עשרות שנים שסיפורו של הולדן קולפילד בן ה-17, מצליח לרתק קוראים צעירים. הנער - המתאר בגוף ראשון את מה שקרה לו לאחר שסולק מפנימיית פֶּנסי היוקרתית, טרם חג המולד, בשל כישלונותיו בלימודים - הפך מזמן ללא פחות מדמות פולחן בכמעט כל בית בעולם. עכשיו, אחרי קרוב ל-70 שנה מאז פורסם בעברית בתרגומם של דניאל דורון ואברהם יבין בשם "אני, ניו יורק, וכל השאר" - הוא זוכה לתרגום חדש ומוכן לכבוש קהל קוראים חדש.
"מהתלה אינסופית" הוא רומן המופת המונומנטלי של דיוויד פוסטר וואלאס, מגדולי הסופרים האמריקנים במאה ה-20. הספר ראה אור ב-1996 ונחשב כבר מצאתו ליצירה גדולה. וואלאס בורא עולם אלטרנטיבי מצחיק, מבעית ופרוע - ויוצר ספר שהוא בו בזמן רומן פסיכולוגי-משפחתי קורע לב, ספר מתח וריגול ודיסטופיה נבואית סאטירית נוקבת על אמריקה המכורה לבידור ולעונג.
כל הסיפורים של הסופרת היהודייה הברזילאית הגדולה, שהצטיינה בעיקר בסיפוריה הקצרים.
אישה משוכנעת שהיא האדם האחרון עלי אדמות. בראשית היא משאירה כתובות ברחובות, כמו "מישהי חיה במוזיאון הלובר". בהמשך האישה אומרת נואש. היא משתקעת באחד מבתי החוף ופוצחת בלהג מהפנט של אנקדוטות היסטוריות, שנועד להסיח את דעתה (ואת דעתנו) מעברה שלה: לאמילי ברונטה היה כלב בשם קיפר, ברהמס התארח בבית משפחת ויטגנשטיין, ללודוויג ויטגנשטיין לא היה כלב וכו' וכו'. זו התפאורה המוזרה ל"פילגשו של ויטגנשטיין", הרומן המבריק של דיוויד מרקסון, שמהדהד את בקט, את ברנהרד ובעיקר את שטיין. "יצירה גאונית", כתב דיוויד פוסטר וואלאס, "דיוקן מכלי ראשון של דיכאון ובדידות, כה נוגע ללב עד שאי אפשר לעקר אותו בתרגיל עיוני או למגר אותו במאגיה".
מרבית הנשים לא חוגגות את גיל 20 כאשר הן כבר נבחרו לאשת השנה של מגזין "טיים", נאמו באו"ם והוזמנו לפגישות עם נשיאים וראשי ממשלות - אבל מרבית הנשים אינן גרטה תונברג. חמש שנים לאחר שפרצה לתודעה הבינלאומית, היא חברה ליותר ממאה מדענים, כלכלנים, מתמטיקאים ומהנדסים, וחיברה את התנ"ך של משבר האקלים - חזון חדש לעתיד שלנו וקריאת חובה לכל הגילים.
אוהבים לספר לנו שבעבר הרחוק כולנו היינו ציידים-לקטים, עד לרגע שבו גילינו את החקלאות ועברנו לחיות בערים ומדינות. עולמנו השתנה לעד במחיר קטן, תופעות לוואי לא נעימות כמו אי-שוויון, היררכיה ובירוקרטיה. אבל מה אם הסיפור הזה אינו נכון? ספרו של דיוויד גרייבר, אחד ההוגים החשובים בימינו, הספיק להפוך לרב-מכר בינלאומי ולחולל רעידת אדמה אינטלקטואלית עם חשיפת ההיסטוריה האנושית כפי שלא ראינו אותה מעולם.
בריס די-ג'יי פנקייק היה סופר אמריקני, יליד 1952. הוא ירה לעצמו בראש בגיל 26, לאחר שפירסם שישה סיפורים קצרים בלבד. פנקייק נולד וגדל במערב וירג'יניה ואנשי אפלאצ'יה, הקשים והעניים, מאכלסים את סיפוריו. לדברי המבקרים האמריקנים, פנקייק העניק להם, אולי לראשונה בספרות, פנים אנושיות מאוד. הסיפורים שלו אפלים, מותחים, בוטים ומרובי שכבות. סיפוריו כונסו בקובץ ראשון ויחיד שראה אור לאחר מותו, ב-1983, וזכה לשבחים רבים. עוצמת כתיבתו וסגנונו של פנקייק הועמדו בשורה אחת עם ענקי הספרות של המאה ה-20, כמו ויליאם פוקנר, ג'יימס ג'ויס, פלאנרי או'קונור וסמואל בקט, וספרו היחיד נחשב היום ליצירת מופת של הסיפור האמריקני הקצר.
בספר זה מובאים לראשונה בעברית כל סיפוריו של בולניו - אחד הסופרים המשפיעים בספרות הלטינו-אמריקנית של המאה ה-20. הסיפורים עומדים בדיאלוג מרתק עם הרומנים ושלו ומעניקים לקוראים מפתח יחיד במינו לעולמו הבלתי נדלה של הסופר.
סיפור עלייתו ונפילתו הטרגי של תומס סטפן. כילד לבן ועני, סטפן גורש מאחוזתו של בעל מטע על ידי משרתו השחור. מאותו הרגע, הוא נעשה נחוש לסלול את דרכו לאליטה של החברה הדרומית. רצונו הבלתי מתפשר מוביל לכך ששאיפותיו מתגשמות במהרה: אדמה, נישואים, ילדים, פיקוד על יחידה משלו במלחמת האזרחים. אבל סטפן חוזר משדה הקרב ומוצא את אחוזתו הרוסה ואת משפחתו מתפוררת. סודות מעברו מאיימים להרוס את חיי ילדיו ואת כל מה שעבד למענו.
בדיאלוג מעמיק, מרתק ויסודי, בין אשת התקשורת, אופרה ווינפרי, לד"ר ברוס פרי, פסיכיאטר ילדים, מתאר הספר מה קורה לנו בילדות. ווינפרי, שחוותה טראומות קשות בילדותה, ועיצבה מחדש את השיח עליהן בתוכניות הטלוויזיה שלה, מבקשת להבין לא רק את השורשים העמוקים של הדפוסים ההתנהגותיים בבגרותנו, אלא גם, כיצד, תוך הבנה מעמיקה יותר של עצמנו, אפשר לעצבם מחדש, ולתת לנו סיכוי לעתיד טוב יותר, אישי, משפחתי ומקצועי.
"האופרמנים", שנכתב ב-1933, מתאר את הוורטיגו היומיומי הכרוך בצפייה בדמוקרטיה ליברלית מתפרקת, דרך עיניה של משפחה יהודית בורגנית אחת, בימים התוססים של ברלין בעידן רפובליקת וויימאר. הם עשירים, ליברלים, ואנשי קהילה, צאצאים גאים של תנועת ההשכלה הגרמנית. היטלר לא מהווה איום מבחינתם. ואז - למרבה הזוועה, הנאצים עולים לשלטון, והאופרמנים וילדיהם ניצבים בפני בחירה אכזרית: להסתגל, לברוח (אם יוכלו) או להילחם.
מלכתחילה, בסך הכול, כל מה שקארר רצה זה לכתוב "ספר קטן, חייכני ועדין על יוגה", שהוא מתרגל זה שנים רבות, אבל תוך כדי כך הכול הסתבך לו: הטרור האיסלאמיסטי הכה בפריז, גלי פליטים הציפו את האי היווני שבו רכש בית קיץ, וכפי שמתברר במהרה, העניין שלו בסדנאות יוגה מרוכזות לא היה כל כך תמים, נישואיו מתפרקים והוא מאבד את הגיבורה הראשית של כמה מספריו. הוא עצמו לגמרי ירד מהפסים ונאלץ להתאשפז במחלקה פסיכיאטרית לתקופה של ארבעה חודשים שממנה אינו זוכר דבר. ואם כל זה לא הספיק, העורך האהוב שלו, פול אוצ'קובסקי-לורנס, נהרג פתאום בתאונת דרכים מיותרת על איזה אי בים הקריבי. התוצאה היא הכול רק לא "ספר קטן, חייכני ועדין": זהו רומן רחב יריעה אך מטולא, חושפני אך מלא חורים בזיכרון, מעקפים ואזורים מחוקים. אולי זה לא כל כך ספר על יוגה, אבל זה ספר יפה ומטריד על החיים המשונים במאה ה-21.
