על פי ההגדה, סביב שולחן החג אנחנו אמורים לשתות ארבע כוסות יין. או.קיי, אבל אותה הגדה מעולם לא הגדירה אם היין צריך להיות אדום, לבן, מבעבע או בכלל מתוק - וכשיש מבחר גדול כל כך, אפשר ליהנות מכול העולמות ולשלב בין הסוגים השונים.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
בשנה האחרונה טעמנו למעלה מ-1,200 סוגי יינות (רובם כשרים ותוצרת הארץ, ויש גם כמה תוצרת חו"ל): מיין לבן קליל, דרך רוזה מרענן ועד לקברנה כהה ועוצמתי. מתוכם בחרנו את הבקבוקים המוצלחים ביותר שתרצו לשתות (לפחות) ארבע כוסות מהם, וסידרנו אותם לפי המחיר - בסדר עולה מהזול ליקר. וזכרו: לא משנה באיזה יין תבחרו, הכי חשוב שהוא יהיה טעים.
6 צפייה בגלריה
יין אדום
יין אדום
לחיים!
(צילום: shutterstock)
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שימו לב: בשולחן הסדר מומלץ בקבוק אחד לכל חמישה מבוגרים. ומה אם לא כל האורחים שותים? לא נורא, יישאר לכם מספיק יין גם לפיקניק של יום העצמאות.
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

הרי גליל, בר לבן 2022

יקב הרי גליל מלא הפתעות השנה: יינן חדש, סדרות חדשות וגם תוויות יין צבעוניות ומלאות חיים מאי פעם. לקראת החג ובמסגרת סדרת "גליל", היקב השיק קברנה סוביניון מרשים והשווה את מחירו (75 שקלים), והוסיף יין יוקרתי ועוצמתי מענבי סירה המכונה "כרם הסלע" (200 שקלים). ואולם, דווקא היין שזכה לשם "בר לבן" - המשלב בין הזנים סוביניון בלאן וויונייה - מותיר רעננות, מתיקות מדומה ואיזון מושלם, ובהחלט ראוי לפתוח איתו את החג. 40 שקלים.

כרמל, פרייבט קולקשן, קברנה סוביניון 2021

היקב הוותיק בישראל עבר לא מעט שינויים בשנים האחרונות, אם בעלויות ואם בניהול עצמו (החל להיסחר בבורסה), וכן חידש את תוויות הבקבוקים וסדרותיהם. מעבר לסדרת "סלקטד", שנותרה קבועה לאורך השנים בהפקת יינות במחירים שווים כמו קברנה סוביניון 2022 (35 שקלים), דווקא הפרייבט קולקשן, בתוספת של עשרה שקלים, מפיק יינות ראויים ביותר עם עושר פירותי ואיזון איכותי אל מול טעמי החבית. 45 שקלים.

היוצר, דאנזה, סווינג 2021

אופנת התוויות הצבעוניות והמשמחות הגיעה גם ליקבים הוותיקים והמסורתיים ביותר. ביקב היוצר, שפועל כבר עשרות שנים, השיקו סדרה חדשה בניצוחו של היינן פיליפ ליכטנשטיין, שכולה מחווה לעולם הצבע, המוזיקה ובעיקר הריקוד, עם שמות כמו "בולרו" המוקדש לזנים אדומים כבדים וה"וואלס" המוקדש לזנים לבנים קלילים. ה"סווינג", לעומתם, הוא יין מלא ועשיר המורכב משיראז, ברברה ומורבדרה, והתוצאה היא יין אנרגטי, כיפי וקליל. 59.90 שקלים.

בנימינה, גרין בין, טרופי ואלגנטי 2022

מלבד יצירת סדרות חדשות, תוויות צעירות שפונות לדור האינסטגרם ושיפור כולל במערך סדרות היין, אחד הדברים הטובים ביותר שעשו ביקב בנימינה הוא להביא את היינן יונתן שוטס. בצניעות ובמטה של קוסם, כל יין בכל אחת מסדרות האיכות השונות הופך תחת המטה שלו לטוב יותר ויותר בכל שנה.
לקראת החג, היקב השיק מבחר גדול של יינות ברמות מחיר שונות, הכולל את יין "ספיר" המושלם בסדרת "אבני החושן" (95 שקלים) ואת סדרת "צוקים" הערבה לחך (110 שקלים). ההמלצה שלנו היא לפתוח את הערב החגיגי עם סדרת "גרין בין" הכיפית, במיוחד מהיין המכונה "טרופי ואלגנטי". כשמו כן הוא, והאמינו לנו: אין אף טיפה מיותרת. 65 שקלים.

ברקן, פלטינום, קברנה סוביניון 2020

יקב ברקן הפך לפני כשלוש שנים ליקב הגדול בישראל, הן במספר הכרמים שנמצאים בבעלותו והן בתפוקת הבקבוקים שהוא מייצר. גם שדרת הייננים ביקב התרחבה בשנה האחרונה עם הצטרפותו של אוליביה פרתי כיינן ראשי, תחת חסותו של עידו לוינסון ולצד צוות של ארבעה ייננים נוספים.
לקראת החג השיק היקב את סדרת הפלטינום קברנה סוביניון. זה אולי הבקבוק הכבד ביותר שהופק השנה בישראל, ובתוכו מתחבא נוזל עשיר במבחר של תבלינים מתקתקים, פרחוניות, שוקולד ואפילו קפה. הבקבוק יוסיף גם לא מעט יופי לשולחן החגיגי ויותיר רושם טוב על האורחים. נותר רק לקוות שהם יצליחו להרים אותו. 79 שקלים.

טוליפ, מארה, רוזה 2022

לקראת חג הפסח משיק יקב טוליפ שלושה יינות מרשימים: לבן, רוזה ואדום. הלבן הוא ה"אספרו האלמותי", והפעם מבציר 2022. זהו יין נהדר באווירה קיצית המורכב משלושה זנים לבנים, ומחירו משתלם במיוחד (90 שקלים). האדום משנת 2021 הוא הסירה בסדרת רזרב. יקב טוליפ יודע כיצד למצות את הזן הזה באופן הטוב ביותר, אולי הטוב ביותר בארץ, כך שהיין בהחלט שווה את מחירו (129 שקלים). הרוזה 2022 מסדרה "מארה" מורכב רק מזן הקריניאן הישראלי, אבל יגרום לכם לתהות אם לא מדובר ביין תוצרת חו"ל. הפתעה נהדרת בבקבוק ובמחיר נוח. 79 שקלים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

דלתון, עלמה, לבן 2021

בדלתון יש מבחר סדרות יין איכותיות ברמות מחיר שונות ובמבחר טעמים. אחד הסודות להצלחתו של היקב הוא שגם סדרת האמצע (לא זו העממית וגם לא היוקרתית) מציעה יינות איכותיים במחירים סבירים. בסדרת "עלמה" המצוינת, למשל, מציעים יין אדום ומשמח המורכב משלושה זני ענבים אדומים (85 שקלים). "עלמה" לבן אפילו משמח יותר, בעיקר בזכות הטעם העשיר שעליו אחראים ארבעה זנים לבנים שונים שמשתלבים יחד בהרמוניה. 80 שקלים.

יתיר, דרום, אדום 2021

בסדרת "אדום" של יקב יתיר אהבנו במיוחד דווקא את רוזה 2022 - יין עדין ואלגנטי, שמתעלם בהפגנתיות מהרוזה הזרחני והצעקני שמסיבה לא ברורה הפך לטרנדי לאחרונה (80 שקלים). האדום 2021 בסדרה זו מורכב משמונה זני ענבים שונים, ומפיק יין מתובל וגדוש בטעמים מתובלים. תמורה מצוינת למחיר. 80 שקלים.

