מזל טוב. יש לך יום הולדת. זה אמור להיות היום המיוחד שלך. אתה אמור להרגיש כמו מלך, את אמורה להרגיש כמו מלכה. אנשים נשכחים כותבים לך ברכות ברשתות החברתיות. חברים קרובים חוגגים איתך במסעדות ובמסיבות. בעבודה יתאספו במטבחון ויקנו לכבודך עוגה, אולי אפילו יאספו עשרה שקלים למתנה סמלית ובלונים. עבור כל מי שזוכה לשנה הבאה עד מאה ועשרים שנה, יום ההולדת זה כנראה האירוע הכי בטוח בלוח השנה.
שאלות נוספות במדור לחיפוש:
אבל חייבים לומר את האמת ולפוצץ את הבלון: יום הולדת זו המצאה אנושית די אינפנטילית. זו חגיגה מומצאת של זמן מומצא שבו כדור הארץ מסיים להקיף את השמש – עניין של המצאה שקראנו לה "שנה", שמורכבת מ־365 חלקים מומצאים שקראנו לכל אחד מהם "יממה". כדי להמחיש את גודל האבסורד, נזכיר כי אמא שלך התאמצה ללדת אותך בתהליך מתיש של תשעה חודשים שהסתיים בכמה שעות אינטנסיביות וכואבות – אבל זה עדיין לא מפריע לאף אחד מאיתנו לחגוג את היום הזה.
5 צפייה בגלריה
עוגת יום הולדת
עוגת יום הולדת
יום הולדת זו המצאה
(צילום: שאטרסטוק)
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
יש גם כאלה שלא חוגגים. לא כי הם לא רוצים, כמובן, אלא כי רצה הגורל האכזר להביא אותם לעולם בתאריך גרוע. למען האמת, יש לא מעט מועמדים ראויים לתואר התאריך הכי גרוע שאפשר להיוולד בו, אבל בסופו של דבר יש אחד שאפשר להכתיר כנורא מכולם.
לפני שנוגעים בתאריך ספציפי, כדאי קודם כל לבחון תקופות שבהן אפשר להיוולד. תקופת חגים, למשל, היא תקופה כזו. להיוולד בחגים יכול להיות גרוע כמו להיוולד עם תאום, כמו להיוולד בדיוק באותו התאריך שבו נולד חבר קרוב או בן משפחה, כמו להיוולד בחופש הגדול. המשמעות המחרידה היא לחגוג כל החיים עם עוד מישהו, או עוד משהו. ירימו ארוחה משפחתית כדי לחגוג לך ולבן משפחתך ביחד עד שלנצח תהיו כבולים זה בזה, יציינו את ארוחת החג המסורתית במקביל ליום הולדתך, יחכו לשבוע הראשון של הלימודים כדי לקבץ את כל ילידי החופש הגדול לחגיגה משותפת. זו קמצנות מפוארת, מבצע אחד פלוס אחד על חשבונך, המחווה הכי מעליבה שיש.
בסקר מקיף שיזמה חברת פרחים בריטית בקרב 2,000 משתתפים, נעשה ניסיון לברר מתי הכי טוב ומתי הכי גרוע להיוולד. המשתתפים נשאלו על מספר המתנות שהתקבלו ועל איכותן, על מספר המשתתפים שטרחו להגיע ועל איכות המסיבות ואופיין. כאשר הסוקרים שקללו את התוצאות, הם גילו שיש קונצנזוס: ילידי חודשי החורף הם החוגגים הכי פחות מרוצים – כפי שטענו 15% מילידי ינואר ו־11% מילידי נובמבר. כשליש מילידי דצמבר התלוננו כי יום ההולדת שלהם נבלע בין החגים השונים. יותר מרבע מהם קיבלו את מתנות יום ההולדת באריזות כריסמס, והרגישו שחילקו להם שאריות.
5 צפייה בגלריה
וונדלרלנד בהייד פארק, לונדון
וונדלרלנד בהייד פארק, לונדון
כריסמס בלונדון. גונב את הרעם
(צילום: shutterstock)
לפי הסקר, החודשים המאושרים ביותר לחגוג בהם יום הולדת הם חודשי הקיץ: יוני (60% מהנולדים בו העידו כי הם מאושרים), יולי (59%) ואוגוסט (53%). ביוני אפשר למצוא את שיעור בוגרי התואר השני או מקבלי הדוקטורט הגדול ביותר, בעוד מי שנולדו באוגוסט צפויים להרוויח יותר מאשר ילידי כל חודש אחר.
לפי מחקר אחר, שנערך בפירמת הכספים אושן פייננס בקרב 650 מהאנשים העשירים והמצליחים ביותר בבריטניה, דווקא סיכוייו של יליד ספטמבר ממוצע להיות עשיר הם הגבוהים ביותר (13%), לעומת ילידי נובמבר ופברואר שהם בעלי הסיכוי הנמוך ביותר להתעשר (6%). הסיבה לכך היא העובדה שבבריטניה ילידי ספטמבר הם הבוגרים ביותר בשנתון - הם עולים לכיתה א' בוגרים יותר ובעלי כושר מנטלי טוב יותר. היתרונות האינטלקטואליים מיוחסים בראשונה לגילם, ומכאן והלאה יכול להיווצר פער משמעותי בינם לבין ילידי חודשים אחרים, שמתבטא בתפקידי הנהגה כבר בגיל מוקדם ומבסס אותם ככאלה לאורך כל שנות חייהם. באופן ספציפי, התאריך שנבחר לטוב ביותר להיוולד בו מהבחינה הכלכלית הוא 6 בספטמבר.
לפי סקר, לילידי ספטמבר בבריטניה יש סיכוי טוב יותר להתעשר - בגלל השלב שבו הם עולים לכיתה א'
לעומת זאת, היום שנבחר בסקר של חברת הפרחים לתאריך הלידה המצטיין הוא 28 ביולי – שמשלב בין מזג אוויר חמים ונעים לבין מועד קבלת המשכורת. תאריך הלידה הגרוע ביותר לפי הסקר הוא 16 בדצמבר, ואף אחד מילידי התאריך הזה לא יתנחם בכך שנולדו בו לאורך ההיסטוריה תינוקות מושלמים שגדלו להיות נשים נפלאות וגברים מוכשרים, כמו לודוויג ואן בטהובן, חנוך דאום, ג'יין אוסטן, לאופולד הראשון מלך בלגיה ולי בירן.
המקבילה העברית של חגי דצמבר היא כמובן חגי תשרי - כמה כבר אפשר לחגוג בתקופה שיש בה את ראש השנה, סוכות ושמחת תורה - ואפשר להוסיף לרשימה גם את יום כיפור: האופציות שלו למסיבת יום הולדת מוגבלות במקרה הטוב ואפסיות במקרה הרע.
5 צפייה בגלריה
אף אחד לא אוהב מתנות ממוחזרות
אף אחד לא אוהב מתנות ממוחזרות
אף אחד לא אוהב מתנות ממוחזרות
(צילום: shutterstock)
ואם דצמבר מבאס, מה יאמרו ילידי ינואר? כ־40% מהם העידו באותו סקר של חברת הפרחים כי הם יודעים בוודאות שחבריהם ובני משפחתם רכשו עבורם מתנות במסגרת מבצעי החג. אומנם שווי המתנה זהה לשווי המתנה של ילידי הקיץ, אבל ההשקעה של הקונים קטנה יותר בעשרות אחוזים. במילים פשוטות: חברים שלך חוסכים עליך. 14% מילידי החודש הראשון בשנה האזרחית טענו כי המתנות שקיבלו היו ממוחזרות – מישהו לא אהב את המתנה שהוא עצמו קיבל לחג ופשוט העביר אותה הלאה. וזה עוד מצב טוב, כי חמישית מילידי ינואר סיפרו כי הם כלל לא קיבלו מתנה – החברים שלהם נשארו מרוששים אחרי שהוציאו הרבה כסף במסגרת השופינג לחגים.
לחוגגים היהודים יש מפלט: התאריך הלועזי. מי שנולד בימי שמחה קולקטיביים כמו ראש השנה ויום העצמאות, או בימי אבל לאומיים כמו יום השואה, יום הזיכרון ותשעה באב, יכול תמיד להמיר את יום הולדתו בהתאם לתאריך הלידה הלועזי. ברוב הפעמים זה יעבוד, ונצליח לחמוק מהשמחה או העצב שנכפו עלינו. זהו בדיוק הרגע שבו אנחנו מבינים שצריך לשים בצד את ישראל, משום שהיא לא מייצגת ראויה של התאריכים שבהם משתמש רוב העולם, ולעבור לעולם הגלובלי שבו הנציגה הרלוונטית ביותר היא כמובן ארצות הברית.
הבעיה האמיתית של אזרחי העולם הגדול מתחילה בימים מיוחדים שנקבעו לפי התאריך הלועזי, כמו היום הראשון בשנה האזרחית (1 בינואר), "יום השוטים" (1 באפריל), יום העצמאות האמריקני (4 ביולי), אסון התאומים (11 בספטמבר) ועוד.
התאריכים האלה משפיעים באופן ישיר על התכנון המוקדם של ההורים מתי פחות או יותר ללדת, והם באים לידי ביטוי הן במצעד חודשי הלידה הכי מבוקשים והן במצעד תאריכי הלידה הכי פופולריים. בניכוי חגים ובניקוז ימים מיוחדים, תאריך לידה "רגיל" יכול להיות מעולה או גרוע אם לוקחים בחשבון משתנה אחד עיקרי – מידת פופולריות. ככל שתאריך הלידה שלנו פופולרי יותר, כך גדל הסיכוי שניאלץ לחלוק אותו עם אחרים. ככל שתאריך הלידה נדיר יותר, כך גדל הסיכוי שיגיעו למסיבה שלנו יותר חברים ושיהיה להם תקציב גדול יותר למתנות.
5 צפייה בגלריה
היריון
היריון
חודשי הלידה הכי פופולריים בחלקו הצפוני של כדור הארץ הם יולי, אוגוסט וספטמבר
(צילום: Shutterstock)
בני אדם, בעיקר בחברה המערבית, הם כבר לא יצורים עונתיים. בניגוד לבעלי החיים, אנחנו לא צריכים לחשב את תאריך הלידה כדי שלילדים שלנו יהיה מספיק מזון או מספיק חם. בימים כתיקונם – כלומר כאלה שלא כוללים אירועים דרמטיים כמו מלחמת עולם או מגפה גלובלית – לכאורה לא אמור להיות זמן טוב יותר או פחות בשביל להתרבות, אבל הנתונים על מועדי הלידה ברחבי העולם מציגים תמונה אחרת לגמרי. חודשי הלידה הכי פופולריים במדינות שנמצאות בחלקו הצפוני של כדור הארץ הם יולי, אוגוסט וספטמבר. ככל שמדרימים, יותר ויותר תינוקות נולדים בחודשים המאוחרים יותר של השנה. באזורים הטרופיים, למשל, נולדים יותר תינוקות בספטמבר, באוקטובר ובנובמבר. במדינות אפריקה חודשי השיא של הילודה הם אוקטובר, נובמבר ודצמבר. בחציו הדרומי של כדור הארץ, רוב הלידות כבר מתרחשות בחודשים מרץ, אפריל ומאי.
ואם אצל בעלי החיים התכנון נובע מההשלכות של מועד ההמלטה, אצל בני האדם התכנון הוא פועל יוצא דווקא של מועד ההתעברות הנכון ביותר. לפי מחקרים, הזמן האידיאלי להתעברות הוא כאשר השמש נמצאת בחוץ במשך יותר ממחצית היממה והטמפרטורה הממוצעת עומדת בטווח של 20-10 מעלות צלזיוס. בעוד שאצל בעלי החיים עונת הלידה חייבת להיות מאופיינת ומדויקת לצורכי הישרדות, הפריבילגיה האנושית לצד יכולות הביוץ הזמינות והמשוכללות שלנו מאפשרות לנו תהליך של התעברות, היריון ולידה בהתאם למשתנים גמישים ומגוונים שנובעים לא רק מהישרדות, אלא גם מגורמים תרבותיים, גיאוגרפיים ואקלימיים.
פברואר הוא החודש שהוליד את תאריך הלידה הגרוע מכולם – 29 בפברואר. מדובר ביום שמופיע בלוח השנה רק פעם בארבע שנים
תאריך הלידה הכי פופולרי בבריטניה, למשל, הוא 26 בספטמבר. אם סופרים לאחור בלוח השנה 40 שבועות, תקופת ההיריון, אפשר לזהות כי הבריטים מקיימים את הפעולה שבסופה מגיעים ילדים לעולם סמוך לחג המולד. בארה"ב, לעומת זאת, תאריך הלידה הפופולרי ביותר הוא 9 בספטמבר, יום ההולדת של יו גרנט, אדם סנדלר ונשיא ישראל לשעבר רובי ריבלין. כדי להבין את עומק השפעת החגים על מועד ההתעברות צריך להתבונן ברשימת תאריכי הלידה הפופולריים ביותר בארה"ב: תשעה מתוך עשרה נכבשו על ידי חודש ספטמבר. כלומר, מועד ההתעברות הנפוץ ביותר הוא דצמבר, חודש החגים - בזכות החופש, בזכות אווירת החג, בגלל הצורך הפיזי בחום.
למרות זאת, ספטמבר נמצא רק במקום השלישי בדירוג חודשי הילודה הפוריים ביותר בארה"ב. עוקפים אותו יולי ואוגוסט שמכילים 31 ימים כל אחד, בעוד ספטמבר מכיל רק 30 ימים. בחלקה העליון של טבלת הפוריות, ספטמבר הוא החודש ה"קצר" היחיד. בחלקה התחתון של הטבלה בולט לרעה חודש ינואר, שמכיל 31 ימים אבל מצליח להקדים רק שלושה חודשים קצרים ממנו – אפריל ונובמבר, שמכילים 30 ימים, וכמובן פברואר, שמכיל רק 28 ימים (להוציא את השנים המעוברות שמאריכות אותו ביום), ומדורג אחרון מטבע הדברים.
אובייקטיבית, פברואר הוא החודש שהוליד את תאריך הלידה הגרוע מכולם – 29 בפברואר. זה הזמן להוציא מחשבונים: מדובר ביום שמופיע בלוח השנה רק פעם בארבע שנים. לא נעים לומר, אבל יום ההולדת של ילידי 29 בפברואר מתקיים רק ברבע מהחיים שלהם - והאכזריות לא נגמרת כאן, כי 29 בפברואר מגיע רק פעם בארבע שנים בשנים שמתחלקות ב־4, חוץ מאשר בשנים של מאות שלמות שלא מתחלקות ב־400. לדוגמה, תינוק שייוולד ב־29 בפברואר הבא, בשנת 2024, יחגוג יום הולדת 72 בשנת 2096. את יום ההולדת הבא שלו הוא לא יחגוג בשנת 2100, כי זו שנת מאה שלמה שאינה מתחלקת ב־400, כלומר את יום הולדתו הבא הוא יחגוג רק בשנת 2104, בגיל 80. אותו תינוק שעדיין לא נולד יגלה בגיל 80 שהוא חגג בחייו רק 19 ימי הולדת, ואף אחד לא דאג לפצות אותו על עוגמת הנפש הזו.
העשירייה הראשונה של תאריכי הלידה הכי פופולריים בארה"ב נשלטת, כאמור, בידי ספטמבר. התאריך החריג היחיד שמגיע מחודש אחר הוא 7 ביולי, השביעי לשביעי. הדאבל הזה – מספר זהה של היום והחודש – תופס את המקום הראשון בארבעה מתוך תריסר חודשי השנה (4 באפריל, 7 ביולי, 8 באוגוסט, 9 בספטמבר). ההורים חומדים עבור ילדיהם תאריכים יפים וקליטים. 2 בפברואר מדורג במקום ה־11 בלבד, אבל ככל הנראה רק בגלל שיש תאריך יותר יפה – 22.2, שמדורג רביעי באותו החודש. 3 במרץ נמצא במקום השישי והמכובד. 5 במאי מגיע למקום העשירי, וכנראה יורד בדירוג בגלל החג המקסיקני סינקו דה מאיו שמצוין בתאריך הזה. 6 ביוני ממוקם אי שם באמצע. 10 באוקטובר מגיע למקום הרביעי. 11 בנובמבר נמצא במקום ה־11. 12 בדצמבר אוחז במקום העשירי. הדאבל היחיד שמגיע למיקום נמוך הוא 1 בינואר – שהוא לא רק התאריך הכי פחות פופולרי בחודש שלו, אלא גם נמצא במקום השלישי מהסוף ברשימה הכללית. רק שני תאריכים נמצאים מתחתיו: התאריך המושמץ 29 בפברואר ויום הולדתו של ישו (25 בדצמבר).
