שתף קטע נבחר

6 שינויים קטנים שמחזקים יכולות מנטליות בכל גיל

צום, פעילות גופנית, מחשבות וציפיות, מדיטציה, תזונה ולימודים. פסיכולוג קליני מסביר איך שישה שינויים באורח החיים יחזקו וישמרו את גמישות המוח גם בגיל מבוגר. "המוח ממשיך להתפתח כל חיינו ולנו יש את היכולת לעזור לו" הוא אומר

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

  

אנחנו חיים בתקופה בה מצד אחד הרפואה מאפשרת לאנשים לחיות חיים ארוכים יותר, אך מצד שני אנחנו עדים לעליה באחוז האנשים שמפתחים מחלות כמו פרקינסון ואלצהיימר שפוגעות במוח וביכולות המנטליות.

 

אצל יותר ויותר אנשים בגילאי 70 ומעלה מתרחשת פגיעה בזיכרון וביכולת הריכוז, והתפקוד ואיכות החיים נפגעים משמעותית. בעבר חשבו שהמוח מפסיק להתפתח בגיל 20 ומשם יש רק ירידה בתפקודי המוח. אך כיום יודעים אנשי המחקר והרפואה כי המוח ממשיך להתפתח לאורך כל חיינו.

 

למוח שלנו יש גמישות מדהימה הנותרת אף היא לאורך כל החיים. יותר מכך, במוח מיוצרים תאי עצב חדשים, תאי גזע, והיכולת לייצר אותם קיימת בכל גיל. ואכן יש אנשיםרבים שגם בגילאי 90 ואפילו מעבר ל-100 נשארים עם מוח צלול ומתפקד, דבר המעיד שמבחינה פיזיולוגית זה אכן אפשרי.

 

עוד במדור 60 פלוס:

6 טיפולים פשוטים להאטת הרס תאי המוח בגיל המבוגר

בגיל 85: התפריט ששומר לאלוף ישראל על השרירים

6 כללים לתזונה נכונה של נשים שעברו את גיל 60

 

פעילות גופנית מאומצת תשמור על המוח פעיל וצלול (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
פעילות גופנית מאומצת תשמור על המוח פעיל וצלול(צילום: shutterstock)
 

 

6 שינויים שיחזקו את המוח

מחקרים רבים מראים שאורח החיים שלנו משפיע מאוד על בריאות המוח שלנו. לפניכם שישה מצבים אשר יחזקו את המוח וישמרו אותו חד וצלול, במיוחד בגיל מבוגר.   

 

1. צום לסירוגין - Intermittent fasting

צום לסירוגין הוא אחד האמצעים העוצמתיים לשמירה על המוח ועל הבריאות בכלל. מחקרים מראים כי צום לסירוגין תורם להרבה תהליכים בריאים בגוף בכלל ובמוח בפרט, כולל הגברה של ייצור תאי מוח חדשים, שיפור הזיכרון ויכולות הלמידה.

 

אפשרות אחת היא שבכל יום נצמצם את חלון האכילה ל- 5-6 שעות, לדוגמא, נתחיל לאכול באחת בצהריים ונסיים את האכילה בשעה שבע בערב. אפשרות נוספת היא להימנע מאכילה יום אחד בשבוע, ובאותו היום רק לשתות.

  

2. המחשבות שלנו

במחקר שהתקיים בקרב קבוצה של בני 70-80 העמידו פנים למשך חמישה ימים שהם צעירים בעשרים שנים מגילם הכרונולוגי, ונמצא שהזיכרון והריכוז שלהם, כמו גם פרמטרים בריאותיים נוספים, השתפרו משמעותית.

 

למחשבות ולציפיות שלנו יש השפעה עמוקה עלינו. אם אתם מאמינים שתהיו בריאים עם מוח בריא גם בגיל מאה ותצפו לכך – אתם תורמים לכך בדיוק.

 

תחשבו בריא, תחשבו צעיר – תהיו צעירים. 

 

3. פעילות גופנית

פעילות גופנית אירובית מאומצת היא אחד הדברים שתורמים באופן מובהק לשמירה על יכולות המוח וליצירת תאי מוח חדשים.

 

הגוף שלנו נועד להיות בתנועה ובפעילות, ואלו נחוצים על מנת לשמור על הבריאות בכלל ועל המוח.

  

4. תזונה לשמירה על המוח 

מה אנחנו מכניסים לפה ולגוף שלנו משפיע גם הוא על תפקוד המוח שלנו. תזונה המבוססת על מזון צמחי מלא ולא מעובד, עם הרבה פירות, ירקות, עלים ירוקים, מספק לגוף שפע של ויטמינים, מינרלים, ופיטו-נוטריאנטים המסייעים גם לשמירה על המוח. מזון מעובד ומזון מהחי גורמים להזדקנות מואצת של הגוף והמוח.

  

5. לימוד דברים חדשים 

למידה של מיומנויות חדשות, גם מנטליות אך גם גופניות, שומרות אף הן על המוח ובריאותו. שפה חדשה, נגינה, רכיבה על אופניים, או כל דבר חדש שתעשו ותלמדו ישמור על גמישות ותפקוד המוח שלכם.

 

גם שינוי הרגלים תורם. תישנו בצד השני של המיטה, תערבבו את הקפה עם היד השניה, תכתבו ביד שמאל וכדומה. 

 

6. מדיטציה 

מחקרים רבים מראים כי מדיטציה יומית לא רק ששומרת על הבריאות הכללית, אלא אף משפרת את תפקוד המוח ומביאה לשינוי חיובי בפעילות העצבית במוח.

 

מדיטציה של 20 דקות ביום תשנה לכם את החיים ותסייע לשמור על הצלילות שלכם.

   

הכותב הינו פסיכולוג קליני, דוקטור (Ph.D) בנוירוביולוגיה, בוגר לימודי היפנוזה ומפתח שיטה להיפנוזה עצמית

 

 

על פי המחקרים: חמשת המזונות שישפרו את פעילות המוח

 

 

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
shutterstock
לשמור על הבריאות ועל המוח
shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים