בפרק השני בפודקאסט של עיתונאי ושדרן הספורט דניאל זילברשטיין, "משבר גיל ה-40 שלי", הוא הטיל פצצה: בקשר שלו עם בת זוגו ואם שני ילדיו, נועה זילברשטיין-רודיק, מותר להם, מממ, איך נקרא לזה? להיכנס לקשרים מזדמנים מחוץ למערכת הזוגית.
עוד כתבות למנויים:
למעשה, שבוע לתוך הקשר שלהם - שהתחיל ביום שדניאל פירק את נישואיו הקודמים ועזב את הבית - נועה, אז חברתו הטרייה, הגישה את ההצעה הלא קונבנציונלית. 11 שנים אחרי אותו רגע מכונן, החליטו השניים לשתף קבל עם ומיקרופון את ההסכם הזוגי שלהם.
נועה: "ההחלטה שאנחנו יכולים להיות עם אחרים לא הגיעה מריב ולא מצורך שצץ. היינו רק בהתחלה שלנו, בשיא האהבה, עם כל העוצמות, אבל כבר ידענו שאנחנו זה לתמיד וזה הצריך חשיבה למרחקים. זה בא מתוך הגות זוגית עמוקה. אם זוגות סביבנו לא מפסיקים להיפרד, אם דניאל פירק בית, איך אנחנו יכולים לעשות משהו אחרת, שלנו זה לא יקרה? הזיונים פה זה לא העיקר. רציתי לנטרל תחושת מחנק".
דניאל: "אנשים ששמעו את הפודקאסט ישר לקחו את זה ל'נו, אז מזיינים?'".
איך הגבת אז לרעיון של נועה? דניאל: "צחקתי. אמרתי 'תל-אביבית היפית זורקת לי הצעות'. חשבתי שאם אי-פעם התיאוריה תעמוד למבחן, שאני אעשה משהו מחוץ לקשר, תהיה דרמה גדולה".
נועה נותנת קונטרה: "שימי לב שהוא מדבר רק על עצמו. אני מדברת גם עליי. כשהוא אמר 'אני לא צריך את זה', שאלתי אותו 'אוקיי, ומה איתי?'".
2 צפייה בגלריה
דניאל ונועה זילברשטיין
דניאל ונועה זילברשטיין
דניאל ונועה. ''ידענו שצריך חשיבה למרחקים''
(צילום: ריאן פרויס )
אז מה היה הצורך שלך בדבר הזה? "רציתי להוריד מאיתנו את הציפייה הבלתי אפשרית שנהיה ה-כול אחד בשביל השנייה. ההצעה שירתה את שנינו. אותו כבוגד בפוטנציה ואותי כפרפרית".
דניאל: "הבנתי שזה מגיע מראייה מפוכחת, ולא כי היא צריכה פס. חשוב לי להגיד שיש בינינו שוויוניות מלאה בעניין הזה. חברים שלנו יודעים שזה הסידור שלנו והם אומרים לי 'לא אכפת לך שנועה עושה ככה וככה?'. יש קריצה כזו שלגבר מותר ואישה זה שומו שמיים. אני צוחק עליהם: 'אתם רואים כמה גברים הם דפקטים?'".
דיברתם בפודקאסט על שלושה חוקים שאסור לכם להפר. נועה: "נכון. החוק הראשון הוא לא להתאהב ולא לעזוב את הבית. נכון שאי-אפשר להתחייב על דבר כזה לא להתאהב, אבל לכל הפחות שרטטנו גבול של לא עוזבים את הבית. המשפחה שלנו, הבנים שלנו, הם הדבר הכי חשוב. אני בוחרת בבית על פני כל דבר אחר. אני אשת משפחה".
דניאל: "הכלל השני - לא להשפיל".
כלומר? נועה: "לא להיות עם חברה שלי, עם השכנה שלנו, לא במיטה שלנו. כל דבר שיגיע אליי ויפגע בי. אני לא רוצה להרגיש מטומטמת".
דניאל: "כלל שלישי הוא לא לספר. אנחנו לא מספרים זה לזו אם היה ומה היה".
דניאל: "אני רואה אצל כמעט כל הזוגות סביבי שהם מחטטים בטלפון אחד של השנייה. זה מטורף. כשאתה מאפשר, אין לך מה לחטט"
נועה: "הרבה אנשים רואים בכלל הזה הסתרה, מדרון חלקלק לשקרים. אני לא רואה את זה ככה. זה כמו שאני לא חולקת איתו את כל היום שעבר עליי, בשביל זה יש לי חברות שאני מדברת איתן שעתיים ביום בטלפון. ככה אני לא אספר דברים שאני יודעת שיפגעו בו. מבחינתי, אי הידיעה מה דניאל עושה או לא עושה, נותנת יותר משקל לאמון בינינו. אני משחררת את המקום הזה וסומכת עליו בעיניים עצומות, שהוא חופשי לעשות את מה שהוא רוצה, אבל שלבו במקום הנכון".
דניאל: "אם בהתחלה חשבתי 'למה אנחנו צריכים את זה', היום אני יודע שיש ערך נפשי לתחושת שחרור. אין פרי אסור, אין אזיק על היד. יש לי חברים בגיל שלי שנשואים שנים ונראים שבורים. אני לא מרגיש שבור. אנחנו זוג חמוד מאוד. יש לנו מערכת יחסים של אהבה עצומה".
דניאל (40) נולד בתל-אביב וגדל ברמת-השרון. הוא בוגר גלי צה"ל, שם שידר במשך עשור, ובין היתר כיהן כעורך חדשות החוץ. החל מ-2008 הוא מגיש, שדרן ופרשן בערוץ הספורט. נועה (35) נולדה בגואטמלה, אומצה בהיותה תינוקת בת יומה וגדלה בתל-אביב. כיום היא עובדת בחברת תוכנה. בני הזוג מתגוררים בשכונת ילדותה בצפון העיר והורים לשני בנים, בני עשר וחמש.
הם נפגשו לראשונה במסדרונות ערוץ הספורט כבר בשנת 2008. הוא היה בן 25, בזוגיות וטרום חתונה והיא הייתה מפיקה בערוץ ובזוגיות גם כן. נועה: "הוא ראה אותי ושאל עליי".
דניאל: "זה היה 'מי זו הבחורה האינדיאנית הזו?".
מה ענו לך? דניאל: "שהיא יוצאת רק עם כדורסלנים. אבל לא באמת התכוונתי לעשות עם זה משהו".
נועה: "לא יצאתי עם כדורסלנים. סתם עשו לי שם. אני גם שאלתי על דניאל. חשבתי שהוא חתיך הורס ושהוא גם חמוד ורגיש. סיפרו לי שהוא עומד להתחתן. עבר עוד קצת זמן, לקחתי חופש לכמה חודשים ונסעתי עם בן זוגי דאז לטיול שורשים במרכז אמריקה. רציתי לראות מאיפה באתי ולמי אני דומה".
דניאל, ואז אתה מתחתן. דניאל: "התחתנתי בגיל 27. הייתי צעיר מדי. כל הסביבה שלי בגל"צ הייתה של אנשים מבוגרים ממני ונשואים. לא הייתי בשל לנישואים ונגררתי לתוך זה. מערכת היחסים שלי עם גרושתי הייתה מונוגמית לחלוטין".
נועה: "גם אצלי, מערכות היחסים שלפני דניאל היו סגורות".
2 צפייה בגלריה
דניאל ונועה זילברשטיין
דניאל ונועה זילברשטיין
שאלו זה על זו כבר כשנפגשו לראשונה
(צילום: ריאן פרויס )
קאט לשנתיים אחרי. דניאל נערך לשיחת פרידה עם אשתו, אבל אז קורה טוויסט בלתי צפוי בעלילה. דניאל: "היא נכנסה הביתה וסיפרה בהתלהבות שאמא שלה קנתה לשתיהן בספונטניות כרטיסים לחו"ל ושהיא צריכה להתחיל לארוז כי היא טסה הערב. דחיתי את השיחה, כדי לא להיות הרשע שהורס לה את הנסיעה".
נועה מעירה בחיוך: "גם ככה אתה תהיה הרשע בסיפור הזה".
דניאל: "מה שקורה משם, זה כמו בסרט 'דלתות מסתובבות'. זה יישמע מופרך ולא אמין, אבל זה מה שקרה. באותו ערב הייתה מסיבת פרידה של חבר מערוץ הספורט. נועה הגיעה גם. ברגע שראיתי אותה, זה היה כמו מכת ברק. אמרתי 'דאטס איט, זו האישה שלי. אני רוצה לעשות לה ילדים'. זה היה בשבילי וידוא הריגה לקשר עם גרושתי".
נועה, גם אצלך רעם הרעם, הבריק הברק וידעת ממבט ראשון שדניאל הוא האחד? נועה: "ערב לפני המסיבה הזו בן זוגי ואני נפרדנו. לא רציתי לבוא למסיבה. הייתי בדאון, אבל חבר התעקש שאבוא. כשנכנסתי ראיתי את דניאל. אמרתי 'וואו, אני משיגה אותו'. ניגשתי אליו בידיעה שאני עכשיו גורמת לו להתאהב בי. התחלנו לדבר והתברר שהוא לומד אצל אמא שלי. היא מרצה בכירה בחוג ללימודי מזרח תיכון ואפריקה. דברים התחברו. לא הפסקנו לדבר".
דניאל: "באותו ערב שתיתי רק בירה אחת. רציתי להיות פיכח, להיות ברגע ולזכור אותו. נועה, לעומת זאת, רוקנה אותי עם כל הוודקה-סודה ששתתה".
נועה: "תודה שהזמנת אותי, ממוש".
מה הדבר הבא שקורה? נועה: "לפני שנפרדנו הוא בא לנשק אותי, אבל עצר וסיפר שהוא נמצא בזוגיות. כשהוא ביקש את הטלפון שלי אמרתי לו, 'למה? בשביל מה?'".
דניאל: "הסברתי לה שהקשר הזה נגמר ושאם לא נוח לה, נחכה עד שאסיים אותו רשמית ורק אז נדבר".
עמדת בזה? דניאל: "כבר למחרת התקשרתי אליה, אבל זה היה סתם לדבר. אני מאמין בתדרים. היה בינינו תדר לא נורמלי".
נועה: "לא הצלחנו להפסיק לדבר. אבל רק דיברנו. לא נפגשנו ולא קרה כלום".
דניאל: "אחרי כמה ימים, אשתי לשעבר חזרה מהנסיעה שלה ודיברנו. זו הייתה שיחת פרידה קשה ועצובה מאוד. ארזתי כמה דברים והתכוונתי ללכת".
נועה: "הוא התקשר להגיד לי שזהו, זה נגמר. אמרתי לו 'בוא'. קיבלתי אותו שבור. הוא לא היה חופשי ומאושר".
דניאל: "לא הבאתי בחשבון כמה כאב יש בפרימת קשר. במחשבה האגואיסטית של 'אני לא יכול להישאר שם', הכאבתי לכל כך הרבה אנשים. לאשתי הראשונה, למשפחות שלנו. אני מתייסר עד היום. גם הכאבתי לנועה. היא הייתה מאוד צעירה, רק בת 23, ולא הבנתי מה אני מעביר אותה. התייחסתי רק לעצמי".
נועה: "אנחנו עדיין מקבלים תגובות יומיומיות. זה עובר מפה לאוזן. אנשים סיפרו שאחרי הפרק הם לקחו את הנושא לטיפול הזוגי שלהם"
נועה, את יודעת על מה הוא מדבר? נועה: "דניאל כאב את הקשר שנגמר וכאבתי את כאבו, בזמן שאני מאוהבת בו ורוצה להיות איתו. הרגשתי שאני מטפלת בו וסועדת אותו. הדירה שלי, שהוא עבר אליה, הייתה קרובה מאוד לדירה שהוא עזב, אז היינו צריכים להיות מאוד זהירים כדי לא לפגוע. לא סיפרנו בעבודה שאנחנו ביחד, לא הגענו יחד הביתה. לא הלכנו יד ביד ברחוב. היינו מתחת לרדאר המון זמן. הכלתי את זה, אבל התקופה הזו הותירה בי משקעים".
דניאל, בדיעבד היית פועל אחרת? "הייתי עושה את זה בריא יותר. מתקשר אליה רק אחרי שאני מנתק רקמות. זה לא היה הוגן כלפיה לקבל סוג ב'. הגיע לה לקבל סיפור אגדה".
אמנם הסדר אצל בני הזוג זילברשטיין-רודיק היה הפוך - קודם ילד ואז חתונה - אבל לא צריך להתקטנן. אגב, הם זוג מתוק. דניאל לא מפסיק ללטף ענוגות את נועה לכל אורך הריאיון ולהתמוגג מתשובותיה. היא מדי פעם נענית לו ושולחת ליטוף חזרה.
נועה: "אחרי חצי שנה ביחד, פספסתי גלולה ונכנסתי להיריון. הייתי רק בת 24. עשינו רשימה של בעד ונגד והחלטנו להשאיר את ההיריון".
מתי התחתנתם? נועה לא זוכרת את התאריך, ודניאל נוקב במועד המדויק וקם למגנט במקרר כדי להוכיח לה שהוא הרומנטיקן מבין השניים: "צדקתי. זה היה בדיוק בקיץ לפני שבע שנים. הצעתי לה נישואים בהופעה של יזהר אשדות אחרי השיר 'נועה של הים'".
נועה: "מתתי מבושה. הקהל מחא כפיים והתרגש, ואני צעקתי 'יש לנו כבר ילד בן שלוש'".
דניאל: "ידעתי מהרגע הראשון שברגע שהיא לא תיגעל מחתונות יותר, אני אציע לה".
אבל נועה סירבה למזג את עצמה לתוך החלום הבורגני, כמי שראתה פעמיים ומקרוב את הקרביים המדממים של פירוק נישואים. "המשפחה שלי התפרקה כשהייתי בת שבע. זה קרה אחרי הרבה שנים של נישואים. הבן אדם שאני אוהבת פירק זוגיות שנתיים אחרי שעשה את הצעד הגדול של להתחתן ולהקים בית. לא הבנתי איך הוא ויתר על זה. כל זה גרם לי להרהר בפורמט הזוגי".
הפודקאסט של דניאל זילברשטיין
תרחיבי. "הבנתי כמה קל ללכת על זה, לפרק נישואים. מה יקרה מחר? תפגוש נועה אחרת באיזה בר ותלך על זה? זו לא קרקע בטוחה לבנות עליה קשר ומשפחה. הייתי חשדנית. אמרתי לעצמי: האם אני נותנת לו את לבי, את חיי, את כל כולי, והוא ייתן לי שנתיים וימשיך הלאה?".
אז יש בעיות אמון, אלא שבמקום לעבוד עליהן את מציעה נוסחה שיכולה להרעיד עוד יותר את האדמה. נועה: "הזמן עבר והחברות בינינו גדלה. אנחנו צוות ואנחנו מושקעים בתוך הדבר הזה. היום אני סומכת עליו".
דניאל: "היה לי קשה מאוד להרגיש חשוד כל הזמן. אלו נסיבות חיים וזה קורה לאנשים. זה קרה לי באופן חד-פעמי. אין לי את הקיבה לעשות את זה עוד פעם. בכלל, מהרגע הראשון שלנו זה לא היה איזה רומן פרוע בלי שליטה. זו הייתה התאהבות עצומה. דיברנו על לעשות ילדים מהשבוע הראשון".
נועה: "היו בתוך ההצעה הזו כל מיני מחשבות. רציתי לתת חופש ולקבל חופש. אני בת יחידה, אני צריכה את הלבד והפחד הכי גדול שלי הוא להיות חנוקה בזוגיות. תוסיפי לזה את העובדה שהסביבה הייתה ספקנית לגבינו וזה נכנס פנימה לקשר. אנשים אמרו לדניאל שהוא הריבאונד שלי אחרי הפרידה מהחבר. לי אמרו שפעם בוגד תמיד בוגד. התחלנו לדבר על איך נחיה בזוגיות כשני אינדבידואלים. רציתי שדניאל ישמע ממני שמבחינתי הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה. שיחיה את חייו כפי שהוא רוצה לחיות אותם".
דניאל: "אמרתי לה שאני לא מחפש ואני לא צריך כלום, שהיא כל מה שאני רוצה. אבל הבנתי מה היא אומרת. זה לא שאני עכשיו יוצא החוצה ומפרק את העיר. העניין הוא שאין פרי אסור. ביחסים שלנו זה נון אישיו. אני רואה אצל כמעט כל הזוגות סביבי שהם מחטטים בטלפון אחד של השנייה. זה מטורף. החשד הוא תמידי. זה כמעט להזמין פגיעה. כשאתה מאפשר, אין לך מה לחטט".
בקיצור, אחרי כל המשחק המקדים שעשינו פה, אפשר פשוט להגיד שאתם בעצם בזוגיות פתוחה? דניאל: "לא. לא. זוג פתוח זה כאילו עושים משהו בנידון".
נועה: "אנחנו אולי עושים ואולי לא. כשאנשים אומרים שהם בזוגיות פתוחה, זה אומר שהדברים על פני השטח וידועים. אני לא רוצה לדעת. זה יותר מדי בוטה וחשוף".
דניאל: "זוגיות פתוחה זה גברים עם קוקו וקרחת".
נועה: "אנחנו מעדיפים לא לתת לזה כותרת. אנחנו פשוט חיים את חיינו".
שננסה עוד הגדרה? זוגיות מאפשרת? דניאל עושה הבעה של גועל: "זה מחריד. אני לא חוזר בערב ומספר לנועה חוויות מסעירות שהיו לי עם מישהי מפרדס-חנה. זה לא עולה על דעתי".
במסגרת ערפל הקרב הזה, היו במהלך השנים מקרים שחשדתם שהצד השני מנהל איזה קטע? נועה: "דניאל נסע לחודש לסקר אולימפיאדה וחשדתי שקורה משהו בינו ובין מישהי. עצם החשד גרם לי לקנא ולהתבאס. הוא הכחיש וזה הרגיז אותי עוד יותר. זה הגיע לכך שלא ישנתי בלילה. באתי עם הילדים לקחת אותו הביתה ובמקום התרגשות ופרפרים אחרי כל הזמן הזה שלא התראינו, סובבתי את הגב ויצאתי מנתב"ג. מאז זה הפך לסיפור מצחיק. הוא עדיין מכחיש ואני צוחקת על ההכחשה שלו".
דניאל: "היו כבר מקרים שהייתי משוכנע שנועה הייתה עם כל מיני אנשים, והודעתי לה שאני בסדר עם זה וסולח לה".
נשמע שיש ביניכם קנאה בריאה. אני מגלה בקיעים במודל. נועה: "בעיניי זה דווקא נתן אישור שכל מה שבנינו פה נכון לנו. אם אני לא יודעת מזה ואני לא צריכה לחשוב על זה, אין לי שום בעיה".
דניאל: "אני בגדול קנאי יותר, אבל עם הזמן שחררתי מהשוביניזם והגבריות האלימה הזאת. אני במקום שלם עם הפורמט הזה. בעיניי זה מופרע שבני זוג נשארים ביחד אחרי שמישהו שרף את הכסף על הימורים או מכר דירה בלי להגיד, וזה לגיטימי. איך העתיד הכלכלי של המשפחה חשוב פחות מחרמנות של רגע? אנשים נשואים אומרים שבחו"ל מותר להם. אני משתגע מזה. מה בריא יותר - לרמות קומפלט או לדבר מראש ולקבוע גבולות גזרה? כל זוג משרטט את המודל שמתאים לו. בגלל שהמוסכמות החברתיות שונות, לא נשרטט משהו שטוב לנו?".
ועדיין, לא כל זוג היה יוצא עם זה החוצה. דיברתם על זה בפודקאסט, בפרק שבו נועה התארחה. נועה: "כשגיבשנו נושאים שקשורים למשבר גיל 40 חשבנו על הסביבה שלנו. זה שלב שאנשים מרגישים כלואים בבית עם אותו בן או בת הזוג. רוצים אולי לקבל מדי פעם פס. חברות שלי יוצאות, עושות דברים ולא מספרות בבית. הן חשות אשמה, מחפשות איך לעשות את השיחה הזו עם בן הזוג ולא מצליחות לפתוח את זה".
