אם אתם מאלו שברגע שהם נוחתים בחו"ל, רצים מיד לירידי העתיקות והווינטג' השווים שביעד, זו הכתבה עבורכם. ואגב חו"ל - באירופה דברים נחשבים ל"עתיקות" לאחר שהגיעו לגיל 100 לפחות. בארצנו הצעירה מספיק שיעברו עליהם 60 שנה. טרנד הווינטג' ממשיך לצמוח ולגדול בארץ מאז הקורונה, כפי שמסביר הסטייליסט אלעד הופמן, המפיק את יריד Vintage Me Up בתל־אביב. "כשאנשים בילו הרבה זמן בבית, הם גילו שהם הפכו אותו למחסן, עם צריכה מסיבית ופריטי הלבשה לא איכותיים שנעשו בייצור המוני. הם הבינו שעדיף להם להיות סלקטיביים, לצרוך בצורה ירוק ולמחזר. במקביל, התחילה ברשתות החברתיות, ובעיקר בטיקטוק, מגמה של חזרה לבגדים שיוצרו לפני כמה עשורים".
כתבות נוספות למנויי +ynet:
הופמן מסביר שלכל עשור יש סגנון משלו. שנות ה־70 מתאפיינות בצווארונים, בדים סינתטיים ושמלות מקסי בוהו שיק; שנות ה־80 בכריות בכתפיים והדפסים פסיכדליים; שנות ה־90 הביאו דווקא סגנון קלאסי נקי, מחויט; שנות ה־2000 - ג'ינסים מתרחבים ורצון להיות ממותג. "התפתחו אז לוגו־מאניה ורטרו לתפירה איכותית תוך דגש לפרטים ולגימור", הוא מסביר.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
"צריך להבין שבירידים היום ניתן למצוא וואן פיס של מעצב ידוע במחירים מצחיקים, וגם פריטים לבית, שמעצבת פנים תשמח לבחור ביחד עם הלקוחה", אומר אלעד העורך סיורי וינטג' בחנויות, ובמהלכם הוא מסייע בבחירת הפריטים ועושה סטיילינג אישי במתכונת קבוצתית (עד 12 איש), במטרה לדרבן אנשים לפתוח את הראש ולאמץ לעצמם מראה חדש.
7 צפייה בגלריה
יריד וינטג' ויד שנייה נודד בעמק יזרעאל
יריד וינטג' ויד שנייה נודד בעמק יזרעאל
יריד וינטג' ויד שנייה נודד בעמק יזרעאל
(צילום: גילי מצא)
אסנת ואיתן פרידמן, מיריד "ימי בנימינה", מארגנים טיולים לירידי עתיקות ווינטג' בפיימונטה באיטליה ובמידלנדס באנגליה. מדובר בירידי ענק הנערכים בשטח שגודלו כ־90 מגרשי כדורגל, עם 3,000 מציגים המגיעים מרחבי העולם. לצד הירידים הם לוקחים את הקבוצות שלהם גם לבקר בחנויות צדקה ובמקומות לא מתוירים, שהם גם פחות יקרים. לטיולי רכישות שכאלו יכולה להצטרף למשל מלבישת תיאטרון המחפשת שמלות ויקטוריאניות להצגה, מעצבת פרחים שזקוקה לאקססוריז מיוחדים או אספנים של פריטים איזוטריים ונדירים כמו אצבעונים לתפירה וכלי קיפוד לשזירת פרחים, ולהבדיל סדרות יקרות כמו למשל כלי פורצלן של חברת "אלט ווינה", הנחשבת למרצדס של התחום.
חבורת הטיילנים־אספנים הזו מחזיקה קבוצת ווטסאפ פעילה שבה מעדכנים החברים אחד את השני על מציאות שהם ראו בזמן אמת ויכולות להתאים לכל אחד מהאספנים שמטיילים איתם.
אז רגע לפני שתצאו לטיול הרכישות הראשון שלכם, מוטב שתיקחו טיפ מאסנת ותקנו רק לפי טעמכם ותקציבכם. וחשוב לא פחות: הגיעו מוקדם ואל תתלבטו יותר מדי סביב רכישת פריט שמוצא חן בעיניכם, כי יש סיכוי שזה ייחטף.
7 צפייה בגלריה
יריד רוף מייקרס בשוק תלפיות בחיפה
יריד רוף מייקרס בשוק תלפיות בחיפה
יריד רוף מייקרס בשוק תלפיות בחיפה
(צילום: דשה פיטרסון)
שירלי מור, בעלת החנות "סודות מהארון" בקריית טבעון, נמצאת קבוע על הקו לאיטליה כדי להביא סחורה מיוחדת לירידים, בעיקר ז'קטים, חולצות ומעילי ג'ינס, שתמיד מבוקשים. "דגם קלאסי כמו ליוויס 501 חדש, שעשוי מבד דק, עולה סביב 500 שקל, ואצלי אותו דגם בן 20 שנה עולה חצי מחיר והוא הרבה יותר עמיד ועם שיק". ואגב מכנסיים, לדבריה יש כעת חזרה למכנסיים מתרחבים ולדגמ"חים בסגנון צבאי.
ומה נחשב ליריד טוב, אני שואלת את מי שמציגה בכל חודש ביריד אחר, והיא עונה ש"יש כל כך הרבה אנשים, שאין לי זמן לעשן סיגריה ואני צריכה לארגן עובדת נוספת".
אתי יוחננוף, בעלת החנות "פאפא וינטג'" בתל־אביב, מתמחה בהלבשת רחוב, שגם היא זוכה לפופלריות גבוהה. בירידים היא מוכרת בעיקר טרנינגים, אותן אימוניות לא נושמות מניילון של אדידס, נייקי ופומה. בדוכן שלה ראיתי גם חולצות טי לבנות עם כיתובים של חברות משקאות וקבוצות ספורט.
והביקוש למוצרים מפעם לא מצומצם רק לתחום הלבוש. יקיר יהב, בעל החנות האינטרנטית "פריים דה אלבום", לוקח עטיפות של דיסקים ותקליטים ישנים וממסגר אותן, בשילוב גרפיקה מיוחדת. בירידים שבהם הוא מוכר את מוצריו, הוא פוגש את קהל העוקבים שהוא אסף בזכות העמוד שלו באינסטגרם והסיפורים שהוא כותב על ההיסטוריה של הלהקה והאלבום, נוסף לעיצוב.
אז אחרי שהבנתם מה ואיך לקנות, הנה המקומות הנבחרים בארץ שבהם תוכלו לרכוש את הפריטים האלו ואחרים.
השוק שהוקם ביוזמת עיריית תל־אביב בשנת 2000 פעל עד לפני שבע שנים בדיזנגוף סנטר, ומאז עבר למיקומו הנוכחי בכיכר גבעון. זהו היריד הגדול בארץ, ויש בו חלוקה ברורה בין עתיקות ואספנות (100 דוכנים) לבין וינטג' ויד שנייה (60 דוכנים). בתחום האספנות אפשר למצוא פה בולים, מטבעות, מדליות, שטרות וחרבות לצד מכלי פח ששימשו לחליבה ברפת והפכו למנורה עם טוויסט.
הדוכנים ממקומים תחת גזיבואים בצבעי אדום־לבן ולבן, וברקע מתנגנת מוזיקה. בין הקניות תוכלו לקפוץ להפסקה באחד מבתי הקפה והמסעדות הקרובים. לפעמים יש פה גם הופעות ג'אז ותיאטרון לילדים.
7 צפייה בגלריה
שוק הווינטג' בכיכר גבעון בתל אביב
שוק הווינטג' בכיכר גבעון בתל אביב
בולים, מטבעות והופעות
(צילום: גילי מצא)
מתי: השוק מתקיים בימי שישי, למעט בימים גשומים, בשעות 16:00-7:00. בקרוב השוק ישוב לפעול גם בימי חמישי אחרי הצהריים. עלות השתתפות היא 150 שקל לדוכן בתחום העתיקות ו־200 שקל לדוכן בגדים. המעוניים למכור צריכים להתקשר לטלפון 050-8081106 ולמסור את פרטי ההתקשרות והפריטים שירצו למכור. יש רשימת המתנה של כחודש.