רומן מקורי ויפהפה מאת אולגה טוקרצ'וק, כלת פרס נובל לספרות ומחברת רב-המכר "על עצמות המתים". המספרת - סופרת פולנייה המונעת מדחף לנוע ממקום למקום - מגוללת זיכרונות מחייה, רגעי מפגש והרהורים על מהותם של מסעות במרחב, לצד מעשיות בדיוניות המתרחשות בזמנים ובמקומות שונים ומשונים. הרומן זיכה את טוקרצ'וק בפרס הבוקר הבינלאומי לשנת 2018.
תרגום חדש לספרו האלמותי של פרימו לוי, שהופיע בגרסתו הקודמת בעברית בשם "הזהו אדם?". ספרו התיעודי של לוי על אודות החוויות האישיות ממאסרו ועבודתו בכפייה במחנה אושוויץ מונוביץ בתקופת השואה, יצא לאור באיטלקית ב-1947, ותואר כאחד הספרים החשובים שנכתבו במאה ה-20.
ב-15 באוקטובר 2007, כמה ימים לאחר שמסר למו"ל שלו, פול אוצ'קובסקי-לורנס, כתב יד חדש, נמצא אדואר לווה תלוי בביתו, כשהוא מותיר אחריו ערימה של מכתבים מפורטים שיועדו לאשתו ולחבריו. הרומן האחרון שלו, "התאבדות", ראה אור כמה חודשים לאחר מותו, ומתחיל בסיומו של ספרו הקודם של לווה, "דיוקן עצמי". בשונה מספרו הקודם, שבו הנושא היה הגוף הראשון, "התאבדות" הוא מעין מונולוג הכתוב בגוף שני המופנה לחבר נעורים של לווה, המספר לו את זיכרונותיו, חייו והתאבדותו. הטקסט מבקש לחקור בסבלנות את חידת התאבדותו חסרת הפשר של החבר, אך תוך כדי כך כותב חידה חדשה לגמרי, זו של התאבדות המחבר.
חוקרת טבע אמריקנית שבאה ללונדון כדי לתעד את חיי השועלים בעיר, ופסיכיאטר מגאנה שבא להרצות על פוסט-טראומה באזורי מלחמה, מתנגשים זה בזה בעוצמה על גשר ווטרלו. ההיתקלות מובילה למסע עירוני שחודר מבעד לחזית הנוצצת אך הקפואה של העיר, ומגלה את החיות הרוחשת באדמתה, בעולם החי שלה, ובזרם המהגרים שמתחזקים אותה.
השנה היא 1837. צייר הנוף ההרפתקן יוהאן מוריץ רוגנדס, מגדולי ציירי הנוף של המאה ה-19, יוצא למסע ברחבי מקסיקו, צ'ילה וארגנטינה. זו אינה ביוגרפיה. זו יצירה המתמקדת בלב ליבו של ניצוץ היצירה; צלילה למים העמוקים, הבדיוניים, של רגע אחד מבודד בזמן.
בין כותלי בית החולים, בעודה נאבקת במחלתה, גיבורת הספר מטיחה וזועקת רגעים עם אהובה שהיו וחלפו; חורתת אותם במחשבותיה ובקול רם באוזני הסובבים: אוסף רגשות כמוסים שהיו חבויים במשך שנים ועתה מתגלים כאהבה נכזבת. שום דבר נוסף לא נכתב בין השורות - מלבד כמיהה, חרטה, זיכרונות ופרידה.
אחת התגליות העכשוויות המפתיעות ביותר שסומנה בסצנה הספרותית הבינלאומית, מגיעה היישר מבוליביה. הדמות הראשית בספר זה הוא בן לאב, נהג מיניבוס בלה פאס, שאשתו עוזבת אותו ומותירה אותו עם הילדים. כדי להתגבר על הדיכאון ועל העוני שפוקדים אותו, מחליט האב לביים חטיפה של שני בניו ולסחוט את אשתו לשעבר. הסיפור, מסופר בגוף ראשון, בפרוזה פריכה בקצב הקומביה הבוליביאנית, חצי אירונית אבל רוויה באהבה - אנושית, ספרותית ויצירתית.
את קולו החד-פעמי של אסקילדסן, שמת אשתקד בגיל 92, מכיר הקורא העברי משני ספריו הקודמים שראו אור בעברית: "רשימותיו האחרונות של תומס פ' למען הכלל" ו"נוף גדול שומם". הספר כולל את עבודותיו של אסקילדסן בין 1953-1966 ו-1982-2015, ומשלים תמונה מקיפה של יצירתו. מדובר בקובץ סיפורים קצרים, בעלי אופי קאמרי, הכתובים כסקיצות מוגמרות של מצבי חיים ודינמיקות, שבהם הנוף החיצוני הנורדי משתקף בנוף הפנימי של הנפש המתבוננת וחושף בה את התנועות העדינות ביותר, הקמאיות אפילו, המניעות את הדמות.
"עיר בלי יהודים" ראה אור ב-1922, ושנתיים לאחר מכן יצא לאקרנים סרט אילם על פי הספר. עותק נדיר שלו נמצא במקרה ב-2014 בשוק הפשפשים בפריז. בטאואר, היה סופר, תסריטאי ועיתונאי יהודי-אוסטרי. רבים מספריו היו רבי-מכר בזמנו וחלקם עובדו לסרטים. הוא נרצח על ידי קיצוני ימני, בגלל התנגדותו לאנטישמיות.
שני סיפורי התבגרות שכתב פאזוליני - במאי ומשורר, שנמנה עם אנשי הרוח הבולטים באיטליה - אחרי מלחמת העולם השנייה. אמאדו מיו יצא לאור לאחר מותו של פאזוליני שנרצח ב-1975 ליד רומא. הטקסט מביא את הקשיים של המחבר עם ההומוסקסואליות שלו.
קובץ סיפורים של הסופרת היהודייה-איטלקייה הנודעת, שנחשבת עד היום לאחת הסופרות הגדולות במאה ה-20. מורנטה, מחברת הרומן ההיסטורי "אלה תולדות", מתגלה בקולה הייחודי גם בסיפורים נשכחים.
שניים מהשמות הגדולים בתחומם, ג'יימס פטרסון, סופר המותחנים הפורה והמצליח, ואגדת הקאנטרי דולי פרטון, חברו כדי לכתוב את המותחן המוזיקלי המצליח "רוצי רוז, רוצי" על אנילי קיז, זמרת קאנטרי מתחילה שמנסה לפלס את דרכה לפסגה בעודה בורחת מעבר אפל ואלים.
בעיר נמל קטנה בנורמנדי, גבר ואישה יושבים בבר ומתבוננים סביבם. האישה, סופרת, מהרהרת באוזני בן זוגה על אהבתם, שגוניה צובעים את הספר שהיא עצמה כותבת. אט-אט נעשית מערכת היחסים שלהם למסגרת שבתוכה נרקם סיפורם של בני זוג מבוגרים היושבים בסמוך להם בבר, והם מוצאים את עצמם חוקרים את טבעם של האהבה, מעשה היצירה, הזמן והאמת כשלעצמה.
גדול סופרי המתח והאימה ברומן פנטזיה חדש ומרתק על קרבות איתנים בין טוב לרע. צ'רלי ריאד, נער בן 17, יורש מפתחות לממלכה נסתרת ומוצא את עצמו בין שלל דמויות מוביל את הקרב בין כוחות הטוב והרשע.
גיבור הספר, כריסטיאן קראכט שמו, יוצא למסע מטורף בשווייץ עם אמו בת ה-80, המכורה לתרופות ולאלכוהול. זהו דיוקן מרגש, עדין ורב-תפניות, של יחסי אם ובן. מדובר בספר האינטימי, החושפני והכן ביותר של קראכט.
אין אדם שלא שמע על בנג'מין והלן ראסק; הוא טייקון וול סטריט אגדי, היא בתם של אריסטוקרטים אקסצנטריים. יחד הם טיפסו אל גג העולם של מה שנראה כמו העושר האינסופי - עד שהעשור המאופיין בעודפות ובמסחר מהיר מגיע לסיומו. אבל באיזה מחיר הם השיגו את הונם העצום? זאת התעלומה במרכזו של "חוב", רומן מצליח משנת 1937, שנדמה שניו יורק כולה קראה. אבל יש גרסאות נוספות לסיפור הזה. הרמן דיאז יצא למסע בעקבות סיפורם, וכתב ספר שהיה למועמד ברשימה הארוכה לפרס הבוקר לשנת 2022, ונבחר לאחד מעשרת הספרים הטובים ביותר של 2022 על ידי ה"וושינגטון פוסט" ו"הניו יורק טיימס".
רב-מכר עולמי וזוכה פרס פוליצר מאת קולסון וייטהד, שזכה פעמיים בפוליצר והוכרז על ידי ה"טיים" כ"מספר הסיפורים של אמריקה". אחרי שתיאר במחתרת המסילה את תקופת העבדות באמריקה, עובר וייטהד להשלכות שלה גם עשרות ומאות שנים אחר כך: בעשור השני של המאה ה-21. אלווד קרטיס הוא איש עסקים ניו-יורקי, שחשיפה עיתונאית מחייבת אותו להתעמת עם אלווד קרטיס של שנות ה־60 - נער שחור ומבטיח מפלורידה, שנבחר ללמוד באוניברסיטה על אף צבע עורו.
הספר מאגד שירים משני ספרי השירה של אושן וונג - אחד הקולות הבולטים בשירה האמריקנית כיום. בשירתו נוכחות ההיסטוריה שותתת הדם של וייטנאם, הטראומה של הפליטות וההגירה, קורותיה של משפחה קרועה וצמיחתו המופלאה של נער מתוך כאב, עזובה ואובדן אל אהבה, מסירות ושירה. זו שירה שכולה יופי צרוף, המנקזת אליה את מרב השאלות הנוגעות לגזע, למגדר, לכלכלה, לאלימותה של ההיסטוריה האמריקנית, ולחרדה מפני העתיד.
הִיקָארוּ דוֹרוֹדַנְגוֹ - כדורי בוץ שמעוצבים בידיים לכדור מושלם ואחר כך עוברים ייבוש ומירוק עד ברק - הוא משחק מסורתי של ילדים יפנים, שהתגלה מחדש כבילוי מדיטטיבי, עבור אנשים בני כל הגילים. זוהי אומנות פשוטה של עבודה עם אדמה, המַשרה שלווה, מיינדפולנס. דרך נפלאה לשמֵר אדמה שמיוחדת לכם, שמעוררת בכם זיכרונות של בית או מסע. מדריך שימושי מלווה בצילומים יפים.
סיפור על נישואים, בגידה ותשוקה הומוסקסואלית, המתרחש בשנות ה-30 בבסיס צבאי בדרום ארה"ב. חייו השקטים של סרן פנדרטון נקלעים למערבולת כאשר מתברר לו שאשתו, לאונורה, מקיימת רומן עם קצין חדש שהגיע לבסיס. פנדרטון מוצא את עצמו נמשך לטוראי צעיר שמוצב כגנן בחצר ביתם. המשיכה והמתח מתלקחים כאשר הטוראי מתאהב בלאונורה. הספר חולל שערורייה עם צאתו לאור לראשונה ב-1941, ומאוחר יותר עובד לסרט בכיכובם של מרלון ברנדו, אליזבת טיילור ורוברט פורסטר.
ב"זמן מיד שנייה" מביאה אלכסייביץ' תיעוד יוצא דופן בעוצמתו של רגע היסטורי שמתרחש בו שבר אידיאולוגי בקנה מידה אדיר: המעבר מקומוניזם לקפיטליזם בברית המועצות. אלכסייביץ', כלת פרס נובל לשנת 2015, היא אמנית הפרוזה התיעודית, וספרה זה הוא קולאז' מופתי של ראיונות אשר יוצרים יחדיו תמונה מקיפה ומטלטלת, כזו שיש בה פרשנות עומק של חברה, תרבות וכלכלה. "זמן מיד שנייה" נחשב לספר מופת, וזה תרגום ראשון מיצירתה של אלכסייביץ' לעברית.
אוסף סיפורים שיצא לאחר מותו של הסופר, מחבר רבי-המכר "צלה של הרוח" ו"מבוך הרוחות". קרלוס רואיס סאפון כתב את אוסף הסיפורים הזה בתגובה וכהערכה לאינספור הקוראים שהצטרפו אליו למסע יוצא הדופן שהחל עם "צלה של הרוח". "העיר הערפילית" כורך יחד 11 סיפורים, רובם לא פורסמו בעבר. הסיפורים מלאי המסתורין מסופרים בחום, בשנינות ובהומור של קולו הייחודי של סאפון.
בספרו מתאר יאנג את העולם דרך חושיהם של בעלי החיים הממלאים אותו: אנחנו נמשכים לאש עם החיפושיות, מתחברים לשדות המגנטיים עם הצבים, קולטים את האותות החשמליים של הדגים בנהרות, מלטפים את פניו העדינות של הקרוקודיל ומבינים מה באמת הכלב שלנו מרגיש כשאנחנו יוצאים איתו לטיול ברחוב.
חוקר הספרות בנימין באלינט מאיר באור שונה וחדש את פרשת כתביו של פרנץ קפקא, שהתגלגלו מידי חברו מקס ברוד למזכירתו אסתר הופה ובנותיה. הוא עוקב בדקדקנות אחר דרכם של הכתבים מפראג לתל אביב, וממנה למרבאך שבגרמניה ולספרייה הלאומית בירושלים, ודן בשאלות העקרוניות הנלווית אליהם, ובהן: מי רשאית להיחשב ליורשת האמיתית של כתבי קפקא?
ספר שני בטרילוגיית רבי-המכר "הקיץ שבו הפכתי יפה". הספר ייצא במקביל לעיבוד הסרט בנטפליקס, ומגולל את סיפורה של בֶּלי שחולמת לחזור שוב לחוף קאזנס, יחד עם חבריה ג'רמיה וקונרד. אך לא כך בשנה הזו. בבית הקיץ המיוחד הזה, כששלושתם ישובו להיות זה בחברת זה, הקיץ צריך להסתיים בחוף קאזנס, בדיוק באותו מקום שבו התחיל.
הומו לודנס הוא המחקר השיטתי הראשון הרואה במשחק תופעה פר אקסלנס שבאמצעותה ניתן לחקור ולהבין את התרבות האנושית האוניברסלית. האוּזינחה, שביסס את שמו כהיסטוריון תרבות המערב, נעזר בחוקרי תרבויות לא מערביות, כדי להראות את תחולתו האוניברסלית של רעיון המשחק - בין השאר במלחמה ובפוליטיקה.
ברומן, שראה אור לראשונה ב-1992, מגולל הסופר העיראקי פאדל אלעזאווי, את סיפורה של עיר הולדתו כרכוכ בצפון עיראק במהלך שנות ה-50 של המאה ה-20. הרומן, הכתוב בסגנון הריאליזם הפנטסטי, מציג בגעגוע ובנוסטלגיה - שאינם נעדרים סרקזם וביקורת - את העיר כרכוכ על אנשיה הצבעוניים ועולמם, שכונותיה ואתריה, לשונותיה והקבוצות האתניות שחיו בה זו לצד זו בשלהי העידן המלוכני, שלאחריו נשטפה עיראק בגלים של מלחמות ואלימות, שאף הן ניבטות במרומז מבעד לדפי הרומן.
סיפורה של טירה בת מאות שנים בגרמניה, שבמלחמת העולם השנייה הפכה בידי הנאצים למחנה כליאה עבור השבויים המסוכנים ביותר בקרב כוחות בעלות הברית, ובהם קצינים בכירים, מדענים וסוכנים חשאיים. בן מקנטייר חודר אל אחד המקומות המרתקים והפחות־מוכרים של מלחמת העולם השנייה.
גיבור הספר הוא אדם שהאמין בצדק חברתי וביקש להביא ישע לפשוטי העם. שמו ישוע והוא חי ופעל בעיר נצרת. סיפורו הסוער נכתב ביידיש לפני כ-90 שנה מאת שלום אַש, יהודי מחונן יליד פולין, שהיה אז סופר בינלאומי מצליח ומהולל. לאחר שפורסם הספר, החרימו אותו בני דורו.
מכתבי שולץ אל ידידיו ועמיתיו היו עורק החיים שחיבר אותו אל העולם התרבותי והספרותי של זמנו ושל מקומו. קריאה במכתבים אלה מרשה לנו להציץ מקרוב באישיותו של גאון הפרוזה הפולני-היהודי, ומציגה את האקלים התרבותי שבו חי ויצר. רבים מהמכתבים המתורגמים כאן מתכתבים עם יצירות הפרוזה שלו ומאירים אותן באור חדש, והם נקראים כשלעצמם כיצירות ספרותיות מופתיות. לספר זה נוסף מבחר מרשימות ביקורת שכתב שולץ, וכמה מרישומיו היפים.
תרגום ראשון לעברית של הפרקים "שירי פרידה" ו"שירי קינה ואבלוּת" מתוך האוסף הקיסרי היפני הראשון - "קוֹקִין וַּואקַה שׁוּ" ("שירים יפנים קדומים ובני זמננו"). האוסף, שראה אור בראשית המאה העשירית לספירה, מכיל יותר מאלף שירים קצרים מסוגת טַנְקַה, המסווגים לפי נושאים. במרוצת הדורות שירי האוסף תרמו לבניית סגנונה המגוון של השירה היפנית לסוגיה.
במשך מאות שנים זה היה ברור: נשים הן המין הנחות. הגוף שלהן חלש יותר, המוח שלהן פחות מפותח, הן רגשניות יותר. צ'רלס דרווין סיכם את זה יפה: נשים, פשוטו כמשמעו, מפותחות פחות מגברים. ומתברר שעד היום רבים מחזיקים בדעה הזאת. אנג'לה סאיני מראה בספרה כיצד המדע שגה כל כך בהבנת האישה, מנפצת סטיגמות שהשתרשו, וחושפת את ההתפתחויות העדכניות במדע החדש של גוף, מוח ונפש האישה.
ניו יורק, שנות ה-60: סופר יהודי שוקד כבר עשור על הרומן הגדול שלו. בית הדירות הנטוש שבו הוא מתגורר מיועד להריסה, אך הוא מסרב להתפנות. ואז מתברר לו שהוא לא לבד; אל הדירה הסמוכה פלש סופר שחור שכותב במטרה לקדם מהפכה שחורה. העימות הגזעי-ספרותי-אישי שמתפתח ביניהם מאיים להרוס את שניהם.
ג'יי. קיי. רולינג, הכותבת בשם העט רוברט גלבריית, בספרה השישי בסדרת רבי-המכר בכיכובם של הבלשים קורמורן סטרייק ורובין אלקוט.
ספר חדש למחברת רב-המכר "סיפורי חייו של מר פיקרי". סם וסיידי, הם שני חברים שנפגשו לראשונה בחדר המשחקים של בית חולים כשהיו בני 12. הוא היה אחרי תאונת דרכים קשה ואובדן אמו, היא ליוותה את אחותה חולת הסרטן בבית החולים. סם מגיע ממשפחת מהגרים ענייה, סיידי מגיעה ממשפחה לבנה ועשירה. זווין מספרת את סיפורה של החברות הזאת מאותו רגע ועד ימינו, במשך יותר מ-20 שנה, על כל התהפוכות, ההצלחות והמריבות שעברו השניים.
"קולוניאליזם" הוא ההאשמה החריפה ביותר שניתן למצוא בסט האמונות והדעות המקובל בעולם האקדמי. ספרו של פרגוסון מנסה להציג כיצד עיצבה האימפריה הבריטית את העולם שבו אנו חיים היום, והייתה המיילדת של התקופה המודרנית.
ספר לנוער בוגר. קייסן קלנדר, סופר טרנסג'נדר, שכתב גם ספר על חוויותיו של נער טרנסג'נדר בניו יורק חוזר עם סיפור על מציאת אהבה. נייט מקפיד ללכת על בטוח כדי להימנע משיברון לב. פלורנס, החברה הכי טובה שלו, נחושה למצוא לו אהבה חדשה. ובתפנית מעניינת בעלילה, מישהו אכן מגיע: אוליבר, חבר הילדות הכי טוב שלו.
בפסגות ההימלאיה, במקום נחבא מעין כול, ניצב המנזר שַׁנְגְרי-לָה. על גג העולם, נזירים ונזירות שומרים על שכיות התרבות והחוכמה של העולם, חיים בשלווה רוחנית עמוקה ומגיעים לגיל מופלג. אל המקום האוטופי ורב-המסתורין הזה, ומבלי שהתכוונו לכך כלל, מגיעים לאחר שמטוסם נחטף הקונסול הבריטי של אפגניסטן וסגנו, מיסיונרית ואמריקני אחד. איש אינו יודע לומר בוודאות מה עלה בגורלם. הקלאסיקה המודרנית "אופק אבוד" ראתה אור לראשונה ב-1933, עובדה לקולנוע פעמיים, זכתה לפופולריות אדירה ומכרה מיליוני עותקים.
המחצית הראשונה של המאה ה-20 הייתה אולי התקופה הפורייה והמהפכנית ביותר מבחינה מדעית. קבוצה של מדענים - בהם מארי קירי, מקס פלאנק, נילס בוהר, ארווין שרדינגר, ורנר הייזנברג, ואחד, אלברט איינשטיין - זיעזעו את עולם הפיזיקה הקלאסי, חשפו את העולם הקוונטי ושינו לחלוטין את הדרך שבה אנחנו מבינים את המציאות.
פורסם לראשונה: 07:42, 30.12.22