יכול מאוד להיות שלולא השבת השחורה והנוראית ב־7 באוקטובר והמלחמה שפרצה, רובנו לא היינו מכירים לעומק את נשיא ארצות הברית ג׳ו ביידן. כולנו שמענו עליו, בייחוד על כינויי הגנאי של נשיא ארצות הברית הקודם דונלד טראמפ, שמכנה אותו עד היום Sleeppy Joe (בעברית: ג׳ו הישנוני), מתוך כוונה ללעוג לביידן על גילו המופלג וניסיון להציג אותו (גם בישראל) כאילו הוא קשיש סנילי.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
אבל כשממדי האסון הגדול של מדינה ישראל התחילו להתברר, זכינו כולנו להכיר את ביידן כפי שמעולם לא הכרנו אף נשיא אמריקאי. ביידן דיבר אל העם בישראל כמו אבא טוב שמנחם את ילדיו אחרי טרגדיה נוראית בחום ובאמפתיה, תוך כדי שהוא מפרש לכולנו, במילים פשוטות, את מה שכולנו הרגשנו באותם ימים קשים, כשכל הרגשות התערבלו בסחרור מבולבל של כאב עצום ותחושת חוסר ביטחון קיומית כללית. אנשים רבים הרגישו ואמרו שאחרי נאום ביידן בתחילת המלחמה הם הצליחו להירדם ולישון בפעם הראשונה אחרי האסון הנורא.
7 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
כבר לא צעיר, אבל רחוק מלהיות סנילי. ג'ו ביידן
(צילום: GettyImages)
ביידן דיבר לעם הישראלי כמו מנהיג אמיתי. הוא אמנם כבר לא צעיר, אבל רחוק מלהיות סנילי, והוא הראה לכל העולם שהמנהיג החזק ביותר בעולם חד כתער, אמפתי ורגיש, כזה שיודע לתמוך ולהרגיע. בניגוד למנהיגים אחרים הוא לא הקריא מדף מסרים, הוא דיבר אל אזרחי ישראל מהלב. ומה שיוצא מהלב נכנס אל הלב, כידוע.
כעבור כמה ימים, וכדי לחזק את דבריו עוד יותר, הוא אף הגיע לישראל לביקור קצר של ארבע שעות, שגם צעירים ממנו בעשרות שנים היו מתקשים לבצע (לטוס לארצות הברית וחזרה), אבל הוא עשה את זה בקלילות, נאם שוב לפני כל הישראלים, נפגש עם משפחות החטופים והציע תמיכה אינסופית ובלתי מתפשרת.
לאחרונה נודע שביידן מתכוון להתמודד שוב בבחירות לנשיאות ארצות הברית שיתקיימו בשנה הבאה, ורבים תהו איך זה ייתכן שבגילו - 81 שנה - הוא מעז לעשות את זה. ביידן אומר שכל השאלות על כשירותו הבריאותית והשפעת הגיל שלו על התפקוד שלו כנשיא ארצות הברית הן לגיטימיות, ועם זאת הוא מתעקש שהוא כשיר להתמודד להנהגה נוספת.
7 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נואם
ג'ו ביידן נואם
הנשיא המבוגר ביותר שכיהן אי פעם. ג'ו ביידן נואם
(צילום: GettyImages)
התקשורת האמריקאית מתחה ביקורת על החלטתו, שכן כבר כיום הוא נחשב לנשיא המבוגר ביותר שכיהן אי פעם, ואם ייבחר שוב הוא יסיים את כהונתו בגיל 86. ״גם בבחירות הקודמות היו שפקפקו ביכולת שלי להנהיג את אמריקה", השיב בתגובה. "תמיד הייתי כן לחלוטין עם העם האמריקאי בכל הקשור לבריאותי. אם הייתי חושב שיש לי בעיה כלשהי או כל דבר אחר שימנע ממני להיות מסוגל לבצע את עבודתי - אודיע על כך באופן מיידי לעם האמריקאי. אבל עד אז אני מציע לכולם פשוט לצפות בי ולראות איך אני מתפקד״.
אבל לצד המפקפקים, רבים שואלים את עצמם איך הוא מצליח להיראות כך בגילו? איך הוא מצליח להיות חד כתער ולדבר לקהל בלי שהוא מקריא מנייר כלשהו שמונח לפניו? הנה כמה דברים שלא בטוח שידעתם על אורח החיים, ההרגלים והשמירה על האיזונים של הנשיא ה־46 של ארצות הברית.
ביידן נולד במדינת פנסילבניה למשפחה ממוצא אירי ממעמד הפועלים, ועד היום הוא מציג את עצמו כאדם פשוט. אביו היה סוחר מכוניות יד שנייה ומנקה ארובות בבתים. ביידן, עו״ד במקצועו, פנה לפוליטיקה, וכשהוא היה סנטור הוא נהג להגיע לעבודתו מהבית שלו במדינת דלוואר לוושינגטון הבירה ברכבת התחתית. אנשים שעבדו איתו מעידים שזו גישתו האמיתית לחיים.
בראיונות הוא סיפר לא פעם שיש לו שני עקרונות בחיים: לאכול ארוחת ערב עם אשתו, בדרך כלל בבית, ולענות תמיד לשיחות טלפון מבני המשפחה שלו, בעיקר כשמדובר באחד משבעת נכדיו. עוזריו סיפרו בעבר שהוא עונה לטלפון הפרטי שלו גם באמצע הישיבות הכי חשובות עם האנשים הבכירים ביותר בעולם ויוצא מהחדר כדי להקדיש זמן לשיחה עם בני המשפחה.
ביידן חווה לא מעט אסונות בחייו: הוא אב לארבעה ילדים, אבל איבד שניים מהם. הוא נישא בגיל צעיר לנליה ונולדו להם שלושה ילדים. אשתו ובתו התינוקת נהרגו ושני בניו נפצעו בתאונת דרכים בשנת 1972. חמש שנים לאחר האסון האישי הזה, בשנת 1977, הוא נישא לג׳יל יעקובס (בת 72) לאחר פגישה עיוורת שיזם אחיו. בשנת 1981 נולדה בתם המשותפת. בנו, בו, נפטר בגיל צעיר מסרטן במוח ועד היום ביידן עונד צמיד שאותו ענד בנו כשהלך לעולמו. בנו השני, האנטר, ידוע כמכור לאלכוהול וסמים (ראו בהמשך), ובחודש דצמבר 2023 גם הוגש נגדו כתב אישום בגין העלמות מס.
ביידן מאמין גדול בפעילות גופנית והוא לא מתחיל את היום בלי אימון כושר. יש לו מאמן כושר אישי והוא נוהג להתאמן איתו במשך 30 דקות ביום לפחות. הוא עושה אימוני משקולות ואימוני רכיבה על אופני כושר נייחים שהוא הביא איתו לבית הלבן מביתו הפרטי. אופני הכושר ממוקמים מול הטלוויזיה, והוא נוהג לרכוב עליהם תוך כדי צפייה בתוכניות הבוקר.
7 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן רוכב על אופניים
ג'ו ביידן רוכב על אופניים
מאמין גדול בפעילות גופנית. ג'ו ביידן רוכב על אופניים
(צילום: AP)

למרות שהיה סגנו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שידוע בחיבתו ונטייתו למזון בריאותי ואורגני - ביידן רחוק מכך מאוד. בני הזוג אובמה טיפחו בבית הלבן גינת ירק אורגנית ונהגו להשקיע רבות בהסברת החשיבות של אכילת ירקות ופירות ותזונה לא מעובדת, אבל ביידן פחות מדבר על הנושא.
למעשה, אחד הדברים הראשונים שהוא עשה עם כניסתו לבית הלבן הוא להזיז את קערת התפוחים שהייתה תמיד מונחת בחדר הסגלגל בתקופת אובמה, ולהניח במקומה צלחת עם סוכריות טופי האהובות עליו. ביידן, כך סיפרה אשתו ג׳יל בראיונות שונים, חובב מתוקים. גם הוא בעצמו אמר לא פעם שהדבר שהוא הכי אוהב לאכול זה גלידה. בסיור שנערך במפעל גלידה לפני כמה שנים הוא עמד על הבמה ואמר: ״אני יודע שאתם בטח חושבים שאני צוחק, אבל אני אוכל יותר גלידה ביום משלושה אנשים״. אנשי המטבח בבית הלבן דיווחו שהם מחזיקים תמיד את הגלידה האהובה עליו — וניל שוקולד צ׳יפס (של האגן דאז) או וניל ושוקולד.
7 צפייה בגלריה
סוכריות טופי
סוכריות טופי
החליפו את התפוחים. סוכריות טופי
(צילום: Shutterstock)
בדרכים ובטיסות הוא אוהב לאכול את העוגיות האמריקאיות הידועות Newtons Fig Cookies שממולאות בתאנים (מזכירות את המגולגלות תמרים שלנו, אבל עם תאנים מיובשות, ואריזה אחת שלהן, שמכילה כמה עוגיות קטנות, שווה ל־200 קלוריות). את העוגיות האלה הצוות שלו מחזיק בשבילו תמיד.
הנשיא האמריקאי אוהב לא רק את הגלידה שלו פשוטה מאוד ולא מתוחכמת, אלא גם את האוכל עצמו. במטבח של הבית הלבן מחזיקים בשבילו תמיד מאכלים פשוטים שהוא אוהב, כמו גבינה צהובה, לחם פרוס, תפוחים, ענבים אדומים ועגבניות.
7 צפייה בגלריה
קטשופ
קטשופ
כמו ילד. קטשופ
(צילום: Shutterstock)
בנוסף, הוא גם חובב ג׳אנק פוד ידוע, ולדברי אשתו ג׳יל (שהיא אגב פרופסורית לחינוך במקצועה והאישה הראשונה בהיסטוריה האמריקאית שעובדת במשרה מלאה מחוץ לבית הלבן), הוא ״אכלן בסיסי״ ויש לו טעם באוכל כמו של ילד בן חמש. הוא אוהב מאוד המבורגרים, פיצה, פסטה, צ׳יפס, ואין ארוחה שמוגשת לו ללא בקבוק קטשופ.
מכיוון שאשתו ג׳יל מודעת מאוד לתזונה בריאה היא הצליחה לשנות כמה מההרגלים שלו לכאלה שנחשבים בריאים יותר. את היום שלו הוא מתחיל עם קפה וקורנפלקס (הוא מעדיף ספיישל K של קלוגס) ועם המשקה האיזוטוני Gatorade בטעם תפוזים, שהוא אוהב מאוד. המשקה האיזוטוני, שמיועד לספורטאים, מחזיר לגוף את המלחים שהולכים לאיבוד בהזעה במהלך הפעילות הגופנית, מספק אנרגיה זמינה, משפר ביצועים ספורטיביים וגורם לספיגה מהירה של נוזלים בגוף. ביידן שותה את המשקה הזה לאורך הבוקר, ובצהריים נוהג לשתות בקבוק נוסף.
ארוחת הצהריים האהובה עליו היא הכריך האמריקאי הכי ידוע ומוכר שמיליוני אמריקאים אוכלים בכל יום: חמאת בוטנים וריבה. כשהוא נמצא בנסיעות או בדרכים, העוזרים שלו אורזים לו את ארוחת הצהריים שהוא אוהב עם בקבוק המשקה האיזוטוני בתיק קטן.
7 צפייה בגלריה
משקאות אנרגיה
משקאות אנרגיה
שני בקבוקים ביום. משקאות אנרגיה
(צילום: Shutterstock)
כשהנשיא ביידן נשאר בבית הלבן, הוא נוהג לאכול ארוחת צהריים קבועה עם שלושה מאכלים שהוא אוהב: סלט ירקות קצוץ דק, מרק ועוף בגריל. את ארוחת הערב הוא אוכל ביחד עם אשתו, ואז הוא מעדיף לאכול פסטה. הפסטה האהובה עליו היא זו שאשתו מכינה עבורו — ברוטב עגבניות או ברוטב עגבניות עם כדורי בשר. לאשתו יש שורשים איטלקיים, והוא נוהג לומר שהפסטה שלה ברוטב עגבניות היא הכי טעימה בעולם. הוא אוהב לאכול פסטה דקה בסגנון אטריות עם המון רוטב. בלחץ אשתו, שכאמור מקפידה יותר על אוכל בריא ומעדיפה לאכול בארוחת הערב דג וירקות ולא פחמימות, הוא מצטרף אליה לעתים ואוכל דג, אבל אז הוא מתלונן שמגישים לו ״אוכל בריא מדי״.
בארוחות ביידן נוהג לשתות מים, אם כי הוא מעדיף קוקה קולה זירו, שגם ממנה הוא מנסה להימנע מטעמים בריאותיים. באלכוהול הוא לא נוגע בכלל, בשום מצב, כי לדבריו, יותר מדי בני משפחה שלו התמכרו והרסו את חייהם בגלל אלכוהול. לא פעם הוא העלה את ההשערה שהסיבה להתמכרות נפוצה במשפחה שלו בגלל נטייה גנטית. אחד מאותם אנשים הוא בנו האנטר - הילד היחיד שנותר מנישואיו הראשונים - שידוע כמי שסובל מהתמכרות וגרם לו מבוכה רבה בעבר בשל הימצאות סמים בבית הלבן.
עם כל חיבתו למתוקים ולפחמימות ביידן מקפיד מאוד לשמור על משקל גוף נמוך. הוא אוכל ארוחות מסודרות ובכמויות קטנות ובדרך זו לא מעלה במשקל. הוא שומר על משקל קבוע - 81 ק״ג (גובהו: 182 ס״מ). מאז הבדיקות האחרונות שלו (בשנת 2021) הוא אפילו ירד במשקל - 3 ק״ג (בעבר הוא שקל 84 ק״ג).
על פי החוק בארצות הברית, נשיא המדינה חייב להציג לציבור דו״ח בריאות מלא שסוקר את הבריאות הכללית שלו, כולל משקל גוף, מצב השיניים והכי חשוב - היכולות הקוגניטיביות והאם חלה הידרדרות כלשהי ביכולות השכליות. מטרת הבדיקות היא שהעם ידע שהמנהיג שלו כשיר לשמש בתור נשיא. אגב, הדו״ח המלא מפורסם באתר של הבית הלבן, וכל מי שמעוניין בכך יכול לעיין בו.
הבדיקות האחרונות של הנשיא ביידן מצאו שהוא כשיר לחלוטין להיות נשיא ארצות הברית. הרופא של הבית הלבן, ד״ר קווין אוקונור, מסר הצהרה שהנשיא בריא וחזק ויש לו יכולת מלאה לבצע את התפקיד החשוב ביותר בעולם.
בדיקות נוירולוגיות שהנשיא עבר מצאו שאין אצלו סימנים לפרקינסון, שבץ או פגיעה שעלולה להשפיע על יכולת הריכוז והחשיבה. בעבר נמצאו אצלו נקודות חשודות על העור, ככל הנראה מכיוון שהוא נהג לשהות שעות רבות בשמש כשהיה צעיר, אבל הן נמצאו שפירות ולא סרטניות.
בנוסף, הדו״ח ציין את בעיות הבריאות שמהן סובל הנשיא, שכאמור מטופלות בתרופות:
  • אלרגיות עונתיות: בעיה שביידן סובל ממנה שנים רבות והיא מטופלת בטיפול תרופתי שנמכר ללא צורך במרשם רופא.
  • הפרעות בקצב הלב: מצב שכיח יחסית שבו מדורי הלב העליונים (פרוזדורים) פועמים במהירות ובצורה בלתי מבוקרת (פרפור) המתבטאות בפעימות מהירות ובלתי סדירות ולעתים בתחושת דפיקות בחזה.
  • דלקת מפרקים ניוונית: סוג שכיח של דלקת מפרקים שלעתים גורמת לצורך בניתוח להחלפת מפרק הירך או הברך. המחלה נגרמת מתהליך דלקתי ברקמות העוטפות את המפרקים ונזק לסחוס שמרפד את העצמות, וגורמת לנוקשות במפרקים ולעתים לכאבים. דלקת מפרקים מתפתחת בעיקר באנשים מעל גיל 50 ונפוצה מאוד בקרב אנשים בגיל 80. אצל ביידן הדלקת החמירה בעקבות תאונה בשנת 2020 שבה הוא שבר את רגלו בעת ששיחק עם הכלב שלו מייג׳ור.
הכתבה התפרסמה במגזין "מנטה"