בגיל 15, אחרי קריירה של שנתיים בחנות הווידיאו השכונתית, עבר עומר מנור לעבוד בחנות צילום. בין הלקוחות שהגיעו כדי לפתח את הפילם היו כאלה שבלטו מיד. "צלמי הסט של הסדרות מהטלוויזיה החינוכית היו מגיעים כל שבוע. היו לנו צילומים מהסט של 'רחוב סומסום', 'זהו זה!', 'ערב חדש'. לא מזמן, כשהייתי בסט של 'זהו זה!' הראיתי להם את התמונות מאז. הזכרתי לגידי גוב את עצמו כדרקולה בפרק ספיישל".
עוד כתבות למנויים:
6 צפייה בגלריה
עומר מנור
עומר מנור
עומר מנור
(צילום: איליה מלניקוב)
איזו נוסטלגיה. "כשהייתי ילד הייתי גם נוסע עם חברים לחזרות של 'זהו זה!'. באחת הפעמים, חבר שלי קלט את התסריט על המוניטור, לקח אותו ונסענו מהר הביתה לשבת לראות את התוכנית ששודרה בהשוואה לתסריט וקלטנו איפה יש טעויות ולא מקריאים כמו שצריך. זה היה כיף".
ואז סגרת מעגל. "במהלך השנים היו מספר ניסיונות לאחד את 'זהו זה!'. אחרי שפרצה הקורונה שמעתי ריאיון ברדיו עם מוני מושונוב שסיפר שהוא ובראבא היו אמורים לעשות את הפרמיירה של 'הקומיקאים' בתיאטרון חיפה וביטלו להם. פניתי לטל פרייפלד סמנכ"לית הטלוויזיה ושרון דריקס מנהלת מחלקת תרבות ובידור, עם הרעיון לנסות שוב. אמרתי שעכשיו זה הזמן לכנס את כולם ולעשות עוד 'זהו זה!'. כי בחינוכית ניסינו כמה פעמים לעשות ספיישל וזה תמיד נפל. גידי לא יכול, זה לא רוצה. אמרתי עכשיו אין לאף אחד מהם עבודה. זה עבד".
כבר עשר שנים שמנור מנהל את החינוכית ב"כאן". עשור שבו התבלטה החינוכית בצורה יוצאת דופן. בתכנים עשירים וחכמים. בסדרות מגוונות שמתהדרות בקאסטים מרשימים ובכתיבה מצוינת. בין הסדרות הבולטות אפשר למצוא את "כראמל", "האחיין שלי בנץ", "לבד בבית", "שקשוקה", "ילדי בית העץ", "שלי הכובשת" והלהיט הנוכחי: "בני מצווה" שמשודרת כל ראשון עד רביעי ב"כאן חינוכית" וב"כאן BOX". יש מיליוני צפיות לפרקים, הקרנות מעריצים ברחבי סינמטקים בארץ, שרובן סולד-אאוט ברגע שהם מתפרסמים, והילדים מכירים היטב את זמני השידור, את הדמויות והשחקנים, ואפילו מנהלים דיונים עם המורות על פרקים שמשודרים בבית הספר. החינוכית הפכה לכזה קונצנזוס בקרב ילדי ישראל, כך שהצופים הצעירים יצאו בהפגנות מחאה - כולל שלטים שקוראים לממשלה לא לסגור את הערוץ - בתקופת האיומים לסגירת השידור הציבורי.
6 צפייה בגלריה
yk13722579
yk13722579
מתוך ''לבד בבית''. מיליוני צפיות
מנור גדל ברמת אביב. אחרי הצבא התחיל לעבוד ב"בלוקבסטר". ניהל כמה סניפים ולמד במקביל קולנוע באוניברסיטה. לקראת סוף הלימודים התחיל לעבוד בחברת "יסמין" שלימים הפכה ל-HOT. חלק מחומרי התוכן המקוריים הלכו לחינוכית. שם הוא הכיר את אלדד קובלנץ (מנכ"ל התאגיד לשעבר) שחיפש יועץ חיצוני ומלווה לחלק מהתוכניות בחינוכית "הישנה". אחרי שהוקם התאגיד, עבר מנור לנהל את החינוכית החדשה. "עשינו מהפכה בהרגלי הצפייה של ילדים. אם תבואי לילד ותשאלי אותו על תוכניות, הוא יידע בדיוק באיזו שעה עולה הסדרה שהוא אוהב ב'כאן BOX' ובאתר. ושבשעה אחרת היא משודרת בטלוויזיה ועולה ביוטיוב. הם מחכים לשעה הזאת שבה כולם רואים יחד".
מה הסדרות הכי מצליחות מבחינת אחוזי צפייה? "'לבד בבית' ו'שקשוקה', מיליוני צפיות. יש כאלה עם יותר מ-2.5 מיליון צפיות לפרקים רק ביוטיוב".
איך חושבים על רעיונות? "נניח על 'שלי הכובשת' הוצאנו מכרז לקראת המונדיאל. ידענו שכל המדינה הולכת לדבר על זה ורציתי סדרה על כדורגל שתוביל את הילדים פנימה. רצינו סדרה על ילדה. אני חושב שזה היה רעיון של היוצרים שהיא תהיה מהפריפריה. רצינו ייצוג מגוון, ערבי, דתי, אתיופי. ב'בני מצווה' הוצאנו קול קורא כי רצינו ייצוג של דתיים. קיבלנו המון הצעות והתחלנו לפתח. זו גם דרך להביא את הצופים. לתת לקהל הלא-דתי ללמוד על העולם הזה".
התפקיד שלך מביא איתו אחריות על החינוך של ילדים בישראל. "אנחנו כל הזמן חושבים על זה. יש לנו גם יועצים חינוכיים ואנחנו מתייעצים איתם כשיש דילמות ואנחנו לא סגורים אם זה נכון להראות את זה או לא נכון".
6 צפייה בגלריה
yk13722574
yk13722574
מתוך ''האחיין שלי בנץ''. הסדרה האהובה על המנהל
מה למשל? "הייתה דילמה אם לעשות פרק של 'סליחה על השאלה' על ילדים עם עודף משקל. לא ידענו איך הם ירגישו עם זה. ככל שבדקנו, והתייעצנו עם לא מעט אנשי מקצוע, הגענו למסקנה שאם נפיק את הפרק נעשה שירות טוב לצופים, אבל עם זאת זה עלול לפגוע במרואיינים, כך שהחלטנו לרדת מזה".
זו תקופה מאתגרת לאנשי טלוויזיה. הפער בין המציאות הקשה בעקבות אירועי אוקטובר לבין הרצון לברוח לפנטזיה שמייצרת הטלוויזיה גורם למקבלי ההחלטות לתהות מתי נכון לשדר מה. בחינוכית זה קצת יותר פשוט.
"שעתיים אחרי שפרצה המלחמה ביום שבת, גולן יוכפז, מנכ"ל התאגיד, כתב לי, 'אנחנו חייבים לעשות משהו לילדים'. הרמנו את האולפן הפתוח למחרת על הבוקר. שידור רציף משמונה בבוקר עד שתיים".
יש סדרות שכבר מתוכננות להתעסק עם המלחמה? "תהיה מיני-סדרה של שלושה פרקים שנשדר צמוד ליום הזיכרון. סיפור על ילדה שאיבדה את אחותה בפסטיבל נובה, מגיע יום הזיכרון בבית הספר והיא לא יודעת להתמודד. ממש עכשיו כותבים ומצלמים את זה. יוכלו להראות את זה בבתי הספר".
מה עם עונה נוספת של "מדרסה", שכתב סייד קשוע, ועוסקת בנוער שלומד בבית ספר ערבי-יהודי? "זו סדרה מדהימה שגם נותנת חזון אוטופי, ככה אתה רוצה שהילדים יראו את האוכלוסייה הערבית או היהודית ויסתדרו ביניהם. עם מה שקורה עכשיו זה יותר בעייתי, אבל רוב הקהל שלנו אוהב את התוכן שלנו".
6 צפייה בגלריה
yk13722578
yk13722578
מתוך ''מדרסה''. ''סדרה שנותנת חזון אוטופי''
תהיה עונה שנייה? "זה תקוע בגלל שלסייד אין זמן לכתוב עוד עונה. רק בגלל זה".
אם לסייד היה זמן לכתוב עונה חדשה, היית מבקש שהוא יתייחס למה שקורה עכשיו ולמאורעות 7 באוקטובר? "בטוח היו מתעסקים בזה ומנסים להבין איך לשלב את זה. זה היה מקבל מקום".
מנור בן ה-48 הוא אבא לשלושה ובעלה של מרי. הוא חי את העבודה מהבוקר עד הלילה ואוהב מאוד את מה שהוא עושה. "הדמויות של שקשוקה הן בגיל של הבת שלי. אז לפני שנה וחצי כתבתי לאחד היוצרים, אבנר ברנהיימר (יחד עם אסיה לבטוב). אמרתי לו, תשמע, בכל שנה עושים להם תרגיל ירידה למקלטים בבית הספר, אולי תכניס את זה לאיזה פרק. זה מגניב שילדים שצופים יראו את מה שהם חווים. הפרק הזה שודר שבוע לפני המלחמה. מאז טחנו את הפרק".
יש תכנים שאתם פוסלים ליוצרים? "כן. בפרק הראשון של 'לבד בבית' היה כתוב בתסריט שבאחת הסצנות הורסים את הבית. שמישהו שופך מיץ תפוזים על הכורסה. החלטנו שלא נראה את המיץ פוגע בכורסה. נצלם רק מלמעלה. שלא יראו פיזית. אנחנו לא נעודד ונדליזם. זה מצחיק, אבל לא מתאים. אני זוכר ששם היה לנו סוג של ויכוח עם היוצרים אבל בשלב ההוא הם היו חדשים ועוד לא הבינו לגמרי את הראש של החינוכית".
יש לכם לא מעט שחקנים שהם הבנים של. הבת של גורי אלפי, הילדים של ישראל קטורזה. "אני מאוד מאמין בלמצוא יוצרים חדשים ושחקנים חדשים. זה חלק מהמנדט שלנו. מחפשים את השחקנים הכי טובים, אין מטרה להביא שמות מוכרים. זה יותר בא ממלהקים שמכירים את הילדים. אם יצא שזה ילד של מפורסם, אז בסדר, זה יצא ככה".
זה יותר בעייתי אם ההורה הוא שחקן שאתה מכיר? "לליהוקים של 'מדרסה' הוזמנה אמה אלפי, הבת של גורי שמביים את הסדרה. כשהגיע הזמן האודישן הוא אמר: אני יוצא עכשיו מהחדר. תראו לבד ותחליטו. היו שם עשרה אנשים שראו את האודישן וחשבו שהיא הכי מתאימה. אז החלטנו לקחת אותה והיה לנו גם חשוב שהיא תהיה מאוד שונה מהדמות שהיא מגלמת ב'האחיין שלי בנץ'".
עד כמה אתה מודאג מעתידה של החינוכית ביחס למה שקורה בפוליטיקה עם הדברים של שלמה קרעי ועמיחי אליהו שרוצים לסגור את התאגיד? אתה מודאג שיתערבו לך בתכנים? "אני לא רואה איך יסגרו את התאגיד ולא מתערבים לנו בתוכן בכלל".
6 צפייה בגלריה
מתוך "כראמל"
מתוך "כראמל"
''אמרנו וואו, זה נראה דיסני''. מתוך ''כראמל''
(צילום: באדיבות כאן חינוכית)
לגבי תכנים פרוגרסיביים, זוגות חד-מיניים שמתנשקים למשל, זה שיקול כרגע אם לשלב בתסריט נוכח השמרנות של הממשלה? "סצנה כזו או אחרת תלויה בהאם היא נכונה לעלילה או לא. אם כן, אז צריך להראות את זה. ב'ילדי בית העץ' היו ילדים עם שתי אמהות. הגיעו גם תגובות של 'מה אתם מראים עכשיו לילדים?' בעיקר מקהל דתי מסוים. אבל זה גם חלק מהאוכלוסייה. לפעמים פה אנחנו מרגישים שיש לנו אובר לכיוון של להראות ייצוג של גייז אצלנו. כי גם הרבה מהיוצרים מגיעים מתאים משפחתיים כאלה".
לא חסרה תחרות לחינוכית. ניקלודיאון, טין ניק, זום. אבל אם מדברים במספרים, החינוכית מעלה הכי הרבה הפקות מקוריות. בין שש לעשר בשנה. הצילומים מתקיימים כל קיץ. בדרך כלל כדי להתאים את זמן הצילומים לחופש הגדול של השחקנים הצעירים. "פעם צחקתי שב'שקשוקה' יש כבר חמש עונות ואף פעם לא ראינו גשם בסדרה".
אמור להיות ערך חינוכי בכל סדרה או שיש סדרות מבחינתך שהמטרה שלהן היא רק להיות כיף? "אנחנו מקפידים שיהיו ערכים בכל סדרה ולא רק כיף. ב'כראמל' זה אהבת האחר, למשל".
"כראמל" לא מרגיש מאוד ישראלי. חשבתם על זה בשיקולים אם כן או לא? "לא הרגשנו את זה. זאת אומרת הרגשנו שזו סדרת פנטזיה לילדים מאוד קסומה. קצת הארי פוטרית כזאת. נורא התלהבנו".
"קופה ראשית" הייתה בחינוכית ועברה ל"כאן 11". למה? "אני בחרתי אותה מהסדרות שהוצגו בפניי. אני זוכר שנורא צחקתי כשסיפרו את הסיפורים. איך הבעל בא לקנות לאשתו עוף ואז היא מתחילה בטלפון להגיד לו איך נראה העוף שצריך לקנות לה. אבל זה לא היה מיועד לילדים. זה היה סיטקום למבוגרים. היא שודרה בחינוכית במסגרת רצועה שהייתה לנו בערוץ 2. רצועה שהייתה מיועדת למבוגרים עם 'ערב חדש' ו'חוצה ישראל'. כשהחינוכית נסגרה ועברה לתאגיד, פיצלנו את זה. קובלנץ לא רצה את הסדרה, ואנחנו שיכנענו אותו שזה מצחיק וכדאי לקחת".
6 צפייה בגלריה
מתוך "קופה ראשית"
מתוך "קופה ראשית"
מתוך ''קופה ראשית''. ''קובלנץ לא רצה אותה''
(צילום: באדיבות כאן)
אתה יכול לצפות מה יהפוך ללהיט? "כמעט אף פעם לא. כשראינו את הפרק הראשון של 'כראמל' אמרנו וואו, זה נראה דיסני. אתה לא יודע איפה זה מתרחש ובאיזו שנה. דאגנו שזה ייראה ככה. שלא יהיו מילים מסוימות כמו 'יאללה' ו'כיף'. האמנו שזה יהיה להיט. אבל אחרים אני לא תמיד יודע אם זה יתפוס".
"בני מצווה" שעלתה לא מזמן הפכה ללהיט. מפתיע אותך? "אני מרגיש שזה מחדש לילדים. מה זה להיות שומרי שבת. נניח ילדים לא יודעים ששומרי שבת צריכים לחתוך נייר טואלט לפני כניסת שבת".
בפרק הראשון גיבורת הסדרה רוצה להקריא בעצמה את הדרשה. לא בטוח שזה עובר במציאות. "לא היינו בטוחים אם זה אפשרי, אבל מתברר שיש קהילות רפורמיות שמאפשרות את זה ויש ויכוח על זה ואמרתי איזה מגניב. אולי זה יהיה כמו ב'שלי הכובשת' שאחרי ששידרנו את זה שמענו על המון ילדות שהצטרפו לחוגי כדורגל. באמת ממש הייתה עלייה מטורפת. לגבי העלייה לתורה, ידענו שאנחנו נוגעים פה בנקודה שיכול להיות שתעורר דיון אבל מבחינתנו דיון זה טוב, אנחנו בעד".
איזו מבין כולן הסדרה האהובה עליך? "'האחיין שלי בנץ. היא טובה כי היא פונה גם לקהל צעיר וגם לקהל מבוגר. היא מצחיקה, וכמות האנרגיה שמושקעת בכתיבה שלה גדולה מאוד".
על מה אתם עובדים עכשיו? "נורא רציתי מיוזיקל, כולל גרסה בתיאטרון. קיבלנו הצעה. זו הסדרה הבאה הגדולה שלי. אנחנו גם רוצים לעשות רימייק ל'שכונת חיים' בגרסת 2024. חוץ מזה, נורא בא לי על כל מה שהטלוויזיה יכולה להביא: חנות מרצ'נדייז של סדרות, פארק שעשועים. בקרוב נוציא ליין של חולצות ודברים מסדרות".
לא מתחשק לך לכתוב סדרה משלך? "לא. אני רואה כמה הם עובדים קשה. איזה כיף שאני יכול להביא רעיונות ושהאנשים המקצועיים יפיקו את הקסם".
פורסם לראשונה: 00:00, 22.12.23