לה פורה בלאנש, תלפיות, רוזה 2022

ביקב לה פורה בלאנש מצליחים לייצר יינות איכותיים באותו קו ייצור מדויק שמאפיין אותו, ויחד עם זאת בכל שנה הם מוסיפים עוד קריצה או חידוש לבשומת ולטעם היין. גם השנה השיק היקב, בסדרת "דביר", יין אדום עשיר, מלא, מתובל, עוקצני ובעל סיומת ארוכה. הפתעה יפה ומשתלמת (129 שקלים). לצד האדום, אהבנו מאוד גם את הרוזה בבציר 2022 מסדרת "תלפיות", המיוצר מענבי מרלו שנבצרו בנגב המערבי. תענוג מרוכז, אקזוטי ועשיר. 89 שקלים.

אמפורה, מד ווייט 2022

יקב אמפורה כבר מזמן נהנה מהתדמית של היקב הכיפי ביותר ללגום כוסית יין ולהביט בו לכיוון השקיעה. הוא זוכה לאין-ספור אזכורים באינסטגרם, והפך לשם דבר בקרב הקהל הצעיר שעושה את תחילת דרכו בעולם היין.
באמפורה מייצרים יינות אדומים נפלאים, כמו למשל "ריטון אדום 2019", שנהנה מטעם נהדר בזכות האיזון בין שלושה זנים אדומים (120 שקלים). חיבבנו גם את ה"מד-רד 2021", המורכב משלושה זנים אדומים ים-תיכוניים (94 שקלים). אבל עם כל הכבוד לשני אלו, היין הכיפי והטעים ביותר המיוצר ביקב הוא דווקא הלבן המכונה "מד ווייט", המורכב גם הוא משלושה זני ענבים, הפעם לבנים, שיתאים לכל מנת פתיחה שתבחרו להגיש לשולחן החג. 94 שקלים.

רקנאטי, שרדונה כרם מנרה 2020

זה שנים שיקב רקנאטי מצליח לחשוב מחוץ לקופסה, החל בזנים ייחודיים ופחות מוכרים של ענבים, דרך שיטות ייצור יין מתקדמות ועד לבניית מסורת מהודקת ומנומסת מאוד באתוס היין הישראלי.
לקראת הפסח משיק היקב שלושה יינות בשלוש רמות שונות: בסדרה העממית אפשר למצוא את "יונתן לבן", המעניק תמורה נאה למחיר עם יין לבן, קליל וכיפי (42 שקל). בסדרת העילית נמצא "קריניאן פרא" המיוצר מגפנים הגדלים בכרם שבקיבוץ צרעה, כנראה הקריניאן הטוב ביותר שיוצר ביקב אי פעם (149 שקלים). באמצע זוהר לו בשקט השרדונה מכרם מנרה - יין שכל-כולו עבודה משובחת של מיצוי הפרי. תענוג. 95 שקלים.

טורא, מאונטיין ויסטה, רוזה 2022

השנה לקראת פסח מציע יקב טורא את היין האדום בסדרת "הארטלנד 2021" המורכב משלושה זנים אדומים, והתוצאה היא עושר של טעמים אדומים וכהים עם סיומת של אספרסו (89 שקלים). ואולם, היין הפופולרי ביותר המיוצר ביקב, זה שנקטף ממדפי החנויות, הוא דווקא הרוזה בסדרת "מאונטיין ויסטה". זהו יין כיפי, קליל ומתקתק עם טעמים מעט טרופיים, כזה שעושה חשק ללגום ממנו עוד ועוד. המלצה שלנו: טוסו לקנות לפני שלא יהיה יותר. 95 שקלים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

בת שלמה, סוביניון בלאן 2022

בזכות מצוינות ועבודה מדוקדקת, יקב בת שלמה הצליח להיכנס לרשימת היקבים האיכותיים ביותר בישראל בשנים האחרונות. לקח מעט זמן, אפיון וכיוון, אבל כיום היקב מפיק יינות משובחים השווים את מחירם.
רוזה 2022 תוצרת היקב מלא חיות ושמחת חיים (100 שקלים), ואילו האדומים, בהם "רגבים 2019", הם מפגן נכון ואידיאלי של קברנה סוביניון (135 שקלים). בסדרת העילית, "בטי קווה 2018", נוצר יין עמוק, עשיר ומלא עפצנים שכדאי לבגר עוד שנים רבות קדימה (190 שקלים). המלצה שלנו: להתחיל להתענג על היקב כבר בסדרת הפתיחה עם הסוביניון בלאן 2022 - יין קליל, כיפי, עדין, מאופק ובדיוק כמו שאנחנו אוהבים. 100 שקלים.

קסטל, רוזה 2022

יקב קסטל נכנס מזמן לרשימת הפסגה של עילית היקבים של ישראל בזכות מסורת ייצור אלגנטית, נקייה ומדויקת. לפני שנים אחדות אף פתחו שם יקב-בת המכונה רזיאל, ושם יצרו השנה את האדום 2020, אשר מזכיר באופן הכנתו ובאיכותו את מיטב יינות עמק הרון שבצרפת (159 שקלים). אנחנו בחרנו לשמור אמונים לרוזה של יקב קסטל עצמו, המופק משלושה זנים אדומים צרפתיים והוא בעל טעם עדין, נעים וקליל, כל זאת מבלי לפגוע בעומקו המתוחכם. 105 שקלים.

תבור, סינגל ויניארד, מרסלאן 2019

אין ספק שיקב תבור יודע מה הוא עושה: החל מהכרמים האקולוגיים ביותר בישראל שבבעלותו, דרך גידול של זנים נכונים בבתי הגידול הטובים בארץ ועד להפקת היין ברמה גבוהה במיוחד. לאחרונה השיקו שם יין מזן המרסלאן בבציר 2019, וזהו אחד היינות האלגנטיים ביותר שהופקו שם, החל מהאופן שבו הוא מתפתח בכוסית, דרך האופי שיוצר טעם בשרני ורענן ועד לסיומת הפירותית והעשירה, שמתאימה במיוחד למנות בשר כבדות. עבודה מדויקת ומשובחת. 110 שקלים.

פלדשטיין, רוסאן 2021

יקב פלדשטיין של אמן היין והפואטיקה אבי פלדשטיין נחשב לצעיר יחסית בתעשיית היין בארץ, אבל כבר התברג בעשיריית היקבים הטובים בישראל בשל המומחיות והדיוק של כל בקבוק. השנה היקב שם את כל הביצים בסל אחד והשיק יין מזן רוסאן, הנחשב פחות מקובל כיין זני בפני עצמו, והתוצאה היא תענוג מתמשך בכוסית - בשומת של פירות קיץ והדרים בשיא פריחתם, דבשיות ואף לחם קלוי שזה עתה יצא מהתנור. היין הנפלא ישתלב מצוין לצד מגוון מאפים, פשטידות לחג ואפילו דגים. 110 שקלים.

ננה, שרדונה 2022

יקב ננה מפיק חלק מן היינות הלבנים העדינים, הנעימים והמרגשים ביותר בארץ. הייננית דנה בני (שבינתיים הספיקה לעבור ליקב טוליפ) מצטיינת ביכולתה לבטא את הזן ובית הגידול של כל יין שיוצר ביקב. ההוכחה הטובה ביותר לכך הוא השרדונה, שמקורו בכרם נגה במצפה רמון. זהו יין אדיר בעוצמתו, שניתן להבגרה עד שנתיים-שלוש קדימה. הפה עשיר, מלא, חמאתי ונהנה מסיומת ארוכה, ויתמודד בהצלחה גם מול המנות הגדושות והמתובלות ביותר. 120 שקלים.

ויתקין, קריניאן, גפנים בוגרות 2020

יקב ויתקין ידוע ביכולת המופלאה שלו לייצר יין מגפנים המשתלבות באקלים הים-תיכוני. בסדרת "מסע ישראלי לבן" השכילו שם לשלב בין חמישה זני ענבים לבנים וליצור מהם את אחד היינות הלבנים המשובחים בארץ (80 שקלים). השנה הם אף הגדילו לעשות ויצרו יין משובח מגפנים בנות 40 שנה של זן הקריניאן. יין עוצמתי, מאוזן, מרענן וכיפי לשתייה. 125 שקלים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

רמת הגולן, ירדן, קברנה פרנק 2019

יקב רמת הגולן עבר שינויים רבים בשדרה הניהולית בתקופה האחרונה, אך היינן ויקטור שונפלד נותר עמוד השדרה היציב והאמין בצד היצירתי של היקב, ואפשר תמיד לסמוך עליו שתחת ניהולו יושקו יינות איכותיים, מקוריים ומלאי תעוזה. לקראת החג היקב התמקד בסדרת ירדן המשובחת, והפיק שרדונה מכרם אודם 2021 - יין גדוש ועשיר בטעמים ובשומת של חמאה, וניל ועץ (105 שקלים). הזן פטי ורדו קצת מאתגר בפני עצמו, אך שונפלד ידע למצות ממנו את כל מעלותיו בבציר 2019 (129 שקלים). לחובבי הקלאסיקה המוכרת מומלץ לבחור בקברנה פרנק 2019, שמתכתב בהצלחה רבה עם הזן הייחודי והמאתגר בפני עצמו. 130 שקלים.

דרימיה, מלבק 2020

יקב דרימיה הוא יקב בוטיק קטן שלא נופל מהיקבים הגדולים, ואף מצליח לתת להם פייט ראוי. השנה השיק היקב את רוזה 2021 - יין קליל ונעים שישתלב מצוין גם עם מנות הפתיחה וגם עם העוף של הדודה מחדרה (90 שקלים). באדומים אפשר למצוא את השיראז 2020 - יין מתובל, מפולפל, שופע ועסיסי (110 שקל). ועכשיו נעבור לכוכב האמיתי: המלבק שהפיקו בדרימיה השנה הוא לא פחות מהצלחה מסחררת בזכות הפרחוניות, התיבול והתחכום שלו. מומלץ. 135 שקלים.

נטופה, מצפן, GSM 2021

אין כמו בקבוק מרשים, עטוף בשעווה בחלקו העליון, שמזכיר את מיטב המסורת העתיקה בהפקת יין. בדיוק כך מייצר יקב נטופה את מיטב היינות שלו לאורך השנים. לשמחתנו, גם השנה ממשיכים שם במסורת הזו עם יין חדש מסדרת ה"מצפן" המופק משלושה זנים: גרנאש, סירה ומורבדרה (מכאן גם ראשי התיבות GSM), והתוצאה היא יין עשיר, מלא ומתובל, אך גם מאוזן מאוד ועתיר טעמים. 160 שקלים.

ירושלים, רזרב, קווינטסנס 2010

השנה ביקב ירושלים יצאו ממקום הנוחות, ושלא כהרגלם השיקו, לצד מבחר גדול של יינות איכותיים כמדי שנה, גם יין קינוח בסגנון אייס ויין גרמני-קנדי המכונה "קווינטסנס". היין מורכב משלושה זנים לבנים - סמיון, סוביניון בלאן וריזלינג - שנבצרו בשנת 2010 ולאחר מכן הוקפאו, הותססו והועברו לחבית עץ צרפתי, שם נחו להם במשך ארבע שנים. לסיום התבגר היין בבקבוק במשך חמש שנים נוספות. היין, שמושק ממש בימים אלו, נהנה מעושר עצום של טעמים, מתיקות אדירה לצד חמיצות מושלמת ובשומת מופלאה אל מול סיומת שלא רוצים שתיגמר לעולם. לא זול אבל שווה כל שקל. 200 שקלים.

טפרברג, פרובידנס 2018

פעם בכמה שנים, יקב טפרברג משיק יין ייחודי מאוד שהופך לפריט אספנים. בעבר השיקו שם יין קינוח מיוחד מחבית ישנה במיוחד שנמצאה במקרה לאחר כ-100 שנה במרתפי היקב.
השנה החליטו ביקב להשיק פריט ייחודי לא פחות: פרובידנס, המציין 150 שנה של היסטוריית עשיית יין, דור חמישי שמעביר את מושכות היקב מאב לבן. שילוב של ארבעה זני ענבים אדומים יצר את אחד היינות המשובחים והטובים ביותר שהפיקו ביקב אי פעם עם טעם עשיר ועמוק, מבחר של רבדים על החך ומלא בעפצנים (או במילים אחרות: כזה שאפשר לבגר אותו עוד הרבה שנים בבקבוק). ההמלצה שלנו היא לפתוח אותו כבר בארוחת החג. 300 שקלים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

קודורניו, קלאסיקו, חצי יבש, ללא שנת בציר

השנה השיק מותג הקאווה הגדול בעולם את קאווה קודורניו קלאסיקו, שהוא גם חצי יבש וגם כשר לפסח. לאלו שאוהבים לקבל את האורחים עם כוסית יין מבעבע, או מחפשים דרך לזרז את קריאת ההגדה, היין הזה הוא אפריטיף מצוין במחיר משתלם, שמשתלב מושלם מול הגפילטע פיש מצד אחד, או מצד אחר בצד מנות חריפות אש. רק שימו לב: היין ממכר וקשה להפסיק ללגום ממנו - שלא תגידו שלא הזהרנו. 35 שקלים.

לה דופין, אדום 2020

אם אתם בעניין של לנסות להרשים את האורחים בחג עם יין צרפתי איכותי במחיר משתלם, הלה דופין ("יורש העצר" בעברית) המגיע מעמק הרון שבצרפת הוא היין שאתם צריכים. שילוב של גרנאש ומרלו יוצר יין קליל וכיפי לשתייה, לא מתוחכם מדי או כזה שנדרש בשבילו חך למתקדמים. הוא עשיר בבשומת כיפית, תבלינים אקזוטיים ואופי צעיר ופירותי, בדיוק כמו התווית הצבעונית והמרשימה שמקשטת את הבקבוק. והמחיר? שווה כל טיפה. 45 שקלים.

אלברט בישו, שאבלי 2022

אלברט בישו נחשב לאחד היקבים הבולטים בצרפת. הוא נוסד לפני כ-200 שנה, ומנוהל על ידי הדור השישי של המשפחה. בימים אלו נחת בישראל שאבלי כשר של היקב, המורכב מ-100% ענבי שרדונה. כבר כשתחלצו את הפקק, עוד לפני הלגימה הראשונה, תוכלו להריח את צרפת בזכות הפרחים הלבנים, אבני הצור והדגשים הירקרקים שמרמזים על האופי המינרלי והעידון של הזן, כפי שהוא גדל בבורגון. היין מיוצר על פי שיטות מסורתיות והוא בעל טעם עגול וכיפי, מעט וניל ורמזים עבים של חמאה. והמחיר? סביר ביותר. 89 שקלים.

קלארנדל, בורדו 2016

לא רבים יודעים זאת, אבל יקב קלארנדל בבורדו שבצרפת הוא מיוחס, אפילו מאוד. מצד אחד הוא בבעלות הנסיך רוברט מלוקסמבורג, ומצד אחר של המשפחה הוא בבעלות היקב הו-בריון, שנחשב לאחד מחמשת היקבים הטובים בצרפת. עם משפחה כזו אי אפשר לפשל, כך שאם אתם מתכננים ללגום בורדו איכותי מאוד המבוסס על מרלו, קברנה סוביניון וקברנה פרנק בערב החג, ולא מתחשק לכם להוציא סכומי עתק, זהו כנראה היין האולטימטיבי על המדפים בימים אלו. 99 שקלים.

ברון הרצוג, ליניאג', מלבק 2020

קבלו אותו: המלבק, שמגיע אלינו היישר ממחוז קלרקסבורג בקליפורניה שבארצות הברית, הופק באחד היקבים הוותיקים באמריקה. זן המלבק מרוכז, עוצמתי, עשיר, ממוקד ועוצמתי, כיאה ליינות האמריקנים הוותיקים. טעימה ממנו לא מותירה מקום לספק: יש כאן עימות כריזמטי בין הפרי לבין החבית שמתחבאת מאחור. אז אם מתחשק לכם יין שיהיה עשיר בפירות יער, עלי טבק ובשומת של בשר ציד, ובסופו של דבר גם כשר, זהו היין בשבילכם. 100 שקלים.