עוד יכתבו דוקטורטים על האופן שבו האוכל התאילנדי תפס מקום מרכזי בקולינריה הישראלית של שנות האלפיים, ואיך שנפתחנו לטעמים חדשים בתקופה שלאחר האינתיפאדה השנייה. ואולי בכלל סיפור קצר שיתחיל בדוכן אוכל בקופיפי, שני חבר'ה אכלו פאד תאי בפעם הראשונה ועף להם הסכך. ומשם, היסטוריה והיסטריה מקומית. התיירים הישראלים ששטפו את תאילנד בעשורים האחרונים, כשטיסות למזרח הרחוק הפכו להיות נגישות לכל משפחה, הביאו איתם את הרעב והרצון. מה שהתחיל בניינטיז במסעדה חלוצית ברחוב בוגרשוב בתל אביב – בית תאילנדי המיתולוגית – הפך לאופנה ואינפלציה. מסעדות תאילנדיות נפתחו כמעט בכל עיר ואם בישראל, מבאר שבע דרך פרדס חנה ועד לפוּד טראק בשדה נחמיה. גם בתפריטים של בתי קפה גנריים בקניונים אפשר למצוא כבר סלט פפאיה, ומסעדות פאן-אסיאתיות חסרות בושה לקחו את הז׳אנר רב-הניואנסים ותרגמו אותו לנודלס מסמורטטים ברוטב סוכר לבן וברוקולי משקית של סנפרוסט.
ביקורות נוספות:
באייטיז היו כאן אין-ספור מסעדות סיניות. מי שחי אז לא יוכל לשכוח. עכשיו, דווקא על רקע התעצמותה של המעצמה הסינית בשדה הגיאופוליטי, היא נעלמה מהרדאר של עולם המסעדות הישראלי. בגדול אפשר לומר שהתאילנדיות תפסו את מקומן של הסיניות. אגרול תמורת אגרול. וחייבים להודות שבמסגרת ההתפשטות התאילנדית, קמו כאן מסעדות לא רעות בכלל. הן למדו את הלקח של הסיניות הנכחדות עם הרוטב חמוץ-מתוק: בימינו, הדרישה הקטגורית היא להיות אותנטי וקרוב כמה שיותר למקור. לא לעשות הנחות או להתאים את עצמך לחך המקומי. תהיה אתה, תהיי את. זה מה שאומרים בסדנאות ניו אייג׳, זה גם מה שנכון במטבח.
4 צפייה בגלריה
התאילנדית בשוק תלפיות חיפה
התאילנדית בשוק תלפיות חיפה
התאילנדית בשוק. מקסימום שני פלפלים
(צילום: נחום סגל)
התאילנדית בשוּק. זה שם המסעדה שממוקמת בירכתי שוק תלפיות בחיפה, שהוא כבר מזמן לא רק שוק אלא מתחם אוכל שוקק חיים. התאילנדית בשוק קצת מסתתרת מחוץ למוקד האקשן המרכזי. היא מעוצבת בסטייל הלא מתאמץ של מסעדות דומות בז'אנר. כיסאות כתר פלסטיק, שולחנות פורמייקה, סכו"ם מונח בתוך קופסה, אתם מכירים את זה מהמון מקומות אחרים. זו הפכה להיות אסתטיקה בפני עצמה. המסר ברור: אנחנו אמיתיים. עד כמה אמיתיים? השפית מתאילנד ועבדה בשגרירות תאילנד בישראל. יותר אותנטי מזה ונשתגע.
