שתף קטע נבחר
צילום: עידו ארז , מוטי קמחי, shutterstock

שיניים בזמן קורונה: הטיפולים שמצריכים הגעה ומה ניתן לדחות

השיניים כואבות דווקא בימים אלו? האם בטוח ללכת לרופא שיניים בתקופה הזו, ומה עושים עם טיפולי שיננית או אורטודנטיה? רופא השיניים, ד"ר ערן פרמון עם כל ההנחיות העדכניות בנושא

התפרצות נגיף הקורונה מאיימת להשפיע על אורח החיים של כל אחד ואחד מאיתנו. בתקופה זו אפילו כאב שיניים מטריד או שבר שן קדמית, מעלה את השאלה מה לעשות - האם ניתן לטפל באופן בטוח למרות שלא ניתן לשמור על כלל שני המטרים? כיצד ניתן להימנע מהדבקה הן של הצוותים המטפלים והן של המטופלים? ומה לגבי טיפול שיגרתי כגון שיננית או ביקורת אצל האורתודונט?

 

קיראו עוד כתבות על בריאות השן

 

ההנחיות המעודכנות של גורמי רפואת השיניים המובילים בארץ ובעולם:

 

1. טיפול חירום בשיניים

בדגש על כאבים עזים או שן חזיתית שנשברה - יבוצע תחת הגנה מקסימלית של המטופל ושל הצוות המטפל. טיפול במטופל שלא נחשף לנגיף הקורונה, איננו סובל מחום או שיעול, לא נמצא בבידוד או נחשף לאדם שנמצא בבידוד יבוצע במרפאה בקהילה (מרפאה פרטית או במרפאות קופות החולים) תחת הגנה של הצוות ונהלי חיטוי ועיקור קפדניים בהתאם להנחיות האגף לבריאות השן.

 

2. טיפול שיגרתי בשיניים

כמו ניקוי שיניים אצל שיננית, סתימה רגילה (פרט לסתימות עמוקות ונרחבות), יישור שיניים, הכנה לכתרים ושתלים דנטליים – מומלץ לדחות במספר שבועות עד להשגת שליטה בהתפרצות הנגיף או עד להנחיות חדשות.

 

3. טיפול בחולה בנגיף הקורונה או באדם השוהה בבידוד

רצוי לדחות עד להחלמה או לתום הבידוד במידת הניתן. רצוי להתייעץ עם רופא השיניים האישי לגבי דרכים אפשריות להפגת כאב ולהקלה עד למתן טיפול מסודר ובטוח.

 

במקרים חריגים של סכנה לבריאות הכללית, כגון נפיחויות משמעותיות בפה ובפנים, יש להתייעץ עם מד"א לגבי אפשרות לקבל טיפול בבית חולים במחלקה ייעודית ותחת הגנה מיוחדת של הצוות המטפל.

 

טיפול שיניים. להגן על המטפל והמטופל (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
טיפול שיניים. להגן על המטפל והמטופל(צילום: shutterstock)

 

המיגון המומלץ במרפאות - האם הוא בטוח?

חשוב לציין שעד היום לא ידוע על מקרה של הדבקה בקורונה במרפאת שיניים בארץ או בעולם. צוותי מרפאות השיניים ורופאי השיניים מבצעים חיטוי ועיקור קפדני של כלי הטיפול והמכשירים באופן שיגרתי, כדי למנוע העברת זיהום במהלך טיפולי וניתוחי שיניים. הבעיה העיקרית כרגע היא חוסר הידע לגבי נגיף הקורונה החדש שהינו מידבק ביותר.

 

לכן מומלץ לוודא שננקטים אמצעים נוספים:

1. ניטור קפדני של הלקוחות המגיעים למרפאה הקהילתית ככאלו שנמוכה מאוד הסבירות שנחשפו לקורונה. נדרש שיתוף פעולה של הציבור בסוגיה זו.

2. הקפדה יתרה על נהלי חיטוי ועיקור כלים, ציוד ומשטחים בהתאם לנהלי האגף לבריאות השן.

3. שימוש רב ככל הניתן בציוד חד פעמי לרבות חלוקים, סינרים, כפפות, מסכות ומשקפי מגן.

4. רצוי ככל הניתן להשלים טיפולים דחופים ולא לבצע טיפול חלקי או זמני וזאת כדי למנוע אפשרות להתלקחות חוזרת של הכאב/נפיחות.

5. הקפדה על רחיצת ידיים עם סבון מיוחד (גם לצוות וגם למטופל) ושטיפת הפה בשטיפת חיטוי טרום טיפולית.

 

יש לציין כי האירוע הינו אירוע מתגלגל וכי ההנחיות משתנות מעת לעת. כמו כן לא ניתן להבטיח בוודאות מפני הדבקה. חשוב מאוד שהרופא המטפל בשיתוף המטופל יקבל החלטה פרטנית מושכלת בהתאם לתנאי המקרה ודחיפותו הרפואית כדי להבטיח מצד אחד את בטיחות המטופל והצוות, ומצד שני למנוע פגיעה גופנית או סבל מהמטופל.

 

ד"ר ערן פרמון, רופא שיניים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
טיפול שיניים בזמן קורונה
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים