שתף קטע נבחר

מנדלבליט: "חוק היועמ"שים - הצעה גרועה ופגיעה חמורה בשלטון החוק"

בדיון סוער בוועדת החוקה על החוק שנועד להפוך את משרת היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה למשרת אמון הבהיר היועמ"ש מנדלבליט כי חובתו להתריע מפני פגיעה: "הנזק שייגרם למי שאמור לשמש כשומר סף הוא גדול". ח"כים תקפו את שקד, שענתה: "מצפה שימונו יועצים שיישמו מדיניות של שר ולא את של עצמם"

 

עימות עם הח"כים ומחלוקת מובהקת בין היועמ"ש לשרת המשפטים בדיון על חוק היועצים המשפטיים בוועדת חוקה: המוזמנים דנו בהצעת החוק הממשלתית שנועדה לשנות את אופן הבחירה של היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה, מבחירה באמצעות מכרז לבחירה בידי השר הממונה, על פי הצעה של ועדת איתור. היועמ"ש אביחי מנדלבליט הזהיר מפני פגיעה בשלטון החוק וכינה את ההצעה "גרועה", ואילו השרה שקד התעקשה: "מעורבות של השר במינוי היא דבר נכון". ynet העביר את הדיון בשידור חי.  

 

בפתח הדיון נשא דברים היועץ המשפטי לממשלה לשעבר יצחק זמיר, שהזהיר: "יש סכנה חמורה בהצעה הזו. כמי שבקיא בנושא אני מפציר בכם בכל לשון של בקשה, למען מדינת ישראל כמדינת חוק - אל תקדמו את ההצעה הזו".  

 

מתנגדי ההצעה, ובראשם מנדלבליט, סבורים שדרך המינוי החדשה תחליש מאוד את שומרי הסף כיוון שהבחירה תהיה של דרג פוליטי, תגרום לפוליטיזציה של הייעוץ המשפטי של כל משרד ותעביר מסר שלילי לכל השדרה המקצועית של שומרי הסף.

איילת שקד ואביחי מנדלבליט (צילום: עמית שאבי)
מנדלבליט בדיון עם שקד(צילום: עמית שאבי)

אביחי מנדלבליט (צילום: עמית שאבי)
מנדלבליט עם יועמ"ש הכנסת איל ינון(צילום: עמית שאבי)

שרת המשפטים הסבירה: "המינויים יהיו מקצועיים. שר ומנכ"ל יודעים לבחור יועץ משפטי טוב, לא פחות מנציג של הנציבות. אני רוצה שימונו יועצים משפטיים לא לפי הדעות שלהם". אך הח"כים בדיון התפרצו לעברה: "ראינו איך את ממנה שופטים".

 

השרה המשיכה בדבריה: "אני מצפה שימונו יועצים משפטיים שתופסים את התפקיד כפי שאני הגדרתי - יישום מדיניות השר לפי החוק, ולא את המדיניות של עצמם. אני מצפה כשהשר מתחלף, אותו יועץ משפטי יישם את המדיניות של השר שמחליף אותו. יועץ שייבחר על ידי השר יהיה לא פחות אמיץ ומקצועי מיועץ שייבחר על ידי מכרז".

דיון בחוק היועמ
דיון בחוק היועמ"שים בוועדת חוק חוקה ומשפט(צילום: דוברות הכנסת)
 

לדבריה, "מעורבות של השר במינוי זה דבר נכון. אני לא חושבת ששרים צריכים במחשכים להשפיע על מכרז כזה או אחר".

 

ואולם, יועצים משפטיים לשעבר הגיעו לחזק את עמדתו של מנדלבליט בדיון. מנדלבליט הזכיר כי "שמירה על שלטון החוק היא התפקיד העיקרי של היועמ"ש". הוא הדגיש את החשיבות של "הפרדה בין מקבלי ההחלטות לבין הדרג הפקידותי במשרדי הממשלה גם אם הוא לא מסכים איתם באופן אישי. שירות המדינה מתאפיין בהיותו מקצועי וא-פוליטי. חובותי להתריע בפניכם אם עלולה להיווצר פגיעה בשלטון החוק".

