זה בדיוק הזמן לעלות לרמת הגולן - לשטוף את העיניים בירוק של הכרמים המנקדים את הנוף הצהוב, ללגום יינות לבנים או ורודים צוננים מיקבי האזור וליהנות מהרוח שמדי פעם מפיגה את החום.
כתבות נוספות למנויים:
סיור בין יקבים לא נועד רק לטעום יין, אלא בעיקר כדי להתחבר לטרואר, לנשום את הניחוחות הייחודיים לאזור, לדרוך על אדמת הבזלת שהשפעותיה אצורות בחביות, וכמובן לפגוש את העושים במלאכה - חקלאים, מגדלים, ייננים ועוד.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
אז הנה מסלול טיול שבמהלכו תעברו בין היקבים הקטנים שחבל הארץ היפהפה הזה עשיר בהם, תפגשו אנשים וטעמים מסקרנים ומרגשים, תגלגלו על הלשון יינות מזנים ובלנדים שונים. רק תדאגו לנהג תורן שיסיע אתכם בבטחה.
נתחיל את הבוקר במושב כנף, במשק וביקב טרה נובה הקטן, שנמצא בתוך משק שהקימו אילן מטלון -שמארח אותנו כאן, אדריאן ויינציכר ואילן אפרים. במשק שלהם, לצד רפת גדולה, הם מטפחים גם מגוון מפתה של פירות יער – תותי עץ, פטל אדום כתום צהוב וסגול, אוכמניות ורודות וכחולות שניתן להזמין עד הבית. וגם את שמני הזית שמייצר המשק מהזנים ארבניקה וקורונייקי.
אבל אנחנו כאן בגלל היין ואת פנינו מקבלת הייננית רוני כהן-ארזי, בוגרת תוכנית יינות וכרם במכללת תל חי, שעבדה ביקבי רמת הגולן ויקב אסף, ולמדה לפני כן הנדסה ביו־רפואית - "אבל בחרתי ביין, זו תרופה נהדרת". ואפשר להבין אותה, היין שיוצא תחת ידיה הוא נהדר. מקורו בכרמים בתל פארס ושאנחנו טועמים, לצד לחם, ירקות, שמן זית וגבינות נהדרות ממחלבה מקומית. באדומים תטעמו כאן שיראז, מרלו וקברנה סוביניון, בלבן - סוביניון בלאן, ויש גם רוזה מעולה מבלנד של שיראז וקריניאן.
6 צפייה בגלריה
יקב טרה נובה
יקב טרה נובה
יש גם פירות יער. יקב טרה נובה
(צילום: הדר רופא)
מרכז המבקרים פתוח בכל יום, בין השעות 16:00-10:00, מארחים בודדים וגם קבוצות של עד 25 איש, כולל הסברים על תהליך ייצור היין וסיור במשק. אין קטיף עצמי. 60-40 שקלים למסלולי הטעימות, וניתן להזמין מנות נוספות מהתפריט. לפרטים: 054-3993514.
במרחק הליכה נמצא היקב הנפלא "סקוריה", שעבור הביקור בו שווה לפנות שעה לפחות, הרבה בזכות ההסברים המרתקים של עופר תורג'מן, הבעלים. אדם של אדמה, שלוקח אותנו מיד אחרי שמוזג מים קרים, לסיור אצל הגפנים. מול היקב הוא שתל כרם הדגמה קטן, ממש כמו הכרמים שהוא מטפח בתל פארס וכאן הוא מרביץ את תורת הענבים במבקרים, עבור מהאדמה, לגפנים, לנוף, לטרואר ולתוצאה הסופית. אנחנו לומדים איך מקטרים וקוטמים את הגפן כדי שלא תשקיע אנרגיה בלתפוס גובה, אלא בלהצמיח ענבים, מראה לנו היכן יצוצו עוד מעט אשכולות ומתי השריגים הופכים לזמורות.
מילון מהלך של כרם וגפן האיש הזה, שעושה יינות מצויינים שאנו טועמים סביב שולחן עץ גושני במרכז המבקרים. פלטת הגבינות מועמסת, לחם המחמצת נפרש, הירקות מזמינים, הכוסות מתמלאות, והחך מגרגרת בין אדומים ללבנים, בין בלנדים לזניים - קברנה ומרלו ופטיט ורדו וסירה מצויין וכמובן רוסאן ושאנין בלאן וגם סוביניון בלאן.
תורג'מן, שהוא גם מורה דרך שתענוג להקשיב להסבריו, מספר שהתאהב בייין כי יש בו משהו מיסטי: "אתה מכניס מיץ ענבים מתוק למיכל גועש ובוער, ומקבל נוזל אחר לגמרי שהוא כל כך נהדר". הוא מאשר שהישראלים היום נוטים הרבה יותר ליינות קלילים - אדומים או לבנים, שמתאימים למזג האויר המקומי. וסיפוריו על הענבים ועל האדמה הגעשית שבחיקה הם גדלים כה נפלאים, והיין נמזג כמים, עד שלא מתחשק לנו לזוז.
6 צפייה בגלריה
יקב סקוריה
יקב סקוריה
ללמוד איך עושים יין. יקב סקוריה
(צילום: אייל ורשבסקי)
את הענבים שהוא מטפח תמצאו לא רק בבקבוקים של היקב שלו – שפירוש שמו הוא מחווה להתפרצות הוולקנית המאפיינת את הגולן - אלא גם באלו של יקבי כרמל, דלתון, רקנאטי ואחרים, שעבורם תורג'מן מנהל את הכרמים. קשה לנו להיפרד מהיינות של תורג'מן ואנחנו קונים כמה בקבוקים הביתה, תוך שהוא מספר לנו שאפשר גם להגיע לסדנה שבה תכינו את היין שלכם, בהתאם לזנים שאתם מעדיפים, ובכל פעם יישלחו אליכם מספר בקבוקים מהחבית הפרטית, לפי בקשתכם. כל חבית מכילה 300 בקבוקים במחיר של 55 שקל לבקבוק. אפשר לקבוע עם תורג'מן גם לסיורי מורשת קרב באזור. היקב כשר.
מרכז המבקרים של היקב פתוח לטעימות, סיפורים וסיורים בכל יום בין השעות 16:00-10:00, בתיאום מראש בלבד. 052-4265424.
כמו שסבתא שלי הייתה אומרת, "אוכל זה רק מה שפגש אש" (בעירקית זה נשמע יותר טוב), אחרי כל הגבינות והירקות הגיע הזמן ללוות את היין גם באיזו מנה שפגשה גריל, ואנחנו מגיעים ליקב היפהפה "בזלת הגולן" השוכן במושב קדמת צבי, שכל מי שביקר פה לפנינו המליץ לנו לטעום כאן לצד היין גם את מנת הדגל של מסעדת היקב – דג הפורל המעושן. את פנינו מקבלת יעל פיודיק, חייכנית וידענית, שיחד עם בן זוגה - יואב לוי הבעלים, מנהלת את המקום. יואב, שבזמן שירותו הצבאי פיתח תשוקה לחקלאות ולציונות, התיישב בגולן ועסק פה במכירה של ציוד חקלאי. בשבתות היו באים כל החברים להתגודד סביב המנגל שהדליק, וכדי שיהיה מה ללגום ליד הבשר הוא החל לעשות יין.
ב-1997 הוא נתן בקבוק יין במתנה לאחד הלקוחות של הכלים החקלאיים -והשאר היסטוריה. הלקוח חזר והזמין עשרה ארגזים ויואב הבין שיש לו עסק חדש. השנה הוא כבר מבקבק 130 אלף בקבוקים, והקורונה עשתה למקום רק טוב, כשאנשים טיילו בארץ, התרשמו מהיקב היפהפה, מהחצר המטופחת, מסוכת הגפנים ומהכנסת האורחים.
