שתף קטע נבחר

כתב אישום נגד ארבעה מנהלים בבתי הזיקוק עקב שריפת הענק

שרשרת כשלים שמתוארת בכתב אישום שהוגש נגד בתי הזיקוק וארבעה מנהלים גרמה לשריפת הענק לפני שנתיים. מתברר כי מנהל חוות המכלים התעלם מאזהרות של חשמל סטטי, והזרים מים בעוצמה רבה לעבר שלולית חומר מסוכן שהוצת והבעיר את המכל כולו

 

 

כתב אישום הוגש היום (ד') נגד חברת בתי הזיקוק לנפט (בז"ן) וארבעה מנהלים בעקבות השריפה של מכל הדלק בדצמבר לפני שנתיים. העבירות הן זיהום אוויר ומעשי פזיזות ורשלנות בחומרים מסוכנים והפרת תנאים בהיתר פליטה ובהיתר רעלים.

 

לפי כתב האישום, שריפת הענק שפרצה ב-25 בדצמבר 2016 גרמה לזיהום אוויר חזק ובלתי סביר. השריפה נגרמה במכל 205 שבו אוחסנה תערובת נוזלית של איזומראט ו-C-9, חומר שהוא מרכיב בבלילת הבנזין. האיזומראט הוא חומר מסרטן ודליק מאוד, ונחשב חומר מסוכן כהגדרתו בחוק החומרים המסוכנים.

 

האירוע החל, כך מתואר בכתב האישום, בניסיון להשתלט על פליטת מזהמים מגג המכל. מים הוזרמו מתותח כיבוי אש לשלולית החומר המסוכן בגג המכל והניסיון לא צלח. "הועלה חשש כי הזרמת המים תביא ליצירתו של חשמל סטטי וכתוצאה מכך ליצירת ניצוץ שעלול להבעיר את המיכל ותכולתו. על אף האמור, התקבלה החלטה לבצע את פעולת ההדחה באמצעות צינורות הכיבוי הקבועים".


שריפת הענק בבתי הזיקוק ()
שריפת הענק בבתי הזיקוק

 (צילום: מונט גלפז) (צילום: מונט גלפז)
(צילום: מונט גלפז)

 (צילום: אורית גזית) (צילום: אורית גזית)
(צילום: אורית גזית)
 (צילום: Jonathan Weinberg ) (צילום: Jonathan Weinberg )
(צילום: Jonathan Weinberg )

 (צילום: כבאות והצלה מחוז חוף) (צילום: כבאות והצלה מחוז חוף)
(צילום: כבאות והצלה מחוז חוף)

בהמשך, מתואר בכתב האישום, פתח מנהל חוות המכלים, את הברז המזרים מים אל אמצעי הכיבוי, והזרים מים בעוצמה חזקה מגובה 10 מטרים אל עבר שלולית האיזומראט שעל הגג, במטרה לגרום לאיזומראט לנוע אל עבר קצוות המכל ולזרום לתוכו. "הדבר נעשה על אף אזהרת אחד מקציני הבטיחות שהשתתפו בדיון, שיש לפתוח את הברז בעוצמה נמוכה, בשל החשש מפני יצירתו של חשמל סטטי. כמה דקות לאחר מכן, כתוצאה מפעולה זו, סמוך לשעה 9:25, פרצה שריפת ענק שהציתה את הנוזל שעל גג המכל, ובהמשך לכך, את הנוזל שבתוך המכל".

 

מלבד עבירות זיהום האוויר והפרת התנאים, יוחסו לנאשמים, כל אחד לפי חלקו, גם הפרת חובה נושא משרה למניעת עבירות לפי חוק אוויר נקי והפרת חובת נושא משרה למניעת עבירות לפי חוק החומרים המסוכנים.

 

הנאשמים, בהם סמנכ"ל החברה באותה העת, היו אחראים על תפעול חוות המכלים. מהאישום עולה כי במהלך התקלה במכל ביום שלפני האירוע, התקלקל המדיד המחווה את גובה החומר במכל, אולם הנאשמים לא תיקנו אותו למרות שתקינותו היא חלק חיוני בהיתר הרעלים של המפעל. כתוצאה מהשריפה נפלט ענן גדול של עשן שחור. כתוצאה מהשריפה נפלטו מזהמים שונים, ובכלל זאת כ-588 טונות דו-תחמוצת הפחמן, כ-19.2 טונות פחמן חד-חמצני, כ-2 טונות תחמוצות חנקן, כ-6.4 טונות תרכובות אורגניות נדיפות למעט מתאן, כ-15 טונות חלקיקים נשימים (PM10) וכ-32 טונות חומר חלקיקי עדין מרחף (TSP)", כפי שמתואר באישום.

 

חברת בתי הזיקוק אמרה כי קיבלה את החומר ולומדת אותו: "בז"ן ערוכה לטפל באופן מיטבי, בשיתוף פעולה עם כוחות הבטחון, בתרחישי חירום במתחם שלה. אין לאירועים מסוג זה השפעה מחוץ לגבולות המתחם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורית גזית
שריפת הענק בבתי הזיקוק
צילום: אורית גזית
מומלצים