לאחרונה עלה למסכים הקמפיין החדש של בנק מזרחי טפחות, שבו מככב, לצד הפרזנטור הקבוע דביר בנדק, אורח מפתיע: אריק סיני. מאחורי השתתפותו של סיני בקמפיין, שעלותו ארבעה מיליון שקל, עומדת יפעת תעשה - המנהלת הצמודה של הזמר והקאמבק, שגם נישאה לו והתגרשה ממנו פעמיים והיא אם בנו הצעיר. מסובך? מורכב? מבחינתו של הצמד זה עובד מצוין.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
"כשפנו אלינו מהבנק מאוד התרגשנו", היא מספרת. "בחלומות הכי ורודים שלי לא תיארתי לעצמי שיקרה משהו כזה. זה מעל ומעבר לציפיות שלנו. ראיתי איך הקהל מגיב לאריק, מאז 'הכוכב הבא' אני מרגישה שאני הולכת ברחוב עם נועה קירל. ילדים מבקשים ממנו חתימות. זאת הייתה החלטה טובה ללכת לתוכנית. ידענו שלטלוויזיה יש הרבה כוח, ועובדה שאריק הגיע גם להפסקת הפרסומות".
איך אריק בכלל הגיע אל "הכוכב הבא"? "זו הייתה יוזמה שלהם. יואב צפיר התקשר לאריק ואמר לו: 'קודם כול תקשיב'. הוא ידע שהוא מציע פה משהו בעייתי. הוא רצה אותו בתור מתמודד לצד ילדים שהיו יכולים להיות הנכדים שלו. נסענו לפגישה עם כל התשובות למה לא, אבל יצאנו ממנה עם כל הסיבות למה כן. לקחנו ריסק לא נורמלי, אי־אפשר לדעת איך אתה יוצא ממסע כזה. השופטים בכלל לא ידעו שהוא משתתף, הם קיבלו אותו בהפתעה. היו המון אנשים שהגיבו נגד זה, אבל בסופו של דבר זו הייתה החלטה נכונה. איך אריק אומר? 'רעננתי את השורות'. אני מאוד שמחה שהיה לנו אומץ לעשות את זה. הקהל ממש עטף אותו באהבה".
את עצמך ניגשת לפני שנתיים וחצי לאודישן ל"אקס פקטור", אבל ברחת מהבמה עוד לפני שהשופטים אמרו את דברם. "כשפנו אליי ממש לא רציתי, בכלל חשבתי שהם מתקשרים בשביל אריק, חלמתי שהוא יהיה שופט שם. בהתחלה אמרתי 'מה פתאום', אבל זה כן ריגש אותי שפנו אליי, שרצו אותי. שסוף־סוף שמים אותי במרכז, שמדברים עליי ולא על אריק".
אבל למה ברחת מהבמה? "הגעתי לאודישן, ושנייה לפני שעליתי לבמה אמרו לי שאין מוניטור. הייתי קצת על במות, כן? אני יודעת שאי־אפשר לשיר בלי מוניטור, אבל אני אחת שלא אוהבת להקשות, זו הבעיה שלי בחיים. אז זרמתי ואז הפסקתי באמצע, למרות שזה לא מקצועי כביכול. היום לא הייתי הולכת לתוכנית כזאת, זה בטוח".
תעשה (55), זמרת בזכות עצמה, מתניעה בחודשים האחרונים את הקאמבק המתוקשר של סיני (75), שכולל מלבד השתתפות ב"הכוכב הבא" גם חיקוי מוצלח ב"ארץ נהדרת", ועכשיו, כאמור, קמפיין לבנק. היא נולדה בפרדסיה לבית מוזיקלי, בת זקונים לאברהם ז"ל, חקלאי שנפטר לפני חצי שנה בגיל 90, ולמיכל, זמרת שהפסיקה להופיע לאחר נישואיה ("אבא שלי אמר לה 'או זמרת או אישה'"). מי שבחרה לה את שמה הייתה, במפתיע, מרגלית צנעני: "היא הייתה חברה טובה של דוד שלי, נתנאל עוקב ז"ל, שניהם בדיוק הופיעו במחזמר 'שיער', וכשהוא בא לבקר את אמא שלי אחרי הלידה היא באה איתו ואמרה, 'תקראו לה יפעת'. וזה מה שהיה".