6 צפייה בגלריה
יקב בזלת הגולן
יקב בזלת הגולן
תפריט מרשים לצד הבקבוקים. יקב בזלת הגולן
(צילום: נעם אשכול)
בטעימות כאן משלמים 50 שקל ולוגמים שלושה מיינות היקב, ויש כמובן גם את המסעדה החלבית - אל תוותרו על דג הפורל כאמור או על עלי הגפן הממולאים המעולים, ויש עוד מגוון מנות חלביות. כעת פתוחה בחצר היקב מסעדת בשרים מעושנים שבה נערכים ערבי אבירים "עד התחתית" של יין ובשר.
היקב מרבה בפעילות פילנטרופית, ומלווה צמוד את עמותת "רואים רחוק" המקדמת גיוס של נערות ונערים על הספקטרום לתפקידים בחיל המודיעין. את המידע הזה גם הנשיא לשעבר טראמפ שמח לשמוע, כשקיבל במתנה מבנימין נתניהו בקבוקי יין של בזלת הגולן - "יין 188" כמחווה לחטיבה 188 ההירואית במלחמת יום הכיפורים, שנושא פקק של דגל ישראל.
פתוח בכל יום, בין השעות 18:00-10:00. כשר. לפרטים: 04-6965010.
יקב תל שיפון היפהפה (לשעבר יקב אורטל), שנמצא בקיבוץ אורטל. "שנים עקרו בארץ זנים לבנים כי הישראלים העדיפו רק אדום והתעלמו ממזג האויר, והנה תור הזהב של הלבנים והוורודים", מקבל את פנינו בשמחה ובמידע הזה היינן של היקב, יוסי סידון, שמסביר לנו על הסיורים במקום ולוקח אותנו להתרשם מהכרמים היפהפיים שזוהרים בשמש.
"היקב מייצר השנה עשרת אלפים בקבוקים של רוזה, וזה מספר עצום", הוא מדגיש ופותח לנו בקבוק לטעימה, ומציג גם את התוויות היפות והמצוירות שכבר הפכו לסימן ההיכר של היקב.
6 צפייה בגלריה
יקב תל שיפון
יקב תל שיפון
לכו על הרוזה. יקב תל שיפון
(צילום: שני בריל)
ביקב, אזור אירוח ומסיבות ואירועי תרבות שמתקיימים בכל שבוע. גם פה יציידו אתכם בסלסילות פיקניק עם גבינות, סלטים, לחמים וכמובן בקבוק יין ומחצלת - ויזמינו אתכם לצאת אל הכרם הסמוך או לשבת במרפסת הצופה אל הנוף. ויש גם מפגש יינן - טעימה של 6-5 מזיגות של רוזה, לבן, אדום, לצד פלטת גבינות, סלטים, פוקצ'ה לוהטת, ולאחר מכן סיור בכרמים - 140 שקל לאדם. במהלך הקיץ יקיימו כאן ערבי טברנה יוונית וכן מסיבות שקיעה וערבי צפייה בכוכבים.
א-ד' בין השעות 17:00-10:00, ה'-שישי 22:00-10:00, שבת 18:00-10:00. כשר (מרכז המבקרים מופרד מהיקב). טלפון: 050-3566578.
אם יש לכם מקום לעוד קצת יין, תנו קפיצה ליקב הר אודם, שנמצא בליבו של הר אודם, כדי להכיר את היינות המצוינים של משפחת אלפסי. זהו היקב הכי גבוה והכי צפוני בישראל, שמציע ארבעה מסלולי טעימות, בגינת היקב רחבת הידיים, או במרכז המבקרים. הטעימה המעניינת מכל היא "תפתיעו אותי" - טעימה עיוורת שבה הבקבוקים מכוסים וצריך לנחש מה טועמים. ויש גם "טעימה לבנה" - שמפניירה עם מגוון יינות לבנים על הדשא מתחת לשמשייה.
6 צפייה בגלריה
יקב הר אודם
יקב הר אודם
ארבעה מסלולי טעימות. יקב הר אודם
(צילום: אפי שריר)
מחיר הטעימות: מ-40 שקל לאדם, ובמסעדת היקב פלטות גבינות, ירקות, לחמים ופיצה מהתנור המקומי. בחמישי בערב מתקיימים כאן אירועי קונספט, כשביער גם אתר קמפינג הפועל מאמצע יוני ועד אוקטובר.
א'-ד' בין השעות 17:30-10:00, ה' 23:00-10:00, שישי 15:00-10:00. לפרטים: 052-6881110.
מה יותר טוב מלקנח את היום עם כנאפה מושלמת מול נוף. אנחנו נמצאים בטיבון בברכת רם. אם היינו רעבים היינו אוכלים כאן את הבשרים המצוינים בתפריט, אבל הבטן צועקת הצילו בעוד תייסר שעאר, הבעלים, "צועק" עלינו שאנחנו חייבים לאכול. התפשרנו על כנאפה. לשולחן מגיעה יצירת מופת מאוזנת של גבינה חמימה וגמישה מתחת לשמיכת איטריות קדאיף מתוקות, שנזללת עד תום בעודנו יושבים תחת עצי תאנה, דובדבן ואגוזים וצופים אל מאגר המים של ברכת רם כשקרני השמש האחרונות מרקדות עליו. זמן שקיעה מושלם, עם כוס קפה עם הל שמשאיר אותנו ערניים. בתפריט תמצאו שלל בשרים, דגים, סלטים, ועל הבר תמצאו כאן בלילות בליינים מקומיים לצד מטיילים.
מסעדת טיבון, ברכת רם, א'-שבת בין השעות 24:00-9:30. 054-2283383.
אם השוק של מסעדה עדיין פתוח, שווה מאוד לעשות בו סיבוב ולהצטייד בפירות וירקות העונה. אנחנו חזרנו הביתה עם שקיות מלאות במשמשים ודובדבנים, עגבניות בלאדי ושזיפים ירוקים, שמן זית, דבש, ויש גם מגוון של תבלינים ואגוזים, שלל מתוקים ועוד. והמחירים נוחים ושמחים בכל קנה מידה.
הרגליים עייפות, העיניים נעצמות אחרי כל כך הרבה נופים ויין, והגיע הזמן לסגור את היום ואת התריסים. אנחנו מגיעים ל"גן עדן באופק" - בקתות האירוח הקסומות של שלומית וברק גדליה בקיבוץ אל-רום. הזוג הצעיר והמקסים הזה הכיר ב-2000 בטיול, והמשיכו לטייל ולעבוד יחד ברחבי העולם. רק כשנולדו הילדים חזרו לגולן "שהיה המקום שהכי הזכיר לנו את ניו־זילנד", מספרת שלומית ומניחה לפנינו קערה מתפקעת מתות אפגני מהחצר. אנחנו מתנפלים עליה כמוצאי שלל רב, ושומעים משלומית איך ברק והיא בנו במו ידיהם את היחידה המשפחתית הזו – שמארחת זוגות עם ילדים קטנים (שישנים למעלה, בקומת הגלריה, ואליה מטפסים בסולם בטיחותי).
6 צפייה בגלריה
בקתות האירוח “גן עדן באופק” באל־רום
בקתות האירוח “גן עדן באופק” באל־רום
לינה משפחתית. 'גן עדן באופק'' באל־רום
(צילום: רוני רייזנר)
"זו לינה משפחתית, אם באתם עם ילדים אל תחפשו כאן פרטיות", היא מזהירה ומכניסה אותנו לחלל יפה שבמרכזו אמבטיה עגולה וגדולה, הרצפה והקירות מחופים בעץ, ויש גם אח לימות החורף, מכונת אספרסו וגם חלק חיצוני מקורה וסגור, עם חלונות החוצה אל מעבי היער, שבו אפשר לשבת, לבשל, לאכול. המקום מקסים ושקט מאוד.
900-700 שקל ללילה באמצע השבוע. 058-5250577.