Less but better

אוצרו של האחר: המעצבים שיוצרים מוצרים חדשים מהפסולת שלנו

תערוכת פופ-אפ ייחודית סביב עיצוב וקיימות משתלטת על מוזיאון העיצוב בחולון

עודכן:
9 צפייה בגלריה
Less but better
Less but better
Less but better
(באדיבות Studio Rygalik)

כחלק מאירועי תערוכת 'Overdose' שמוצגת בימים אלו במוזיאון העיצוב חולון, נפתחת היום תערוכת פופ-אפ מסקרנת שתשתלב בין חללי הגלריות. המוצגים הם תוצריו של מרתון עיצוב 'Materials Overdose', שנערך מטעם ספריית החומרים בחולון. האקטון שהתקיים בחודש שעבר תחת הנושא 'Trash to Treasure', עסק בשאלת הקיימות, בעומס בחומרי הגלם והרצון להשמיש אותם. עשרה צוותים של יוצרים ומעצבים מדיסציפלינות שונות התכנסו תחת משימה לכאורה פשוטה, אך מאתגרת ביותר- לעשות יש מיש, לקחת פסולת, חומרים בדרכם אל פח האשפה ולהפוך אותם למוצרים חדשים. "הקונספט של המרתון היה להרים את המבט, להסתכל על כמויות החומרים שנמצאות סביבנו ולחשוב איך אפשר להשתמש בהם לטובת יצירה חדשה" מספרת ליאור חרמוני, מנהלת ספריית החומרים בחולון. "ביקשנו מהצוותים לחשוב על שיטה, מתודה, כדי שכל אחד ברחבי העולם יוכל לקחת את אותו חומר הגלם ועל פי הוראות הרכבה פשוטות לייצר את המוצר החדש בעצמו". המרתון התנהל כפי שהוא דרש מן המשתתפים, תחת ערכי עיצוב מעגלי באירוע שכולו אפס פסולת.

9 צפייה בגלריה
סיעור מוחות
סיעור מוחות
סיעור מוחות
(ערן לוי)

כל אחת מן הקבוצות התמקדה בפסולת אחרת, אחת מהן התייחסה לחוק האריזות, שהגביל והביא לצמצום בשקיות הפלסטיק המזהמות. זהו אמנם שינוי מבורך, אך כתוצאה מכך, חברות רבות מצאו תחליף בשקיות רב פעמיות שהולכות ומצטברות אצלנו והן לא חפות מנזק סביבתי, כדי להצדיק את טביעת הפחמן של שקית אחת יש להשתמש בה אלפי פעמים. אחד הצוותים החליט לפעול בעניין ולקח את השקיות המטאליות האייקוניות של גלידת 'גולדה', אותן חתכו לעיגולים והשתמשו בהם כמודול לסדרת תיקי ערב נוצצים.

9 צפייה בגלריה
דרך להיותת תיקי ערב
דרך להיותת תיקי ערב
דרך להיותת תיקי ערב
(ערן לוי)

קבוצה אחרת תקפה את אותו הנושא מכיוון אחר והחליטה לטפל בכמות האדירה של שקיות הניילון ולחבר אותן באמצעות ההברגה והפקק של בקבוקי הפלסטיק. השקיות מתחברות אחת לשנייה ואנשים חסרי בית או אחרים שנמצאים בסיטואציות שנזקקים להגנה, יוכלו לקחת שקיות ובאמצעות פעולה פשוטה ומהירה לייצר מחסה להגנה מפגעי מזג האוויר. צוות אחר התמקד בפנימיות של אופניים, שברגע שמתקנים את החור בהן, הופכות לחומר גלם נהדר. חברי הצוות אספו עשרות פנימיות מפנצ'ריות באזור והחלו לייצר מהן רהיטים שונים, יחידת מדפים וכריות בטכניקת סריגה. הקסם קורה ברגע שמכניסים אליהן אוויר והן מתנפחות וננעלות יחד.

9 צפייה בגלריה
שכמייה משקיות ניילון
שכמייה משקיות ניילון
שכמייה משקיות ניילון
(ערן לוי)

