זיקוקים אכילים

מובילי תחום העיצוב הקולינרי בעולם חושפים את כל הסודות

אכלתם פעם עננים? בישלתם בלבה? חזית העיצוב הקולינרי העולמי נחשפת

קרלה רטאוס
פורסם:
10.06.2021

5 צפייה בגלריה
זיקוקים אכילים
זיקוקים אכילים
זיקוקים אכילים
(credit: Sam Bompas)

מזון הוא חומר בסיסי והישרדותי עבור האדם, אנו צורכים אותו כדי להתקיים ולקבל את האנרגיה הנחוצה לנו. מלבד זאת, אנו צורכים אוכל לשם ההנאה, כמקור לנחמה ולחיבור בין אנשים. אנו כבר לא אוכלים רק לשובע, אלא מודעים לחוויית האכילה הכוללת ונמצאים בחיפוש מתמיד אחר דרכים לצרוך מזון שייטיב עמנו ויעצים אותנו. מה לכל זה ולעיצוב? האחראים על מלאכת התאמת ממשקים שונים לצרכי משתמש ויצירת חוויות הם בדרך כלל המעצבים, וזה כך גם בנוגע לחוויית האכילה.

מה זה בכלל עיצוב קולינרי?


כדי לענות על השאלה הזו רתמנו אלינו את לירון צנחני, מעצבת חוויית אכילה “זאת שאלה עם תשובה מאוד רחבה, כמו שאוכל קיים בהקשרים רחבים, כך גם העיצוב הקולינרי.” אומרת צנחני. לרוב כשחושבים על עיצוב קולינרי מתארים ארוחות קונספט, מנות מושקעות במסעדות או מיצבים אכילים בתערוכות. האוונגרד והשונה לרוב מתחיל בשוליים ואט אט נכנס לשורות המיינסטרים ולשגרת היום-יום שלנו. “הפנים של התחום הזה הולכים מעבר למה שקורה בתוך צלחת של מסעדה, במוזיאון או בגלריה. הוא יהפוך לתחום שיקבע איך אנחנו פוגשים את האוכל” היא מסבירה.

לעיצוב אוכל רבדים שונים שמתייחסים לעיצוב האוכל עצמו הרואה במזון חומר גלם, עיצוב הממשקים השונים עם האוכל, עיצוב האריזה בה הוא מגיע, הכלים השונים להכנה ואכילה, עיצוב פסי הייצור, סביבות האכילה והחלל. בגדול, עיצוב שקובע איך אנחנו רואים, חווים וטועמים מזון.

על עתיד התחום אומרת צנחני כי הוא כרוך ביצירת ממשקים אשר יאפשרו לאנשים לצרוך מזון בצורה טובה, נכונה, בריאה וחווייתית. זה ישנה את הדרך בה אנו פוגשים את המזון שלנו, ביחס לצרכים, הרגלים וחשקים שלנו. זה מתקשר למגמות עולמיות הקשורות לצרכנות, המעבר לעיצוב מוכוון משתמש המציב את המשתמשים והצרכים שלהם במרכז, ליצירת מוצר המותאם לנו ולמידותינו.


המגמות הקיימות היום בתחום


בתחום כה רחב קיימות מגמות רבות ומקבילות וצנחני נותנת לנו סקירה קצרה ומספרת על נבחרות שבהן. הראשונה היא שימת דגש על מינונים, כמה אנחנו אוכלים ובאילו כלים נשתמש כדי להגביל ולבקר את הכמויות שאנחנו מכניסים לגוף. מגמה המתפתחת מתוך הבנה כי השמנה וסכרת הן מגפות עולמיות והדרך להתמודד עמן היא לשלוט על מה שאנו אוכלים.

מגמה נוספת שמקבלת תשומת לב רבה בארץ היא תעשיית הפודטק Foodtech. פיתוח מוצרי מזון בטכנולוגיות מתקדמות ומתן מענה לאתגרים גלובליים. תחליפי מזון למוצרים מן החי לדוגמא, חומרי אריזה מתכלים או חקלאות מבוססת טכנולוגיה. הקידמה נוגעת לתחום גם במשלוחי מזון הנעשים על ידי רובוטים עצמאים או מסעדות עם מכונות לא מאוישות שמכינות לך את הארוחות. אלו תהליכים ארוכי טווח הנמצאים בצמיחה “בואו נאמר שלשפים בני אנוש אין מה לחשוש שרובוטים יחליפו אותם” מרגיעה אותנו צנחני בחיוך.

נושא נוסף שכבר נמצא בכל מקום הוא הגידולים הביתיים. תחום המעניק לנו הצרכנים את הכלים לעשות את מה שטוב עבורנו במו ידינו. זה מתחבר לטרנד גדול אחר, אשר שנת הקורונה היוותה לו זרז וזהו ה-DIY הקולינרי. מדובר במגמה בה המשתמשים לוקחים חלק מהיצירה, אך את כל ההכנות עושים בשבילך. לדוגמא, משלוחים בהם נותנים לך לעשות את ההרכבה הסופית או לסיים את הבישול אצלך במטבח, או הכנות של קוקטיילים שאתה קונה, מרכיב ומעטר לעצמך את המשקה.

כפי שהעיצוב הקולינרי נוגע לתחומים רבים ופרשנויות, כך המעצבים יוצרים מנקודות מבט וגישות שונות. שוחחנו עם כמה שמות בינלאומיים בתחום העיצוב הקולינרי כדי לשמוע את הפרספקטיבה שלהם על הנושא.


MARTI GUIXE


מרטי גישה הינו מעצב ספרדי אשר עובד על קו ברצלונה-ברלין, יש לו רקע בעיצוב פנים ועיצוב תעשייתי, אך הוא נחשב לאחד החלוצים של תחום העיצוב הקולינרי עם ספרים רבים שפירסם בנושא ועבודות אשר הוצגו במוזיאונים הגדולים בעולם. בין יצירותיו המפורסמות עוגות גרפיות שממחישות את הפרופורציות השונות של המרכיבים אותם הן מכילות וסוכריה על מקל שבתוכה זרע, במטרה לעודד ייעור מחדש בדרך עליזה.

5 צפייה בגלריה
I-cakes (2001)
I-cakes (2001)
I-cakes (2001)
(Photo: Inga Knölke)

בעיניו, אוכל הינו חומר גלם הניתן לעיצוב ומסוגל להביע רעיונות. “אוכל ועיצוב נפגשים בנקודה בה אתה מחשיב אוכל כאובייקט ואת האובייקט הזה ניתן לעצב מחדש.” הוא אומר לנו “עיצוב מחדש אינו כולל רק צורה, ארגונומיה ופונקציונאליות, אלא גם תהליך משלו; מהחומרים לייצור, דרך הסיפור שהוא מספר, אל האריזה הקונספטואלית והרעיונית.” מסביר גישה. “עיצוב עוסק במורכבות של הבאת מוצר לקהל הרחב והעיצוב טוב, כאשר כל הגורמים נלקחים בחשבון.” הוא מסכם. גישה דוגל בכך כי עיצוב מזון צריך ללכת יד ביד עם אוכל עכשווי, טעים ובריא, הוא צריך לדעת להסתגל לאורח החיים שלנו ולא להפך.

MARIJE VOGELZANG


מריה ווגלזאנג היא מעצבת ממוצא הולנדי, היא עומדת בראש מחלקת Studio Living Matter באקדמיה לעיצוב איינדהובן. בעבודותיה האינטראקטיביות היא מתמקדת באנשים ובטקסיות בה הם צורכים אוכל. ווגלזאנג טוענת כי הטבע כבר עיצב את האוכל בצורה הטובה ביותר ולכן היא מחשיבה את עצמה כ’מעצבת-אכילה’. “אוכל נמצא בכל מקום, זהו הצורך הבסיסי ביותר והמערכת המורכבת ביותר בעולם.” מסבירה לנו ווגלזאנג “ברגע שאתה לוקח ביס האוכל הופך להיות חלק מן האדם. עיצוב הוא דמיון אנושי, יצירתיות וסקרנות. אוכל ועיצוב נפגשים במקום בו אוכל הופך למזון: ברגע בו הוא נאכל.”

אחד הפרויקטים שהיא הכי מתגאה בו הוא EAT LOVE BUDAPEST. מדובר בפרויקט רב חושי המפגיש בין שני זרים דרך פעולת האכלה האינטימית ומדגיש את היופי הטמון בכל אדם, גם באנשים השקופים שאנו עוברים לידם ביום-יום. “זה מראה איך ניתן להשתמש באוכל כדי להתחבר”.


“הדרך בה אנו אוכלים ומתמודדים עם אוכל מוגבלת מאוד, אפילו במקומות בהם תרבות המזון מפותחת. העולם כולו משתנה ואוכל יכול להיות שחקן מפתח בשינוי הזה.” אומרת ווגלזאנג על עתיד התחום, “אנו זקוקים לרעיונות יצירתיים יותר בשרשרת המזון. אוכל ועיצוב יכולים למלא תפקיד במציאת נקודות מבט חדשות, רעיונות חדשים, גישות שונות ואלטרנטיביות לנושאים האלה.”

רבות מן עבודותיה עוסקות בנושאים חברתיים והיא משתמשת באוכל ככלי להעברת המסרים “לאחרונה אני עובדת על מיצב למוזיאון מוהלרמה בשוויץ בנושא רעב. במיצב יהיו חלקים קרמיים עם מגבר בפנים. אם אתה לוקח ביס תשמע את קול הרעב מדבר אלייך מתוך הפה שלך.”

PINCH


חברת הקייטרינג פינץ’ מציעה חוויות קולינריות יצירתיות במיוחד. מדובר בצמד המורכב מהשף בוב שפיגל וטי ג’יי ג’יררד בעלת רקע בעיצוב תפאורות והפקות. יחד הם הקימו עסק מהפכני, הממציא מחדש את האירועים החברתיים ומשנה את האינטראקציה של האורחים עם המזון. “אוכל זה אהבה, זהו טריגר לזיכרון ולכן אוכל הוא מדיום מושלם לעיצוב. עיצוב הוא פתרון בעיות, הוא יכול לשפר חוויה באמצעות יצירתיות מונעת פתרונות.” אומר הצמד “הגישה שלנו לעיצוב קולינרי היא בדיוק זה, להציע מרחב בו האוכל הוא הבסיס לרגע חזותי ואינטראקטיבי, המפתיע ומביא עונג לאנשים.”

5 צפייה בגלריה
אירועים קולינריים
אירועים קולינריים
אירועים קולינריים
(יח"צ)

לאורך השנים מאז הקמתו ב-2011, הסטודיו עיצב אינספור פרויקטים, אירועים ומוצרים. אחד הפרויקטים האחרונים שלהם הוא Party By Numbers בשיתוף עם They Gathery. “עגלת הפטנט שלנו, שתוכננה כ’אולר שוויצרי’ לאירוח, בין עגלת בר לעגלת מטוסים. עם ארונות המאחסנים את כל מה שצריך בכדי לחגוג, כל עגלה משרתת עד 16 אורחים וכוללת הוראות להכנת המסיבה תוך פחות משעה. בסיומה, המארחים פשוט מחזירים הכל לעגלה ואנחנו אוספים אותה למחרת.”

5 צפייה בגלריה
מסיבה בעגלה
מסיבה בעגלה
מסיבה בעגלה
(יח"צ)

BOMPAS & PARR


הסטודיו הלונדוני של סם בומפאס והארי פאר התפרסם לראשונה מאמנות קינוחי הג’לטין הידועים שלהם, אשר בעזרת תבניות העניקו להם צורות של מבנים אדריכליים אכילים ורוטטים. מאז הקמת הסטודיו ב-2007, השניים עשו דרך ארוכה אל מחוזות יצירתיים וכיום הם נותנים שירותי עיצוב בענף המזון והמשקאות, ייעוץ שיווקי למותגים בינלאומיים כמו קוקה קולה, ג’וני ווקר, מרצדס ו- LVMH. השותפים עם רקע באדריכלות ושיווק מביאים יחד נוסחה מנצחת. “עיצוב אוכל הוא תרגול טכניקות עיצוב, טכנולוגיות וחשיבה בתחום הקולינרי. זהו שיתוף פעולה חוצה תחומים שיכול להניב תוצאות רדיקליות.”

עבודותיהם מלאות תעוזה עם פן מחקרי לצד סגנון אסתטי מובהק. אחד הפרויקטים הגדולים של הצמד הוא תצוגת זיקוקי דינור רב חושית לרגל חגיגות השנה החדשה ומופע הזיקוקים בלונדון. המבקרים התקבלו בזיקוקים צבעוניים המותאמים לפירות, לצד ענני ערפל בטעמים שונים ומפתיעים אשר מלאו את החלל. “עד כמה שידוע לנו מדובר בחוויית הטעם הסימולטנית הגדולה ביותר בהיסטוריה, עם 250,000 איש שחווים הופעת טעמים.” בפרויקט מפורסם אחר, בישלו בכוח לבה מותכת בטמפרטורה של 1300 מעלות צלזיוס.

5 צפייה בגלריה
מבשלים בלבה
מבשלים בלבה
מבשלים בלבה
(credit: Sam Bompas)

מאכלים ניהיליסטיים היא אחת המגמות המובילות אשר לדעתם תשפיע על עתיד התחום. בראות עיניהם, עכשיו הוא העת ליצירתיות. הדבר יתאפיין בצורות משוחררות המעוררות הנאה ורגשות מעורבים בבת אחת, לצד ויזואליות חופשיה ולא סטנדרטית.

עיצוב קולינרי הוא תחום רחב ידיים בו הגבולות וההגדרות מיטשטשים. הוא נוגע בדלק שלנו לחיים הממלא את החוויות היום-יומיות שלנו. אוכל יכול להיות אמצעי נהדר להעברת מסרים, לשיפור מצב הרוח וחיבור בין אנשים. תפקיד העיצוב הוא להגדיר איך אנחנו פוגשים את האוכל שלנו, הוא מכתיב את החוויה כך שתהיה בריאה, נעימה ומשמעותית עבורנו וכששני העולמות היצירתיים האלו נפגשים, התוצאה מופלאה, מעוררת ובעיקר – טעימה.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button