בקצהו השני של תאריך הדאבל, המבוקש על פי רוב, עומד בוש ונכלם היום השנוא ביותר – היום ה-13. בשמונה חודשים הוא ממוקם בשלושת המקומות האחרונים (פברואר, מרץ, אפריל, מאי, יוני, יולי, אוגוסט ואוקטובר), וביתר החודשים הוא נמצא בשליש התחתון. אם יש משהו שמאחד הורים לאורך ההיסטוריה, הרי זה הרצון לא להתגרות יותר מדי בגורלות ובאמונות טפלות.
5 צפייה בגלריה
אמונות תפלות
אמונות תפלות
אמונות תפלות משותפות לכולם
(צילום: Shutterstock)
בכל שאר התאריכים אין ממש חוקיות ברורה שיכולה לסייע בבחירת תאריך יום ההולדת הטוב ביותר ותאריך יום ההולדת הגרוע ביותר. בסופו של דבר, צריך להכריע לגבי היום הטוב ביותר והיום הגרוע ביותר להיוולד בו לפי שיטת האלימינציה. חגים ומועדים ותיקים, בעיקר כאלה שמתבססים על דת או על מנהגים חקלאיים עתיקים, הם תאריכים שצריך להישמר מהם. הדברים נכונים גם לגבי החודשים הפופולריים ביותר לילודה, כי כאמור, אף אחד לא רוצה לחגוג עם אנשים נוספים את יום הולדתו, ולכן יולי, אוגוסט וספטמבר יישארו מאחור. תאריכים בעייתיים כמו היום ה־13, תחילת חודשים וסופי חודשים – בחוץ. התאריכים הנבחרים צריכים להיות רנדומליים, מכיוון שכפי שמוכיחים תאריכי הדאבל, הורים טריים הם לא האנשים המקוריים ביותר בעולם. לכן נלך על חוכמת ההמונים ונבחר את התאריך הגרוע ביותר – אחרי 29 בפברואר כמובן – לפי מידת הפופולריות: תנו כבוד ל-9 בספטמבר. גם כי הוא במקום הראשון הכללי, מכשף ילודה שכמותו; גם כי הוא קרוב מדי ל-11 בספטמבר ועלול ליפול עליו בטעות; וגם כי הוא תאריך דאבל יפהפה, שמשום מה יש יותר מדי הורים שבטוחים שהוא ראוי להיות יום ההולדת של ילדיהם.
התאריך הטוב ביותר חייב להגיע מלמטה, מתחתית הרשימה, מהימים הכי פחות פופולריים לילודה. הוא לא יכול להיות כמובן 1 באפריל המביך, בטח שלא היום ה-13, גם לא אחד התאריכים הסמוכים לחגים או כאלה שמגיעים מחודשים פופולריים מדי. כך אנחנו נותרים עם מקבץ התאריכים שנמצאים בתחתית הרשימה אך לא מוגבלים על ידי אף גורם נוסף: 26 במאי, יום הולדתם של לני קרביץ, מיילס דיוויס, מירי רגב, הלנה בונהם קרטר ועדי ביטי; 15 בינואר, יום הולדתם של מרטין לותר קינג, ענבל פרלמוטר, רג'ינה קינג ועמי סמולרצ'יק; 6 באפריל, יום הולדתם של ריצ'רד לב הארי, הצייר רפאל, אייזק אסימוב ומיקי רוני. אם תדאגו להיוולד באחד משלושת התאריכים האלה, החיים שלכם יהיו טובים יותר. טוב, כאילו זה בכלל תלוי בכם.