היריד שבו כ־25 דוכנים מלאים בכל טוב מתקופות שונות נודד ברחבי תל-אביב. זה יריד שיש בו מציאות שוות אך לא בהכרח זולות. בין היתר תוכלו למצוא פה: חליפה נדירה שהופיעה בתצוגה של ז'אן פול גוטייה ב־1,600 שקל, ארנק של ג'וצי ב־400 שקל, משקפי שמש של אלכסנדר מקווין ב־350 שקל ותכשיטים מיוחדים מפליז ופלסטיק. למי שמחפש מותגי יוקרה מפעם זה בהחלט המקום.
7 צפייה בגלריה
יריד וינטג' מי אפ של אלעד הופמן בתל אביב
יריד וינטג' מי אפ של אלעד הופמן בתל אביב
מציאות לא זולות
(צילום: אלעד הופמן)
מתי: היריד הקרוב ייערך ב־13-11 לאפריל, בסמטת שלוש 19, תל אביב, בחמישי בשעות 22:00-17:00, בשישי בשעות 16:00-10:00 ובשבת בשעות 19:00-10:00. חנות הפופ־אפ של הופמן נמצאת ברחוב השוק 12, תל־אביב.
בווינטג’ בזאר הפועל ברחוב אלנבי 94 בתל־אביב יש כ־20 דוכנים. השוק שמושך קהל צעיר ברובו מציע מעילי עור, חולצות טי עם לוגואים, מעילי סקי מעוצבים, שנמכרים פה במחיר מצחיק של 100 שקלים, ותקליטים ממוסגרים של יקיר יהב.
7 צפייה בגלריה
וינטג' בזאר ברחוב אלנבי בתל אביב
וינטג' בזאר ברחוב אלנבי בתל אביב
קהל צעיר ברובו
(צילום: גילי מצא)
מתי: היריד הקרוב ייערך ב־24-22 בפברואר. בחמישי בשעות 21:00-15:00, בשישי בשעות 18:00-10:00 ובשבת בשעות 20:00-10:00. מחיר הקמת דוכן: 2,500-500 שקל. לפרטים: 052-4031031.
היריד שנולד בבנימינה לפני 14 שנה פועל היום מהאנגר 09 בפארק התעשיות בעמק חפר, ובו למעלה מ־50 מציגים. בין הפריטים המיוחדים שפה תוכלו למצוא את בגדי הווינטג' שמוכרת בשמת חבקין מהחנות "ורוד ירוק" בכפר יהושע, הכוללים פריטים של מעצבים כרינה צין, ששון קדם, דורית שדה, אלמביקה ועוד. כמו כן יש כאן גם אוספים מיוחדים של אצבעונים לתפירה, צעצועים לילדים מהודו ומתאילנד, משקפיים נדירים, פרזולים לארונות וידיות מיוחדות, מנורות אמריקאיות משנות ה־50, סמלים צה"ליים, שטיחים שבטיים, תכשיטים משולבים עם יהלומים ואבני חן. במקום יש אוהל מדידות, ובאגף האוכל יש דוכנים של פיתה דרוזית, קפה ומאפה, גבינות ושמן זית.
7 צפייה בגלריה
יריד ימי בנימינה בעמק חפר
יריד ימי בנימינה בעמק חפר
מצעצועים ועד יהלומים
(צילום: גילי מצא)
מתי: היריד הקרוב ייערך ב־2 במרץ בשעות 15:30-10:00. עלות הכניסה היא 10 שקל למבוגר. חלק מההכנסות הולכות לתרומה.
בסמוך ליריד ימי בנימינה, פועל בכל שבת ראשונה בחודש גם יריד בקיבוץ העוגן (בשעות 14:00-9:00), הנמצא ליד החנות "התחלה חדשה". בשוק יש כ־25 דוכנים, רובם של פנסיונרים שאוספים מטבעות, פורצלנים, קריסטלים וגם בגדי וינטג'.
לילי שמש מפעילה כבר 16 שנה את החנות "פעם שנייה" בקיבוץ מזרע, ובשלוש השנים האחרונות היא מפעילה גם את היריד "שוקה פשפשים בעמק" המתמקד בעתיקות ובפריטי וינטג', שאותו פוקדים אלפים. בשוק שנערך בחזית החנות שלה ובמחסן שלידה מציגים כ־40 משתתפים, חלקם קבועים. לילי ובעלה עוזי התוודעו לתחום העתיקות כששהו בשליחות בצרפת, התאהבו בו ופתחו את החנות במבנה שעבר כמה גלגולים ובהם רפת, מחסן תבואה ומחסן גרוטאות.
