בלי סשימי, סלט אסייתי, דרינק או מוזיקה. הסטייליסטית סנדרה רינגלר ובעלה שף שגב משה העבירו את הדייט־נייט השבועי לקליניקה אפורה עם כורסאות כעורות שלא עוברות את מבחן רינגלר, כשלצידם שני מוטות ברזל עם שקיות עירוי. אל דאגה, אף אחד מהם לא סבל מהתייבשות - מדובר בעירויים שמחדירים לגופם ויטמינים, במסגרת טיפול שצובר עכשיו תאוצה בישראל.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
"שמעתי לראשונה על עירוי ויטמינים במיאמי מחברים, וגם הרבה חברים שלנו מקוסטה־ריקה עשו את זה שם", מספרת רינגלר, "בהתחלה לא רציתי, כי זה היה שירות שמזמינים הביתה ולא במסגרת רפואית. כשחזרתי לארץ רופאת העור שלי סיפרה לי על היתרונות של זה. בתור מישהי שלא נוטלת תוספי תזונה, החלטתי לנסות כי אין מה להפסיד. אז הגעתי לעירוי, עשיתי מדיטציה תוך כדי עם האוזניות, שכבתי ונרגעתי. בפעם השנייה הבאתי גם את בעלי".
סיטואציה מעניינת לדייט זוגי. "זה אחלה פורמט, את מנותקת מהכול. זה מקום סטרילי ושקט, פתאום יש זמן איכות בלי הילדים ולא בבר עם דרינקים ומוזיקה ואוכל. זה דייט בריא. נפגשנו בקליניקה ברמת אביב וישבנו יחד, דיברנו קצת בהתחלה ואז כל אחד היה עם העניינים שלו בטלפון. ותוך כדי נתנו לגוף שלנו מה שהוא צריך".
איך ידעת שהוא צריך? "אני עושה בדיקות דם אבל זה לא משהו שרואים בהן. אלו ויטמינים שאני יודעת שאני לא צורכת ביום־יום ברמות מספיקות. אני לא לוקחת תוספים, לא אוכלת מספיק אוכל בריא ויש גם סטרס, לחץ וכל השיט שאנחנו מכניסים לגוף שלנו".
8 צפייה בגלריה
סנדרה רינגלר ושגב משה מחוברים לאינפוזיה
סנדרה רינגלר ושגב משה מחוברים לאינפוזיה
''בפעם השנייה הבאתי את בעלי''. סנדרה רינגלר ושגב משה מחוברים לאינפוזיה
(צילום: מתוך האינסטגרם)
אם סנדרה רינגלר לא בשיא המודעות הבריאותית והתזונתית, מי כן? "מה שנראה זה לא מה שקורה תמיד", היא צוחקת, "לצערי אני לא מצליחה לחיות חיים בריאים כמו שהייתי רוצה. אני אוכלת טוב ונשואה לשף, אבל גם אוהבת להתפנק ולאכול אוכל שהוא 'בריא לנשמה'. וכמובן אלכוהול, ואני מעשנת חברתית. אז זאת הזדמנות גם לנקות את הגוף וגם להזין אותו. כשקראתי את כל מה שיש בעירוי חשבתי, 'וואו, אני עפה על זה'. אני לא מאלה שרצות מסדנה לסדנה אבל בעידן שלנו, כשיש כל הזמן חדשנות בעולם הוולנס, ואחרי שחציתי את גיל 50, יש מחשבות על בריאות ואיכות חיים. אני עושה שלושה מפגשים עם מרווח של בין שבועיים לחודש, ואז פעם בחצי שנה. ולא, זה לא ממומן".
לא רק סנדרה רינגלר ושגב משה מושיטים יפה ורידים. בעולם מתחברים לעירויים מרצונם החופשי גם אדל, הארי סטיילס, קנדל ג'נר, היילי ביבר וכמובן גווינת' פאלטרו, אחת שלמען האמת התעייפנו מלעקוב אחרי שיגיונות הוולנס שלה - מאבן קוורץ בנרתיק ועד מרק ציר עצמות לארוחת צהריים.
אלא שבשנה האחרונה לא צריך להיות גווינת' כדי שתהיה לכם שגרת וולנס קבועה משלכם. אמבטיות קרח, עירויי ויטמינים, טיפול בתאי לחץ, סריקות גוף במכונת MRI במטרה לאתר מחלות בשלב מוקדם, והזרוע המוזרקת עוד נטויה. להגיד שטיפולי וולנס עלו שלב זה אנדרסטייטמנט.
מאז שסלבס התחילו להעלות סלפי עם המזרק המתחפר בלחי וקוסמטיקאיות ואסתטיקנים הפכו לגיבורי תרבות, שום דבר כבר לא מוסתר, אלא להפך - מתועד במטרה כמה שיותר טראפיק ברשתות החברתיות. "לעירוי ויטמינים יש פוטנציאל ויראלי, את מעלה את זה לטיקטוק או לסטורי ומרגישה שאת חלק מטרנד עולמי", מספרת שני פדר, משפיענית בתחומי הלייף סטייל ומנהלת קהילת "פדריישן", שבה היא חולקת עם העוקבות טרנדים, מגמות אופנתיות וחברתיות וכמיטב המסורת - קודי קופון.
המשפיענית שני פדר: "לעירוי ויטמינים יש פוטנציאל ויראלי, את מעלה את זה לטיקטוק או לסטורי ומרגישה שאת חלק מטרנד עולמי. פעם לא היינו יודעים איזה טיפולי יופי הסלבס עושים, עכשיו הם מצלמים הכול וקל לך להזדהות איתם"
"כמה רופאות בקהילה שלי כתבו לי שאין הבדל משמעותי בין עירוי לבין זריקה; בעירוי מקבלים אותו הדבר רק עם עוד שקית מים, אבל עירוי מן הסתם מצטלם יותר 'נכון' לאינסטגרם, אז יש כאן אלמנט של ויראליות. המדיה היא מה שמלכתחילה שם את הטיפולים האלה בפרונט. פעם לא היינו יודעים איזה טיפולי יופי הסלבס עושים, עכשיו הם מצלמים הכול כדי להיראות אותנטיים ואנושיים. כשהם מצטלמים באמבטיית קרח, או אצל הפלסטיקאי עושים הזרקות לקראת צילומים, קל לך להזדהות איתם".
איך את מסבירה את טרנד "טיפולי הוולנס שהלכו רחוק"? "הטיפולים האלו עוזרים לנו להרגיש יותר שליטה על החיים והבריאות שלנו, כאילו אתה יכול למנוע מחלות, להרחיק אותן או לפחות להיראות טוב יותר. 'סלף קר' ו'סלף לאב' אלו הטרנדים הכי חזקים בשנים האחרונות: להראות שאתה דואג לגוף שלך, עושה יוגה, אוכל נכון, יוצא לריצה, לא מזניח. הטיפולים האלה הם שכלול של הדבר. קהל היעד של הטיפולים האלה הוא מן הסתם אנשים ברמה כלכלית גבוהה, עם מודעות תזונתית ובריאותית, ובעיקר נשים. במקרה של עירוי ויטמינים ו־MRI אני לא רואה את זה מחלחל להמונים, כי מדובר בטיפול יקר ופרוצדורה שלמה".
8 צפייה בגלריה
שני פדר
שני פדר
''קל יותר להזדהות עם הסלבס''. שני פדר
(צילום: עדי סגל)
פעם טיפול יופי היה הזדמנות להתפנק בשגרה העמוסה, להרגיש ידיים נעימות מעסות איברים, לקבל חלוק לבן ורך ולהשיק כוסות שמפניה גבוהות. אי־אפשר להתעלם מכך שכל הטיפולים החדשים מבוססים על הבדיקות שהייתם מעדיפים לדחות. להידקר בעירוי ויטמינים, לשהות במכונה מצפצפת וצרה במקרה של תאי חמצן, לשמוע בשורות לא מעודדות אחרי סקירת MRI ולהתנחם בזה שהיית "על זה". הביוטי עבר "מדיקליזציה", ההנאה מהולה בסדיזם מסוים ונותר רק לקוות שעקירת שיניים לעולם לא תהיה באופנה בחסות הקרדשיאנס.
טיפול סריקת גוף מלאה במכשיר MRI של סטארט־אפ בשם פרנובו (Prenuvo) שעברו קים קרדשיאן ופריס הילטון מתפוצץ בימים אלה ברשתות. פרנובו מציעים סריקות גוף במחיר שנע בין 1,000 דולר לאזור הטורסו ועד 2,500 דולר לסריקה מלאה, מכף רגל ועד ראש. הבדיקה, שאורכת שעה, משתמשת בבינה מלאכותית בשלב הפענוח ומסוגלת לאתר, לטענת החברה, כ־500 מצבים בריאותיים נפוצים ונדירים, החל מגידולים, מפרצת מוחית ועד ציסטות ושברים בעצמות.
8 צפייה בגלריה
קים קרדשיאן ומכונת ה־MRI
קים קרדשיאן ומכונת ה־MRI
זיהוי של 500 מצבים רפואיים. קים קרדשיאן ומכונת ה־MRI
(צילום: מתוך האינסטגרם)
בין המשקיעים של פרנובו נמנית דוגמנית העל בדימוס סינדי קרופורד, ומייסד ספוטיפיי דניאל אק הקים בינתיים חברה מתחרה שמעניקה שירות דומה. החברות ממליצות על סריקה מדי חצי שנה עד שנתיים וצופות שהמחיר ילך ויירד לכדי 500 דולר, מה שינגיש אותו להמונים. רדיולוגים, לעומת זאת, לא ממהרים להמליץ לאנשים א־סימפטומטיים לאמץ את הבדיקה. הם מזהירים מתרחישים כמו תוצאות חיוביות כוזבות וזיהוי גידולים שפירים שעשויים להלחיץ את הנבדקים ולהריץ אותם לבדיקות, ניתוחים והוצאות כלכליות לא מוצדקות. גם מינהל התרופות והמזון האמריקני, ה־FDA, מסמן כאנקדוטות מקריות את סיפורי ההצלחה על אנשים שניצלו בזכות הבדיקה.
פרונובו מציעה גם מסקנות על אורח החיים של הנסרקים ולא רק אבחנות רפואיות, למשל מידע על ישיבה ממושכת שבהמשך עלולה להתפתח לניוון בעמוד השדרה. לא משהו שלא ידעתם קודם ככל הנראה, אבל העובדה ששילמתם עבור התגלית 2,500 דולר עשויה לעודד הקפדה. איך אמר איתן סטיבה, תייר החלל ששילם 50 מיליון דולר עבור טיסת החלל הפרטית הראשונה? "ממליץ על החוויה למי שיכול להרשות לעצמו".
שני פדר, למשל, ויתרה: "שקלתי לעשות MRI כי חשבתי שזה מגניב שיש לי את האפשרות למנוע מחלות ובעיות בעתיד, אבל אז שאלתי על זה בקבוצה של הרופאות בקהילה שלי והן כתבו שזה לא טוב לדעת כל כך הרבה דברים על הגוף, כי תהליכים רבים בגוף לא מצריכים טיפול או מסתדרים מעצמם. לרוב, כשממהרים לעשות טיפולים ונלחצים - זה יוצר בעיות. חוץ מזה יש את סוגיית המחיר".
8 צפייה בגלריה
הסטורי שהעלה גיא זוארץ מסדנת הקרח
הסטורי שהעלה גיא זוארץ מסדנת הקרח
''מועצמים מהחוויה''. הסטורי שהעלה גיא זוארץ מסדנת הקרח
(צילום: מתוך האינסטגרם)
טרנד אמבטיות הקרח - תרגול נשימות ואחריו שהייה בת כשתי דקות בגיגית קרח - נהנה מפחות קולות סקפטיים ויותר מעריצים מכל הסטטוסים והרקעים. מייסד הטכניקה הוא ווים הוף, הולנדי בן 64 שחיבב שחייה במים קרים. כשאשתו התאבדה והשאירה אותו עם ארבעה ילדים הוא השתמש במים הקפואים כדי לייצר שוב שליטה בחייו. בהמשך הוא החל להתמסר למצלמות ולשבור שיאי גינס בשהייה תחת קור קיצוני: שחייה מתחת לקרח באגם פיני, ריצת מרתון על משטח קרח ועלייה על האוורסט המושלג במכנסיים קצרים. עד מהרה התברר שלטירוף הקפוא יש מודל עסקי בדמות סדנאות אמבטיות קרח להמונים, ווים החל להעביר הכשרות למדריכים מסביב לעולם.
גיא זוארץ: "שיהיה ברור שאני בן אדם שסובל מקור ולא מתנדב להיכנס לקור. בהתחלה הכנסתי את הרגליים ואני לא אשכח את הצחוק של כולם כשברחתי מיד. בסוף הצלחתי והרגשתי חיוניות בגוף שלי, בתנועה, ערנות. למחרת כבר רציתי עוד פעם"
"לאורך השנים מחקרים על השיטה הראו שהיא לא איזה משהו היפי אלא משהו מדעי ומוכח", מספר עילי ברעם (27), מדריך אמבטיות קרח בשיטת ווים הוף. "מאז שמפורסמים התחילו לעשות את זה, זה כמובן התחיל למשוך תשומת לב. לפני המפורסמים שנכנסו לזה היו ספורטאים בחו"ל שהיו עושים את זה שנים, הטניסאי נובאק ג'וקוביץ' תירגל אמבטיות קרח בין אימונים ותחרויות וליידי גאגא התגברה ככה על דיכאון. אני מתרגל את השיטה מאז 2019, וטסתי לשבועיים בהולנד להכשרה. את הסדנה האחרונה עשיתי לדודה שלי, יעל בר זוהר, לבעלה גיא זוארץ ולמושיק גלאמין. יעל וגיא נכנסו, יצאו ואז נכנסו שוב. מושיק היה מתורגל יותר. היו אצלי גם אנדי רם וליאור סושרד. התגובות מכולם היו 'וואו, מטורף'. אנדי אמר לי שחבל שהוא מכיר את זה רק עכשיו ולא כשהיה ספורטאי פעיל".
8 צפייה בגלריה
לירן כוהנר עם מייסד הטכניקה, ווים הוף
לירן כוהנר עם מייסד הטכניקה, ווים הוף
''קניתי אמבט מיוחד גם לבית''. לירן כוהנר עם מייסד הטכניקה, ווים הוף
(צילום: אלבום פרטי)
זוארץ ובר זוהר חזרו מהחוויה באורות. "את היתרונות של קור אני מרגיש כבר הרבה שנים", מספר זוארץ כמה ימים אחרי הסדנה, "עד היום חוויתי את זה במקום יותר רוחני, כשהייתי הולך למקווה של האר"י הקדוש ותמיד היה מאוד קר, בגלל ההרים. כשאתה טובל בקור הזה התחושה היא מאוד חזקה ואני זוכר שהייתי נשאר עם התחושה הזאת גם מעבר לרוחניות. זה משהו פיזי בגוף שמכניס בך חיוניות ורמת אדרנלין מאוד גבוהה. כשעילי נכנס לתחום הזה וטס ללמוד את זה מווים הוף בעצמו חיכיתי להזדמנות להתנסות בזה גם. שיהיה ברור שאני בן אדם שסובל מקור ולא מתנדב להיכנס לקור. הסדנה מתחילה במדיטציה ובנשימות, כי הנשימה תומכת בך בקור החזק. חצי שעה, 40 דקות, אתה רק בנשימות, מתחבר לעצמך ולגוף שלך. בהתחלה הכנסתי את הרגליים ואני לא אשכח את הצחוק של כולם כשהחלטתי לצאת מיד".
ממך ציפו ליותר. "לא הייתי מנחה הישרדות קלאסי. השוק לרגליים היה כזה קיצוני שברחתי החוצה. אחרי דקה נזכרתי בנשימות שעשינו לפני רגע, ונכנסתי. עשיתי את כל הטבילה והייתי שתי דקות בקרח. כשאתה מרוכז בנשימות אתה מגלה שהשד לא נורא כל כך ואתה מסוגל להתמודד. זה מקביל לתחושה שאתה פוחד נורא לעשות משהו, ובסוף עושה אותו ומועצם מהחוויה. תחושת מסוגלות גדולה, כאילו הצלחת להתמודד עם משבר ולעבור אותו. כל מה שאתה חווה הולך איתך יום וחצי אחר כך: הרגשתי חיוניות בגוף שלי, בתנועה, ערנות, שמשהו טוב קורה. למחרת כבר רציתי עוד פעם".
רשימת הסלבס שהצטרפו לטרנד כוללת, מלבד הצמד בר זוהר־זוארץ גם את השף עומר מילר ואשתו המשפיענית שירן כדר־מילר (שירנקה) ואת לירן כוהנר, יזמית era ויוצרת תוכן ובעלה גיא גיאור. “אני מתאמנת ולומדת אימון כבר כמה שנים, ואמבטיות קרח הן מבחינתי חלק מהחבילה של גוף־נפש־תודעה”, מספרת כוהנר שלא הסתפקה בהדרכה מקומית ונסעה עם גיאור ללמוד מהמאסטר ווים הוף עצמו. “זו הייתה הפעם הראשונה שעשינו אמבטיות קרח אי פעם, וכבר נשארנו במים עשר דקות, כשבדרך כלל נשארים רק שתיים. זאת הייתה אחת החוויות הכי מדהימות שעברתי בחיים שלי עד כדי כך שקניתי אמבטיית קרח לבית שלי ואנחנו עושים אחת לשבוע”.
