמנם 550־800 שקל, אבל ברוב המקרים כשיש בעיה במשאבה די בפתיחת סתימה ואין סיבה לגבות על העבודה מעבר למחיר ביקור הטכנאי.
8 צפייה בגלריה
yk13752364
yk13752364
(צילום: shutterstock)
מה לא כדאי: רוב הטכנאים ימליצו להחליף לחדש אם יש בעיה במדחס, במנוע, בכרטיס הפיקוד, או נזילת מים מהקרקעית.
מניעת תקלות: אל תכניסו כוסות יין, צלוחיות עדינות, כוסות אספרסו דקיקות וכל כלי עדין שעלול להישבר. הזכוכיות השבורות נוטות לסגור יציאות חשובות במדיח ולגרום לצרות.
טריק של טכנאים: כשנדרשת החלפת מנוע או כרטיס אלקטרוני, דירשו לראות את אריזת החלק החדש, כי יש מי שמכניסים חלק משופץ ולא חדש, בשעה שאתם משלמים תמורת חדש. פער המחירים יכול להיות יותר מ־50%.


חשוב לדעת: מדובר במכשירים העמידים ביותר מבין מוצרי החשמל הלבנים. הם לא נוטים להתקלקל, ואם כן התיקונים בדרך כלל זולים.
התיקונים היקרים: אין.
מתי כדאי לתקן: ברוב המכריע של המקרים, כי עלות התיקונים לא תגיע ל־50% ממחיר תנור חדש.
8 צפייה בגלריה
yk13755100
yk13755100
(צילום: Shutterstock)
מה לא כדאי: דליפת גז חמורה בתנור משולב (עלות התיקון: 300־600 שקל). לא כדאי לתקן אם יש בתנור סימני חלודה או פח שנקרע. לא כדאי להשקיע בהחלפת גופי חימום כאשר מדובר ביותר מגוף חימום אחד. בחלק מהמקרים זה יכול להגיע גם לשלושה.
מניעת תקלות: אל תתפתו לקנות תנור פירוליטי (עם ניקוי עצמי) סטנדרטי. החום הגבוה של ניקוי פירוליטי מזיק לרכיבים שבתוך התנור, עשוי לגרום לבלאי מואץ שלו, והרבה פעמים מביא לתקלות רציניות מאוד, כמו למשל סדק בזכוכית הדלת, או דלת שננעלה ולא תיפתח בלי עזרת טכנאי.
טריק של טכנאים: כשהטכנאי מציע להחליף את השעון הדיגיטלי, בקשו ממנו לבטל את השעון – ושלמו תמורת הביקור בלבד בלי החלפת השעון. טכנאים דורשים מאות שקלים תמורת התיקון, ואפשר להסתדר בלעדיו.
חשוב לדעת: הבעיות הנפוצות: הכיריים לא נדלקות, לא מתחממות, או גורמות קצר. הבעיה החמורה ביותר: שבר בזכוכית. זהו המכשיר הביתי היחיד מבין אלו שסקרנו שיש לגביו דילמה אם להזמין חשמלאי או טכנאי כיריים. ההמלצה - קודם כל להתקשר לחשמלאי, ולנסות להבין יחד איתו אם מקור הבעיה חשמלי. רק אם התשובה שלילית – להמשיך לטכנאי.
התיקונים היקרים: תיקון כרטיס - 800־1,000 שקל, החלפת כרטיס - 1,400־2,000 שקל, החלפת משטח זכוכית - 1,500־2,000 שקל ויותר.
8 צפייה בגלריה
כיריים אינדוקציה
כיריים אינדוקציה
(צילום: Shutterstock)
מה כדאי לתקן: כשיש בעיה בחוטי החשמל – שלרוב החשמלאי יתקן אותם במחיר הביקור – וכשנדרש תיקון כרטיס, בכפוף למחיר הכיריים.
מה לא כדאי: החלפת משטח הזכוכית – בגלל העלות הגבוהה, ומשום שהשוק מוצף, ובחלק מהחברות לא מוכרים זכוכית לדגמים מסוימים, ואם יש, העלות תגיע ל־80% ממחיר כיריים חדשות.
מניעת תקלות: הכיריים לא נדלקות? לפני שאתם קוראים לטכנאי, בדקו שהסיר או המחבת שהנחתם עליהן מתאימים לאינדוקציה. היזהרו בעת השימוש כדי שדברים כבדים לא ייפלו על המשטח ויגרמו לשבר בזכוכית. בניקוי מכל סוג שהוא הקפידו על התזה זהירה מאוד של חומר הניקוי (רצוי חומר לניקוי חלונות), ומים. נוזלים יכולים לחדור אל פנים הכיריים ולהזיק לכרטיס האלקטרוני.
טריק של טכנאים: בגלל הדימוי של הכיריים כרגישות במיוחד, יש טכנאים שדוחפים לכם חומרי ניקוי יקרים או סכיני ניקוי במחירים של פי שניים ויותר מהמחיר בשוק.
חשוב לדעת: התקלות דומות לתקלות של מקרר. ככל שפותחים אותו פחות, המקפיא יחזיק מעמד זמן רב יותר. במקפיא זה קל יותר ליישום.
התיקונים היקרים: תיקון כרטיס פיקוד - 500־1,600 שקל, תיקון מדחס - 1,000־2,500 שקל, בריחת גז - 800־1,700 שקל.
מה כדאי לתקן: את רוב התקלות, כי בדרך כלל התיקון פשוט, מהיר וזול יחסית. התקלות הנפוצות הזולות הן כשל במערכת ההפשרה (500־800 שקל), גומיות ותקלה בדלת (בדרך כלל בעלות הביקור), ואפילו במנוע (400־900 שקל).
8 צפייה בגלריה
מקפיא
מקפיא
(צילום: Shutterstock)
מה לא כדאי: תקלה במדחס, שעלותה גבוהה. עלות תיקון תקלה כזאת עשויה להיות קרובה למחיר מקפיא חדש.
מניעת תקלות: לשמור על מרחק נכון מהקירות, וכדאי לפתוח פעם ביום, כי מקפיאים צריכים אוורור כדי לא להעלות ריח.
טריק של טכנאים: לא הצלחנו למצוא, בגלל פשטות התיקונים.
• כלל ה־50%: עלות התיקון גבוהה ממחצית המחיר של מוצר חדש? ברוב המקרים עדיף לקנות חדש.
• כלל הרכיב הזול: אל תזלזלו בתיקון רכיבים זולים יחסית במכשיר, כמו גומיות, אטמים, חלקי פלסטיק קטנים או חוטי חשמל. לעיתים הטכנאי אפילו לא יגבה מכם מעבר למחיר הביקור, אבל התיקון יגרום למכשיר לשרת אתכם עוד כמה שנים.
• כלל תוחלת החיים: במכשירים חדשים ברמת מחיר ואיכות בינונית, תוחלת החיים הממוצעת היא 5־9 שנים. ככל שמתקרבים לוותק של 9 שנים, פחות משתלם להשקיע בתיקון, אם הוא יקר יחסית.
• העניין הרגשי: לפעמים אתם קשורים מאוד למכשיר ששירת אתכם לאורך שנים, אבל ההחלטה לתקן צריכה להיות על פי השילוש הקדוש הזה - מחיר מוצר חדש, מחיר התיקון וכמה שנים המוצר אצלכם.
• קנייה חכמה מפחיתה תקלות: במכונות כביסה, מדיחי כלים ותנורי אפייה (בילט־אין וגם סטנד־אלון, שעומד בנפרד) מומלץ לקנות מכשירים עם כמה שפחות תחכום. ככל שהמכונה תהיה יותר מסובכת עם יותר תוכניות ואלקטרוניקה, כך היא תזמין יותר תקלות, שיחסית יקר לתקן אותן. בכל המכשירים שבהם יש לוח פיקוד — תנור אפייה, מייבש, מכונת כביסה, מדיח — עדיף לוח פיקוד אנלוגי.
• הרחבת אחריות על מכשירים חדשים: שווה? תלוי במכשיר ובמה שמציעה החברה. לדוגמה, על מכשיר של חברת מילה, שמחירו אלפי שקלים, כדאי להרחיב ביטוח כי חלקי החילוף יקרים מאוד, וזאת אף שמדובר במותג שמכשיריו בדרך כלל מאוד עמידים וממעטים להתקלקל. לא משתלם להאריך אחריות על מכונת כביסה שקניתם ב־1,500 שקל, כי אם תתקלקל בדרך כלל יהיה משתלם יותר לקנות חדשה.
• לפני שקוראים לטכנאי: בדקו אם האחריות בתוקף. רבים שוכחים שהרחיבו אחריות. האם האחריות מאפשרת קבלת מוצר חלופי חינם - יש גם מקרים כאלו. האם השקע בתקע. האם הבטריות מוכנסות היטב. במכונת כביסה או מדיח - האם הכנסתם את חומר הניקוי למקום המתאים. האם כפתור ההפעלה במצב און. גם אם התשובות שליליות, בדקו מראש מה מחירו של מוצר חדש. שוחחו עם הטכנאי, הסבירו לו מה התקלה. לפעמים הוא יוכל לסייע לכם בתיקון דרך הטלפון. חנן שיאון, טכנאי ותיק, פותר לא פעם טלפונית בעיות של סתימה במשאבה, רעשים, ואפילו אי־הכנסת מים למכונת כביסה.
• הפגינו ידע: לפני הזמנת טכנאי לִמדו את המונחים הרלוונטיים ואת טווח המחירים במכשיר הרלוונטי. הטכנאי מחליף חלק? בקשו לראות את החלק החדש באריזתו המקורית. לפני התיקון בקשו ממנו לבדוק את המצב הכללי של המכשיר. אם המוצר במצב כללי רעוע, מעבר לחלק הפגום, יש לכם סיכוי גדול להיקלע ל"תיקוני שרשרת" ולהידרש להחליף בקרוב עוד ועוד חלקים שמחיריהם יסתכמו במחיר מוצר חדש.
• פיצוי על איחור טכנאי: מגיע לכם 300 שקל על איחור של למעלה משעתיים אם לא הודיעו לכם מראש ו־600 שקל על איחור של למעלה משלוש שעות כנ"ל. מותר לטכנאי להציע לכם פיצוי בדמות מוצר או שירות שווה כסף, אך אתם לא חייבים להסכים.
פורסם לראשונה: 00:00, 12.01.24