בדקירת מחט אחת, רופאי עור קוסמטיים, כמו מישל גרין, יכולים לגרום לקמטים במצח להיעלם ולאזור הקמטוטים שסביב העיניים להתנפח בחזרה כמו היה בצק שמרים. בוטוקס הוא לחלוטין קסם, קצת מטריד אבל מבוקש מאוד: הקליניקה של גרין בניו יורק מוצפת בלקוחות המבקשים להשיג מראה זוהר בעידן "שלאחר המגפה", אבל בימים אלה חלק גדול מהמטופלים שלה אינם עוסקים במרדף אחר נעורי נצח או מראה סקסי. גרין מספרת שכאשר היא עוברת בתחילת השבוע על העבודה שמחכה לה, היא מלמלת לעצמה: "אלוהים אדירים". לפחות רבע מטיפולי הבוטוקס הם עבור אנשים עם מניע אחר לגמרי: הם לא יכולים להפסיק להדק לסתות ולחרוק שיניים.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
בכל רחבי ארצות הברית אנשים המתמודדים עם המצב הרפואי הזה פונים כעת לבוטוקס - כן, בוטוקס. "זהו טיפול מאוד פופולרי" לאנשים שסובלים מחריקת שיניים ומהידוק לסתות, מסבירה לורן גודמן, אחות קוסמטית מלוס אנג'לס. ברוקסיזם, המונח הרשמי שמתייחס לשתי התופעות, פירושו פעולה בלתי רצונית הנוטה להתרחש בלילה בזמן השינה, ומיוחסת לסיבות שונות: שימוש באלכוהול, עישון, דום נשימה בשינה וגם סטרס - דבר שאולי מסביר מדוע שכיחות התופעה זינקה בארצות הברית במהלך מגפת הקורונה. עבור רוב האנשים זהו מטרד נסבל, אך הסימפטומים עלולים להיות אמיתיים מאוד: במקביל לעלייה בברוקסיזם, רופאי השיניים מדווחים על ריבוי מקרים של שיניים סדוקות ושבורות במטופלים, לצד עלייה בכאבי לסת ובכאבי פנים. במקרים החמורים ביותר חולים עלולים לסבול מכאבי ראש קשים ומפריקת לסת. הטיפולים הנפוצים ביותר, כמו מגיני פה ושינויים באורח החיים, עוזרים להיפטר מהתסמינים רק בחלק מהמקרים.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
לכן הבוטוקס הפך לפתרון כה מושך עבור זרם חורקי השיניים שמבקש אותו. הזרקות ללסת מרגיעות את שרירי הלעיסה, שמתכווצים וטוחנים בכוח של עד 1,700 קילו־פסקל, ויכולות להקל את הכאב ולמנוע בעיות שיניים בהמשך. אומנם לא כל חורקי השיניים באמריקה נוהרים עכשיו למרפאת הבוטוקס הקרובה, אבל נראה שהטיפול חווה גאות גדולה מאז תחילת המגפה. חמישה רופאי שיניים ומומחי קוסמטיקה אמרו לי שהם שמו לב לעלייה בחורקי השיניים ומהדקי הלסתות המגיעים לטיפולי בוטוקס. אנשים שמיצו מסלולים מסורתיים יותר "מוכנים לעשות הכול כדי להרגיע את הכאב שלהם", אומרת סמנתה ראודין, רופאת שיניים מניו יורק המתמחה בשיקום הפה. "ואם זה אומר לקבל דקירת מחט לפנים, אז שיהיה".
3 צפייה בגלריה
טיפול בוטוקס
טיפול בוטוקס
טיפול בוטוקס. לא רק לקמטים
(צילום: Shutterstock)
אבל גם אם לבוטוקס יש כמה יתרונות, הוא רחוק מלהיות הפתרון הקבוע והבטוח שרופאי שיניים ומטופלים אמורים לייחל לו. בסופו של דבר, הסיפור של הברוקסיזם נשאר אותו סיפור - כיוון שיש לו כל כך הרבה סיבות אפשריות, הטיפולים הם סוג של הימור מושכל, ואי־אפשר להבטיח שיציגו יעילות גורפת אצל כולם. "אני לא אומר למטופלים שלי שאני יודע לטפל בהם", אומר ז'יל לאבין, פרופסור לרפואת שיניים מאוניברסיטת מונטריאול. "אני אומר להם שאני יכול לעזור להם לטפל בבעיה הרפואית שלהם". אז איך זה שאנחנו עדיין לא יודעים כיצד להתמודד עם בעיה רפואית נפוצה כל כך?
הבוטוקס התגנב לעולם חריקת השיניים עוד הרבה לפני הקורונה. אף שזכה לתשומת לב גוברת רק בשנים האחרונות, המחקר על יעילות הבוטוקס החל כבר בסוף שנות ה־90. בשנים שחלפו מאז הוסיפו חוקרים וגילו שההזרקות, המשתקות זמנית את שרירי הלעיסה האחראים לחריקת שיניים ולהידוק לסתות, יכולות להפחית את תדירות הברוקסיזם ואת עוצמתו. זהו רק אחד ממגוון השימושים הלא קוסמטיים של הבוטוקס, שזוהו מאז יצאה התרופה לשוק ב־1989. הזרקות בוטוקס מטפלות גם בבעיות כמו הזעת יתר בבית השחי, אקנה ומיגרנות.
בוטוקס לטיפול בברוקסיזם אינו מאושר על ידי ה־FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקני), כך שהוא עדיין נחשב טיפול לא רשמי (off-label), אבל כל מי שיש לו רישיון לבוטוקס רשאי באופן חוקי להזריק אותו לכל חורק שיניים המבקש זאת. לפחות בתיאוריה, לבוטוקס יש כמה יתרונות על פני טיפולים אחרים לברוקסיזם. מגיני שיניים להרכבה בלילה אומנם עשויים למנוע מכם לטחון את השיניים שלכם לאבק בזמן השינה, אבל הם אינם יעילים להפסקת ההתנהגות עצמה, ועלולים אף להחמיר אותה - במיוחד אם אתם סובלים מדום נשימה בשינה, מסביר ג'יימיסון ספנסר, רופא שיניים ומומחה לדום נשימה בשינה מאיידהו. טיפולים לא פולשניים, כמו יוגה, מדיטציה, טיפול קוגניטיבי התנהגותי ופיזיותרפיה הם בגדר ניסוי וטעייה. מרפי שרירים יכולים להיות מועילים עבור חלק מהמטופלים, אבל אינם זוכים לתמיכה אחידה בקרב רופאי השיניים שאיתם דיברתי, חלקם ציינו את משבר האופיואידים של אמריקה כמקור לדאגה.
במקרים שבהם טיפולים פחות פולשניים אינם מועילים, בוטוקס עשוי להיות "הבשורה הבאה", אומרת לינה פאלומו, פרופסור בקולג' לרפואת שיניים של אוניברסיטת ניו יורק. נראה כי חורקי השיניים ומהדקי הלסתות שומעים על אופציית ההזרקות ממגוון מקורות. ריטה מזרחי, מנתחת פה בניו יורק שמציעה בוטוקס לטיפול בברוקסיזם, אמרה שהמטופלים שלה מגיעים אליה בדרך כלל בעקבות הפניה מרופאי השיניים שלהם. אחרים מגלים את הזרקות הבוטוקס ללסת דרך פורומים מקוונים, כמו: רדיט או הרשת החברתית לטיפולי יופי RealSelf, שם מתנהלים דיונים אנונימיים רבים על ההליך; חלק נתקלים במידע דרך התקשורת הרגילה או שומעים על כך מחברים או ממשפחה - במיוחד ככל שיותר ויותר אמריקנים מאמצים בוטוקס למטרות קוסמטיות.
3 צפייה בגלריה
מגן שיניים
מגן שיניים
מגן שיניים. עוד לא נמצא פתרון שימנע לגמרי את חריקת השיניים
(צילום: shutterstock)
בתסריט האופטימלי, הטיפול באמת יכול לעזור לחלק מחורקי השיניים. ממחקרים עולה כי בוטוקס יכול להפחית את רמות הכאב. מגיב אנונימי ב־RealSelf תיאר את הניסיונות להרכיב מגיני שיניים, להפיג סטרס ולצמצם צריכת קפאין שקדמו לזריקות הבוטוקס ללסת, וכתב ארבעה חודשים לאחר קבלת הטיפול: "תודה לאל על פתרון כמו בוטוקס שזמין לנו בעידן הזה". הטיפול כרוך גם בשינויים קוסמטיים מסוימים: חריקה והידוק לסתות כל הלילה הם סוג של אימון לשרירים, שיכול לגרום לשרירי לעיסה מוגדלים וללסת מרובעת. ההזרקות מצמצמות את קו הלסת עבור מטופלים רבים, ומעניקות לה מעט יותר "צורת V", אומרת גרין.
אבל לבוטוקס יש כמה חסרונות של ממש - רבים מרופאי השיניים עדיין מהססים להמליץ עליו. ראשית, מדובר בטיפול יקר וזמני בלבד. ההליך בדרך כלל עולה לפחות 1,000 דולר, ואינו מכוסה בביטוח רפואי או דנטלי. בדרך כלל הוא לא יחזיק מעמד יותר מארבעה חודשים. "לא מדובר בטיפול חד־פעמי וגמרנו", אומרת מזרחי. כמו רוב הטיפולים האחרים הזמינים, בוטוקס לחורקי שיניים מטפל בתסמינים של חריקת שיניים וכיווץ הלסת, אבל לא בסיבות שמאחוריהם. כיוון שאנשים עדיין צריכים ללעוס, שריר הלעיסה אינו משותק לחלוטין - משמעות הדבר היא שהמטופלים "עדיין חורקים אבל פשוט בפחות כוח", מסביר לאבין.
