"אני 100 אחוז קונצנזוס", הכריז איל גולן ב-2018 בראיון. זה היה כשהתבשר שהוא נבחר לזמר שנת ה-70 בסקר שערך "ידיעות אחרונות" בקרב מדגם מייצג של ישראלים. נוקאאוט לאריק איינשטיין המנוח ואפילו לזוהר ארגוב. אבל יותר מכל לפרשת הקטינות שהתפוצצה חמש שנים קודם ואיימה על הקריירה שלו.
עוד כתבות למנויים:
אלא שחצי שנה אחר כך, התואר הנוצץ של "הזמר הלאומי" עמד במבחן. חברת הכנסת דאז נאוה בוקר העניקה לו את אות יקיר הזמר העברי, ובכנסת מיהרו להתנער וטענו שלא מדובר באירוע רשמי מטעמם. ההמשך מוכר: לאירוע התפרצו מפגינות בקריאות "שדלן זנות" ובציטוטי משפטים מתוך תמלילי החקירה שלו. גולן תבע אותן, אבל גם זה לא עזר אצל כולם.
נזכיר, פרשת "משחקי חברה" התפוצצה ב-2013. איל גולן, אביו דני ביטון ואנשים נוספים נחקרו בחשד שקיימו יחסי מין עם קטינות שבתמורה קיבלו גישה לזמר ולעיתים מתנות או כספים. עוד נטען, כי אביו של גולן וחברים נוספים השתמשו בטלפון סלולרי ייעודי למטרה זו שקיבל את הכינוי "פלא-פות", ובמכונית שכונתה "פות-מוביל". חלק מהקטינות היו מוכרות לשירותי הרווחה כנערות בסיכון. בסופו של דבר, אביו של גולן הורשע בכמה עבירות מין, נשלח לבית סוהר, ואילו התיק נגד גולן נסגר על ידי הפרקליטות מחוסר ראיות. בינואר 2020 נחשפו תמלילי החקירה הגנוזים של גולן, מהם עלה רושם של חקירות שהתנהלו באופן חברי.
6 צפייה בגלריה
מסיבת יום הולדת אייל גולן
מסיבת יום הולדת אייל גולן
הוא הכריז על עצמו כ''100 אחוז קונצנזוס''. האומנם?
(צילום: יאיר שגיא)
למשל, בשיחה עם החוקר, שהציג לו תמונה של אחת הצעירות שנחשד ששכב איתה, אמר גולן: "זאת?! (צוחק). טוב. כיף לה. אני יכול להגיד, אני לא מכיר אותה. תראה לי אותה עוד הפעם? (צופה בצילום, צוחק שוב ומחליק את הצילום בחזרה לחוקר תוך תנועת ביטול בידו). תעשה לי טובה, נו באמת. אתה רציני? אתה בעצמך לא היית מסתכל עליה". שנים אחרי התפוצצות הפרשה היא חזרה לכותרות עם תביעה אזרחית שהגישו נגדו שלוש נשים (אחת מהן משכה אותה מאז).
לפני שבוע וחצי, אחרי שכבר נדמה היה שהפרשייה הפלילית כבר לא קיימת, נחקר גולן באזהרה במשטרה מחדש. הפעם החשד היה: הבאת אדם לידי מעשה זנות. על פי מקורות במשטרה, גולן נחקר בגלל תלונות חדשות שהוגשו בידי ט' ונ', מגישות התביעה האזרחית נגדו, שכללו פרטים שהצריכו בחינה נוספת בתיק. גולן חשוד כי ביקש מהמתלוננות לקיים יחסי מין עם חבריו, ככל הנראה באילת, כשבהמשך הן קיבלו על כך תשלום או מתנות ממקורביו. ט' ונ', שהיו צעירות כשבוצעו המעשים לכאורה, התלוננו כי קיימו יחסי מין עם הגברים כשגולן שהה בחדר סמוך. עם זאת, על פי הנתונים הידועים כרגע, גורמים המעורים בפרטים מעריכים שהתיק לא ייפתח מחדש וכי קשה יהיה לבסס תשתית ראייתית. גולן מכחיש את הטענות.
נוי אלוש: "הכוח של איל גולן ביוטיוב כל כך גדול, מיליון מנויים, שהוא כבר חי בפלנטה משלו. הוא לא באמת צריך את הרדיו"
יצאנו לבדוק את מעמדו של איל גולן ואת ערך המותג שלו בעידן שבו "תרבות הביטול" משנה קריירות ומעצבת את היחס כלפי דמויות ציבוריות שחצו גבולות מוסריים, גם אם לא הורשעו בבית משפט, כמו וודי אלן ומייקל ג'קסון. להבדיל, חנן גולדבלט, משה איבגי ומשה קצב הם דוגמאות מקומיות לעבריינים מורשעים שהוקעו ציבורית. אבל הוקעה לא בהכרח דורשת רף פלילי. גם עמנואל רוזן, ארז דריגס, סילבן שלום, ואלון גל – שהפרשיות סביב התנהלותם לא הבשילו פלילית, הרגישו את המחיר בקריירות שלהם.
האם איל גולן "בוטל"? לא נראה כך. מצד אחד, הוא ממלא הופעות, פופולרי בסטרימינג וברדיו, וזוכה להערצה מקהל נאמן וגדול מאוד. ומצד שני, גורמים ממלכתיים ורשמיים נזהרים מלהעסיק אותו לאור המחאות, הופעות בעיריות מתבטלות וכך גם שיתופי פעולה מקצועיים, משום שזעקה ציבורית מתעוררת שוב ושוב כששמו מוזכר. ואולי בכלל מקרה איל גולן חריג בגלל קווי שבר אחרים בחברה הישראלית, פוליטיים ועדתיים.
כמה הקהל הרחב מאזין לגולן? על פי נתוני חברת "מדיה פורסט" גולן הוא הזמר המושמע ביותר ברדיו בשבוע האחרון. לפלייליסט "הלהיטים הגדולים של ישראל" בספוטיפיי נכנס גולן עם השיר "בזמן האחרון" במקום 36, ולפלייליסט "ים תיכוני חדש" עם "קצת שמח קצת עצוב" במקום ה-10, "מסיבה עם פפיון", שיתוף פעולה עם ליאור נרקיס, במקום ה-16 ו"בזמן האחרון" במקום ה-27. נסרין קדרי, דודו אהרון, סטטיק ובן אל ועדן חסון, התברגו בפלייליסטים הנ"ל במקומות שמעליו. באפל מיוזיק, מתוך פלייליסט 100 השירים המושמעים ביותר בישראל, 20 שייכים לגולן.
המגמה הזאת נבנית במשך כמה שנים. לפי נתוני "מדיה פורסט", ב-2013, השנה שבה התפוצצה הפרשה, הושמעו שיריו של גולן 19,311 פעמים בתחנות הרדיו האזוריות והארציות, בשנה שאחרי הפרשה חלה ירידה ל-15,389 השמעות. בשנת 2021, שבה הפרשה חזרה לכותרות, רשם גולן שיא של עשור עם 28,816 השמעות בתחנות הרדיו השונות. יש לקחת בחשבון שהנטייה של נתונים אלה לתת מקום נרחב יותר לבחירות של התחנות האזוריות על פני הארציות.
אליקו, שכבר ראה הכל מעמדת השדרן ב"רדיו לב המדינה", כולל סכסוכים וסולחות עם גולן, טוען שאינו מושפע מענייני סדר יום. "זה שיש שוב עניינים עם איל זה לא גורם לי להשמיע אותו פחות או יותר. המקום של התוכנית הוא לא לשפוט אמן, אני מתעסק במוזיקה. גם כשהתפוצצה הפרשה לא התייחסתי לזה. הקהל של גולן יכול לאהוב את השירים שלו גם אם לא לאהוב את מה שהוא עשה או היה שותף לו. הרי בסוף הכל פה זה שאלה מוסרית".
