שתף קטע נבחר

מהסיפתח של ניקסון ועד הפרידה של אובמה מפרס. נשיאי ארה"ב בישראל

עד 1974 לא ביקר כאן שום נשיא אמריקני, אבל מאז עשו זאת חמישה בעשר הזדמנויות שונות. ניקסון שכח במלון את אשתו, קרטר שיחק קצת טניס, קלינטון הגיע לא פחות מארבע פעמים, בוש יצא לסיבוב באופניים בחצר של אולמרט והלימוזינה של אובמה נתקעה כי תדלקו אותה בסולר. לקראת ביקורו של טראמפ - כך נראו הביקורים הקודמים של האורחים מהבית הלבן

ראשי הממשלות בישראל אמנם מגיעים לעתים קרובות לביקורים בבית הלבן בוושינגטון, אבל הנשיאים האמריקנים, באופן טבעי, מגיעים פחות לישראל. מתוך 12 נשיאים אמריקנים שכיהנו בבית הלבן מאז הקמת המדינה ביקרו אצלנו רק חמישה, אבל פיצו עם 10 ביקורים בסך הכול. ביקורו הצפוי של הנשיא דונלד טראמפ יהיה הפעם הראשונה שבה נשיא אמריקני מנצל את נסיעתו הראשונה מחוץ לגבולות ארצו כדי להגיע לישראל.

 

לקראת ביקורו מחר של הנשיא טראמפ בישראל נזכרנו בביקורים ההיסטוריים הקודמים של נשיאים אמריקנים שנערכו עד כה בארץ הקודש.

 

ניקסון שכח את אשתו במלון

לא פחות מ-26 שנים חלפו מאז קום המדינה ב-1948 ועד לביקורו של הנשיא האמריקני הראשון בישראל – ריצ'רד ניקסון – שהגיע אלינו ביוני 1974 לביקור בעל חשיבות רבה במיוחד והפגין תמיכה בישראל לאחר המהלומה שספגה במלחמת יום הכיפורים. ניקסון הגיע לישראל בשלהי כהונתו, והתפטר רק 55 ימים לאחר מכן על רקע פרשת ווטרגייט.

הביקור הראשון של נשיא אמריקני. ניקסון בישראל ב-1974 (צילום: יעקב סער, לע"מ) (צילום: יעקב סער, לע
הביקור הראשון של נשיא אמריקני. ניקסון בישראל ב-1974(צילום: יעקב סער, לע"מ)

רבין עם ניקסון וקיסינג'ר בירושלים (צילום: יעקב סער, לע"מ) (צילום: יעקב סער, לע
רבין עם ניקסון וקיסינג'ר בירושלים(צילום: יעקב סער, לע"מ)

 (צילום: יעקב סער, לע"מ) (צילום: יעקב סער, לע
(צילום: יעקב סער, לע"מ)
 

ניקסון הגיע לירושלים במהלך ביקור נרחב שערך במדינות המזרח התיכון, ולאחר שנפגש עם נשיא סוריה חאפז אל אסד בדמשק ונשיא מצרים אנואר סאדאת בקהיר. הוא נועד בין היתר עם ראש הממשלה הטרי יצחק רבין, שהושבע לתפקיד רק שבועיים לפני כן, וכן ביקר במשכן הנשיא ובביתה של ראש הממשלה לשעבר גולדה מאיר שהתפטרה זמן קצר קודם לכן.

 

במהלך הביקור נערכה לכבוד מאיר סעודה חגיגית בכנסת שבה השתתפו מאות בני אדם. "היה לי הכבוד לערוך מסעות ביותר מ-80 מדינות נפגשתי עם רוב מנהיגי העולם. מהם שנקראים גדולים ומהם שמכונים בתיאורים גרועים מזה. הנני יכול לומר לציבור המכונס כאן, בכנסת בישראל, כי שום מנהיג שנפגשתי, שום נשיא, שום מלך, שום ראש ממשלה או מנהיג אחר, לא גילה בפגישותיי עמו אומץ לב, פיקחות, מרץ, החלטיות ומסירות גדולים יותר לארצו מאשר ראש הממשלה גולדה מאיר", שיבח ניקסון את מאיר בארוחה החגיגית.

 

הביקור היה כנראה כל כך מוצלח – עד שניקסון לא שם לב שהוא שוכח לקחת את אשתו פט עמו לפגישות. לאחר ששקע בשיחה עם השגריר האמריקני במלונו, מיהר להיכנס למכונית בדרך לפגוש את הנשיא אפרים קציר – אבל אשתו, שהייתה בלובי במלון נותרה בטעות מאחור. היא נאלצה להיעזר באנשי הצוות האמריקני כדי להגיע גם כן, ברכב נפרד, לפגישה בבית הנשיא בירושלים.

 

קרטר "חשמל" בכנסת ושיחק קצת טניס

חמש שנים חלפו בין ביקורו של ניקסון לבין הגעת הנשיא האמריקני הבא לישראל – ג'ימי קרטר – בתחילת מרס 1979. קרטר הגיע לשלושה ימים לאחר ביקור בקהיר במטרה לפתור את המבוי הסתום שאליו נקלע המשא ומתן בין ישראל למצרים – ואכן, שבועיים לאחר מכן, נחתם הסכם השלום ההיסטורי בוושינגטון.

 

הרגע הזכור ביותר באותו ביקור היה הופעתו ה"מחשמלת", כפי שהגדירו זאת אז, בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. קרטר דיבר במשך 25 דקות ללא כל הפרעה על אודות המחויבות האמריקנית להסכם בין ישראל למצרים, וחברי הוועדה התרשמו מאוד מהופעתו ומגישתו הכנה והרצינית בעניין המשא ומתן עם קהיר. ביום השני לביקור נערכה בין היתר ארוחת ערב ממלכתית במשכן הכנסת בהשתתפות 500 מוזמנים.

קרטר ובגין במשכן הכנסת (צילום: יעקב סער, לע"מ) (צילום: יעקב סער, לע
קרטר ובגין במשכן הכנסת(צילום: יעקב סער, לע"מ)

 (צילום: יעקב סער, לע"מ) (צילום: יעקב סער, לע
(צילום: יעקב סער, לע"מ)
"ריצת בוקר ומשחק טניס" (צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות") (צילום: ארכיון
"ריצת בוקר ומשחק טניס"(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")
 

אך קרטר לא ניצל את זמנו בארץ הקודש רק בניסיונות להביא שלום למזרח התיכון, אלא גם מצא זמן לקצת ספורט. הוא רץ ברחובות ירושלים ובאחד הבקרים לשהותו בארץ אפילו שיחק טניס. כמו כן ביקר במשכן הנשיא, בהיכל הספר, במוזיאון יד ושם, ובקברי הרצל וז'בוטינסקי בהר הרצל, ואף השתתף בתפילת יום ראשון בכנסייה הסקוטית בירושלים.

 

קלינטון אחד, ארבעה ביקורים – וסבון מיוחד מחיפה

לאחר ביקורו של קרטר אמנם שוב עבר זמן רב עד להגעת נשיא אמריקני לישראל, 15 שנים, אבל אין ספק שביל קלינטון פיצה על הזמן הזה עם לא פחות מארבעה ביקורים במהלך כהונתו. הביקור הראשון אמנם התאפיין בתקווה גדולה על רקע חתימת הסכם השלום עם ירדן, אך הביקורים הבאים היו הרבה פחות משמחים.

 

כאמור קלינטון הגיע לראשונה במסגרת חתימת הסכם השלום עם ירדן ב-1994 ונאם בכנסת. "אני מחויב לפעולה יחד עם הקונגרס כדי לסייע לכם בכל דרך בתחום הצבאי והכלכלי", הבטיח. "נצטרך לעמוד יחד מול כוחות הטרור הקיצוניים המאיימים על כולנו". הכנסת כולה עמדה על רגליה – שרים, ח"כים ומאות אורחים נוספים – והתשואות רעמו באולם.

 (צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות") (צילום: ארכיון
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")
 

ראש הממשלה דאז, יצחק רבין, שרקם מערכת יחסים קרובה והדוקה עם הנשיא האמריקני, אמר לאורח מוושינגטון: "אדוני הנשיא, אתה בבית". הוא הבהיר כי ירושלים אינה עומדת למיקוח והתייחס לצורך להילחם יחד בטרור. בהמשך ביקר הנשיא גם במוזיאון יד ושם

 

במהלך הביקור הזה נמנעה ברגע האחרון "תקרית דיפלומטית". במלון שבו התארח הנשיא לא היה סבון "ירדלי" בריח לבנדר, שאותו ביקש מפורשות הנשיא. אז מה עשו במלון? שיגרו מונית בהולה לחיפה, כדי שתביא את הסבונים האהובים על קלינטון. הסבונים עלו כמעט 35 שקלים, המונית הרבה יותר.

 

 

הביקור השני של קלינטון בארץ היה בנסיבות מצערות, כאשר הגיע בנובמבר 1995 להלווייתו של ידידו הטוב ראש הממשלה יצחק רבין בירושלים ונפרד במילים המפורסמות "שלום חבר". "עכשיו על כל אחד מאיתנו שאוהב את השלום, ועל כולנו שאהבנו אותו, מוטל להמשיך ולהיאבק למען השלום לו הקדיש את חייו ולמענו נפל", אמר בהלוויה. "רוחו ממשיכה להאיר לנו את השביל. רוחו מלווה את השלום המתפתח בין ישראל ושכנותיה".

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
 

כארבעה חודשים לאחר מכן, במרס 1996, שב קלינטון לאזור וביקר בשארם א-שייח' במסגרת הוועידה הבינלאומית למלחמה בטרור – ושוב ניצל את ההזדמנות כדי לבקר גם בישראל ולהפגין תמיכה בשמעון פרס שהתמודד באותם הימים לראשות הממשלה נגד בנימין נתניהו.

 

הביקור הרביעי והאחרון של קלינטון כנשיא היה באמצע חודש דצמבר 1998. הוא נפגש בירושלים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם הנשיא דאז עזר ויצמן לאחר הסכם וואי למימוש הסכמי אוסלו. קלינטון הגיע בביקור זה גם לעזה ולאחר פגישה עם יאסר עראפת עורר זעם בירושלים לאחר שהשווה בין ילדיהם של האסירים הפלסטינים לילדיהם של נפגעי הטרור הישראלים.

 

קונדוליזה רמזה לבוש "לסתום את הפה"

ג'ורג' בוש האב אמנם לא הגיע לישראל במהלך כהונתו כנשיא, אך בנו דווקא הגיע פעמיים תוך זמן קצר לקראת סוף הקדנציה שלו, כאשר הפעם הראשונה הייתה בינואר 2008 במטרה לקדם את המו"מ בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית בעקבות ועידת אנאפוליס שנערכה כחודשיים לפני כן. "לעולם לא אוכל להרגיש באמת מה זה להיות יהודי וישראלי. אני יכול רק לדמיין, אבל לעולם לא אוכל לדעת זאת באמת", אמר בוש הבן בביקורו הראשון, שאת יומו השני הקדיש לרשות הפלסטינית.

 

מבוכה קלה נרשמה בביקור, כאשר במהלך ארוחת ערב חגיגית שנערכה לנשיא בוש במעון ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, אמר בוש: "אני מאוד מעריך את אולמרט, הוא מנהיג חזק. תשמרו עליו שימשיך להנהיג את הפוליטיקה הישראלית". תוך כדי הדברים הוא קיבל פתק ממזכירת המדינה, קונדוליזה רייס, ובחדר השתרר שקט. השרים הביטו במתח בנשיא המעיין בפתק, ולבסוף הרים בוש את ראשו וחשף: "היא אומרת לי לסתום את הפה". הנוכחים פרצו בצחוק.

אולמרט ובוש ב-2008 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ) (צילום: אבי אוחיון, לע
אולמרט ובוש ב-2008(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

עושה סיבוב בחצר בית ראש הממשלה (צילום: אבי אוחיון, לע"מ) (צילום: אבי אוחיון, לע
עושה סיבוב בחצר בית ראש הממשלה(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
 

 (משה מילנר, לע"מ) (משה מילנר, לע
(משה מילנר, לע"מ)

ארבעה חודשים לאחר מכן חזר בוש לישראל לרגל חגיגות 60 שנה לעצמאות המדינה, ובין היתר ביקר במצדה לצד אולמרט ונאם במליאת הכנסת. הוא התקבל בדקה ארוכה של תשואות ואמר בעברית, "יום עצמאות שמח" – מה שטבעיות שגרר את המשך מחיאות הכפיים החמות, שחזרו גם בהמשך.

 

ראש הממשלה אולמרט העניק אופניים לאורח מוושינגטון במהלך הביקור, שבתגובה התלהב לא מעט והצהיר, "אהוד, זה ממש פנטסטי", ולתדהמת כל הנוכחים פשוט עלה על האופניים ויצא לסיבוב ראווה בחצר בית ראש הממשלה.

 

אובמה קרץ ל"ארץ נהדרת" ונתן לקלינטון טרמפ

הנשיא ברק אובמה הגיע לישראל לביקור בן שלושה ימים במרס 2013, והגיע בין היתר גם להר הרצל, מוזיאון יד ושם וכנסיית המולד בבית לחם. ביום השני לביקור זכו מאות סטודנטים לשמוע את אובמה נואם בבנייני האומה בירושלים לאחר שזה ביקש לפנות ישירות אל אזרחי ישראל.

 

אחד הרגעים הזכורים ביותר מהביקור קרה ממש עם נחיתתו של אובמה בנמל התעופה בן גוריון. הוא החליט בספונטניות להוריד את החלק העליון של חליפתו המחויטת בתום הטקס, וראש הממשלה בנימין נתניהו מיהר לעשות זאת אחריו. במהלך הנסיעה מנתב"ג לירושלים נתקעה הלימוזינה של הנשיא בעליות לעיר הבירה, באזור שורש, לאחר שככל הנראה תודלקה בסולר במקום בבנזין.

חם בנתב"ג. נתניהו ואובמה בלוק קז'ואל (צילום: אבי אוחיון, לע"מ) (צילום: אבי אוחיון, לע
חם בנתב"ג. נתניהו ואובמה בלוק קז'ואל(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

הנאום בבנייני האומה (צילום: AP) (צילום: AP)
הנאום בבנייני האומה(צילום: AP)

 

 


עם שמעון פרס ובנימין נתניהו (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
עם שמעון פרס ובנימין נתניהו(צילום: גיל יוחנן)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

בנאום ההיסטורי, הידידותי ובו-זמנית הנוקב בבנייני האומה פנה אובמה ישירות אל לבם של הישראלים, מעל ראשי הפוליטיקאים, וקרא להם לעשות צעדים שיובילו לשלום במזרח התיכון. הוא הבהיר כי הוא חבר אמיתי של ישראל, ודיבר בעברית כשהבטיח שכל עוד ארה"ב קיימת – ישראל לא תהיה לבד. עם זאת, הוא ביקש מהישראלים לא להמתין שמנהיגיהם יוליכו אותם אל העתיד, אלא לגרום להם לעשות זאת בעצמם: "כפוליטיקאי אני יכול להבטיח לכם, מנהיגים פוליטיים לעולם לא ייקחו סיכונים אם האנשים לא דורשים מהם לעשות את זה. הקולות שלכם חייבים להיות חזקים יותר, התקוות שלכם צריכות להתוות את הדרך קדימה". בהמשך הנאום צחק ואמר כי הדרמה בינו לבין נתניהו נועדה בכלל כדי לייצר חומרים לתוכנית "ארץ נהדרת".

 

בארוחת ערב מרכזית וחגיגית במשכן הנשיא בירושלים העניק שמעון פרס לאובמה את "עיטור הנשיא". אחרי שקיבל את האות סיים אובמה את המשפט הראשון שלו במילה "דיינו" בעברית: "זה כבוד יוצא דופן, לא יכולתי להיות נרגש יותר. אחרי קבלת הפנים היוצאת מן הכלל שקיבלתי והחום שקיבלתי, המחווה הזאת של הנשיא פרס, הכבוד של המדליה הזו – דיינו". אחר כך בירך אובמה את מארחו ואמר שוב בעברית: "עד 120".

חולק כבוד אחרון לשמעון פרס (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
חולק כבוד אחרון לשמעון פרס(צילום: גיל יוחנן)

ביקורו הבא של אובמה נערך בנסיבות מצערות בהרבה, כאשר הגיע בספטמבר האחרון לישראל להלווייתו של הנשיא וראש הממשלה לשעבר פרס. "אין כבוד גדול יותר בשבילי מאשר להיות כאן בירושלים להיפרד מחברי שמעון פרס. הוא הראה לנו שצדק ותקווה הם בלבו של הרעיון הציוני", אמר בפתח דבריו. אובמה הוסיף כי "פרס לא הספיק לחזות בחזון השלום שלו מתממש. נוכחותו של הנשיא עבאס כאן היא מחווה ותזכורת לעסק הבלתי גמור של השלום".

 

הביקור היה קצר וחטוף, ומיד לאחר ההלוויה בהר הרצל המריא אובמה חזרה לארה"ב – אך לא לפני שהציע טרמפ גם לנשיא לשעבר ביל קלינטון. אובמה תועד בפתח "אייר פורס 1" קורא לקלינטון, שהיה אמור לחזור במטוס הפרטי של איש העסקים חיים סבן, ומתעקש "להחזיר אותו הביתה".

פורסם לראשונה 20/05/2017 20:50

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי אוחיון, לע"מ
נתניהו ואובמה בנתב"ג, מרס 2013
צילום: אבי אוחיון, לע"מ
מומלצים