לא רוצה לפספס אף כתבה? הצטרפי לערוץ הטלגרם שלנו
בילדותה הייתה רקדנית, ואת השירה גילתה רק אחרי שהתקבלה ללהקת חיל האוויר. עוד לפני שהשתחררה נבחרה להיות זמרת הליווי במופע היוקרתי של שלמה גרוניך, "נדודי שינה". "הגעתי לאודישן, שרתי שיר באנגלית, ושלמה אמר, מה את אומרת שנעשה שיר בעברית? בואי ננסה את 'יש לי סימפטיה'. אמרתי לו, 'רק לא זה, זה שיר שאני ממש לא סובלת'. לא ידעתי שהוא כתב אותו. בואי נגיד שממש לא התכוננתי לאודישן הזה", היא צוחקת. "עשיתי פשלה נוראית, הייתי בטוחה שהרסתי הכול. הסברתי לו שאני דיסלקטית, שקשה לי לשיר כל כך הרבה מלל על כל כך מעט מנגינה בלי להתבלבל. בסוף שרתי איתו את השיר הזה כל ערב".
אחרי המופע קיבלה חוזי הקלטות עם שתי חברות התקליטים המובילות בארץ, NMC והליקון, אבל החליטה לנסוע ללוס־אנג'לס. "רציתי להיות וויטני יוסטון. נסעתי אל הלא נודע והצלחתי לעבוד עם מפיקים מטורפים, ביניהם המפיק של מדונה. הקלטתי וכתבתי שירים בסגנון פופ, ארנ'בי ואתני, אבל התהליכים האלה לוקחים זמן. התפרנסתי מהופעות מול הקהילה הישראלית. היו שם ישראלים 'כבדים' שרצו להפיק לי אלבום, ובוויז'ן שלי ראיתי את עצמי כבר מצליחה שם. אבל אז פגשתי את אריק".
2 צפייה בגלריה
יפעת תעשה
יפעת תעשה
''הוא היה כמו חיה פצועה''. יפעת תעשה
(צילום: טל שחר)
המפגש הגורלי בין השניים אירע שלוש שנים אחרי שהגיעה ללוס־אנג'לס, כשאריק - אז אחד הכוכבים הגדולים במדינה - הגיע לעיר עצוב ומובס, אחרי תקליט שנכשל וגירושים שלישיים, מאשתו טלי. הוא כבר היה אז אב לארבעה ילדים: גיא (50) מנישואיו לליאורה, בן (44) מנישואיו לשושי ז"ל, וגם לי (35) ותום (34) מנישואיו לטלי. תעשה היא אמו של בנו החמישי, ים (19), חייל בחיל חינוך.
"הכרנו בתקופה לא כל כך טובה שלו", משחזרת תעשה, "הוא היה כמו חיה פצועה, ומשהו בי רצה לעטוף ולהציל אותו. האמת שממש לא חשבתי על רומן. לא רציתי להביא להורים שלי זמר, כי ידעתי מה הם חושבים על זה, אבל התאהבנו. הייתה בו איזו נאיביות, סוג של תום שכבש אותי, ולקחתי עליו אחריות. איך אבא שלי אמר? 'אחות רחמנייה'. לא עשיתי את זה במודע. לדעתי בגלגול הקודם הייתי אמא שלו".
איך הכרתם? "הוא הקליט אז שיר עם פול אנקה והיה צריך זמרת ליווי. סיפרו לו עליי והוא נזכר שראה אותי במופע של גרוניך. התחיל איזה קשר ידידותי שגלש לרומן. זה לא היה צפוי בכלל וזה גם לא היה קל. אריק היה על הקו עם הארץ, היו לו פה קריירה וילדים, ואני הבנתי שאם אני רוצה להיות איתו אני צריכה לבחור. אחרי שנתיים החלטנו לחזור לארץ. בחרתי בו וויתרתי על הקריירה שהתחלתי להניע שם. את יודעת, דלתות מסתובבות. בן אדם מתכנן תוכניות ואלוהים צוחק".
