שתף קטע נבחר

נמשכת העלייה בנכשלים: 68% לא עברו את בחינת לשכת עורכי הדין

מתוך 2,930 מתמחים ומתמחות, רק 32 אחוזים מהניגשים עברו את בחינת לשכת עורכי הדין, עלייה של שני אחוזים במספר הנכשלים לעומת הבחינה הקודמת. אחוז העוברים שניגשו בפעם הראשונה לבחינה עמד על 44 אחוזים. הוועדה הבוחנת: "תוצאות מטרידות"

האם גם הפעם תהיה תרעומת של הנבחנים בלשכת עורכי הדין ? 32 אחוזים מכלל הנבחנים שניגשו לבחינה במועד קיץ 2018 שנערך בחודש יוני עברו את הבחינה. המשמעות: 68 אחוזים נכשלו בבחינה, עלייה של שני אחוזים לעומת הבחינה שנערכה בחורף.

אינפו גרפיקה תוצאות מבחן הסמכה עורכי דין משפטים ()

אינפו גרפיקה תוצאות מבחן הסמכה עורכי דין משפטים ()

2,930 מתמחים ומתמחות ניגשו לבחינה. מתוכם, 1,930 ניגשו לראשונה לבחינה ואחוז המעבר שלהם עמד על 44 אחוזים. מהניגשים בפעם השנייה לבחינה עברו 14 אחוזים בלבד. מתוך אלה שניגשו בפעם השלישית ויותר עברו רק שישה אחוזים מהנבחנים.

 

80 אחוזים מהניגשים היו בוגרי מכללות ואחוז המעבר שלהם עמד על 26 אחוזים בלבד. 15 אחוזים מהניגשים הם בוגרי אוניברסיטאות ואחוז המעבר שלהם עמד על 70 אחוזים.

נמשכת מגמת ההיחלשות (אילוסטרציה) (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
נמשכת מגמת ההיחלשות (אילוסטרציה)(צילום: shutterstock)

אינפו גרפיקה תוצאות מבחן הסמכה עורכי דין משפטים ()
 

הוועדה הבוחנת בראשות השופט שאול שוחט פרסמה הודעה והתריעה כי מדובר בתוצאות מטרידות. "שיעור התשובות הנכונות, גם על חלק מהשאלות שסווגו כקלות ואפילו כקלות מאוד, לא היה גבוה. בדיקת הנתונים מלמדת כי אפילו בחלק הניסוח המשפטי , מרבית הנבחנים לא עמדו ברף הנדרש", נכתב בהודעת הוועדה.

 

עוד נכתב כי "גם צוות בודקי מטלת הכתיבה התריע בפני הוועדה על ירידה חדה ברמת הניסוח שהפגינו הנבחנים. עם זאת, עמדת הוועדה היא שעליה להפעיל גם ביקורת עצמית ועל רקע זה נערכה בדיקה נוספת של הנתונים. באופן יוצא דופן החליטה הוועדה ללכת לקראת הנבחנים עוד בטרם שלב ההשגות ולפסול שאלות אחדות".

 

זה כבר כמה שנים בהם תוצאות בחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין מעוררות סערה גדולה בקרב נבחנים עקב אחוזי מעבר נמוכים.  בסוף דצמבר 2017 פורסמו תוצאות הבחינה הקודמת–אז מהנתונים עלה כי 66 אחוזים נכשלו, עלייה של 10 אחוזים לעומת מועד הבחינה הקודם. אחוז המעבר הכללי בקרב בוגרי האוניברסיטאות עמד על 75 אחוזים. בקרב בוגרי המכללות עמד נתון המעבר על 27 אחוזים בלבד.

 

אז שיגרו 1,500 מתמחים מכתב לשרת המשפטים איילת שקד, שבו הם דרשו לחקור את "הליקויים והפגמים שנפלו בבחינת לשכת עורכי הדין ב-10 בדצמבר". במכתב, שנשלח גם ליו"ר הוועדה הבוחנת של הלשכה, שופט בית המשפט העליון יוסף אלרון, הם התלוננו על "הטייה מכוונת" של תוצאות הבחינה ואף זיוף טענות שהלשכה דחתה בתוקף.

 

ביוני 2018 בית המשפט העליון דחה את בקשתם של מתמחים שניגשו לבחינת לשכת עורכי הדין, לקבל "פקטור". יחד עם זאת הוא הורה על פסילת שתי שאלות בבחינה האחרונה שקיימה הלשכה, לאחר שבית המשפט המחוזי פסל כבר שלוש שאלות מתוכה. העליון דחה את עתירת הלשכה נגד פסילת השאלות במחוזי.

 

בשנים האחרונות זוכה הלשכה לביקורת מתמחים רבים שלא עברו את הבחינה. חלקם טוענים כי יש עלייה בקושי הבחינה בצורה בלתי סבירה ושהבחינה איננה הוגנת ותואמת בהכרח את הנלמד ואת הידע הנדרש לשמש כעורך דין. תחום עריכת הדין סובל מהצפת יתר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים