מי מאיתנו היה מתנגד בתקופה לחוצה ומוזרה שכזו לקצת הורדת מתחים והרפיה? אם זה באמצעות מדיטציה, צפייה בסדרת טלוויזיה אהובה, מסאז' מפנק, כולנו מחפשים את הכלים שיעזרו לנו להגיע אל הרוגע הנכסף. לצד אלו ישנו כלי יעיל נוסף, שכל אחד ואחד מאיתנו מחזיק בו, היכול אף הוא לסייע לנו בהתרת קשיים, הסרת מחסומים פסיכולוגיים והפחתת מתחים – הדמיון שלנו.
  • לא רוצים לפספס אף כתבה?
עוד כתבות למנויים:
  • כשהמצפון מכרסם בנו: המנגנון המורכב של החרטה
  • גורו הפסיכולוגיה החיובית מלמדת איך לפתח חוסן נפשי
  • איך מתמודדים עם חרדה חברתית?
שיטת הדמיון המודרך משתמשת בדמיון שלנו ככלי להרפיה נפשית עמוקה. מדובר למעשה בשיטת טיפול קוגנטיבית שבמהלכה המטופל מנסה לדמיין באופן המוחשי ביותר תמונות ומצבים שונים – תוך סיוע של המנחה העוזר לו לשקוע בדמיון.
מאז ומעולם בני האדם האמינו בכוחם של דימויים להשפיע על מהלך חייהם. כמעט כל דבר שקיים במציאות שלנו היה בעבר קיים בדמיון של מישהו – כך שנראה כי הדמיון הוא צעד אחד בדרך להגשמתו.
"השימוש בדמיון מודרך החל משחר ההיסטוריה האנושית. זוהי הדרך הישירה והמקצועית ליצירת תקשורת בין הדמיון שלנו, הקיים אצל כל אדם, לתוצאות שאנו רוצים להשיג בחיים", מסביר אורן נוטוביץ', מתקשר ומטפל הוליסטי מקצועי ומורה לתקשור, "לכל אדם יש את יכולת הדמיון שלו שצבר במשך חייו וניתן לתעל אותה למטרות רבות: רגיעה, הבראה, הגשמת מטרות, חיזוקים חיוביים, זוגיות, למידה, פרנסה ועוד. דרך הדרכה מקצועית של מורה השולט בטכניקה ודואג שהאדם לא ייפגע מהתהליך, אפשר להגיע כמעט לכל מקום".
3 צפייה בגלריה
הדרך אל הרוגע מתחילה בדמיון
הדרך אל הרוגע מתחילה בדמיון
הדרך אל הרוגע מתחילה בדמיון
(צילום: Shutterstock)
"ניתן להשתמש בדמיון מודרך במגוון רחב של מצבי חיים, הן כאמצעי להתמודדות עם מתחים, חרדות והתמודדות עם מצבים בריאותיים שונים והן כהתבוננות פנימית וחיזוק ושיפור מיומנויות חברתיות ואישיות", מוסיפה אהובה קשת, מנחת דמיון מודרך ו-NLP מוסמכת.
איך נראה טיפול בדמיון מודרך? קשת מנסה להסביר: "מדובר בתהליך שאורך 12-8 מפגשים בני שעה וחצי בממוצע, תלוי על מה עובדים. אם מגיעים עם בעיה ספציפית כמו פחד קהל או פחד טיסה, אפשר לפתור את הפוביה במפגש חד פעמי.
"התהליך כולל שלושה שלבים. בשלב הראשון נברר את מקור הבעיה בעבר וננקה זיכרונות, נתקן חוויות מטרידות מהעבר, נסגור מעגלים פתוחים ונעלה אמונות מגבילות של הילד הפנימי שבמטופל. לרוב ניתן להתחיל במפגש עם הילד/ה הפנימי/ת, אחר כך להגיע למקור הבעיה שכנראה קבור בעבר הרחוק, בנבכי הלא-מודע. נשחרר פחדים (בלי לחוות אותם שוב), ננקה רגשות קשים שמקורם בעבר הרחוק, נשתחרר מטראומות (בלי להיכנס אליהן), נחווה תיקון וריפוי, נסגור מעגלים עם אנשים משמעותיים מהעבר (הורים ,אחים, אקסים), ואחרי מספר מפגשים נוכל 'לשים את העבר מאחורינו' ולהסתכל קדימה להווה ולעתיד. העבודה עם העבר היא כמו ניקוי עשבים מהשדה והכנתו לזריעה - קודם כל מנקים, עודרים ומשקים ועכשיו השדה מוכן לזריעת זרעים של שינוי וצמיחה. בשלב השני, נגיע להווה - פה נעבוד על שינוי הרגלים, שחרור מתלות, טיפול בפוביות, שיחה עם איברים בגוף, חיבור לאני האותנטי וחיזוק כוחות הנפש, עבודה עם ערכים ואמונות, שינוי רגשות, פתרון קונפליקטים פנימיים, חיזוק משאבים וערך עצמי, יצירת מוטיבציה, תכנות מחדש של המיצגים הפנימיים, העברת יכולת, עיגון משאבים ועוד. בשלב השלישי, נחזק ונשמר את השינוי בטכניקות של זימון עתיד מיטבי וחיבור לאני העתידי שהגשים את המטרה".
"אפשר להשתמש בחוויות נעימות הנמצאות בדמיון, כמו למשל טיול על שפת הים או חוויה נעימה אחרת, לדמיין אותה וממש להרגיש שאנו שם. אפשר לדמיין גם עושר כלכלי ולהרגיש את שטרות הכסף או גוש זהב בידיו של המטופל", מסביר נוטוביץ' ומוסיף, "בכך ניתן לטפל בחוויות שליליות, על ידי הכנסת תמונה מהדמיון של מגוון תחושות נעימות. אדם אינו צריך לחוות חופשה ממשית בחיק הטבע על מנת להרגיש רגוע. עצם המחשבה על החופשה, מביאה לרגיעה גופנית, הפחתת הסטרס וכניסה למצב של שקט נפשי ורוגע גופני".
3 צפייה בגלריה
אפשר לדמיין חוויה חיובית כמו הליכה על שפת הים
אפשר לדמיין חוויה חיובית כמו הליכה על שפת הים
אפשר לדמיין חוויה חיובית כמו הליכה על שפת הים
(צילום: טלי בר, איגוד ערים כינרת)
נוטוביץ' נסמך על מחקרים פסיכולוגיים שמראים כי רוב החוויות הטראומתיות שאנו לא זוכרים, המשפיעות על התנהגותנו במודע ושלא במודע, נוצרו בשנים הראשונות לחיינו. דמיון מודרך הוא אחת הדרכים להגיע אל אותן חוויות ולטפל בהן.
את טכניקות הדמיון המודרך ניתן לרכוש באמצעות הדרכה של איש מקצוע, אך יחד עם זאת ישנו גם דמיון מודרך עצמי, שאותו מבצעים באמצעות הרפיה גופנית, נשימה עמוקה ודמיון של סצנה נעימה, רק לבד וללא גורם מתווך. "בגדול, המטרה היא שכל אדם יוכל לבצע הליך של דמיון מודרך עצמי, כך שלא יהיה תלוי באחר. יש כיום אין ספור שיטות ותרגילים לדמיון מודרך בכל נושא, שאותם ניתן למצוא באינטרנט. יחד עם זאת, לעיתים נכון להשתמש בעזרה של איש מקצוע, משום שמסגרת טיפולית מספקת סביבה שקטה ורגועה המאפשרת התמסרות לתהליך, מה שלא תמיד מתאפשר בסביבה הפרטית של האדם המדמיין. כמו כן, איש מקצוע עשוי להשתמש בדמיון המודרך לא רק בצורתו הקונבנציונלית אלא כבסיס לחקירת מוקדי הלחץ וזיהוי אסטרטגיות התמודדות עמם באמצעות דיון שמחזק את השליטה במחשבות", אומר נוטוביץ'.
"בדמיון מודרך רגיל מישהו אחר בונה את התסריט, מוביל ומכוון אותנו ואנחנו מבצעים ועושים לפי ההכוונה שלו. לעומת זאת, בדמיון מודרך עצמי, אנחנו מובילים ומכוונים את התהליך ואנחנו גם מדמיינים אותו. כלומר, אנחנו בונים את התסריט לפי מה שאנחנו רוצים ובוחרים ואז אנחנו מכניסים את עצמנו למצב של הרפיה ומובילים את כל תהליך הדמיון המודרך", מסביר תומר סברון, פסיכולוג קליני-רוחני במקצועו, שמפרט את היתרונות הטמונים בדמיון מודרך עצמי על פני זה שמונחה בידי איש מקצוע, "היתרון של דמיון מודרך עצמי על פני דמיון מודרך רגיל, בא לידי ביטוי בכך שאנחנו יוצרים את התסריט על פי הבחירה והרצון שלנו ואנחנו בונים אותו בדיוק לפי מה שנכון ומתאים לנו. זה שונה מאוד מתסריט שמישהו אחר יצר ואמור להתאים למכלול של אנשים. דמיון מודרך עצמי הוא כמו חליפה המותאמת לך והוכנה במיוחד עבורך בתפירה אישית".
