שתף קטע נבחר

עיצוב: בן שפייר

כשבאטמן פגש את פרעה: ההגדות שלא שיערום אבותינו

בהגדה החילונית יש שני בנים ושתי בנות, בהגדה הליבראלית עושים קידוש על השיר "הבו לנו יין", בהגדת המנהגים מאמצים רעיונות מעדות ישראל - ובהגדה הפמיניסטית מספרים על מרים הנביאה. ומה גרם לאחד מיוצרי באטמן לאחד את האהבה שלו ליהדות עם האהבה לקומיקס

 

בדיחה יהודית עתיקה (ולא מצחיקה), טוענת שהבן הרשע מבין מארבעת הבנים, הפך בשנה שחלפה לחכם וצדיק ולכן חייבים הגדה חדשה. איכשהו, באופן מפתיע, להגדה בת ה-3,300 שנה, הזמן שחלף מאז יציאת מצרים - יש עדיין מה לחדש.

 

כשבאטמן פגש את ההגדה

ההגדה הכי מגניבה שיצאה השנה היא " הגדה של פסח - הסיפור המצויר" (הוצאת קורן), שערך ג'ורדן גורפינקל, עורך ותיק בסדרת באטמן של DC קומיקס. לצד ההגדה המסורתית – גם איורים לא מסורתיים ויפים להפליא, שאייר ארז צדוק וכתב הרב יוני לביא, בסגנון קומיקסי.

 

 

בראיון מיוחד ל-ynet סיפר גורפינקל: "לקחתי את הניסיון שלי כעורך ספרי הקומיקס של 'באטמן', ויישמתי אותו כדי לחבר בין שתי האהבות שלי - יהדות וקומיקס. אז תשאלו מה מקורי בלעשות גרסת איור מתמשך, כלומר קומיקס, של ההגדה? הרעיון זה פשוט אמנות שמשתמשת ברצף תמונות כדי לספר סיפור".

 

גורפינקל מדגיש כי לא מדובר בעוד טקסט-תמונה מהז'אנר המוכר בהגדות, כי אם "איחוד של התמונות והמילים, כך שהן תערובת חלקה של סיפור ההגדה עם הקשר, משמעות, הבנה ומעורבות לסיפור המדהים אך לפעמים קשה למעקב".

 

 

ההגדה מתורגמת לאנגלית – ופרנקל מקווה שהיא תשמש היטב את מצוות "והגדת לבנך" – עיקר ליל הסדר: "בכל דור דור אנחנו צריכים לראות את עצמנו כאילו יצאנו בעצמנו מארץ מצרים, מעבדות לחופש. בהגדה הזו רציתי להוציא את זה לפועל מילולית, כמו שלא היה לפני כן".

 

הגדה ב-22 שפות

אם יש לכם בליל הסדר אורחים מחו"ל, כדאי שתחפשו חבר או קרוב שעובד בהסתדרות הציונית העולמית, שם הפיקו לכבוד החג מארז של הגדת פסח לילדים בלא פחות מ-22 שפות. מדובר בתרגום לאיטלקית, אנגלית, אסטונית, בולגרית, גרמנית, דנית, הודית, הולנדית, הונגרית, טורקית, יוונית, מקדונית, נורבגית, ספרדית, סרבית, פולנית, פורטוגזית, פינית, צרפתית, קרואטית, רוסית ושוודית.

 

  ()

 

קטעי ההגדה מובאים בעברית וגם בשפת האם, ומלווים בדברי הסבר, באיורים יפים ושעשועונים לילדים. הרב יחיאל וסרמן, ראש המערך לשירותים רוחניים בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית, אומר כי המטרה היא "לחזק את הקשר של יהודי התפוצות למסורת העם היהודי ומורשתו, ולמדינת ישראל".