איך ההורים שלכם הגיבו לפרק הזה? דניאל: "הם היו סבבה עם זה. אבא של נועה רק שאל למה היה חשוב לי לדבר על זה בפומבי. הסברתי לו שזה פרויקט תרפויטי בשבילי".
איך היו התגובות מהמאזינים? דניאל: "95% היו חיוביות. אנשים כתבו לנו שהעזנו לפתוח נושא שהם מפחדים לפתוח בעצמם. הייתה הערכה לחשיפה שלנו והיו שאלות רציניות שאנשים הפנו לנועה ואליי".
נועה: "הפרק שודר לפני חודשיים, ואנחנו עדיין מקבלים תגובות יומיומיות. זה עובר מפה לאוזן. אנשים סיפרו שאחרי הפרק הם לקחו את הנושא לטיפול הזוגי שלהם".
דניאל: "היה לי ברור שאחרי הפרק, אני לא אקבל אפילו הצעה אחת ושהדיאם של נועה יתפוצץ מפניות. אבל אני רגיל לזה".
נועה מחייכת: "קיבלתי מיליון הודעות. פתחתי כמה מדגמית. 'שמעתי אותך, יש לך קול סקסי', כזה. אני לא הולכת לענות לאף אחד מהם. זה די דוחה".
שמונה פרקים כבר עלו בפודקאסט מבית all in של דניאל זילברשטיין, שצברו למעלה מ-20 אלף האזנות. תחת השם "משבר גיל ה-40 שלי" שהמשכו: "פודקאסט החלפת הקידומת (ומפרק הירך)", הוא בודק מגוון סוגיות שמעסיקות אותנו לקראת העשור החדש - מהזדקנות ההורים עד השתלת שיער בטורקיה, כן או לא.
"לפני חצי שנה התחיל לי דכדוך. אפילו דיכאון", מספר דניאל איך נולד הפודקאסט. "מאדם שהוא אופטימי קוסמי הפכתי לחסר סבלנות וחסר חדוות חיים".
ממה הבלוז הזה נבע? "עלו לי שאלות על קריירה והגשמה עצמית, אגו מקצועי של 'הייתי אמור כבר להיות במקום איקס. למה לא מבינים את גדולתי?'. לא משנה שאני במקום מעולה שהרבה אנשים רוצים להיות בו. יש לי עבודה חלומית, סיקרתי שתי אולימפיאדות וסדרת גמר של NBA. הייתי באירועים מטורפים של ספורט שאנשים חולמים עליהם. הייתי במרדף ולא ידעתי אחרי מה. תוסיפי לזה שבגיל 40 אתה נפרד מהנעורים שלך. זהו, הפכת להיות המבוגר האחראי של המשפחה. זה כבד".
והבנת שלתעל את זה לפודקאסט אישי יעזור? "פחות התאים לי לדבר עם פסיכולוג, אבל לספר סיפור, לדבר על חוויה אישית במדיום שאני מכיר הכי טוב, שזה רדיו, ולראיין - את זה אני יודע לעשות. נועה הציעה שאפתח פודקאסט והלכתי על זה".
נו, אז זה באמת תחליף לטיפול? "לגמרי. אני מעז להגיד בפודקאסט דברים שאני לא מעז להגיד לעצמי. חוץ מהפרק שבו דיברנו על הזוגיות שלנו, הפרק שהכי נגע לקהל היה על הזדקנות ההורים. ההורים שלי הסכימו להתראיין והיו גלויים כמו שלא היו בשום שיחה בינינו. עשרות אנשים כתבו לי שהתקשרו להורים להגיד שהם אוהבים אותם. פגשתי את יוני רכטר בשטיפת מכוניות והוא שומע את הפודקאסט. הוא אמר לי שזה היה הפרק שהכי דיבר אליו".
הכתבה התפרסמה במגזין "לאשה"