3 צפייה בגלריה
בדמיון מודרך רגיל, אתה בונה את התסריט ומכווין אותו
בדמיון מודרך רגיל, אתה בונה את התסריט ומכווין אותו
בדמיון מודרך רגיל, אתה בונה את התסריט ומכווין אותו
(צילום: Shutterstock)
קשת מצביעה על כמה מהדברים שניתן להשיג באמצעות דמיון מודרך: "לאחר תרגול בדמיון מודרך אנו הופכים להיות יותר מודעים לרגשות ולמחשבות שלנו, אנחנו יכולים לפגוש את הילד/ה שבתוכנו שמייצגים את החלק הלא מודע והפגיע ביותר שלנו. ביומיום אנחנו נמנעים מלגעת במקומות הכואבים שהיינו בהם כילדים חסרי אונים ודחויים. בעזרת כוח הדמיון אנחנו יכולים לחבק ולאהוב את החלקים האלה בתוכנו ולרפא אותם. האני הבוגר יכול לתמוך ולהסביר לילד/ה הפנימיים דברים שלא היה אף אחד שיכיל, יבין ויסביר להם את התמונה הגדולה של המציאות. כשאנחנו עושים שינוי בתת מודע דרך כוח הדמיון, השינוי בחיים האמיתיים נעשה ללא מאמץ, שכן משהו בתוכנו משתחרר. אנחנו יכולים ליצור מציאות חדשה וקו זמן חדש בעזרת כוח הדמיון והמחשבה, לזמן עתיד טוב יותר, ליצור את האני העתידי המתפתח שלנו ולקבל ממנו תמיכה ומשאבים לצורך השינוי שאותו אנו רוצים להשיג".
כיום ישנם לא מעט אנשים שמוצאים מכנה משותף בין דמיון מודרך ל-NLP (ניתוב לשוני פיזיולוגי), שיטה השואפת לשינוי ושיפור התקשורת הבין-אישית והתוך-אישית המציעה מגוון טכניקות ומיומנויות פסיכולוגיות שמטרתן יצירת השפעה ושינוי במחשבות. שיטת ה-NLP פותחה לפני כ-30 שנה בארצות הברית על ידי ד"ר ג'ון גרינדר, בלשן במקצועו וד"ר ריצ'רד בנדלר, מתמטיקאי, מומחה למחשבים ופסיכותרפיסט.
הרעיון ב-NLP הוא להבין את האופן שבו נוצרת החוויה האנושית, הפנימית והסובייקטיבית – ובאמצעות כלים ויישומים שונים ליצור שינוי. "בארה"ב מכנים את ה-NLP כ'פסיכולוגיה של העידן החדש'", אומרת קשת, "שיטת ה-NLP כוללת אוסף מגוון ומשוכלל של כלים ומיומנויות להשגת גמישות מחשבתית, רגשית והתנהגותית שמחברת אותנו למשאבים, לכוחות הנפש, לעוצמות וליכולות שלנו. הגישה הזו משפרת את התקשורת שלנו עם עצמנו, משפרת את התקשורת בין המודע לתת מודע ומגייסת את התת מודע לעזור לנו להשיג את המטרות שהצבנו לעצמנו בחיים. כמו כן, הגישה משפרת את התקשורת שלנו עם הסביבה, משפרת את מערכות היחסים שלנו עם הסובבים אותנו ועוזרת לנו ליצור ביטחון עצמי וערך עצמי. גישת ה-NLP נמצאת כיום בשימוש הולך וגדל במגוון רחב של תחומים כמו טיפול, אימון אישי (קואוצ'ינג), בריאות, ספורט, חינוך, שיווק וניהול".
לטענתה של קשת NLP ודמיון מודרך הן למעשה שיטות המשלימות זו את זו. NLP נחשבת לגישה יותר חדה ומוכוונת מטרה בעוד הדמיון המודרך הוא יותר רך ומכיל.
בדומה לאימון בחדר כושר, גם דמיון מודרך דורש עבודה ותרגול עקביים – בלעדיהם קשה יהיה להגיע לתוצאות. בנוסף, יכול להיווצר מצב שבו למרות הרצון הטוב – המטופל פשוט אינו מצליח להתחבר לדמיון שלו. מה עושים במקרה כזה? "יש אנשים שמרגישים שהם לא יכולים להפעיל את הדמיון, זה ממש בסדר", מרגיע נוטוביץ', "אפשר להשתמש בחושים אחרים: להרגיש, להריח, לטעום, לשמוע, במקום לראות ולדמיין וזה עובד נפלא. ניתן לחוש רגשות של שמחה, אהבה והנאה, לזכור ריחות טובים של מטבח ביתי, אוכל שאנו אוהבים ועוד. אין גבול ליכולת של הגוף, הנפש והרוח".
אז איך לבצע דמיון מודרך באופן עצמי ואפקטיבי? סברון וקשת מציעים תרגילים להתנסות עצמית.
התרגיל של סברון:
בדמיון מודרך אנחנו רוצים להפוך את התת מודע לנגיש יותר ופתוח. במצב כזה יותר קל להכניס שינויים בתת מודע וליצור בו את מה שאנחנו רוצים.
איך נעשה זאת?
1. בחרו נושא שעליו תרצו לעבוד ולחולל בו שינוי.
2. הגדירו את המצב הרצוי בנושא הנבחר.
3. רשמו על דף 3-2 משפטים המייצגים את המצב הרצוי.
לדוגמא: אם אנחנו רוצים להתגבר על חרדת מבחנים:
- אני רגוע ונינוח לקראת המבחן ובמהלכו.
- אני יודע את החומר והחומר זורם ממני בקלות.
4. שבו בכיסא נוח, או שכבו, עצמו עיניים ונשמו מספר נשימות עמוקות ואיטיות. הנשימות האלה מכניסות את הגוף למצב של הרפיה, ואת המוח למצב היפנוטי.
5. דמיינו את הסיטואציה כפי שאתם רוצים שתהיה.
אנחנו מדמיינים את עצמנו רגועים ושלווים לקראת המבחן, אנחנו מתחילים את המבחן, אנחנו רגועים, חשים ביטחון בעצמנו, החומר זורם מאיתנו בקלות ואנחנו עונים על כל השאלות בלי בעיה. אנחנו מקבלים ציון מעולה במבחן.
אפשר לומר את המשפטים בלב, או תוך כדי הדמיון או לפניו/אחריו.
6. כמובן שרצוי לחזור על הדמיון הזה כמה שיותר פעמים כדי לחזק ולהעמיק אותו בתת מודע.
התרגיל של קשת:
איך לחזק את הערך העצמי ולזמן שפע -
היזכרו בסיטואציה מהעבר שלכם שבה הרגשתם גאים בעצמכם בעקבות השגת מטרה שהייתה חשובה לכם בהתחלה, התגברות על חשש או מחמאה שקיבלתם מאדם מוערך. אנחנו נוטים לשכוח את ההצלחות שלנו אבל הן מאוד חשובות.
עכשיו קחו כמה נשימות עמוקות והיכנסו לתוך הזיכרון הספציפי הזה. התחברו לרגע השיא שבו ממש שמחתם והייתם גאים בעצמכם, ראו מה שראיתם, שמעו מה ששמעתם והכי חשוב תרגישו מה שהרגשתם.
נשמו לתוך התחושות הטובות והעצימו אותן - ושוב נשמו לתוכן, הכפילו אותן ושלחו את התחושה הטובה הזאת לכל הגוף.
עכשיו כשאתם מחוברים לתחושה הטובה, חשבו איפה אתם רוצים לחוות את התחושה הטובה הזאת בעתיד שלכם. דמיינו איך אתם מביאים את התחושה המדהימה הזו לחוויות העתידיות שלכם. (הצלחה, ניצחון, שמחה, חגיגה, הנאה, הערכה עצמית ועוד).
היכנסו להדמיה הזו, תהיו האדם שאתם רוצים להיות, הרגישו בכל הגוף את התחושות והעצימו אותן עוד יותר. מומלץ להעז לחלום בגדול כדי שהרגשות והתחושות יהיו עוצמתיים ולהוסיף סיטואציות של אהבה ושמחה.
כדי להטמיע את הרגעים הטובים בתת מודע ולהעלות את הערך העצמי, כדאי לחזור על התרגיל מדי יום.