6 צפייה בגלריה
אליקו
אליקו
אליקו. ''המקום של התוכנית הוא לא לשפוט אמן, אני מתעסק במוזיקה''
(צילום: יאיר שגיא)
נוי אלוש, מוזיקאי ושדרן, טוען שבמקרה של גולן מה שקורה ברדיו זה בכלל לא משנה. "מה שמנגנים בעיקר בתחנות האזוריות והארציות זה הקלאסיקות של איל גולן. וגם אם הייתי עורך, היה לי גם קל יותר להשמיע את הקלאסיקות כי הן לפני עידן הפרשה. בהיכרות עם הווייב הגלגלצי זה משפיע. גם באזוריות, כשהיה לי פרויקט מצעדים וכל שבוע לקחתי את הנתונים מכל המצעדים האפשריים ברדיו ובסטרימינג, באותה עת איל גולן לא הצליח להגיע למקומות הראשונים. אבל את האמת, הכוח של איל גולן ביוטיוב כל כך גדול, מיליון מנויים, שהוא כבר חי בפלנטה משלו. הוא לא באמת צריך את הרדיו. הוא לא קונה צפיות. הכוח שלו אותנטי, בניגוד לכוכבי פופ שקונים צפיות וקידום גוגל".
קשה לו לדעתך להתניע שיתופי פעולה מוזיקליים? "במקרה של זמרים ים-תיכוניים שמקבלים הצעה לדואט עם איל גולן, גם אם המנהלים שלהם חושבים שזה לא נכון הם בדרך כלל לא אומרים 'לא'. פשוט אי-אפשר להפנות גב לאבא המייסד".
ומחוץ לז'אנר, נגיד עם עידן רייכל ומארינה מקסימיליאן? "מה שכביכול מקל על כולם לעשות את זה, זה שהתיק נסגר. לא הוגש כתב אישום והפרשה מאחור. זה התירוץ הבסיסי".
נ', מתלוננת שהגישה נגד גולן תביעה אזרחית: "אני לא יכולה לשמוע שירים שלו, ואם פתאום יש שיר שלו בתחנה שאני שומעת אני מעבירה מהר. אנשים לא מכירים את איל גולן, יגידו לך שהוא מלך, אף אחד לא מכיר אותו בסיטואציות החשוכות שאנחנו חווינו אותו"
בגלגלצ הדברים קצת אחרים. "המצב של גולן בתחנות רדיו אזוריות, בלי שום קשר לפרשה, שונה בתכלית מהמצב שלו בתחנות הארציות", מסביר שדרן ועורך מוזיקלי לשעבר שמעדיף לא להזדהות. "עם גלגלצ למשל תמיד היו לו אישיוז, הוא לא מוכן לשתף פעולה באירוח ולא מגיע לתחנה, מבחינתו הם מייצגים את הממסד שמתנכל לו".
וכשצפה הפרשה? "אני זוכר שהיה רגע באחד הגלים של הפרשה שאמרו בגלגלצ שאולי כדאי להפחית בהשמעות עד שיירגעו הרוחות, אבל לא באופן גורף. לכולם ברור מעמדו של איל גולן, זה לא בן אדם שאפשר להתעלם ממנו. המקרה של גולן הוא באמת מקרה קשה מהבחינה הזאת שהבן אדם הזה אחראי לנכסי צאן ברזל מבחינה מוזיקלית. הבן אדם הוא פנים וגאווה של ציבור שלם. להשתיק את איל גולן זה לא פשוט. כל זה כמובן מבלי להפחית אפילו במעט מהחומרה של הטענות. זה כמו שזוהר ארגוב, להבדיל, הוא לא רק השירים שלו, הוא סמל לאנשים בשכונה שאפשר להגיע רחוק, שאפשר לצאת מהבור שנמצאים בו ולשנות את הגורל שאליו הם נולדו".
בראיון שהעניק ב-2016 מנהל גלגלצ נדב רביד לרז שכניק, הוא הכחיש שניתנה בעבר הוראה לא להשמיע שירים חדשים של גולן בעקבות הפרשה. "לא הייתי בתחנה כשזה קרה, אבל אני מבין שהייתה פה רגישות לעניין של איל גולן, כי יש איזה פידבק שאתה מקבל מהציבור. אחת התוצאות המעניינות שגילינו בקרב החיילים היא שאיל גולן הוא האמן שהם הכי רוצים לשמוע. חיילות מתייחסות אליו בחשדנות. זה משהו שאנחנו צריכים להתחשב בו. מצד שני, איל גולן הוא זמר חשוב ומרכזי בישראל. בקרב הציבור יש אנשים שמאוד רוצים לשמוע אותו, לצד אנשים שעדיין חושבים על הילדה בת ה-15 ה‬שלהם כשהם שומעים אותו. זה משהו שצריך לקחת בחשבון".‬
6 צפייה בגלריה
איל גולן בהופעה
איל גולן בהופעה
''הכוח של איל גולן אותנטי. הוא לא קונה צפיות''
(צילום: יובל חן)
מליאם הפקות נמסר: "אנחנו משתפים פעולה עם כל כלי התקשורת בארץ לפי המהלכים האסטרטגיים שנכונים לנו וכך גם עם גלגלצ. לא זכור שהייתה בקשה לאירוח בגלגלצ שלא אישרנו. הפלייליסט שלהם לא תמיד משקף את המגוון והמנעד הישראלי, אבל זה עניין שקשור לתרבות ומוזיקה ובטח שלא לכל הנושא של 'משחקי חברה'". בגלגלצ העדיפו שלא להתייחס לדברים.
מה הקהל הרחב מרגיש כלפי גולן כרגע? נתחיל עם נתוני חברת Buzzilla המנתחת שיח ברחבי הרשת. לפני התפוצצות הפרשה ב-2013, עמד השיח החיובי סביבו על 79 אחוז לעומת 21 אחוז שיח שלילי. ואילו בחודשים נובמבר-דצמבר 2021, כאשר התביעה האזרחית נגד גולן עלתה לכותרות, עמד הסנטימנט השלילי כלפיו ברשתות על 62 אחוז לעומת 28 אחוז סנטימנט חיובי. אבל לא נראה שהסנטימנט השלילי הזה מיתרגם לפגיעה משמעותית בקריירה. "יש תחושה בקהל שלאנשים נמאס לשמוע על זה", אומר גורם בסביבת גולן. "זה כבר לא מייצר את ההד שזה ייצר כל השנים. אם פעם כשהנושא היה צף שוב בכותרות זה יכול היה לגרום לביטול הופעה או לזה ששיר לא יעבור פלייליסט, מאז זה דעך, כבר לא מערער אותו ככה. ואם קודם הוא לא היה יכול לעשות מופע חנוכה, השנה זה צלח ובגדול. בעיריות הוא תמיד מופיע, גם אם עירייה אחת לא רוצה, יש אחרת שתרצה".
אותו גורם התייחס גם להדים סביב הופעת ההפתעה של גולן במסיבת הענק המסורתית של די-ג'יי עופר ניסים בשבוע הגאווה האחרון. שעות ספורות לפני תחילת המסיבה הודלפה רשימת האמנים המשתתפים וכך נחשף שגולן יופיע. התגובה ברשתות החברתיות לא איחרה להגיע. "בהופעה בקיץ כל הרשת סערה וגם התקשורת גרמה לזה להיראות רציני", מוסיף אותו גורם, "אבל בסוף, בפועל, מי שהיה במופע ראה שרוב הקהל בעננים והיו שם אולי שתי בחורות עם שלט שצריך משקפת כדי לראות אותן".
"האמירה שלא היו מספיק מפגינות כדי להרתיע היא חטא גדול", אומרת אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית. "העניין העקרוני לא נמנה לפי ראשים וכמה נשים מפגינות. לא קל להוציא אנשים לרחוב אבל היו, וזה ספין להסתכל על מספר המפגינות. אדם שהיה בסביבת ניצול של צעירות רבות לא צריך לשלם לו מכספי הציבור. אנשים רוצים לראות אותו באופן פרטי? סבבה להם. אבל לא מכספי המסים. בעיניי, ראש עיר שמשלם להופעה של איל גולן נותן גושפנקה למעשים שלו. היום גם ככה ההפגנות נעשות ברשת, העולם השתנה".
6 צפייה בגלריה
אורית סוליציאנו
אורית סוליציאנו
אורית סוליציאנו. ''אנשים רוצים לראות אותו באופן פרטי? סבבה להם. אבל לא מכספי המסים''
(צילום: רפי קוץ)
איך המאבק נראה היום? "במאבק שאנחנו מנהלות, יחד עם ט' ונ' שאנחנו מאחוריהן, אנחנו כמו יתוש טורדני שלא נותן לו לישון בלילה. אומנם זה קטן, אבל זה מטריד. אז אנחנו היתוש הטורדני שמפריע לו ובמקביל הקהל משתנה, ויש יותר נשים במועצות מקומיות ובעיריות שמבינות את המשמעות של להביא אדם, שגם אם הוא לא הועמד לדין פלילי, הסובבים אותו היו שותפים לדברים קשים שנעשו לצעירות. נכון שזה מאבק קשה, אבל יש עליו כתם ענק והשם הטוב שלו נפגע".
בינתיים בהופעות של גולן, ששינה השבוע את שמו בעצת הרב לאיל במקום אייל, הקהל המסור על הרגליים. חגי אוזן, לשעבר המנהל של נסרין קדרי, עבד לצד גולן עד שתבע אותו על פיטוריו ולאחרונה חזר לשורות ליאם הפקות. "הקהל נוהר בהמוניו. ההיכלים מלאים, סולד-אאוט אחרי סולד-אאוט, קיסריה, מנורה, עכשיו הוא עושה בלומפילד. אם היית מצפה לקבל ריקושטים מנשים שבקהל, אפילו הן, אמהות והבנות שלהן, באות להצטלם עם איל. גם בשבוע שפירסמו על התביעה האזרחית לא הייתה הפגנה בהופעות שלו. יש קיצוניות בתקשורת באיך שמתייחסים לאיל, אבל כשמסתכלים על הקהל אין באמת רתיעה ממנו. אולי רק בוועדי עובדים שמפחדים מאיזה צקצוק של העובדים או פרסום. לאחרונה הוא גם חזר להופיע באירועים משפחתיים, אחרי שבשנים קודמות, כשהוא היה עם איתי לוי, הוא התרחק משם כדי לתת לאיתי את המקום הזה".
אילו אירועים גולן עושה? "זה בדרך כלל אירועים של אלף איש. לא מזמן הוא עשה חתונה עם שרית חדד. אבל האפשרות להזמין אותו עכשיו קיימת. יש לו סטנדרט אמנותי גבוה מאוד ואם הוא לא מכיר את האולם הוא שולח מישהו לבדוק את הגודל של המקום, את מערכת ההגברה. בניגוד לעבר, שכל טלפון שהיה מגיע על אירוע משפחתי היו אומרים 'איל לא עושה את זה' ומעבירים ישר לאיתי. איל עדיין לוקח את המחיר הכי גבוה בשוק, 90־100 אלף שקל לחתונה. ליאור נרקיס, בהשוואה, שמוזמן להרבה אירועים משפחתיים, לוקח בסביבות ה־60 אלף שקל. עומר אדם באותו מחיר של איל".
הוא חזר לאירועים גם כי דברים אחרים קפאו? "הקורונה גרמה לתנודות ועשתה את הנזק הכלכלי שלה, אצל כל הזמרים בארץ ובכל ענף הבידור. אבל ההחלטה האסטרטגית הזאת התקבלה עוד לפני, כשאיתי יצא. המשרד הפך למשרד של אמן אחד וכל הבקשות לאירועים פרטיים הולכות אליו".
זה לא משנמך אותו? "הייתה חשיבה כזאת בהתחלה אבל אתה שם לב שזה הבית. החיבור האמיתי עם הקהל".