 

מנדלבליט הבחין בין מינוי שופטים לבין מינוי היועצים: "חשוב שהיועץ יעבוד בהרמוניה עם השר והמנכ"ל. אבל לדור העתיד שאמור לנסות להתמודד ולהיבחר, יהיה ברור להם שעמידה מול שר - תגנוז את האפשרות שלו להיבחר, כי ברור ששר לא ירצה לעבוד מול יועץ שיגיד לו שזה לא בסדר. זה דבר שיקשה מאוד לעמוד על החלק השני של תפקיד שומר הסף. הנזק שייגרם יהיה גדול".

 

הוא הוסיף כי יש חשש גם ל"פגיעה בתדמית שלא הייתי מזלזל בה. כי העוול שייגרם ליועצים המשפטיים שייתפסו עכשיו, חלילה, בציבור כמי ששר מינה כי הוא קרוב אליו - זה לא דבר טוב וזה דבר מיותר".

 

"הצעה מסוכנת יותר מפסקת ההתגברות"

פרופסור זמיר הסביר: "אני נמצא כאן משום שלדעתי הצעת החוק הזו היא לא פחות מגורלית. היא מאיימת באופן רציני על שלטון החוק והמדינה. לא זוכר הצעת חוק שלדעתי עלולה לפגוע בשלטון החוק". לדבריו, "ההצעה הזו קשה יותר, מסוכנת יותר מפסקת ההתגברות".

 

הוא תיאר דיון שנערך בנושא בלשכת עורכי הדין, "וכמעט פה אחד הוחלט נגד ההצעה הזו. אני חושב שאין לזה תקדים. העמדה שאני אציג היא לא עמדה אישית שלי, אלא של הקהילה המשפטית על כל זרמיה".

 

זמיר ציטט דברים של שקד מראיון בעבר, שבו אמרה שיועצים המשפטיים עושים עבודה נאמנה ושהיא לא חושבת שיש בעיה. "אם זו הדעה של שרת המשפטים, השאלה היא למה לשנות? אם המנגנון עובד, למה לתקן? 

 

יצחק זמיר (צילום: דוברות הכנסת)
פרופ' יצחק זמיר בדיון(צילום: דוברות הכנסת)

"זה לא שבאים להציע החלפת שיטה אחת באחרת. השיטה המוצעת נוגדת עיקרון בסיסי של השלטון. לא מתקבל על הדעת שהמבוקר ימנה את המבקר", אמר.

 

לדבריו הצטרף היועמ"ש לשעבר אליקים רובינשטיין: "אם המוכר והאהוב עובד, למה לשנות אותו? בכל שנות עבודתי וגם כשופט לא ראיתי שהייעוץ המשפטי מטרפד מדיניות, אלא משרת מדיניות. גם השרה אמרה את זה".

 

הוא הוסיף: "ההצעות האלה - לא במקומן. פוליטיזציה של שירות משפטי - זה לא דבר בריא. זה מדרון חלקלק. הדברים עובדים, שכל אחד יעשה תפקידו".שקד מובילה קו שלפיו כך תגבר המשילות שלהם במשרד והיועצים המשפטיים לא רק שיסייעו להם להגשים את מדיניותם, אלא שהם גם יאשרו ביתר קלות החלטות "אפורות" בתחום החוקיות שנפסלו עד כה.

 

שלומית פרגו ברנע ()
שלומית פרגו-ברנע בדיון הבוקר

אתמול נשלח לוועדת החוקה מסמך בן 11 עמודים שכתב מנדלבליט. "אני מתנגד באופן נחרץ לתיקון המוצע", כתב שם. להתנגדותו של מנדלבליט שותפים כמה מבכירי המשפטנים בישראל, שאף שיגרו לראש הממשלה מכתב בעניין, ובהם מאיר שמגר, אהרן ברק, דורית ביניש, יצחק זמיר, עדנה ארבל וגבריאל בך. 

 

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) אמר לקראת הדיון: "המצב היום מקשה על השרים להוציא לפועל את מדיניותם שבזכותה נבחרו. חייבים למצוא איזון טוב יותר ולאפשר לשרים למשול מבלי לפגוע בעצמאותם של היועמ"שים כשומרי סף". 

 

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "ההליך המוצע אינו שונה מהליך הבחירה המקצועי המתקיים לגבי בעלי תפקידים מקצועיים בכירים אחרים במשרדי הממשלה, שאף הם מאותרים באמצעות ועדת איתור, ומינויים מאושר בידי הממשלה או השרים".


פורסם לראשונה 25/06/2018 10:09

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית שאבי
מנדלבליט ושקד בדיון
צילום: עמית שאבי
מומלצים