שתף קטע נבחר

נשיאת העליון: "הממשלה אינה יכולה להתערב בהכרעות בתי המשפט"

נשיאת בית המשפט העליון אמרה באירוע בספרייה הלאומית כי הכרעות המערכת המשפטית מחייבות את הממשלה "גם אם אינן נושאות חן בעיניה". היועמ"ש מנדלבליט התייחס גם הוא לנושא: "ממשלה לא יכולה להתערב בעבודת בתי המשפט"

 

 

 

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות התייחסה הערב (ד') לעצמאותה של המערכת המשפטית: "הממשלה אינה יכולה להתערב בהכרעותיהם של בתי המשפט והכרעות אלו מחייבות אותה גם אם הן אינן נושאות חן בעיניה".

אסתר חיות (צילום: עמית שאבי)
חיות. "הממשלה לא יכולה להתערב בהכרעות בתי המשפט"(צילום: עמית שאבי)

חיות אמרה כי מורשת העצמאות ואי-התלות השיפוטית הונחלה לשופטי ישראל כבר מראשית ימיה של מערכת בתי המשפט. "דורות של שופטים שימרו מורשת חשובה זו ואנו השופטים המכהנים היום במערכת מחויבים להמשיך לשמרה ולהנחילה לדורות השופטים שיבואו אחרינו".

 

במהלך נאומה ציטטה חיות את נשיא בית המשפט העליון הראשון יצחק אולשן שלפיו שופטים אינם יכולים להיות חברים במפלגה לא בגלוי ולא בהסתר. בשנת 1948 אמר אולשן: "לכולם היה ברור שקודם כל על בתי המשפט בארץ לרכוש את אמונו של הציבור. התרופה הראשונה בערכה היא שבציבור תשתרש הידיעה או התחושה כי שופטים בישראל אינם משתייכים לשום מפלגה, לא בפועל ולא להלכה". חיות הוסיפה: "הדבר הזה נעשה במשך הזמן לדבר מובן מאליו וזה גם היה הגורם העיקרי שתרם להגברת אמון הציבור בבתי המשפט".

אביחי מנדלבליט (צילום: יאיר שגיא)
מנדלבליט. "הממשלה לא יכולה להתערב בעבודת בתי המשפט"(צילום: יאיר שגיא)

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התייחס גם הוא לעצמאותה של מערכת המשפט: "ממשלה לא יכולה להתערב בעבודת בתי המשפט. תובנה יסודית, בסיסית, אלמנטרית, המשקפת הבנה מעמיקה ונכונה של תפקידה של הרשות השופטת".

 

מנדלבליט הוסיף: "חייו של יועץ משפטי לממשלה מאז ומעולם היו קשים ומאתגרים, והניסיונות לערער את מעמדו ולהצר את צעדיו הינם עמנו מתחילת ימיו של המוסד".

 

הוא הוסיף: "החוק ונאמנותנו אליו הם הלפיד שעשייתנו המשפטית מכוונת לאורו. הוא לבדו המצפן שמורה את דרכנו במסע שלעיתים נתיביו עקלקלים, לעיתים הוא כרוך בטיפוס על הרים גבוהים שהחמצן על פסגותיהם דליל ולעיתים הוא כרוך בהשלמה עם הפגנות סדרתיות ונמשכות בהן התביעה הציבורית מבקשת להחליף את התביעה המשפטית ואת מחויבותנו הבלעדית לבחינת חומר הראיות ולהסקת מסקנות לפיו ולפיו בלבד".

 

השניים אמרו את הדברים באירוע לציון מאה שנים להקמת בית המשפט העליון המנדטורי בישראל, שנערך בספרייה הלאומית בירושלים. האירוע מתקיים לכבוד קבלת אוסף המכתבים של מייסד מערכת המשפט בישראל אורם קלארק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים