נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשא אתמול נאום תמיכה חד משמעי בישראל והביע גינוי תקיף למעשי הטבח הזוועתיים של חמאס. הנאום של ביידן שהעניק גיבוי מלא לישראל ואף הבטיח סיוע משמעותי, עורר הדים והתפעלות רבה במדינה וברחבי העולם. אלו דבריו המלאים.

"הידיים של חמאס מדממות, זו קבוצה שמטרתה היחידה בחיים היא להרוג יהודים. זהו מעשה של רוע צרוף. כ-1,000 אזרחים נטבחו, ואני חוזר - נטבחו - בישראל. ביניהם ישנם לפחות 14 אמריקנים שנרצחו. הורים נשחטו כשהשתמשו בגופם בניסיון להגן על הילדים שלהם. הבטן מתהפכת למשמע הדיווחים על תינוקות שנהרגים, משפחות שלמות נקטלו. אנשים צעירים נטבחו כשהשתתפו בפסטיבל מוזיקה שחוגג שלום - חוגג שלום! נשים נאנסו, הותקפו, הוצגו לראווה כגביעים. משפחות הסתירו את הפחד שלהן במשך שעות על גבי שעות, בניסיון נואש לשמור את הילדים שלהם בשקט, כדי לא למשוך תשומת לב. אלפי פצועים נותרו בחיים אבל נושאים עימם חורי קליעים ופצעי רסיסים, ואת הזיכרון של מה שנאלצו לסבול. אתם יודעים, הטראומות הללו לא חולפות לעולם.
הכותרת
העולם תומך בישראל, בינתיים
22:11
ישנן כל כך הרבה משפחות נואשות שעדיין מחכות לשמוע מה עלה בגורל יקיריהן, לא יודעות אם הם בחיים, מתים או חטופים. תינוקות בזרועות אימותיהם, סבים בכיסאות גלגלים, ניצולי שואה שנחטפו ומוחזקים כבני ערובה. בני ערובה שלדברי חמאס עומדים כעת בפני הוצאה להורג. הם מפרים כל קוד של מוסר אנושי. זה מתועב.
"אמרתי לנתניהו, 'ארצות הברית מנוסה והתגובה שלנו תהיה מהירה, מדויקת ומכריעה'. דנו גם כיצד דמוקרטיות כמו ישראל וארצות הברית הן חזקות יותר ובטוחות יותר כשאנחנו פועלות על פי החוקים"
האכזריות של חמאס, צימאון הדם שלהם, מביא אותנו לחשוב על רגעי הטירוף הגרועים ביותר של דאעש. זהו טרור, אך למרבה הצער, עבור היהודים - זה לא דבר חדש. התקיפה הזאת מציפה זיכרונות מלאי כאב, צלקות שנותרו משנים ארוכות של אנטישמיות ורצח-עם של העם היהודי. מרגע זה עלינו להיות ברורים כשמש: אנחנו עומדים לצד ישראל! אנחנו עומדים לצד ישראל! ואנחנו נבטיח שיש לה את מה שהיא צריכה כדי לדאוג לאזרחים שלה, להגן על עצמה ולהצליח להגיב למתקפה הזאת. אין שום הצדקה לטרור. אין אף תירוץ!
המטרה של החמאס היא לא להגן על הזכות של העם הפלסטיני לכבוד ולהגדרה עצמית. המטרה המרכזית שלהם היא להשמיד את מדינת ישראל ולרצוח את העם היהודי. הם משתמשים באזרחים פלסטינים כמגן אנושי. חמאס לא מציע דבר מלבד טרור ושפיכת דמים - ולא אכפת להם מי משלם את המחיר.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
''המטרה של חמאס היא להשמיד את ישראל''. ביידן
(צילום: Drew Angerer/Getty Images)
אובדן החיים של חפים מפשע הוא שובר לב. כמו לכל אומה בעולם, לישראל יש את הזכות להגיב, ואכן, גם חובה להגיב לתקיפות האכזריות האלה.
בדיוק סיימתי את שיחת הטלפון השלישית שלי עם ראש הממשלה נתניהו, ואמרתי לו, 'ארצות הברית מנוסה והתגובה שלנו תהיה מהירה, מדויקת ומכריעה. דנו גם כיצד דמוקרטיות כמו ישראל וארצות הברית הן חזקות יותר ובטוחות יותר כשאנחנו פועלות על פי החוקים. טרור פוגע במכוון באזרחים, רוצח אותם. אבל אנחנו נאמנים לחוקי המלחמה, זה משנה ויש הבדל.
היום, אמריקאים בכל רחבי ארה"ב מתפללים למען כל אותן משפחות שנקרעו לגזרים. הרבה מאיתנו יודעים כיצד זה מרגיש, זה מותיר תחושה של חור שחור בחזה שלך כשאתה מאבד בן משפחה. מרגיש כאילו אתה נשאב פנימה - הכעס, הכאב, תחושת חוסר האונים.
על זה מדברים כשאומרים 'טרגדיה אנושית'. זוועות מלחמה בקנה מידה מזעזע. אנחנו נמשיך לעמוד מאוחדים, נתמוך בעם ישראל, שסובל מאובדן בלתי ניתן לתיאור, ונעמוד נגד השנאה והאלימות של הטרור.
הצוות שלי היה בקשר הדוק עם השותפים שלנו בישראל, ועם השותפים שלנו בכל האזור והעולם, מהרגע שבו המשבר הזה החל. אנחנו מדברים על סיוע צבאי, הכולל נשק, מיירטים, חידוש המלאי של כיפת ברזל. אנו נוודא שלישראל לא ייחסר דבר מהנכסים החשובים הללו כדי להגן על עריה ותושביה.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
ביידן במהלך נאום התמיכה בישראל
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
הממשל שלי יעבוד יחד עם הקונגרס במהלך המשבר הזה, וכשהקונגרס ישוב נבקש ממנו לנקוט פעולה דחופה של מימון למען שותפינו הקריטיים. זה לא נוגע למפלגות ולא לפוליטיקה, זה נוגע לביטחון העולם שלנו, ביטחון ארצות הברית. אנו עכשיו יודעים שאזרחים אמריקאים נמנים בין אלה המוחזקים כבני ערובה על ידי החמאס.
הנחיתי את הצוות שלי לשתף מידע מודיעיני ולפרוס מומחים נוספים מכל הממשל האמריקני, כדי לייעץ לשותפים הישראלים ולמאמצים להגיע לחטופים, כי כנשיא - אין לי עדיפות עליונה יותר מבטיחותם של אזרחים אמריקאים המוחזקים כבני ערובה בעולם.
ארצות הברית גם שיפרה את עמדות הכוחות הצבאיים שלה באזור, כדי לחזק את ההרתעה שלנו. משרד ההגנה שלנו הזיז את נושאת המטוסים שלנו, ג'רלד פורד, למזרח הים התיכון וחיזק את נוכחות מטוסי הקרב שלנו באזור. ואנו עומדים, מוכנים, להעברת ציוד נוסף על פי הצורך.
תנו לי לומר שוב, לכל מדינה, כל ארגון, כל מי שחושב לנצל את המצב הזה - יש לי מילה אחת: אל. אל תעשו זאת. ליבנו אולי שבורים, אך ההחלטה שלנו ברורה. אתמול גם שוחחתי עם מנהיגי צרפת, גרמניה, איטליה ואנגליה, כדי לדון על ההתפתחויות האחרונות עם השותפות האירופיות שלנו ולתאם איתן את התגובה המאוחדת שלנו. כל זה מתווסף לימים של תקשורת קבועה עם שותפים ברחבי האזור.
אנו גם נוקטים צעדים פנימיים במדינות ברחבי ארצו ת הברית. מחלקות משטרה תגברו את האבטחה סביב מרכזי קהילה יהודיים, המחלקה לביטחון פנים וה-FBI עובדים צמוד עם רשויות אכיפת חוק מדיניות ומקומיות ועם שותפים בקהילה היהודית כדי לזהות ולשבש כל איום מדיני שעלול להתגלות כקשור לתקיפות הנוראיות.
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן בהצהרה עם ג'ו ביידן על ישראל ו חמאס הבית הלבן ארה"ב
אנתוני בלינקן בהצהרה עם ג'ו ביידן על ישראל ו חמאס הבית הלבן ארה"ב
''לכל מי שחושב לנצל את המצב, יש לי מילה אחת: אל''
(צילום: EPA / Yuri Gripas / POOL)
זהו רגע שבו ארצות הברית מתאחדת עם אלה המתאבלים. בואו נהיה ברורים: אין באמריקה מקום לשנאה - לא נגד יהודים, לא נגד מוסלמים, לא נגד אף אחד. אנחנו מתנגדים לכך, אנחנו מתנגדים לטרור. אנו מגנים את הרוע חסר ההבחנה, כמו שתמיד גינינו. זה מה שארצות הברית מאמינה בו.
רק לפני 50 שנה - וחשבתי על זה הבוקר, כששוחחתי עם מזכיר המדינה וסגנית הנשיא במשרדי - לפני יותר מ-50 שנה כסנטור צעיר ביקרתי בישראל בפעם הראשונה, כסנטור שבחרו בו זה עתה. ועשיתי דרך מאוד ארוכה כדי להיפגש עם גולדה מאיר במשרדה, רגע לפני מלחמת כיפור. ואני מניח שהיא הצליחה לראות את התדהמה שעל פניי בעודה מתארת את מה שהם מתמודדים איתו. יצאנו החוצה במעין מסדרון מחוץ למשרד כדי להצטלם. היא הסתכלה עליי פתאום ואמרה, "תרצה להצטלם?", אז קמתי וצעדתי אחריה, ועמדנו שם בשקט, מסתכלים על הצלמים. היא ניחשה - אני מניח שנראיתי מודאג - היא התכופפה לעברי ואמרה, "אל תדאג, סנטור ביידן, יש לנו נשק סודי פה בישראל" - אני נשבע שזה מה שהיא אמרה - "אין לנו מקום אחר ללכת אליו".

במשך 75 שנה ישראל עמדה כערבה היחידה לביטחון של העם היהודי בעולם, כך שזוועות כמו אלה שחוותה בעבר לא יקרו שוב לעולם. ושלא יהיה לכם ספק - ארצות הברית מגבה את ישראל. אנו נוודא שמדינת ישראל היהודית והדמוקרטית תוכל להגן על עצמה היום ומחר, כמו שתמיד וידאנו. פשוטו כמשמעו. הזוועות הללו מחליאות. אנחנו עומדים עם ישראל, אל תטעו. תודה".