אבל לא כולם בטוחים שהסיבה שגולן חזר לשמח חתן וכלה באה רק מהלב. "לפני תקופת הפרשה נפשו של איל נקעה מאירועים פרטיים והוא לא היה צריך את זה", אומר רונן כברה, שעבד ב'ליאם הפקות' ב־2014־2015. "אחרי הפרשה ועדי עובדים פחות באו, היו ארגונים נגדו והוא התפשר ברמה מסוימת ועשה אירועים, אבל במחירים מכובדים של 100 אלף שקל להופעה. איל סובל באירועים פרטיים, הוא היה מתקשר אליי ואומר לי לא לסגור כאלה, גם אם בני פרץ ביקש. יש בזה סוג של פחיתות כבוד, במיוחד כשיום קודם אתה בקיסריה ו-3,500 איש מריעים לך ושילמו 400 שקל על כרטיס כדי לראות אותך. אבל זאת המציאות שנוצרה לו אחרי הפרשה שנתנה לו לא מכה בכנף אלא מכה בבטן".
6 צפייה בגלריה
''יש באירועים פרטיים סוג של פחיתות כבוד אחרי שיום קודם הריעו לך בקיסריה''
''יש באירועים פרטיים סוג של פחיתות כבוד אחרי שיום קודם הריעו לך בקיסריה''
''יש באירועים פרטיים סוג של פחיתות כבוד אחרי שיום קודם הריעו לך בקיסריה''
(צילום: ענת מוסברג)
עד כמה אתה חושב שהפרשה פגעה בו? "אחרי שהפרשה התפוצצה הייתי במשרד והטלפון לא צילצל, ועדי עובדים לא התקשרו, ואם הם היו מתקשרים והיה משא ומתן, הוא היה נופל אחרי יומיים כי תמיד הייתה בוועד העובדים איזו מישהי שפסלה או איזו עצומה. במקרה כזה, כשהיומן היה ריק, היינו מכניסים לו הרבה הופעות בהיכלי תרבות שלא היו מלאות, ניסינו לייצר באזז ביומן ומבחוץ המצב שלו היה נוראי. אני לא אשכח כמה היה קשה למכור את איל גולן בימי עצמאות 2014־2015, התאבדנו עליו".
יש נקודה שבה הוא התחיל להשתקם כלכלית? "הוא מכר את הקטלוג שלו ל-NMC. את יודעת מה זה קטלוג? כמו מגדל עזריאלי לאמן, זאת הפנסיה של הזמר והירושה של הנינים. השיפור הגדול קרה ב-2017 בערך, הגיעו כתבות מפרגנות, קהל שסלח, מחילה ציבורית, הזיכרון קצת דהה. זה שלא הוגש כתב אישום עוזר לו לחזור למיינסטרים, אבל כל עוד הוא על במות, הפרשה לא תישכח".
מליאם הפקות נמסר: "איל תמיד מבוקש מאוד באירועים פרטיים והמחירים שלו עם השנים רק עלו ומעולם לא ירדו, גם בשיא הפרשה בין 2013־2014. היה ברייק קצר של פחות משנה בין 2017־2018 שאיל היה בתקופה של עומס מקצועי וביקש להפחית את כמות האירועים הפרטיים. מיד לאחר מכן חזר להופיע בצורה רציפה. המכירה של הזכויות הייתה החלטה עסקית של המנכ"ל הקודם. הזמרים שנמצאים בטופ 5 יחד עם איל, מכרו את הזכויות של המאסטרים וזה משהו מאוד שגרתי ומקובל".
אותן נערות שעמדו במרכז הפרשה ותבעו אותו, והיום הן נשים ואמהות, מספרות שהאייטמים על גולן בתקשורת, שיריו המושמעים, והאזכורים שלא בצל הפרשה, מקשים על מצבן הנפשי. "אני לא יכולה לשמוע שירים שלו ואם פתאום יש שיר שלו בתחנה שאני שומעת אני מעבירה מהר", אומרת נ' שתובעת את גולן בתביעה אזרחית. "זה כואב לדעת שהוא מופיע בטלוויזיה. חווינו דברים נורא קשים ואנשים לא מכירים את איל גולן, יגידו לך שהוא מלך, אבל אף אחד לא מכיר אותו כבן אדם ובסיטואציות החשוכות שאנחנו חווינו אותו".
זה שהתביעה האזרחית מסייעת להשאיר את הפרשה בכותרות זה יתרון מבחינתכן? "התביעה האזרחית היא גם כדי לעשות רעש בתקשורת וגם כדי לצעוק למשטרה ולפרקליטות, שאי־אפשר להתלונן נגדן בדרך אחרת, שהן צריכות לעשות את העבודה שלהן כמו שצריך. כדי שגברים כמו איל גולן לא יהיו יותר מודל להערצה, כי גם אני הייתי פעם מעריצה של איל גולן ואז הוא וחברים שלו רמסו אותי ופגעו בי פעם אחר פעם. לראות אותם חוגגים מצד אחד גורם לי עצב גדול, ומצד שני נותן לי את הדרייב למאבק שלנו בהם".
"עצוב נורא ומקומם לשמוע שאיל גולן עדיין נחשב לכוכב מצליח ולגיטימי עד עצם היום הזה בעיני הקהל שלו", מוסיפה ט', אישה נוספת שתבעה את גולן. "ועצוב עוד יותר שנותנים במה וקול לאדם שניצל את מעמדו ואת ההערצה אליו. מי שלא מביע עמדה בדברים כאלו עלול לגלות שזוועות כאלה מתגלגלות לפתח ביתו ואני לא מאחלת את זה לשום אדם. אני לא יכולה לשנות את תפיסת העולם של אנשים אבל לפחות אני אשמיע את הקול שלי".
מליאם הפקות נמסר: "צר על הבנות ולאן שהייעוץ שהן מקבלות הוביל אותן. בשורה התחתונה יש שני דברים שמדברים בעד עצמם: הראשון הוא שלפי הפרסומים בתקשורת, גם למשטרה ברור שהמהלך האחרון הוא ניסיון לחזק את התביעה שלהן שהולכת וקורסת והשני, שבסוף כשבוחנים בעין נקייה את הטענות שלהן בתביעה האזרחית נגד איל, מבינים שלא נעשה דבר שמצדיק אפילו חלקיק מהרעש התקשורתי או הניסיון להכפיש. הציבור מבין את זה היטב".
כשמסתכלים על המגרש הטלוויזיוני, התשובה די ברורה: ארבע שנים לאחר התפוצצות הפרשה, ב-2017, חזר גולן לפריים-טיים של "קשת" עם הריאליטי המוזיקלי "אביב או איל". על השתתפותו קיבל על פי הפרסומים כמיליון שקלים. התוכנית ירדה אחרי עונה אחת בעקבות רייטינג לא מספק. מהפורמטים המוזיקליים הבאים שבהם היה יכול גולן להשתלב, "הכוכב הבא", "הזמר במסכה", ו"אקס פקטור" של המתחרה "רשת", הוא נעדר. אחרים תפסו את המשבצת היוקרתית, אופירה אסייג ב"הזמר במסכה" ואיתי לוי ב"הכוכב הבא". עם האחת ניהל סכסוך מתוקשר והשני הוא בן טיפוחים שקם על יוצרו. גורם מוכר בתעשיית הטלוויזיה לא מייחס את היעדרותו של גולן מהמרקע לרבב שדבק בו מהפרשה. "אני חושב שאם יגיע הפורמט המתאים אז לא תהיה בעיה להחזיר אותו מבחינת המצפון של הזכייניות. אלא אם כן תהיה התפתחות דרמטית בפרשה, אבל אחרת אין סיבה שלא נראה אותו על המסך של 'קשת' או 'רשת'. גם עכשיו הוא על המסך ב'גולסטאר', תוכנית סופר-נצפית שמשודרת בפריים-טיים".
הזכייניות שנוגעות בו חוטפות. רשת לדוגמה שילבה אותו במשדר יום העצמאות לפני שנתיים והתמודדה עם מחאות מתחת לבניין. "מחאות זה חשוב וזה חלק מהמהות של להיות דמוקרטיה, אבל גם בעיני מקבלי ההחלטות יש הבדל בין מי שהועמד לדין פלילי או הורשע בבית משפט לבין מי שהיו נגדו תלונות אך התיק נסגר. אנשים שהתיקים נגדם נסגרו או שלא הצליחו להוכיח כלום, יקבלו הזדמנות שנייה".
איפה הוא עומד בהשוואה למתחרים? "כרגע, בגלל שאיתי לוי שובץ ב'הכוכב הבא', קרנו עלתה. אבל אם עובדים על פורמט מוזיקלי שבו איל משתלב בול, אני מאמין שלא יפסלו אותו בגלל הפרשה".
6 צפייה בגלריה
אייל או אביב גמר תוכנית קשת
אייל או אביב גמר תוכנית קשת
''אביב או אייל'' לא שרדה ומאז גולן לא שפט בתוכניות מוזיקה
(צילום: רונן אקרמן)
מעניין לבדוק גם את המחלוקת שעוררה הזמנתו של גולן להופעה על במות הבידור של העיריות בימי העצמאות. עיריית טבריה, למשל, הזמינה את גולן לבמת העצמאות הקרובה לאחר שניצח בהצבעת תושבים, אך ויתרה כשהגיש הצעת מחיר של 185 אלף שקל. אבל עוד לפני שכסף היה הנושא, הבחירה בגולן הקפיצה תושבים, כמו למשל במקרה של דימונה, שהודיעה בפייסבוק שלה שהזמינה אותו להופעה בקיץ האחרון וספגה מבול של אלפי תגובות קשות. עמוס שריג, דובר עיריית דימונה, לא מתרגש יותר מדי מהמחאה אבל גם לא ממהר להחזיר את גולן לבמה. "אכן גולן הופיע אצלנו ביולי, אכן מספר נשים הודיעו שהן יבואו להפגין והגיעו פחות מעשר נשים. אם עשרה אחוזים מאלה שכתבו בפייסבוק נגד ההופעה היו טורחים גם להגיע לאותה הפגנה, הייתה לנו סיבה לחשב מסלול מחדש. אמרנו ואנחנו עדיין עומדים על זה שנגד גולן, בלי להיכנס לצד המוסרי בכלל, התיק נסגר. ב־2017 הוא גם הופיע אצלנו, עכשיו עומד נגדו כתב תביעה אזרחי ובהתאם לתוצאה נקבל החלטות בהמשך. עד אז הוא לא יבוא לדימונה".
אבל האין כניסה לא מתבטא בכל מקום. לטענת מקורביו של גולן, במקומות אחרים בארץ דווקא שוקלים להזמינו. "יש שתי הופעות שגולן צפוי לתת ביום העצמאות בערים נוף-הגליל ונהריה, אך לא נסגרו סופית", אומר אודי גואטה, מנכ"ל ליאם הפקות. החוזים חתומים, לדבריו, על ידי העיריות אך לא על ידי 'ליאם הפקות'. בנוסף בפורים, הופיע גולן בפני חברות 'פז' ו'הוט' אבל לא לקח חלק בחגיגת המסיבות של תעשיית ההייטק ממנה נהנו לאחרונה אמנים רבים.
"אני מבינה תהליכים וזה שהוא לא הועמד לדין זה מחדל גדול וזה היה בגלל חוסר ראיות", מסכמת סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית. "אבל אי-אפשר לצפות שהערכאות המשפטיות יהיו הכל - לא כל דבר אפשר להוכיח משפטית וזה המצב. וזה נכון שהוא לא הועמד לדין, אבל אבא שלו הורשע ואיל עצמו היה בסביבתו. לא פלילי כי המשפט הוא מוגבל, אבל לפחות הוקעה ציבורית. ולא האמנתי שהמעמד שלו יכורסם כמו שהוא כורסם היום. על איל גולן יש כתם".
פורסם לראשונה: 07:21, 21.04.22