מה את מרגישה עכשיו כשזה הופך לטרנד? “אם יש טרנד מבורך זה הטרנד הזה”.
8 צפייה בגלריה
הסטורי שהעלתה יעל בר זוהר מסדנת הקרח
הסטורי שהעלתה יעל בר זוהר מסדנת הקרח
חזרו באורות. הסטורי שהעלתה יעל בר זוהר מסדנת הקרח
(צילום: מתוך האינסטגרם)
ברעם מסביר מה קורה בגוף כשהוא פוגש את הקרח: "כדי למצות את היתרונות מספיק שתי דקות במים ובסך הכול 11 דקות שבועיות. ה־20־30 שניות הראשונות מכניסות את הגוף לשוק, שזאת מילה עדינה למה שקורה במצב הזה. הגוף נכנס ממש לטראומה, והמחשבות הראשונות שיצוצו זה 'וואו, אני חייב לצאת'.
"אבל אז הגוף מתחיל להתמסר. הנשימה נרגעת והקצב של המוח נרגע. אחרי דקה כבר עולה חיוך ואחרי דקה וחצי אנשים יגידו, 'אה, נעים לי' כשהם בתוך אמבטיית קרח של שתי מעלות ומלא ברווזים. מבחינה פיזיולוגית מדובר בשחרור של הרבה חומרים בגוף, 'הפי הורמונס', הורמונים שאחראים על השמחה. באמבטיות האלו משתחררות כמויות אדירות של נואדרנלין, החומר שאם אין אותו אנחנו נכנסים לדיכאון, מרגישים כבדים ומבואסים. היעדרו הוא קרקע פורייה להתקפי חרדה ולסטרס. באמבטיית קרח הוא משתחרר בכמויות, זאת תחושת אובר־וולמינג מטורפת. כשהגוף בקרח הוא מושך את הדם מכל האזורים הלא־חיוניים אל הלב, הריאות והכבד. ברגע שהגוף משחרר את כל הדם כשיוצאים מהאמבטיה כל הנוראדרנלין מתפרץ, ואנשים אומרים, 'וואו, אני מרגיש הכי טוב שהרגשתי בחיים'. אנשים שיעשו סמים יגידו שזה הרבה יותר חזק מכל דבר שהם עשו".
חייבים סדנה והנחיה בהתחלה, או שאפשר פשוט למלא גיגית בקרח במרפסת? "יש הבדל בין לעשות משהו סקרני בבית לבין ללכת לסדנה או תרגול אצל מישהו לא מוסמך שלא מכיר את השיטה. בבית תעשה משהו יותר משחקי, אתה לא תביא 150 קילו קרח כמו שמביאים בסדנה וסשן של 20 דקות לנשימות כמו שמדריך מעביר אותך. הסקרנות היא בסדר כל עוד לא שוכחים זהירות ובטיחות, כי בבית לעולם לא תגיע למעלה־שתיים. לעומת זאת ללכת לסדנאות זולות של מאכערים וחאפרים, זה מסוכן".
8 צפייה בגלריה
עילי ברעם באמבט הקרח
עילי ברעם באמבט הקרח
''בשניות הראשונות הגוף נכנס לשוק''. ברעם באמבט הקרח
(צילום: אלבום פרטי)
מי האנשים שאתה פוגש בסדנאות? "כרגע אנחנו עשרה מדריכים מוסמכים בארץ וכל אחד מגיע לקהל יעד שונה. הקהל שמגיע אליי צעיר, ספורטיבי וסקרן, לא מעט בליינים, אנשים בגילי. בגלל החשיפה לתחום מגיעים גם הורים לארבעה ומנכ"לים של חברות, שבשבילם זאת דרך חדשה להפיג לחץ. עשיתי אירוע לחברת סייבר שהזמינה אותי ושם היו גם מבוגרים יחסית. יש לי גם חולה פרקינסון שמתרגל".
המחירים של ברעם נעים בין 250־450 שקל לסדנה. ימי תוכן מרוכזים על שיטת ווים הוף יעלו כבר 500־700 שקל, ותרגולים בלבד יעלו 80 שקל. "המפורסמים מייצרים לזה הייפ, ובגלל שאני בעד שכמה שיותר אנשים ייחשפו לזה - אני מקבל את זה באהבה.
"כרגע זה טרנד, עם כמה שאני לא אוהב להגיד את זה. אנשים פותחים חברות תרפיה במים, קונים מקרר של עופות, עוטפים אותו בסיליקון ואחרי זה נותנים לאנשים לטבול שם. את מכירה איך זה עובד בישראל. צריך לזכור שזה לא פשוט כמו שזה נראה באינסטגרם, צריך לשים לב לתגובות של הגוף. אני מכיר מישהי שיש לה מיגרנות כבר חצי שנה מהנשימות, או מישהי שהתפתחה לה דלקת קרום המוח כי לא תירגלו איתה כמו שצריך".
בחזרה לכורסת העירויים. תחת הידיים של ד"ר אירנה סנדלר, המתמחה ברפואה אסתטית ובפיתוחי אנטי־אייג'ינג, עברו לא מעט פנים עייפות, או לא מספיק מתוחות בעיני בעליהן. במרוצת השנים היא הבינה שקרמים והזרקות זה נחמד, אבל לא מספיק. "יש לי מלא קליינטיות שהתחילו לעשות הזרקות לפני 20 שנה וטיפלו בעיקר בפנים, ואת רואה נשים עם פנים של גיל 40, ידיים של גיל 50 וצוואר של גיל 60. הבנתי שהעור נראה טוב יותר כשמוזנים כמו שצריך מבפנים, אז ככל שאת מחזיקה בגוף יותר לחויות, זה עוזר".
אז היא הביאה לארץ את טיפולי העירוי, שבהם מקבלים לווריד במשך שעה קוקטייל ויטמינים, חומצות אמינו ואומגה 3. שלושה טיפולי הזרקת ויטמינים ואומגה 3 עולים 4,900 שקלים וניתנים במרכז הרפואי בקניון רמת אביב, בפיקוח קפדני של אחות. "עירוי ויטמינים זה טיפול שידוע עוד משנות ה־80, הוא פשוט לא היה פופולרי כמו עכשיו", מסבירה ד"ר סנדלר. "אנשים היו עושים אותו בבתי הבראה בשווייץ, כחלק מניקוי רעלים כללי. בתקופה שלנו אנחנו לא ממש אוכלים, שותים ונחים כמו שצריך. הרבה אנשים מסתובבים מיובשים, כי הם שותים שתייה מוגזת ומתוקה. ומעבר להזנה של הוויטמינים, בעקבות הטיפול יוצאים רעלים מהגוף".
את מבקשת לראות בדיקות דם של המטופלים שלך. אם את רואה שיש להם מאגרים יחסית מלאים את מציעה לוותר על הטיפול? כי אחרת זה ימצא את הדרך החוצה בשתן? "העירוי מיועד למי שלא לוקח ויטמינים באופן קבוע. בעירוי את מקבלת 14 ויטמינים, לא כמות שאפשר לצרוך בטבליות. גם מבחינה כלכלית, חפיסת ויטמינים ל־60 יום עולה בממוצע 80 שקל, תכפילי את זה ב־14 ויטמינים ואת מגיעה לסכום גבוה".
מי שבא לטיפול כזה הוא כנראה בכושר גופני מעולה, תזונה מוקפדת ומאתיים אחוז מודעות לגוף, למה הוא צריך בשגרה טיפול שמקבל בן אדם במיון? "זה כמו שתשאלי אותי למה אנשים עושים בוטוקס וחומצה היאלורונית. הרי לפני הרבה שנים לא היה והסתדרו בלי זה, נכון? אז לפני 20 שנה לא היינו בכזה סטרס ולא אכלנו מזון מתועש בכמות כזאת. מי שעשה עירוי אולי יאכל פחות צ'יפס וישתה פחות קולה, כי הוא כבר יודע שהגוף שלו נקי וחבל לקלקל".
8 צפייה בגלריה
ד"ר אירנה סנדלר
ד"ר אירנה סנדלר
ניקוי רעלים כללי. ד''ר אירנה סנדלר
(צילום: יח"צ)
תסכימי איתי שהטיפול הזה הוא למתקדמים ורוב האנשים צריכים להתחיל מלאכול סלט?ֿ "רוב הישראלים שומרים על כיוון תזונתי נכון והמטופלות שלי כבר אוכלות בעיקר סלט. זה יכול להתאים גם למי שלא טיפל בעבר בפנים, יש נשים שבאות אליי עם קמטים בכל מקום ברמה שכבר אי־אפשר להשתלט עם בוטוקס וחומצות ועבורן זה פתרון למראה יותר רענן. גם למי שרוצה שינה טובה יותר, ריכוז ורוגע. בעיניי זה ממש לא רק 'גלואו'".
אבל לא כולם נלהבים מהטרנד. מיכל (31), עוסקת במשאבי אנוש, הרגישה שהעירוי באמת מרענן - אבל רק לשלוש דקות. "אני מתה על ביוטי וטיפוח. משתמשת בהמון סרומים, מזריקה בוטוקס ואוהבת לשמור על הפנים והבריאות. עשיתי את עירוי הוויטמינים בארצות־הברית, עוד לפני שהוא הגיע לארץ. הייתי בחתונה בניו־יורק וזה היה סוג של גימיק, להביא ביום שאחרי לכל החברים הקרובים ויטמינים כדי שהם יתאוששו מההנגאובר. כמו מסיבת בוטוקס? אז מסיבת עירויי ויטמינים. ובאמת הרגשתי טוב אחר כך.
"אחרי זה עשיתי את זה שוב בניו־יורק, בספא במלון, ואז הרגשתי שזה איזשהו גימיק. כמו הפדים שאת שמה מתחת לעיניים, שנותנים תחושה של קרירות מרעננת אבל זה עובר תוך שנייה. זה לגמרי טרנד, ואני לא מרגישה בו צורך ממשי".
ממשיכים לתאי החמצן, שם המצב מעט מסובך יותר. טייסים, אסטרונאוטים וצוללנים נעזרים בטיפולי חמצן היפרברי כדי להקל על הגוף, ואליהם הצטרפו גם ספורטאים כמו מייקל פלפס, לברון ג'יימס, כריסטיאנו רונלדו ואפילו סלבס כמו ג'סטין ביבר.
מכון הוולנס והכושר Body Lab הלונדוני, שמינוי אליו יכול להגיע ל־21 אלף דולר לחודש, מציע מלבד תא לחץ גם טיפולים כמו ציפה באמבט מלא במלח ממגנזיום גופרתי. המכון מבטיח שטיפול בתאי הלחץ מזרז ריפוי של הגוף על ידי ספיגת חמצן גבוהה ב־35 אחוז. עיתונאית ה"אינסיידר" שנכנסה לתא למשך 45 דקות לא הפכה לאדם גלקטי - התוצאה היחידה שמצדיקה את המחיר - אבל דיווחה על "הרגשה טובה, שזה הגיוני ביחס לזה שנתנו לך לנמנם איפה שהוא במשך 45 דקות בצהריים באמצע השבוע".
לא הרבה מחקר נעשה על השיטה והתועלות הבריאותיות שלה, אבל דווקא מחקר ישראלי תרם קצת בהירות. המחקר שנערך על ידי ד"ר שי אביבי מאוניברסיטת תל־אביב מצא שטיפולים בחמצן האטו את קצב ההזדקנות על ידי שינוי של תרכובת הכרומוזומים המייצבת את הדנ"א שלנו. פריצת דרך מסוימת בחקר האנטי־אייג'ינג, אבל כזאת שזקוקה לעוד מאמץ מחקרי.
כאן בישראל, הטיפול במכונים פרטיים מתפשטים עם עשרות פרסומות והצעות מפתות כמו "טיפול היכרות ב־99 שקלים". אלא שמשרד הבריאות פירסם ב־2020 אזהרה בנוגע לטיפולים בתאי לחץ "ללא אישור משרד הבריאות ותוך הטעיית הציבור", כלומר מכונים פרטיים שאינם בפיקוחו ומציעים את השימוש ללא הערכה רפואית כוללת וללא מומחים ברפואה היפרברית.
תזכורת להתחיל בבירור לפני שמושיטים זרוע, שוחים עם קרחונים או חוטפים תנומה בתא לחץ.
פורסם לראשונה: 00:01, 08.09.23