המנות בתאילנדית בשוק, למרות זאת, לא מנסות לנצח בתחרות האומץ של מי יותר חריף ומי פחות חריף. הרמה כאן היא פושרת לחלוטין מבחינת החריפוּת. לא תמצאו כאן את הציון המבהיל של ארבעה פלפלים חריפים וגם לא שלושה. מקסימום שניים וגם זה בעירבון מוגבל. אני לא מציין זאת לשלילה. האוכל בתאילנדית בשוק הוא חרפרף ומעודן. לא מותאם לחך הישראלי אבל גם לא מתעלם ממנו. מיטב להיטי המטבח הכל-תאילנדי מוגשים בתאילנדית בשוק, ואין איזה ניסיון ליציאות אוונגרדיות או קיצוניות. כך למשל במנה של יאם סום הו – סלט הפומלה הפופולרי עם בצל סגול, נענע, צ׳ילי, סלרי, בצל ירוק, כרוב לבן ובוטנים. לא חטפנו בעיטה בפרצוף. זו הייתה לטיפה נעימה ומאופקת. וגם לאפ גאי – סלט פרגית קצוצה – לא חריף בצורה בלתי נסבלת. זה לא אומר שמוותרים פה על רוטב דגים, והרבה ממנו. זו לא מסעדה שמתחנפת. זו מסעדה שמראש לא מנסה להגיע לקצוות.
4 צפייה בגלריה
התאילנדית בשוק תלפיות חיפה
התאילנדית בשוק תלפיות חיפה
סטייל לא מתאמץ
(צילום: נחום סגל)
סלט נוסף היה יאם קין – נתחי בורי מקומחים ומטוגנים בשמן עמוק, מוגשים עם ירקות ירוקים, תפוח ירוק, ג'ינג'ר, כרוב, בצל סגול, קשיו ובוטנים. הנתחים טוגנו היטב, וזו מנה שמדגימה את הקשר הבלתי אמצעי בין המסעדה לשוק. דג טרי, ירקות טריים והופה לצלחת.
הזמנו גם קארי מסמאן שהיה עשוי לגמרי בּיי דה בּוּק. יכול היה להיות טיפה פחות דליל? כן. עם יותר טעם? כן. אבל קשה לבוא בטענות למנה שמוגשת במסעדה שמראש מוותרת על המשחק במגרש של הגדולים. כלומר, אלה שנצמדים לדבר עצמו כמו עלוקות. תאילנדית בשוק היא לא עלוקה קולינרית. היא יודעת מתי צריך לשחרר.
4 צפייה בגלריה
התאילנדית בשוק תלפיות חיפה
התאילנדית בשוק תלפיות חיפה
אפשר גם להזמין חצי מנה
(צילום: נחום סגל)
הדבר הכי נחמד במסעדה הזאת הוא שאפשר להזמין חצאי מנות. עם אורז בצד, זו הופכת להיות עסקה משתלמת במיוחד. עולם האוכל הישראלי הפך בשנים האחרונות לכזה שממוקד בשאלות של רווח והפסד במקום לעסוק בסוגיות של טעם ורמה קולינרית. זה מצער מאוד אבל הנה החדשות הטובות: בתאילנדית בשוק גם זול וגם טעים. פאננג הוא קארי אדום שהגיע בחצי מנה והיה פשוט מעולה. קארי מוכן במקום, עם נתחים דקיקים של בשר בקר, חלב קוקוס, שעועית תאילנדית, ארומות חזקות מפה ועד להודעה חדשה.
גם מרק קוטיאו הוזמן בתצורה של חצי מנה. זה היה מרק חביב עם פרוסות בשר ואטריות אורז, אבל נדמה שהייתה שם טעות ניווט חמורה. בטעמיו החלושים, בניחוחות שלו, הוא הזכיר יותר את הפוֹ הוויאטנמי מאשר את הקוטיאו התאילנדי. נא לחזור לארץ המוצא.
4 צפייה בגלריה
התאילנדית בשוק תלפיות חיפה
התאילנדית בשוק תלפיות חיפה
(צילום: נחום סגל)
התאילנדית בשוק היא תוספת חיננית לרשימה הולכת וגדלה של מסעדות תאילנדיות בישראל. היא לא שווה ביקור מיוחד, אבל אם אתם במקרה נמצאים בחיפה, אם אתם בשוק תלפיות, אם שאר המסעדות המצוינות סגורות, אל תוותרו עליה.
על קצה המזלג: בין כל המסעדות התאילנדיות שנפתחו בישראל בשנים האחרונות, תאילנדית בשוק היא מסעדה חיפאית שמתבלטת בחביבוּתה. אם אתם לא מעריצי אוכל תאילנדי חריף ששורף ת'נשמה, בוודאי תיהנו כאן.

לונץ 4, שוק תלפיות חיפה