כמו כן, כל הסיכונים הכרוכים בשימוש הקוסמטי בבוטוקס תקפים גם כאן, למשל: חבלה במקום ההזרקה, כאבי ראש, תגובות אלרגיות או שינויים פחות רצויים בהבעות הפנים, עקב בוטוקס שהוזרק בצורה לא מדויקת. גולש של RealSelf שהגיב באתר סיפר שלא חש שיפור בכאבי הלסת, ולמרבה הצער נהיה לו חיוך מעוות שדומה ל"חיוך של הבובה צ'אקי". גולש אחר כתב שכאבי הראש שלו נעלמו לאחר הטיפול, אך איתם גם הלחיים שלו: "לא יכולתי לזהות את עצמי במראה, נראיתי כאילו הזדקנתי בעשר שנים בתוך חודשיים".
העובדה שחורקי השיניים פונים לבוטוקס בתדירות גבוהה יותר רחוקה מלהיות סיפור הצלחה בלבד. למרות אזכורים מוקדמים של חריקת שיניים הקיימים כבר בתנ"ך, אנחנו עדיין לא ממש יודעים איך לטפל בתופעה ולהפסיק אותה. אני יודעת ממקור ראשון כמה זה מתסכל. בינואר, לאחר שניסיתי (ולא הצלחתי) לפתוח פה מספיק גדול כדי לאכול נגיסי עוף פריך, קיבלתי סוף סוף מוטיבציה לפנות לרופא שיניים. הוא נתן לי מגן שיניים לשימוש בלילה, כדי שאפסיק לחרוק שיניים. אני עושה מדיטציה כאילו זו הקריירה שלי, אין לי דום נשימה בשינה, ואני לא לוקחת תרופות מכל סוג שהוא, ובכל זאת אני עדיין מכרסמת את חתיכת הפלסטיק הזו כמו עצם של כלבלב. הלסת שלי כבר לא ננעלת, אבל היא עדיין מכווצת במרבית הבקרים. אין לי תקציב לבוטוקס, כך שכמו רוב חורקי השיניים - אני תקועה בלימבו רפואי.
3 צפייה בגלריה
כאב שיניים
כאב שיניים
בעיה קשה לטיפול וללמידה
(צילום: shutterstock)
חריקת שיניים אינה דומה לזרוע שבורה, שבה הסיבה והתוצאה ברורות ואפשר לתקנן. "כיוון שמקור הכאב (הלסתי) אינו אחד, צריך לתקוף אותו מכיוונים שונים ובשיטות שונות", אומרת מזרחי: "צריך לטפל בכל הדברים שעלולים להיות גורמים התורמים לכאב", והם יכולים להיות בתחומים רחוקים מאוד מרפואת שיניים. אפילו רופאי השיניים עצמם לא תמיד מצוידים בכל המידע: "כמעט לא לומדים על ברוקסיזם" בבית הספר לרפואת שיניים, טוען ספנסר, המומחה לדום נשימה מאיידהו.
לאור כל הקשיים האלה, אין פלא שמטופלים רבים אינם מצליחים לגלות מדוע הם חורקים שיניים ומהדקים לסתות, מסביר אלן גלרוס, פרופסור בדימוס לרפואת שיניים באוניברסיטת מיזורי בקנזס סיטי, שחוקר את הנושא כבר יותר מ־40 שנה. מדובר בבעיה שקשה לא רק לטיפול, אלא גם ללמידה. הסיבות הרבות של הברוקסיזם מצליבות בין "דיסציפלינות מרובות", כמו רפואת שיניים, בריאות השינה ופסיכולוגיה, ולכן קשה לגשת לשדה מחקר אחד ברור. כל תחום לומד את ההתנהגות בתחומו, אבל כך התוצאות מספרות רק חלק מהסיפור. "אנשים אולי חושבים שהבעיה פתורה, אבל היא לא", אומר גלרוס.
אם כך, לעת עתה מגיני פה, מדיטציה ובוטוקס הם מה שיש לנו. הטיפול, ככל הנראה, לא מתקדם לשום מקום. "ככל שאנשים ימשיכו לשמוע על אנשים אחרים שהגיבו היטב לבוטוקס, אני צופה שנמשיך לראות עלייה", אומרת פאלומו. חורקי השיניים ימשיכו לכרסם את מגיני השיניים שלהם בלילה או יצליחו לגייס כמה אלפי דולרים בשנה עבור זריקות זמניות, הכול בניסיון אולי מוצלח להרגיע את כאבם. לו רק הבוטוקס היה מעלים את הברוקסיזם באותה קלות שהוא מעלים קמטים!
פורסם לראשונה: 09:54, 27.10.22