שתף קטע נבחר

חי וקיים: הסיפור האמיתי של פוגי

עוד בימים הראשונים של ההיסטוריה, כשהעולם היה קיים רק בתיאוריה, נתקל החייל מאיר פניגשטיין בישראל הדר. המפגש המקרי בין מי שיהיה המתופף של להקת כוורת לבין הקיבוצניק הצעיר שעלה מארגנטינה הוליד את דמותו המיתולוגית של פוגי. בסוף השבוע התאחדו שני הפוגים מחדש אחרי כמעט 50 שנה: "מי היה מאמין שהמפגש הקצר בינינו לפני שנים יביא ליצירה שכזאת"

 

אפילו חברי כוורת לא ידעו במשך עשרות שנים, מאז פגשו אותו לראשונה ב-1970, שפוגי המקורי עדיין חי וקיים. גם המתופף מאיר (פוגי) פניגשטיין, שגילם את הדמות במערכונים ובשירים של הלהקה, לא העלה על דעתו שיבוא היום שבו יפגוש שוב את האיש שעליו היא מבוססת.

 

השנה היא 1970. אל קיבוץ מפלסים בצפון הנגב מגיע מאיר פניגשטיין, חייל צעיר בלהקת הנח"ל, כדי להופיע בפני אזרחים במסגרת ההופעות הנודדות של הלהקה. פניגשטיין וחברו ללהקה דני סנדרסון הופיעו מול חברי הקיבוץ, קבוצת חלוצים מארגנטינה שהגיעו ליישב את הנגב. מתוך קבוצת העולים נולדה להקה בשם "שלישיית מפלסים" - חבורת צעירים ארגנטינאים ששרו, ניגנו וחלמו בספרדית. את השלישייה ניהל חבר הקיבוץ ואחד ממייסדיו, ישראל הדר, והוא גם הנחה את אותו ערב מוזיקלי.

משם הכל התחיל. מאיר פינגשטיין וישראל הדר (צילום: חיים הורנשטיין) (צילום: חיים הורנשטיין)
משם הכל התחיל. מאיר פינגשטיין וישראל הדר(צילום: חיים הורנשטיין)
"אני זוכר את הערב הזה", מספר פניגשטיין (66). "ישראל הדר הנחה את הערב, עלה לבמה, ובקולו המצחיק, עם המבטא הארגנטינאי שלו, הוא אמר: 'חברים יקרים, ערב טוב, נמצאים איתנו כאן שלישיית מפלסים ומיד לאחר מכן להקת הנח"ל'. אני, שעמדתי בצד, שמעתי אותו מדבר ומספר בדיחות וזה פשוט תפס אותי והצחיק אותי. כשחזרתי לאוטובוס יחד עם כל החבר'ה מהלהקה התחלתי לעשות חיקויים שלו באוטובוס וכולם נפלו מצחוק. ככה, כל השירות שלי, כשהייתי מספר סיפורים ומופיע, נהגתי לחקות את הקול שלו".

 

מאז אותו ערב ב-1970 פניגשטיין והדר לא נפגשו ולא עסקו כלל בהיסטוריה של פוגי. אבל המפגש הזה, כך יתברר בהמשך, יצר את אחת הדמויות שנכנסו לפנתיאון הישראלי. 3 שנים לאחר מכן הוקמה להקת כוורת, וכשדני סנדרסון כתב את "סיפורי פוגי", פניגשטיין אימץ את דמותו ואת קולו של ישראל הדר, כפי שזכר אותו מאותו מפגש מקרי בקיבוץ. מאז הפכה כוורת לאחת הלהקות המצליחות בישראל, ואילו הדר עזב את הקיבוץ וגויס למערכת הביטחון, שם מילא שורה של תפקידים.

 

 (צילום: חיים הורנשטיין) (צילום: חיים הורנשטיין)
(צילום: חיים הורנשטיין)

בקיבוץ מפלסים הכירו היטב את האגדה סביב דמותו של פוגי המבוססת על ישראל הדר, שעבר להתגורר בנצרת־עילית. פניגשטיין, ששמע בפעם הראשונה כי מקור ההשראה שלו עודנו בחיים, שמח להיענות ליוזמת "ידיעות אחרונות" ולהגיע לפגוש את הדר, כיום בן 90, בדירתו. "ישראל, אני מתרגש לפגוש אותך, כל הלילה לא ישנתי מרוב התרגשות", אמר פניגשטיין להדר. "כשפגשתי אותך אז בקיבוץ, היית בערך בן 44 ואני הייתי חייל צעיר. נראית לי מבוגר מאוד. לא חשבתי שאי פעם אפגוש אותך שוב. מי היה מאמין שהמפגש הקצר בינינו לפני שנים יביא ליצירה שכזאת".

 

 (צילום: חיים הורנשטיין) (צילום: חיים הורנשטיין)
(צילום: חיים הורנשטיין)

גם הדר, למרות גילו, זוכר היטב את הערב הזה. "בתור חבר קיבוץ ניהלתי את שלישיית מפלסים והיו לנו המון הופעות", הוא נזכר. "וגם להקת הנח"ל הופיעה איתנו בחלק מהמקומות. הם הגיעו להופיע בפני חברי הקיבוץ, זה היה ערב מאוד מרגש ומשמח. כל החיים ליוותה אותי הידיעה שבזכות המפגש שלנו נוצרה הדמות של פוגי. אני מתרגש לשמוע את מאיר עושה חיקויים של פוגי, הוא עושה את זה אפילו יותר טוב ממני. מאוד מרגש אותי לסגור מעגל כזה בגיל 90".

 

גם דני סנדרסון התרגש לשמוע שפוגי המקורי אותר. "זה משמח אותי לשמוע שלמרות השנים הרבות שחלפו, המקור לדמות של פוגי עדיין נמצא איתנו. מאז אותו מפגש אז בקיבוץ, פניגשטיין לא הפסיק לעשות חיקויים שלו".

 

 

הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חיים הורנשטיין
פניגשטיין והדר
צילום: חיים הורנשטיין
לאתר ההטבות
מומלצים