 

הגדה ליברלית

בחיפה פועלת קהילת יה"ל ("יהדות הומניסטית ליברלית"), שאותה מקדמת הרב ד"ר איריס יניב. לקראת פסח היא הפיקה את "עושים סדר בקהילה" - הגדה הכוללת קידוש לא קונבנציונלי, שנפתח בשיר "הבו לנו יין" שכתב והלחין מתיתיהו שלם; השיר "ארבעה אחים" של נעמי שמר, צמוד לקטע על ארבעת הבנים וגם לקטע קריאה על ארבע בנות, שחיברה הרבה עינת רימון. בנוסף לכוס של לאליהו הנביא יש כוס למרים הנביאה. "ההגדה נערכה מתוך רצון להתאים אותה לערכי הקהילה - ולשמור על ההמשכיות של התרבות והמורשת היהודית".

 

  ()

 

הגדה חילונית

רקפת צור יזמה לאחרונה פרויקט הדסטארט של "הגדתא", שאותה היא מכנה "הגדה חילונית" שלא מנסה לבצע התאמות להגדה הוותיקה, אלא כתבה מההתחלה את סיפור יציאת מצרים, בהומור ובליווי איורים של דבורה נצר גרינברג.

 

  ()

 

"בניגוד להגדה הקיבוצית, הכוונה היא להפיץ אותה לציבור הרחב", צור אומרת. "התחלתי לכתוב אותה מאחר ולא מצאתי בשום מקום הגדה חילונית. היה חשוב לי להתייחס לנשים, ולכן ארבע הכוסות הן לזכר ארבע האמהות, וארבעת הבנים הפכו לשני בנים ושתי בנות".

 

צור מציינת שכחלק מהפרויקט החליטה לציין בגרסה שלה את משה רבינו, שאותו חז"ל בחרו שלא להזכיר בהגדה המסורתית, למרות העובדה שהוא הנהיג את יציאת מצרים. "גם באיורים יש המון התייחסות לבנות ולנשים והמון הומור. ההגדה החילונית מספרת את הסיפור כך שגם דור הסבים יוכל להתחבר. היה חשוב לי מאוד ליצור מסורת של הגדה ששלושת הדורות יכולים להמשיך לשבת ולקרוא ביחד".

 

הגדה פורצת גבולות

מי שרוצים לקנות הגדה וגם לעשות מעשה טוב, ישמחו להכיר את " הגדה ללא גבולות" (הוצאת "קורן") שאיירו בעלי מוגבלויות המועסקים בסטודיו "בין השורות" של עמותת שק"ל ("שילוב קהילתי לאנשים עם מוגבלויות").

 

  ()

 

לצורך הפקת המגילה התגייסו שלושה אומנים מכשרים - רפאל אנדה המאובחן כאוטיסט, סהר פיק בעל תסמונת דאון ויפית ברוך המתמודדת עם ניוון שרירים, בניהולה של יעל תנעמי, מנהלת סטודיו "בין השורות". "המטרה שלנו היא לזהות את החבר'ה המוכשרים ולהעסיק אותם", אומרת תנעמי. "לאפשר להם ליצור עבור הלקוחות שלנו דברים ייחודיים מאוד".

 

"את ההגדה הזאת יצרו בני חורין אמיתיים", מסבירים בהוצאת קורן את ההתגייסות למשימה. "אנשים עם מגבלות פיזיות או שכליות שהכריעו שהן לא מגדירות את מי שהם ולא מגבילות את מי שהם בוחרים להיות".

 

הגדה למתקדמים

הרב יוסף דוב סולוביצ'יק היה לא רק ראש ישיבה, פילוסוף, ומבכירי היהדות האורתודוכסית בארצות הברית – כי אם הוגה דעות שכתביו נלמדים בזרם הדתי-לאומי גם 26 שנים לאחר פטירתו. "הגדת מסורת הרב" (הוצאת "מגיד"), מלקטת אמרות ופירושים שלו הקשורים להגדה ולפסח, מתוך שלל כתביו ומאמריו.

 

הגדה לחובבי מנהגים

למרות שאותה הגדה נאמרת בכל קהילות ישראל, עם שינויים מזעריים בלבד - הנה כמה מנהגים שמבדילים בין יהודי העולם: בתימן אין קערת סדר והמאכלים מונחים על השולחן, ובלוב מניחים בקערת הסדר ביצים כמספר הנפשות בבית (לאישה בהיריון שמים שתי ביצים).

 

 

אשר לאפיקומן - בכורדיסטן האורח המכובד ולא עורך הסדר צריך לשמור על האפיקומן, בעירק רקדו (או הציגו) עם האפיקומן הארוז, אצל ההונגרים מותר למבוגרים לגנוב מהילדים שגנבו את האפיקומן - ובחב"ד אסור לילדים לגנוב אפיקומן.

 

בהוצאת קורן ליקטו את כל המנהגים ואיגדו אותם אל תוך "הגדת המנהגים" שכוללת גם תמונות מדהימות מתפוצות ישראל - וגם הקדמה של של נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין.

 

הגדה פמיניסטית

ב"שבוע האופנה של מילנו" שהתקיים השבוע, הוצגה "הגדת מרים" שנועדה לספר את סיפור יציאת מצרים מנקודת מבטה של מרים הנביאה, אחותם של משה רבינו ואהרון הכהן. ההגדה נוצרה על ידי סתיו שטיין, במסגרת פרויקט הגמר במחלקה לתקשורת חזותית במכון הטכנולוגי חולון.

 

  ()
מתוך "הגדת מרים"

 

"המשפט שממנו קיבלתי את ההשראה לפרוייקט הוא 'בזכות נשים צדקניות נגאלו בני ישראל ממצרים'", שטיין מספרת. "הפרויקט מבקר את נוסח ההגדה הקיים המשמיט את תרומתה של האישה, בעזרת שפה איורית-נשית והערות שוליים פמיניסטיות.

 

"את ההגדה עיצבתי, איירתי ואף חיברתי את סיפור מרים מחדש בליווי הסופרת הישראלית, שגית אמת". אז מה נשתנה בהגדת מרים מכל ההגדות? "שבכל ההגדות - הסיפור הנשי מושמט לחלוטין, ואילו בהגדה הזו הסיפור מסופר, מוביל - ומאפשר למשפחות ליברליות בישראל לקיים סדר פסח בעל תוכן שווה מגדרית, ובה בעת להכיר את דמותה של מרים כגיבורה ששברה נורמות חברותיות עוד בימי התנ"ך".

 

הגדה אמנותית

"אסופה" - חנות העיצוב היפואית - החליטה לקחת את הטקסט של ההגדה המסורתית, ולחבר אותה עם יצירות אמנות עכשווית של יוצרים ישראלים. ההגדה הראשונה היא בעברית והשנייה עברית ואנגלית, ושתיהן עוצבו בצורה לא שגרתית וצבעונית להפליא. בין האמנים שגויסו למיזם: חן מכבי, איתן אלוא, אנוש בן טור, עדי אלקין, נועה קלנר, סטודיו אוי!, מריאנה רסקין, רינת גלבוע ועוד.

 

  ()

 

הגדה לקירוב שכנים

מדי חג בעמותת "קרוב ללב" יוצרים גימיק חדש בניסיון לקרב יהודים שומרי מצוות אל השכנים שאינם – ולהפך. "עושים סדר" היא הגדה של פסח שמחולקת לכרטיסי קריאה והפעלה. בצדן האחד של הכרטיסיות - הקטעים מההגדה המסורתית, שאותם מחלקים בין האורחים וכל אחד קורא מקטע. מאחור יש הסברים והצעות להפעלות חינוכיות.

 

  ()

 

הגדה לילדים טובים

"את פתח לו" כוללת את הטקסט המסורתי, יחד עם פירושים שכתבו תלמידי ותלמידות כיתה ה' בבית הספר "קשת" שבמזכרת בתיה. עם יד על הלב, ההורים ורשת "מיתרים" עזרו לסגנן ולהביא לדפוס, וזו לבטח תהיה מזכרת מקסימה לילדים שיום אחד יהפכו להורים דואגים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים