שתף קטע נבחר

המלחמה בזיהום במפרץ חיפה: רק חלק מהיעדים הושגו

מדו"ח המשרד להגנת הסביבה, העוסק בפעולות לצמצום הזיהום במפרץ חיפה, עולה כי הושגה הפחתה של 11.8% בלבד בפליטות חלקיקים נשימים מתעשייה, לעומת יעד של 50% שהציבה הממשלה. הסיבה: אי חיבור מפעלים לגז טבעי. ויש גם נתונים מעודדים בדו"ח

מזוהם, אבל פחות: משנת 2015 נרשמה הפחתה של 56% מפליטות המזהמים האורגניים הנדיפים, שכוללים חומרים מסרטנים, במפרץ חיפה. כך עולה מדו"ח שמפרסם הבוקר (יום ב') במשרד להגנת הסביבה. עוד עולה מהדו"ח היעדים הנוגעים להפחתה של חלקיקים נשימים עדינים וגופרית דו חמצנית - לא הושגו. הסיבה: עיכוב בחיבור חלק מהמפעלים לגז טבעי.

 

השער של הדו
השער של הדו"ח(צילום: מתוך הדו"ח)

 

מהדו"ח עולה כי קיימת הפחתה של כ-20% בריכוזי הפיח בעיר התחתית בחיפה, בזכות כניסתו לתוקף של אזור אוויר נקי הראשון בישראל. עוד עולה כי חלה הפחתה של כ- 21% בפליטות חומרים אורגנים נדיפים במפרץ חיפה בשנת 2018, בהשוואה ל- 2017 (871 טון בהשוואה ל- 1,101 טון). בהשוואה לשנת 2014 חלה ירידה של כ-56%. כלומר, מדובר בעקיפה של היעד שהוצב בהחלטת הממשלה על 48%. יחד עם זאת, לא עמדו ביעד לצמצום הזיהום של חלקיקים נשימים עדינים וגופרית דו חמצנית.

 

בספטמבר 2015 אימצה הממשלה את התוכנית הלאומית לצמצום זיהום אוויר והפחתת סיכונים סביבתיים באזור מפרץ חיפה (החלטה 529), ומאז פועלות הרשויות לצמצום זיהום הסביבה באזור המפרץ. בשנת 2018 הושגה הפחתה בפליטה של תחמוצות חנקן, תחמוצות גופרית, חלקיקים ותחמוצות חנקן בשיעור של 26%-10% בלבד ביחס לשנת 2014. היעד לפי החלטת הממשלה היה 75% לגופרית דו חמצנית ו-12% לתחמוצת חנקן.

 

חיפה. נאסרה כניסה לרכבי דיזל מזהמים (צילום: אלעד גרשגורן) (צילום: אלעד גרשגורן)
חיפה. נאסרה כניסה לרכבי דיזל מזהמים(צילום: אלעד גרשגורן)

 

במשרד להגנת הסביבה מסבירים כי בשנת 2010 החל חיבור של המפעלים הגדולים לתשתית ההולכה של הגז הטבעי, אלא שתוכנית החיבור לגז טבעי מדשדשת. ביוני 2017, התריע המשרד להנגת הסביבה כי פריסת רשת החלוקה של הגז הטבעי באזור מפרץ חיפה וחיבור המפעלים הקטנים והבינוניים מתעכב. העיכוב בחיבור מפעלי המפרץ לגז הטבעי, נכתב בדו"ח, פגע בעיקר בהפחתת הפליטות של תחמוצות גופרית ושל חלקיקים.

 

מהדו"ח עולה עוד כי הושגה הפחתה של 11.8% בלבד בפליטות חלקיקים נשימים מתעשייה (לעומת יעד של 50% לפי החלטת הממשלה). ההפחתה הנמוכה יחסית נובעת מאי חיבור מפעלים לרשת אספקת גז טבעי. ההפחתה המשמעותית בפליטות חלקיקים נשימים PM10 בוצעה בשנים 2014-2009, לפני הפעלת התוכנית. בשנים אלה הושגה הפחתה של 57%. גם בחלקיקים נשימים עדינים PM2.5 ההפחתה המשמעותית הייתה בשנים האלה, של 50%. ההפחתה בשנים 2014 עד 2018 הייתה 13% בלבד, למרות החלטת ממשלה שקבעה יעד הפחתה של 50%, המותנה במעבר לגז טבעי. בנוסף, בשנת 2017 חלה עלייה בפליטות תחנת הכוח.

 

אזור חיפה והמפרץ מונה כ- 577 אלף תושבים. הוא אחד ממוקדי זיהום האוויר, בין היתר, בשל ריכוז מפעלי תעשייה גדולים הפולטים מזהמים לאוויר (25 מפעלים גדולים ועוד כ-100 מפעלים בעלי פוטנציאל זיהום נמוך יותר). באזור פועל מערך ניטור סביבתי המורכב מתחנות ניטור קבועות וניידות ומערך משלים של בדיקות תקופתיות.