פער הגילים לא הפריע לך? "כרונולוגית הוא מבוגר ממני ב־20 שנה, אבל מעשית תמיד אני הייתי המבוגר האחראי. לי זה אף פעם לא הפריע, אבל כמובן שידעתי שההורים לא יאהבו את זה. כשהיינו שם הסתרתי, ידעתי שלא יקבלו את זה בשום אופן. זה התגלה כשפורסמה תמונה שלנו ב'לאשה'. היינו יחד באיזה ערב גאלה לסרט חדש שארנון מילצ'ן הפיק, היו שם כל מיני כוכבים הוליוודיים, ואריק רצה שאבוא איתו. הוא הבטיח לי שלא תהיה תקשורת ישראלית, אז דפקתי הופעה והלכתי, ופתאום שמתי לב שיש שם עיתונאית ישראלית שמצלמת אותי כל הזמן. שאלתי את אריק מי זאת, והוא אמר, 'אל תדאגי, זו שוש מימון, חברה טובה שלי, היא לא תפרסם את זה'. ואז זה קיבל עמוד שלם ב'לאשה'. אחותי התקשרה וסיפרה לי, אבל הכחשתי. אמרתי לאבא שלי, 'שמעתי שפרסמו תמונה שלי עם הזמר אריק סיני', כאילו סתם צילמו אותנו ביחד, וזה עבד".
ומה קרה אחרי שחזרתם לארץ? "אז כבר לא יכולתי להסתיר. אבא שלי כעס מאוד, הוא לא דיבר איתי שנתיים. ברגע שהוא הבין שזו הבחירה שלי, הוא שינה את דעתו. בסוף הוא ממש אהב את אריק, אבל לא קיבל את זה שהוא זמר. הוא כל הזמן חיפש לו עבודה. פעם הוא אמר לו, 'למה שלא תהיה שוטר? אתה יודע איזו פנסיה יש במשטרה?'".
אחרי שחזרה לארץ תעשה מימשה את ההצעה של חברת הליקון והקליטה אלבום בשם "בדיוק עכשיו", כישלון שצרוב בנפשה עד היום. "גדלתי בבית שבו המילה 'כישלון' היא אוי ואבוי, וזה ניהל אותי כל חיי", היא אומרת. "הייתי שבורה מזה. הכישלון הזה החזיר אותי לילדות, לביקורת. בשבילי זו הייתה החותמת שאני לא מספיק טובה, ובמובן מסוים הרמתי ידיים. תליתי את מיתרי הקול שלי, מה שנקרא, ונשאבתי לעולם של אריק, כי אי־אפשר לנהל שתי קריירות. הקריירה שלו פרנסה אותנו יותר. איבדתי את האמונה בעצמי, הקטנתי את עצמי והסתפקתי בפירורים, כמו להתארח במופעים שלו".
11 שנה אחרי שהכירו היא סוף־סוף נעתרה לתחנוניו של סיני והסכימה להתחתן איתו. בדצמבר 2003 נישאו בני הזוג בחתונה רפורמית בהפתעה, באמצע הופעה שלו ב"צוותא" שבה התארחה, ושהועברה בשידור חי בגלי צה"ל. טקס החופה הפתיע את הקהל, כולל בני משפחה וחברים שהוזמנו בלי לדעת שהם באים לחתונה. "אמרנו להם שאריק מקבל אלבום זהב, ואחרי הדואט האחרון, 'חזרת פתאום', עשינו את זה", היא מספרת. "לא רציתי חתונה רגילה, כי זו כבר הייתה חתונה רביעית של אריק, זה נראה לי מוגזם. אף פעם לא היה לי חלום להתחתן עם רב ושמלה לבנה".
2 צפייה בגלריה
אריק סיני מופיע בטקס האשכבה של יצחק קלפטר
אריק סיני מופיע בטקס האשכבה של יצחק קלפטר
אריק סיני מופיע בטקס האשכבה של יצחק קלפטר
(צילום: מוטי קמחי)
כשנישאו היא כבר הייתה בהיריון עם ים, ושנתיים אחרי שנולד הם התגרשו בפעם הראשונה. "אריק היה פרויקט וים היה פרויקט, שניהם היו הבייבי שלי ולא הצלחתי לטפל בשניהם. זה הגיע למצב שהייתי צריכה לבחור ביניהם וכמובן שבחרתי בים", היא מסבירה.
אז איך חזרתם להיות זוג אחרי חמש שנים? "למדתי לשחרר, הכרתי בטעויות שעשיתי בקשר שלנו כשלקחתי על אריק חסות ואחריות. רק אחרי שהוא לקח את המושכות על החיים שלו יכולנו לחזור".
ואז, ב־2011, החלטתם להינשא בשנית - שוב בהפתעה ושוב בשידור, הפעם בטלוויזיה. "כן, זה היה בריאליטי 'היכל התהילה' בערוץ המוזיקה, שבו אריק השתתף. הוא עשה לי הפתעה, לי לא היה דחוף להתחתן שוב. זה החזיק ארבע שנים ואז שוב נקלענו למשבר. ראינו את החיים באופן שונה. שנינו היינו פרי ספיריט, כל השנים חיינו את הרגע בלי לחשוב על העתיד. אחרי שים נולד זה השתנה אצלי, אבל לא אצלו. אני זוכרת שהתארחנו בתוכנית 'שיחת נפש' עם פרופ' יורם יובל, והשיחה הזאת שמה לי מראה מול העיניים. עד אז הייתי על אוטומט, ופתאום יורם גרם לי להתבונן פנימה, וזה ריסק אותי".
באיזה אופן? "בדיוק יצאנו במופע חדש. יורם היה אמור לדבר איתנו על איך זה להיות זוג גם בחיים וגם על הבמה, ויצא שהוא עשה לנו טיפול זוגי. כמה בכיתי שם, וגם אריק היה בשוק. באותה תקופה המצב הכלכלי שלנו היה קשה, היינו בחובות, לא ראיתי איך אנחנו יוצאים מזה. חזרתי עם ים להורים בפרדסיה, ואריק נשאר בתל־אביב, גרוש בפעם החמישית".
לא רצית עוד ילד? "לא. מראש ידעתי שיהיה לי רק ילד אחד, כי כמה מזונות אריק יכול לשלם?" (צוחקת).
דווקא שתי הבנות הצעירות שלו הסתדרו יפה. "כן. טלי (אשתו השלישית, ד"ח) התחתנה עם משולם ריקליס והסתדרה כלכלית. אנשים חשבו שהיא סידרה גם את אריק, אבל זה ממש לא נכון והיא גם לא הייתה צריכה. היא אמא מקסימה והבנות שלה מטריפות. אני בקשר מצוין עם כל הילדים של אריק. גיא, הגדול, הוא כמעט בגילי ואנחנו חברים טובים, וגם בן הוא חתיכת מלאך".
ים מגלה עניין במוזיקה? "כן, הוא כותב מוזיקה ומנגן. הוא למד משחק, עכשיו הוא גם בקטע של שירה ונראה לאן זה יתפתח".
תעשה החלה לנהל את סיני כבר ב־2007. כשהתגרשו עבר הניהול לחברת הפקות, אבל זה החזיק שנתיים בלבד. "יצאתי לגמרי מהתמונה, חשבתי שזה יותר נכון לו, אבל הוא ביקש ממני לחזור כי ככה הוא רגיל. אנחנו מקבלים את כל ההחלטות ביחד: 'הכוכב הבא', הבנק, הופעות, שיתופי פעולה. תכלס זה לא רק הקריירה, זה לנהל את החיים שלו. היו קוראים אריק, הייתי עונה. מחויבות של 24/7".
בקרוב תוציא תעשה שיר חדש, "תחזיק לי ת'שמים", "שמדבר על הבנה וקבלה עצמית". לפני שנה הוציאו היא וסיני את הדואט "כל פעם מחדש", וכך תעשה בחרה לקדם אותו ברשתות החברתיות: "אחרי שהתאהבנו, התחתנו והתגרשנו פעמיים - החלטנו להפוך לחברים הכי טובים ולהיות משפחה, כזו שכן בוחרים... אהבה נדירה כמו שלנו ריגשה אותנו וגרמה ללב שלנו לרקוד, אהבה מוחלטת שאינה תלויה בזוגיות, בחוקים או בזמן, אהבה שניזונה רק מאמת, אהבה מהסוג שכותבים עליה שירים, ספרים וסרטים. אהבת נפש כמו שמעט זוכים לחוות".
לפני שהעלתה את הפוסט לרשתות, היא התייעצה עם בן זוגה זה חמש שנים וחצי, אייל לוי (62), גרוש ואב לבת, פקח טיסה במקצועו, שאותו הכירה בפריז אחרי גירושיה. "לא רק את הפוסט הראיתי לו לפני, אלא גם את השיר, כי זה שיר אהבה ולא ידעתי איך הוא ירגיש עם זה. אייל הוא נשמה גבוהה. זה שהוא מקבל את קן הקוקייה הזה שאני חיה בו, זה ייאמר לזכותו", היא אומרת.
