גיא בסר, נשוי ואב לשלושה, נולד בשנת 1976 בפתח-תקווה. למד בתיכון ברנר, במגמת פסיכולוגיה. התגייס ליחידה קרבית סודית. בעל תואר ראשון במינהל עסקים ומימון במכללה למינהל ותואר שני במשפטים בבר-אילן. בגיל 25, אחרי פעילות באגודות הסטודנטים, מונה למנכ"ל החברה הכלכלית של המכללה למינהל, שם הכיר מקרוב את שוק המופעים.
ב-2013 נכנס יחד עם שותפו בקבוצת בלוסטון, שי מור-יוסף, לתחום המופעים הבינלאומיים. המופע הראשון שהביאו היה של ריהאנה, באוקטובר 2013. מאז הביאו לארץ אמנים כמו גאנס אנד רוזס, בון ג'ובי, בריטני ספירס, ברונו מארס, מארון 5, אירוסמית', אנריקה איגלסיאס, אלאניס מוריסט, אימג'ן דרגונס וכריסטינה אגילרה.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
בימים אלה מפעילה הקבוצה חמ"ל התנדבותי של הופעות ומזון ליחידות צבאיות ברחבי הארץ, לצד קרן סיוע מיוחד שפתח תחת לייב ניישן העולמית.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
4 צפייה בגלריה
ברונו מארס
ברונו מארס
מארס. ''יהיה מהראשונים שיחזרו להופיע בישראל''
(צילום: ערן גרנות)
בוא נתחיל בהופעה השנייה של ברונו מארס, שנקבעה ל-7 באוקטובר. בשעות הראשונות של הבוקר, לפני שידענו על הזוועות, התעסקנו גם בשאלה אם המופע יבוטל. "מרגיש לי קצת מוזר היום לדבר על המופע ההוא נוכח כל האסונות והטרגדיות שקרו באותו יום, אז צריך לעשות הבדלה בין הסיפור האישי שלי ב-7 באוקטובר לבין הזוועות שהתרחשו אז.
"אצלי זה התחיל ב-6:32, באזעקות בלתי פוסקות בבית בראשון-לציון. הדקות הראשונות, כמו אצל כולם, היו של שוק, איך זה יכול להיות? נראה אפילו כמו סוג של חלום. כמפיקים, עד שהגיעו סרטוני הווידיאו מהטבח בדרום, חשבנו שזה הנוהל הרגיל של ירי טילים והכול בטח יירגע עד הערב. זו מדינת ישראל, הרגילו אותנו לזה. היו לנו רקטות שביטלו בעבר את הנחיתה של בקסטריט בויז. חשבנו שזה דומה".
בינתיים, גם האמן מתעורר לקול האזעקות בסוויטה שלו. "הגענו למלון 'סטאי' ביפו, שבו שהה ברונו מארס, כדי להרגיע. אנחנו מסבירים לאנשי הצוות שלו שלא צריכים להילחץ ושמדובר ככל הנראה בכמה אזעקות, לא נורא. הצוות שלו וברונו עצמו לא הבינו בכלל במה מדובר, אפילו חייכו קצת במבוכה, חיוך של מה הלחץ, הכול בסדר.
"חצי שעה לתוך הפגישות במלון, אני מקבל כבר את הסרטונים מהזוועות בדרום. התחלנו להבין שזה לא עוד אירוע. עדיין לא הסברנו לצוות של ברונו מה קורה, אבל התחלנו לעשות היערכות פנימית".
קיבלתי באותן שעות המוני הודעות, שאלות אם ברונו יופיע. מניח שהטלפון שלך כבר קרס. "טירוף. אין-ספור הודעות מישראל, מחו"ל, מהמטה בארה"ב, מהסוכנים. כולם רוצים להבין מה קורה. מתחיל להתברר שזה אירוע אסוני שלא היה עוד במדינת ישראל, ואנחנו מתחילים לנהל דיונים פנימיים איך מחלצים מכאן את ברונו מארס והצוות שלו. יש פה 60 איש שצריכים להטיס, באחריות שלנו.
"בתשע וחצי בבוקר קיבלנו החלטה רשמית על ביטול המופע. קצת לפני הודענו לברונו שהמופע לא יכול להתקיים והם עדיין לא הבינו מה קורה, בטח לא את גודל האירוע. הייתה אפילו שיחה מהצד שלהם של אולי נישאר עוד יום ונטוס למחרת. במקור תוכננה למארס טיסה מישראל להופעה שלו בקטאר ממש יום אחרי, שאושרה באופן חריג מחוץ למונדיאל. הרגשנו בסוג של אופוריה היסטורית".
ואיך ברונו מחולץ? "הבעלים של חברת ארקיע, שאול נקש, שהיה בישראל, עזר לנו לשכור מארקיע מטוס שלם. כששאלו אותנו מה היעד, אמרנו: לאן שאפשר. הצלחנו לייצר טיסה לאתונה והודענו לצוות הזר שהולכים לפנות אותם. הכול נעשה בלי לחץ, לפי פרוטוקול של 'לייב ניישן' העולמית.
"אנחנו מדווחים למטה העולמי מדי עשר דקות, ואז הסוכן האישי של מארס מתקשר אליי ואומר, 'גיא, עם יד על הלב, זה הנוהל הרגיל או שאני צריך באמת לפנות אותם?' הם רצו להישאר עוד לילה".
אה ברור, ממש כיף פה. "אמרתי לסוכן, 'אני רוצה אותם מחוץ לישראל אתמול. קורה פה משהו עוצמתי, ואני מפחד בשבילם'. בשעות האלה רצו שמועות במדינה שיש מחבלים שדוהרים למרכז. לא רציתי שזה יגיע אליהם. נתנו להם שעה לארוז, אירגנו אוטובוסים ומבצע החילוץ הקטן התחיל".
"חצי שעה לתוך הפגישה עם מארס, אני מקבל את הסרטונים מהזוועות בדרום. התחלנו לבדוק איך מחלצים אותם מכאן. יש פה 60 איש, באחריות שלנו. ואז הסוכן שלו מתקשר אליי ואומר, 'גיא, צריך באמת לפנות אותם?' הם רצו להישאר עוד לילה"
האמן עצמו אמר משהו? "המשפט שברונו אמר באותו רגע מראה איזה בן אדם הוא. הוא הודיע לכל הצוות שלו: אני האחרון שעולה למטוס, אחרי כולם. הוא אכן המתין עד שאחרון אנשי הצוות עלה למטוס. באותה שעה היה אמור לנחות מטוס ציוד כדי לפנות את הציוד מישראל לקטאר. וזה היה הרגע שבו בישרנו להם שהציוד לא יוכל לצאת, כי אין אישורים של המדינה. לא היו לנו אפילו מספיק אנשי צוות לפרק את הבמה, כי חלק גויסו לעזה.
הכול קורה בכמה שעות, עשרות טלפונים מודאגים מחו"ל, כולם רוצים תשובות ואנחנו חושבים איך לפרק את הציוד. השותף שלי שי מור-יוסף ניסה לגייס אנשי צוות אבל אי-אפשר היה, ולכן ההופעה של מארס בקטאר בוטלה. לא משום סיבה אחרת".
ברונו מארס הגיע בשלום לבסיסו? "המטוס שלהם נחת באתונה, סידרנו להם מלונות ומשם הם המשיכו לארצות-הברית. יומיים אחר כך הצלחנו להטיס לכאן 15 אנשי צוות, גייסנו אנשי צוות שלנו, ותוך יומיים הבמה פורקה. כל זה תחת אזעקות בלתי פוסקות.
"ומה שקרה אחרי היה מאוד מרגש. כל אחד ואחד מ-60 אנשי הצוות של ברונו שלחו הודעות, ביררו מה קורה בארץ, מה שלום המשפחות שלנו. סיפרו שהם שמחים שהיו פה וראו איך התחיל, ושהם עומדים לעזרתנו בכל רגע נתון. זה קשר מדהים שנרקם בתוך התהליך הנוראי הזה".
מה שמעורר תקווה שמארס יחזור להשלים את ההופעות בישראל. "אני מאמין שברונו מארס והצוות שלו יהיו מהראשונים שיחזרו לישראל כשיתאפשר, כדי שנוכל להמשיך ולשמח את המדינה. גם בצד שלהם יש תחושה שהמעגל לא נסגר, והם אומרים שהם רוצים לעשות את זה. הניצחון שלנו יהיה בזה שההופעה השנייה של ברונו מארס תתקיים בישראל ואפילו עוד שתיים. מאמין שנגיע לזה".
ההופעה הראשונה הייתה הצלחה אדירה. 65 אלף איש, ביקורות אוהדות. בערך כל המדינה ניסתה להשיג כרטיס לשנייה. עד כמה התאכזבתם מהביטול הכפוי? "בחמישי ושישי שלפני ההופעה, כמות הבקשות לכרטיסים שקיבלתי הייתה חסרת תקדים ולא היה מה למכור. עד כמה זה מבאס? סיימנו את אחד הקיצים המדהימים ביותר בתחום הבינלאומי. היו פה איי-ליסטים כמו גאנז אנד רוזס, טראוויס סקוט, אימג'ן דרגונס, כריסטינה אגילרה. פתחנו שני שווקים חדשים בגיאורגיה ובאזרבייג'ן, שם עשינו הופעות של מארס ואימג'ן. באמת קיץ מהחלומות.
"יש משפט אחד שיכול לתאר את מה שעברנו: זכינו בגביע, אבל לא נתנו לנו להניף אותו. יום למחרת היינו אמורים להגיע למדריד לכנס של 'לייב ניישן' אירופה ולהרים שם את הגביע. אבל המציאות השתנתה".
פיציתם את כל רוכשי הכרטיסים של מארס. אתה יכול לשתף אותנו בהפסד הכספי? "אין לנו הפסד. אנחנו שייכים לתאגיד בינלאומי ויודעים לנהל סיכונים. יש לנו ביטוחים שמכסים את המצב, שבעצם כוללים גם מלחמה וגם אפקט של 'כוח עליון'. ברונו מארס קיבל את התשלום על המופע השני, וגם אנחנו קיבלנו את החזר ההוצאות ואת הרווח".
4 צפייה בגלריה
גיא בסר
גיא בסר
בסר. ''מתמודדים עם אפס מענה מהמדינה בתחום ההסברה''
(צילום: דנה קופל)
יש הופעות שתוכננו ובוטלו. "למעשה, די סיימנו את העונה באוקטובר, למעט כמה מופעים קטנים שזזו, כמו זה של ג'ים ג'פריס. אנחנו לא מנהלים כרגע משאים ומתנים אבל נפגשים עם סוכנים ועם מנהלים וכולם מודעים לעובדה שבתפיסה שלנו, קיץ 2024 כבר יכלול הופעות גדולות. גם אם ישראל תעשה עדיין פעולות בעזה, לא חושב שזה ימנע מהמשק להמשיך קדימה. יש תהליך שיקום, תהיה תקופה של אבל, אבל אנחנו מאמינים שבקיץ הקרוב יחזור השוק לפעילות בארץ".
אבל איזה אמן ירצה לחתום פה כשיש מלחמה? "אנחנו רק שמים את ישראל על השולחן. וברור שבזמן שמתנהלת מלחמה אי-אפשר לחתום עסקאות, אז חותמים לשווקים אחרים שלנו, כמו אז'רבייג'ן וגיאורגיה. בתוך התהליך הזה אנחנו דואגים שישראל תילקח בחשבון באופן עקרוני.
"תשמע, אולי הנושא של התעמולה הקיצונית נגדנו מכה פתאום בישראלים רבים בבת אחת, אבל כבר יותר מעשור אנחנו מתמודדים מול אנשי BDS שמפיצים פייק ניוז, מגדירים את ישראל כמדינת אפרטהייד ודואגים ליידע כל אמן שאולי רוצה להגיע לפה.
"אני מניח שנביא לכן שמות גדולים ב-2024, ויש לנו מיזם גדול מתוכנן בדרך: 'לייב אייד' למען ישראל עם אמנים גדולים מהעולם, בסגנון מה שעשו ב-1985. זה נמצא בשלבי תכנון".
מצבנו בהסברה העולמית לא מזהיר. הבנתי שמשרדי ממשלה השתמשו בשירותים שלכם כדי להגיע לבכירים בשוק המוזיקה הבינלאומי. "אגיד בזהירות שאנחנו עובדים עם מספר גורמים ממשלתיים רציניים, ודואגים להגיע לאנשי מפתח בתעשיית המוזיקה הבינלאומית. בפגישות שלנו אנחנו פועלים כמסבירים לכל דבר, כולל מכתב עם פתיחת המלחמה שהפצנו לבכירי 'לייב ניישן', שמצידה כחברה הפיצה לעיתונות הודעה אוהדת לישראל. התהליך הזה גרם לסוכנויות ומנהלים לעמוד לצד ישראל.
"צוידנו בהרבה כלים מכמה גופים ממשלתיים שעוזרים לנו בפעילות ההסברה, ואנחנו ממשיכים ומנצלים את היתרון שיש לנו בדלתות הפתוחות בתעשייה העולמית כדי לייצר עמדות פרו-ישראליות, מלונדון ועד ארצות-הברית".
מניח שלא הופתעת מהודעות נגד ישראל כמו אלה של רוג'ר ווטרס או ביורק. "הם לא מפתיעים והם מחוברים ל-BDS יותר מעשור. ברור שיש שם הרבה כסף מאחור, שמשמש גם להטיית עובדות, ומגובה היום בסרטוני טיקטוק בתמיכה סינית - ועם זה צריכים להתמודד.
"רוג'ר ווטרס הצליח בשנים מסוימות להסב לנו נזק מאוד גדול, אבל איבד מהאמינות והתרחק מהדור הצעיר. לשמחתי הוא כבר לא משפיע כל כך ורוב האמנים לא מתייחסים לאג'נדה שלו. לאורך השנים המדינה טועה כשהיא מזניחה את החזית הזו. פתאום כולם מתפלאים מה קורה בקמפוסים בארצות-הברית, אבל אנחנו מתמודדים איתם כבר 15 שנה, כשאנחנו מנסים להביא אמנים ומתמודדים עם אפס מענה מהמדינה בתחום ההסברה. אנחנו צריכים לתפקד כיחידת הסברה עצמאית, וזה לא האידיאל".
זה דווקא לא מפתיע. "ומאוד חבל שכך. ביקור של אמן עם עשרות מיליוני עוקבים שנמצא כאן ומבין מה קורה פה וחווה את המדינה מקרוב, ואחר כך מעלה תמונה מההופעה שלו פה, שווה תקציב של מיליוני דולרים במונחים הסברתיים. אני שמח לפחות שכלל מקבלי ההחלטות נחשפו לחזית ההסברה בתעשיית המוזיקה והבינו בעקבות המלחמה כמה היא משפיעה על דעת הקהל הבינלאומית. מקווה שהמדינה תפנים שאת המלחמה לא מנהלים רק בשטח, אלא גם ברשתות ולאורך זמן".
4 צפייה בגלריה
ביונסה
ביונסה
ביונסה. ''יגיע הרגע שבו ביונסה תופיע בישראל''
(צילום: EPA)
איך החברה שלכם מצליחה לשרוד כרגע? "קבוצת 'בלוסטון' מורכבת משתי חטיבות. חטיבת התוכן מושבתת כמובן, גם בצד של אפשרות לקיים מופעים וגם על רקע מצב הרוח במדינה. מישהו היה הולך עכשיו למופע גדול? בחטיבה השנייה, אסטרטגיה וקידום מכירות, יש פעילות מלאה. רוב הלקוחות שלנו, החברות הגדולות במשק, תומכים בדרום ובחיילים.
"אנחנו מצפים שהמדינה תדע לתמוך בתחום התרבות, כי אם נמית את התרבות, אז על מה אנחנו נלחמים? האמנים תמיד ראשונים להתנדב, ומקבלי ההחלטות חייבים להבין שהתעשייה זקוקה לתמיכה ייחודית כדי להניע אותה מחדש. זה לא שמחר אתה מרים מופע. יש עבודה של שיווק ותכנון וייקח כמה חודשים מסיום המלחמה עד שהתחום שלנו יחזור באמת לפעילות".
הקמתם קרן מיוחדת לסיוע לעובדי במה. "פנינו לקרן הסיוע של 'ליב ניישן' העולמית ונחלק מענקים של אלפי שקלים לאלפי אנשי תעשייה שעומדים בקריטריונים. נרשמו כבר יותר מ-500, והם יקבלו את הכסף בקרוב. משמח מאוד שהשותפים הבינלאומיים שלנו ידעו לתת גב ולאפשר תמיכה בתעשייה המקומית.
"יש פה מעגלים של אלפי משפחות שנותרו ללא פרנסה, סאונדמנים, תאורנים, עובדי במה. חלקם לא יכולים ליהנות מהמתווה הממשלתי - ולאלו אנחנו צריכים לעזור".
מתי היית הכי מאושר עד 7 באוקטובר? "פרט לחתונה וללידות של שלושת ילדיי, הרגשתי גאה ושמח במיוחד כשחתמנו הסכם שותפות עם'לייב ניישן' העולמית בשנת 2016. הרגשתי ששי שותפי ואני מביאים לפה חזון חדש ושינוי כללי המשחק בתחום. זו הייתה תחושה מאוד-מאוד מיוחדת להביא את השחקן הבינלאומי הכי גדול בעולם לשווקים שלנו והביא לכך שאמנים שעד אז לא רצו לבוא, פתאום הגיעו".
אמן או להקה שאתה גאה במיוחד שהבאת? "'מארון 5' בשנה שעברה. הם הגיעו הנה בזכות הסכמים אזוריים שעשינו עם האמירויות, בחריין והסעודים, בעקבות הסכמי אברהם. יצרנו טור משותף שאיפשר ללהקה להגיע ליותר ממופע אחד וכמה מדינות. אחרי שניסו להביא אותם לישראל יותר מעשור, ולא הצליחו, הרגשתי שעשינו משהו".
מה האכזבה הכי גדולה שלך בקריירה ולמה זו ביונסה ב-2016? "היינו כבר ממש לפני אישור והכרזה על שני מופעים בישראל, ואז גילינו, כמו שאר העולם, שהטור מתבטל כי היא נכנסה להיריון. הכול היה מוכן, וממש רגע לפני - נפל. אבל ביונסה עוד תופיע בישראל, מאמין שיגיע הרגע. ההסכמים האזוריים יאפשרו לנו להביא אמנים בסדרי הגודל שלה בשנים הבאות".
אמילי הנד, הילדה שחזרה מהשבי בעזה, היא מעריצה של ביונסה. יש סיכוי לסדר לה מחווה מיוחדת? "עקבנו אחרי הסיפור הזה כל יום, ואיזה אושר שהיא חזרה בריאה ושלמה. מקווה שכשהזמן הנכון יגיע, נוכל להציע לאמילי ולאביה תומס לראות מופע של ביונסה ממש מקרוב. אם נוכל להגשים לה חלום כזה, זה המעט שבמעט נוכח מה שעברה".
4 צפייה בגלריה
yk13693821
yk13693821
הנד. ''להגשים לה חלום''
מאיזה הרגל היית רוצה להיפטר? "אני שומר על אורח חיים בריא, משחייה ועד תזונה, אבל מהסיגריות לא הצלחתי להיפטר".
שאלה די קלה בימים אלה: מתי בכית לאחרונה? "תתפלא, עוד לא הצלחתי לבכות. אני אגיע לזה בטח. יום אחרי 7 באוקטובר הקמנו חמ"ל, סיפקנו מעל 90 אלף ארוחות, הפעלנו מחדש עם אלירן ברדוגו את עמותת 'פעימת הלב', שהוקמה בזמן הקורונה כדי לתמוך ולספק מזון לאנשי תעשייה. בהתחלה גם חילקנו את כל המזון מההופעה של ברונו מארס לחיילים, ואת החולצות והמרצ'נדייז למפונים, ואז הבנו את החוסרים שיש. היו גם טיסות לצורך הסברה. בעצם לא עצרתי באמת להתאבל כי אני בתוך העשייה. אולי בקרוב".
פורסם לראשונה: 00:00, 01.12.23