את הפריטים המוצעים למכירה הזוג אוסף בנסיעות לשווקים בכפרים בבלגיה, בדרום מזרח הולנד ובצפון צרפת. הם מייבאים קונטיינרים הכוללים אלפי פריטים ובהם ארונות, פינות אוכל ושולחנות בסגנון כפרי שמתאים לארץ. "לא עם זהבים ומפונפן", מסבירה לילי. בין המציאות פה: אקורדיון עתיק ב־800 שקל ופינת אוכל אובלית הכוללת שולחן ענק וארבעה כיסאות ב־6,000 שקל.
7 צפייה בגלריה
יריד שוקה פשפשים בקיבוץ מזרע
יריד שוקה פשפשים בקיבוץ מזרע
לא מפונפן
(צילום: יורם בן דרור)
באגף הווינטג' תמצאו כלי פורצלן מיוחדים, תקליטים ישנים, פריטי נוסטלגיה ישראליים, מפות, עבודות קרושה, בקבוקי בית מרקחת, מצקות ומערוכים. בין הפריטים המבוקשים כרגע בשוק יש שעוני קיר ישנים, סלים גדולים מקש לכביסה או לאפסון בולי עץ לחימום הבית, מטחנות קפה, תרמוסים, נדנדות סוסים מעץ, כיסאות אוכל לילדים, עגלות לתינוקות. וכדי שלא תצאו רעבים יש גם דוכנים של אוכל דרוזי, מיצים טבעיים, עגלת קפה עם מאפים ודוכן דים סאם.
מתי: היריד הקרוב יתקיים ב־17 בפברואר. עלות השתתפות היא 350 שקל לדוכן, לאחר שלילי בוחנת את התאמתו לאופי היריד. החנות "פעם שנייה" פתוחה רק בשישי־שבת בשעות 14:00-10:00, בשאר הימים הביקור בתיאום מראש עם לילי: 052-7950766.
כעשר מתוך 15 חנויות היד השנייה והווינטג’ הפועלות בעמק יזרעאל התאגדו להן, בשיתוף "מעברים בעמק", מרכז לפיתוח קהילתי של מועצת עמק יזרעאל, מגידו וזבולון, ומפעילות את היריד הגדול של הצפון, הכולל מבחר סגנונות, על רקע נופי העמק. בכל רבעון היריד נודד לאתר אחר. היריד האחרון נערך בחודש ינואר בחוות התבלינים בבית לחם הגלילית.
במקום תוכלו למצוא בגדי גברים וילדים, אביזרי וינטג', פריטים משנות ה־60 עד לשנות ה־80. מותגי יוקרה נמכרים פה ברבע ממחירם המקורי ובמצב מצוין, כמו למשל מעילי פרווה תקופתיים בסגנון וודסטוק וג'ינסים של ליוויס, רנגלר ודיזל.
מתי: היריד הבא ייערך ב־10 במאי במוזיאון העמק בקיבוץ יפעת.
היריד נערך בשוק החיפאי הוותיק והמתעורר ביוזמת מעצבת הפנים ומפיקת האירועים סתיו סנד. זהו יריד ובו כ־30 דוכנים של מייקרים, יוצרים ואמנים מקומיים לצד פרטי וינטג', והוא מספק חוויית קנייה הכוללת גם דוכני אוכל, בר קוקטיליים ודי־ג'יי.
ביריד תוכלו למצוא בין היתר ספרים ישנים ממוסגרים, ספרי מתכונים לילדים, מעילי עור מיוחדים וחליפות משנות ה־60.
מתי: היריד הקרוב ייערך בפורים במסגרת הפנינג במרכז "קסטרא" בחיפה. עלות השתתפות - 500-200 שקל לדוכן.
גילי מצא היא עיתונאית־צלמת ובעלת הבלוג "לטייל עם גילי". אינסטגרם: travelgilimazza