לפני שמונה חודשים פתחו בני הזוג בר־מועדון בדרום תל־אביב בשם TASSA, על שמה. "הרבה זמן אייל חלם לפתוח בר, וכשנוצרה הזדמנות הוא פשוט לקח אותה", היא מספרת. "הייתה פה מתפרה שנסגרה, באנו לראות ונדלקנו על המקום. שברנו ושיפצנו, בנינו מקום יפה להופעות, והרגשתי שזה מחייב אותי לחזור לבמה, לשים את עצמי סוף־סוף במרכז אחרי שנים שבהן כמעט מחקתי את עצמי. חזרתי להופיע, וגם אריק מופיע פה מדי פעם".
איך הכרת את אייל? "סיפרתי למישהי שבאה לצלם את המופע של אריק שאני נוסעת עם ים ליורודיסני ואני קצת חוששת לנסוע לבד, והיא חיברה אותי לידיד שלה, שבדיוק נסע לשם עם חבורה של ישראלים. אייל, שהוא בן דוד שלו, היה במקרה בפריז באותו שבוע, ובא להגיד לו שלום. מתברר שהוא היה שכן שלי ושל אריק בתל־אביב, הוא זיהה אותי ואמר לי שלום. הוא ראה שיש לנו חברה משותפת בפייסבוק ושאל אותה אם יש לי חבר, וכשהבין שלא הוא שלח לי ווטסאפ. דיברנו איזה חודש עד שהסכמתי להיפגש איתו, עשיתי לו המון בחינות. אחרי חודש נפגשנו ומאז אנחנו יחד. סוף־סוף הבאתי לאבא שלי מישהו עם תלוש" (צוחקת).
איך הוא מצליח להכיל את הקשר הסימביוטי שיש לך עם אריק? "בהתחלה הוא לא הבין בכלל לאן הוא נכנס. הוא חשב שהוא מבין, הרי הוא גרוש בעצמו, אבל הוא לא הבין את עומק הקשר שלי עם אריק. הוא מאוד אהב את אריק כזמר, היה הולך להופעות שלו והכול, אבל הקשר ביניהם התחיל רע מאוד, כי גם לאריק היה מאוד קשה. אני חושבת שזה נבע מאי־הבנה, חוסר תקשורת. אייל היה בן הזוג הרציני הראשון שלי אחריו, והוא לא הבין את הסיטואציה שפתאום יש עוד גבר בחיים שלי. לא משנה שכבר לא היינו יחד, זה פגע בו. עם הזמן זה הסתדר, והיום הם החברים הכי טובים כי אייל הוא נשמה. לא כל אחד היה יכול להכיל דבר כזה".
איך זה הסתדר? "בשנה הראשונה הם בכלל לא דיברו. ואז היה לי יום הולדת ואמרתי לאריק לבוא להרים כוסית עם אייל והבת שלו. הוא ביקש לחשוב על זה קצת ובסוף הסכים. אמרתי לו, 'בלי לחץ, אני לא אומרת לאייל כלום, אם תתחרט זה היה הסוד שלנו'. ישבתי עם אייל והבת שלו במסעדה, ואז אריק הגיע עם ים. הם התחבקו, ומאותו רגע התחיל ביניהם קשר מהמם. אני חושבת שכל אחד מהם הפנים והשלים עם הנוכחות של השני. אייל מבין שהקשר שלי עם אריק הוא קשר חברי בלבד, אמנם עם הרבה כבוד והערכה, כי אנחנו עובדים ביחד והוא בכל זאת האבא של הילד שלי, אבל אין פה רומנטיקה".
איך אפשר להבין את זה כשאת מוציאה איתו דואט עם משפטים כמו: "מין שותפות גורל כזאת שלא נגמרת, כמו לבחור בנו כל פעם מחדש"? "כשקיבלתי את הטקסט מיד הראיתי לאייל, לא כדי לקבל אישור אלא כדי לשמוע את דעתו. הוא בן אדם מאוד פתוח, הוא מבין את הקשר הזה. זה באמת נראה מוזר. ביני ובין אריק יש דינמיקה שנראית לפעמים כמו זוגיות, אבל זו לא זוגיות רומנטית, ואייל מבין את זה. זה הסיפור שלנו, ואייל מגויס כולו לפרויקט הזה ששמו אריק סיני. הרבה פעמים הוא גם זה שמגשר בינינו כשאנחנו רבים. יש ביניהם אהבה בלי קשר אליי. זה נשמע כאילו זו אגדה, אבל זו האמת".