 

הפחתת הזיהום מכלי רכב בחיפה (צילום: מתוך הדו
הפחתת הזיהום מכלי רכב בחיפה(צילום: מתוך הדו"ח)

 

אחד ההישגים הבולטים הוא הפחתת הזיהום מתחבורה. זאת, לאחר שהוכרז בחיפה אזור אוויר נקי המגביל כניסת רכבי דיזל מזהמים לשטחי המגורים בחיפה, בדומה למאות ערים באירופה. כבר בשנה הראשונה להפעלתו נמדדה הפחתה של כ-20% בריכוזי הפיח בעיר התחתית בחיפה. הפרוויקט החל לפעול בפברואר 2018 והושקעו בו כ-11 מיליון שקלים מכספי המשרד. עד סוף שנת 2021 צפוי שטח האוויר הנקי להתרחב לאזורים נוספים במטרופולין חיפה ולכלול את קריית ביאליק, קריית ים, נשר ועוד. בנוסף, כתוצאה מסבסוד תעריפי נסיעת משאיות קלות במנהרות הכרמל במסגרת התוכנית, נרשמה הפחתה של כ-95% באוכלוסייה הנחשפת לזיהום מתנועה שעברה קודם לכן בעיר התחתית.

 

למרות ההישגים בתחום התחבורה, המפעלים נותרו הבעיה הגדולה ביותר באזור המפרץ. בין השנים 2015-2018 ניתנו 42 התראות ל-17 מפעלים, התקיימו 37 שימועים ל- 16 מפעלים והוצאו חמישה צווים לפי חוק אוויר נקי למפעלים דור, כאו"ל, גדיב ובזן. כמו כן הוטלו 6 עיצומים כספיים ל- 6 מפעלים על 16 הפרות. סך הכול שילמו 5 מפעלים 7.7 מיליון שקל עיצומים, מתוך סכום של 9.8 מיליון שקל עיצומים כספיים שהוטלו עליהם.

 

המפעלים במפרץ חיפה עדיין נמצאים בראש המפעלים המזהמים ביותר בישראל. למעשה, בתי זיקוק לנפט במפרץ חיפה מדורגים במקום השני ברשימת המפעלים המזהמים ביותר, לאחר שחברת רותם אמפרט "תפסה" את המקום הראשון בעקבות האסון בנחל אשלים. בדו"ח מציינים כי ככלל, רמות זיהום האוויר במפרץ חיפה דומות לרמות זיהום אוויר במטרופולינים אחרים, למעט חריגות מהמזהים המסרטן בנזן, שנמדדו בתחנות הניטור הסמוכות למתחם בזן.

 

"החגיגות מוקדמות מדי"

יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה, שרית גולן שטיינברג, אמרה לאחר פרסום הדו"ח: "למרבה הצער, החגיגות מוקדמות מדי. עדיין רבים מהחומרים הנפלטים מהתעשייה לא מנוטרים, למרות היותם מסוכנים לבריאות האדם או שמהווים סיכון בשל היותם נפיצים. דוגמה להיעדר ניטור של חומר מסוכן עולה מהאירוע אחרון של דליפת הגז מצנרת גז של דור כימיקלים. הדליפה ממחישה את הסיכון הנשקף לתושבי המפרץ לאחר שבמשך שבועות לא גילו את מקור הדליפה, ולמעשה, עד היום לא יודעים את המיקום המדויק בצנרת. יש לפעול לבחינה קבועה ומדויקת של הצנרות ולעצור פעילות צנרות מסוכנות באופן מיידי".

 

גולן שטיינברג הוסיפה: "בעניין האכיפה גם אין בשורה של ממש. למרבה הצער, המשרד להגנת הסביבה, למרות כל הצהרות השר ובניגוד לטובת הציבור, בחר לתת 'הזדמנות שנייה' לבזן והוציא להם צו נוסף לתיקון ליקויים במקום לסגור מתקנים, למרות חריגות בנזן נמשכות בניגוד לחוק אוויר נקי".

 

ד"ר רויטל גולדשמיד מהמרכז למחקר סביבתי בחיפה אמרה: "בדו"ח של המשרד רואים ניתוחי נתונים מגמתיים, חוסר שקיפות כמדיניות, הצהרות שלא עולות בקנה אחד עם מבחן הביצוע בתוכנית הלאומית בחיפה, התעלמות המשרד מתוכנית מקינזי, למרות שמהדו"ח עולה שהמקומות היחידים שבהם צמצמו זיהום הוא איפה שסגרו מפעלים. שגרת חייהם של מאות אלפי תושבים היא זיהום אוויר מתעשייה וריחות דלק באוויר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלעד גרשגורן
חיפה. הזיהום בעיר התחתית ירד
צילום: אלעד גרשגורן
מומלצים