האירוע התקיים בשיתוף חברת 'Fiverr', שהעניקה חסות ואף שלחה צוות מטעמם שעבד עם פסולת אלקטרונית מחברות הייטק. "כפלטפורמה שמחברת בין פרילנסרים לבעלי עסקים, אנו רואים חשיבות רבה להשתתפותנו הפעילה במרתון העיצוב של מוזיאון העיצוב חולון, שעסק בעיצוב מוצרים שימושיים מחומרים ממוחזרים. זוהי דוגמה חיובית הן לצוות המעצבים של החברה והן למעצבים הרבים שפועלים בפלטפורמה של 'Fiverr". אומר נדב ברקן, מנהל העיצוב של חברת 'Fiverr' אשר שימש כמנטור במרתון. בנוסף לתמיכתם, החברה הציעה מענק לצוותים המשתתפים לרכישת שירותים בפלטפורמה לצורך שיפור התוצרים. "הצוותים המוכשרים שהשתתפו במרתון העיצוב לא רק עיצבו מוצרים שימושיים ומקוריים מחומרים שהיו בדרכם לפח, אלא גם למדו להיעזר בשירותיהם של פרילנסרים מתחומים שונים ובכך שידרגו פלאים את המוצר הממוחזר שעיצבו. מרתון העיצוב במוזיאון העיצוב חולון הוא יוזמה נהדרת וחוויה יוצאת הדופן, ובו הזדמנות לראות את החשיבות והיופי בשמירה על הקיים תוך הפגנת יצירתיות בעיצוב מוצרים שכבר היו בשימוש שונה בעבר ועתה מקבלים זכות קיום מחודשת".

9 צפייה בגלריה
מהפנצריה לריהוט הבית
מהפנצריה לריהוט הבית
מהפנצריה לריהוט הבית
(ערן לוי)

פאנל השופטים כלל את מיה דבש האוצרות הראשית של מוזיאון העיצוב חולון, יפעת גוריון מייסדת 'צבע טרי', רמי טריף אוצר עיצוב ואדריכלות של מוזיאון ישראל בירושלים ואורח כבוד, המעצב הפולני המוערך טומק רייגלק, שלמעשה היווה כההשראה ליוזמה כולה. שיתוף הפעולה איתו החל עוד בשנת 2019, כשמאיה דבש ותומר ספקטור ממוזיאון העיצוב בחולון, הוזמנו לפולין על ידי מכון אדם מיצקביץ' (IAM) ומשרד התרבות והמורשת הלאומית של פולין, לסיור הכרות עם קהילת העיצוב המקומית. שם, פגשו לראשונה את ריגליק ומייד נוצר החיבור. ריגליק הגיע לארץ לכבוד המאורע ואנחנו ניצלנו את ההזדמנות לשיחה סוחפת על תפקיד המעצב בעולם של היום.

9 צפייה בגלריה
פאנל השופטים
פאנל השופטים
פאנל השופטים
(ערן לוי)

בלב העבודות שלך עומד ערך הקיימות, זה תמיד היה נושא שהעסיק אותך?
"מתחילת דרכי הייתי מודע להשלכות של עיצוב והתעסקתי בדילמות מוסריות. מאז ומתמיד שאלתי שאלות בנוגע למקצוע העיצוב, לרלוונטיות שלו והשפעה שלו ולקח זמן למצוא את המסלול האישי שלי, שכיום נע סביב המושגים של עיצוב בר קיימא וההשפעה שלנו על כדור הארץ".




מהם העקרונות שמובילים אותך בתהליכי העיצוב?
"הם הולכים ומתפתחים כל הזמן והמסנן נהיה אדוק יותר. אני מרגיש שליצור דברים כדי לבטא את עצמי או להפוך את העסק שלי לממשי, אינן סיבות מספיק טובות והעיקרון המרכזי שלי הוא 'LESS BUT BETTER'. עשיתי כל כך הרבה דברים בעשרים שנים האחרונות שהיו הכרחיים ללמידה וההתפתחות שלי בנושא הקיימות, אבל הגעתי לנקודה שאני מנסה לייצר פחות תוצרים ולהתמקד בפרויקטים עם השפעה רחבה יותר על החברה והתרבות. קיים שפע של עיצוב לשוק הצרכני ונשאלת השאלה איך ממנפים ומאזנים את זה עם דברים שיש להם יותר משמעות, פוטנציאל והשפעה רחבה. זה מאוד אידאלי, אבל אני מאמין בחשיבות של לישון טוב ולהיות גאה בדברים שלי בסוף היום, אני עושה ככל האפשר כדי לשרת את החברה, הציביליזציה ולא רק ליצור מוצרים יפים, אז אני דוגל בעיצוב אחראי, פשטות, עיצוב נצחי ומעגלי".

כתבות קשורות:

הדיבור סביב קיימות נוכח כבר כמה שנים, איך באמת מייצרים שינוי?
"אנחנו מדברים על קיימות מאז שנות ה-60. ויקטור פאפן בשנת 1971 כתב באחד מספריו שהדבר הכי טוב שמעצבים ואדריכלים יכולים לעשות למען החברה והאנושות זה פשוט לעצור ולהפסיק לעשות את מה שהם עושים. זה היה די רדיקלי בזמנו, אבל כמה שנים אחרי ואנחנו עדיין מתקשים בזה. אפילו דיטר ראמס, המעצב המוערך מחברת בראון, בעשרת ערכי העיצוב שלו ציין שאחד מהם מוקדש לערך הקיימות ולעיצוב שאינו מזיק לעולם. השיח הזה היה נוכח בקהילת המעצבים זמן מה ואני חושב שיש היום אפשרות לפעול ולעשות שינוי, אנשים ראו את ההשפעה של התחממות כדור הארץ והבעיה הפכה לממשית. אני מרגיש שאנחנו צריכים לשנות את הדרכים שאנחנו פועלים, לעבוד אחרת ולפתח הערכה לטבע, אנחנו יצורים ביולוגיים ואיכשהו עוצבנו מחוץ לטבע. מאז המהפכה התעשייתית, שדה העיצוב תרם לצריכת מוצרים בקרב הציבור, דבר שהיה חשוב בנקודת הזמן הזו וזה קצת יצא משליטה. מעצבים הם קטליזטורים לכל מה שחדש ויש לנו כוח לנתב את זה לכיוונים אחראים יותר ומתחשבים".

9 צפייה בגלריה
טומק ריגליק ופרוייקט Circula
טומק ריגליק ופרוייקט Circula
טומק ריגליק ופרוייקט Circula
(Agnieszka Kula)

הפרויקט 'Circula' הוא דוגמא נהדרת שממחישה את גישתו של ריגליק, ספסל עגול שמעודד אינטראקציה חברתית. "הרעיון הגיע במהלך המגפה, בזמן שהופרדנו והרגשנו כמיהה לבני אדם סיבבנו ולהחלפות רעיונות, כל מה שבעצם הביא את האנושות למה שהיא, מה שמבדל אותנו מעולם החיות; הביחד, השותפות, אלה כלים שמאחדים ונותנים לנו כוח לייצר עתיד טוב יותר" הוא מסביר.

ספר לנו קצת על הרבדים השונים מאחורי הספסל?
"זה לא רק ספסל, אלא פריט סימבולי שמחבר בין אנשים. כמו שולחנות עגולים, אבל כאן אין שולחן שמפריד בינינו זה רק אנחנו. כיום מיומנויות התקשורת הבין אישית הן ברגרסיה, אנשים נוטים להישען על הטכנולוגיה כדי לעזור להם לייצר קהילות ולתקשר, במיוחד אצל הדור הצעיר. מלבד ההשפעה החברתית לפרויקט רובד נוסף שנוגע בקיימות וחומריות. כמו צורתו, הפרויקט מקדם עיצוב מעגלי. זה הפך למגרש משחקים עבור הסטודיו, חקרנו ופיתחנו הרבה חומרים והגענו לבסוף לחומר מדהים עשוי מרשתות שנמשלו מקרקעית הים. בדרך זו אנחנו מסייעים לפאונה ופלורה שבתחתית הים ומנקים את האוקיינוסים מהפסולת של בני האדם. את כלל הניסיונות חיברנו לידי ספר שמספר על התהליך מאחורי הקונספט. עשינו בסטודיו עבודה רבה במחקר, ניתחנו מעגלי חיים ועמידות של חומרים מגוונים, האופן שהם מתכלים, היכולת שלהם להתמחזר וזה הפך למעין פרויקט הדגל שלנו והקיימות הפכה לחוזקה שלנו".

9 צפייה בגלריה
הספסל ברחבת המוזיאון
הספסל ברחבת המוזיאון
הספסל ברחבת המוזיאון
(ערן לוי)

מהיום הספסלים שלך יקבלו את פניהם של המבקרים במוזיאון כאן בישראל, איך זה מרגיש?
"אני גאה מאוד להביא אותם לכאן, במיוחד כשאני מכיר את המוזיאון הרבה שנים ואת הערכים והרמה הקונספטואלית של המוסד הזה, זו זכות גדולה בשבילי. במוזיאון הצבו שני ספסלים; אחד בין כותלי המוזיאון והשני ממוקם ברחבה החיצונית. אתה יכול לראות גם את ההקשר התרבותי וזה שמתחבר לעולם האמיתי, כשהוא נגיש לכלל האנשים, אפילו אלה שלא הולכים למוזיאון ולא רוצים לקרוא ולהתעמק. בעיני ישראל, כמו מדינות רבות, יש לה גם בעיה של צריכת יתר, מערכת המחזור שלה לא כל כך טובה ומיוצרת כאן פסולת רבה. מצד שני, סצנת העיצוב כאן פועלת בדרכים חדשניות לעבודה עם אמצעים מינימליים, מחזור ושימוש מחדש".

הספסלים הותאמו לתנאי מזג האוויר החם שמייחד את האזור שלנו. "האקלים פה שונה מהחלק הצפוני של העולם ממנו אני מגיע ולקחתי כמה תובנות מהצוות הישראלי לגבי הצבע אל מול השמש החזקה". הם הותקנו רק השבוע וכבר אנשים יושבים עליהם ואפילו מציירים גרפיטי, וריגליק מציין לחיוב את התופעה ושמח שאנשים כבר מתנסים בהם. מלבד הספסלים הוא תרם דוגמאות של החומרים לאוסף ספריית החומרים כדי שיוכלו ללמוד ולהכיר אותם. היום יושק הפרוייקט באופן רשמי, יוכרזו הזוכים במרתון העיצוב ותערוכת הפופאפ עם תוצריהם תיפתח במוזיאון. לצוות הזוכה תוענק האפשרות לקחת חלק במיזם מיוחד מאוד אותו מוביל ריגליק.

9 צפייה בגלריה
מוקף בטבע
מוקף בטבע
מוקף בטבע
(Jakub Certowicz)

ספר לנו קצת על הפרס הראשון במרתון, השתתפות ב-'Nature design'
"מדובר בפרויקט באזור הכפרי במרכז-מזרח פולין אותו עליו אני עובד יחד עם שותפתי גושה. זה קמפוס באזור מזרחית לוורשה, מקום מוקף בטבע. לטבע ניסיון של יותר משלושה ביליון שנים במחקר ופיתוח ואנחנו משתמשים בו כהשראה ליצירת דברים בדרך חדשה ולמען העתיד. זה שם את העיצוב בקונטקסט חדש כי אנחנו מאמינים שחלק מהבעיה של עיצוב נובע מהסביבה שלנו, בערים הגדולות, שמעודדת אותנו לייצר עוד ועוד ויותר מהיר. אנחנו מביאים את המעצבים אל הטבע, אין כמעט דבר מלבד המרכז שלנו שמצויד במתקנים חדישים עם סדנת עץ, קרמיקה, הדפסת תלת ממד ועוד. החיבור הזה עם הסביבה הטבעית מייצר פוטנציאל מדהים ובנינו קהילה בין-לאומית מושתת על ערכי הקיימות עם מעצבים שלא רק מדברים, אלא אנחנו עושים פעולות לחנך ולשנות את אורח החיים של צריכת יתר. לפני כארבע שנים בנינו את הזו ובכל קיץ יש לנו תוכנית 'סאמר סקול עיצוב' עם משתתפים מרחבי העולם מרקעים מולטי-דיסציפלינריים שונים שעובדים יחד על פרויקטים שעוסקים בעיצוב אחראי ומתאחדים בהרמוניה עם הטבע. המטרה היא להביא יוצרים נהדרים ולשתף פעולה בדרכים חדשות לגשת לנושא והזוכים במרתון יהוו תרומה גדולה לפרויקטים המרגשים שאנחנו מתכננים לשנה הבאה".

ואיך התרשמת מהמעצבים הישראלים ותוצריהם?
"עקבתי אחרי העיצוב שישראל והתוצרים של המרתון מוכיחים את ההרגשה שלי, תמיד החשבתי את העיצוב הישראלי כמכה של בעלי תושייה. ראיתי את התוצרים הנהדרים וזה לא רק מציג את היצירתיות של מהמשתתפים, אלא את העובדה שהרעיונות לקיימות מתפתחים והופכים ליותר מתוחכמים ולעיצוב יש השפעה רבה לפתור בעיות מקומיות וגלובליות. יש כאן הרבה פיתוחים בעיצוב חומרים עם השפעה גלובלית ופוטנציאל לאסטרטגיות חדשות לעתיד טוב יותר. במרתון, רעיונות וקונספטים חזקים פותחו בזמן קצר וייצרו משהו משכנע ומוכן ליישום. אני מאוד שמח מהתוצרים, ראיתי את העבודה של המעצבים ואת האנרגיה לשינוי, חלק מהם בעלי ערך תקשורתי גדול כדי להביא לשינוי פה בישראל, שזקוקה למסר הזה. לחשוב על איך ליצור עתיד טוב יותר עם מוצרים חדשים שלא משאירים לילדים שלנו את הצורך לנקות אחרינו והמרתון עושה בדיוק את זה ומחבר בין אנשים לדבר על דרכים לתקוף את בעיית הפסולת".

תערוכת הפופ-אפ פתוחה החל מהיום ועד התאריך 23.7
תערוכת Overdose, מוזיאון העיצוב חולון

רוצים להתעדכן בכל פעם שעולה כתבה? עקבו אחרינו באינסטגרם


פורסם לראשונה: 10:52, 15.07.22
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button