שתף קטע נבחר

מסעדות נפתחו ב-ט' באב: "אל תכפו עלינו"

בחיפה צייתו רוב בעלי המסעדות לחוק העזר העירוני, אך בתל אביב הכול נראה אחרת. בירושלים נענו שתי מסעדות לקהל הלקוחות ופתחו את שעריהן: "אי אפשר לסגור את העיר. חסרים מקומות פתוחים בשבת". בבאר שבע מחו: "המדינה הופכת דתית יותר"

 

למרות האיסור בחוק על פתיחת בתי עסק המספקים שירותי הסעדה בערב תשעה באב, החיים השוקקים בתל אביב נמשכו אמש (שבת). מספר לא מבוטל של מקומות בילוי פתחו את הדלתות לטובת הציבור הרחב תוך נכונות לספוג את הקנס של פקחי העירייה.

 

דן גולדשמידט, אחד מבעלי מסעדת "טרטוריה" בכיכר דיזינגוף, סיפר ל-ynet מדוע הוא ושותפיו לא חששו מפתיחת המסעדה, למרות האיסור בחוק. "פתחתי הערב כי יש ביקוש. אנשים רוצים לצאת גם היום לאכול בחוץ ואני לא חושב שזה מפריע למישהו", אמר. כשנשאל על החשש מפקח העירייה השיב: "אז ייתן דו"ח, מה אני אעשה".

מסעדה פתוחה בערב תשעה באב, תל אביב (צילום: איתי שיקמן)
(צילום: איתי שיקמן)

מסעדה פתוחה בערב תשעה באב, תל אביב (צילום: איתי שיקמן)
(צילום: איתי שיקמן)

מסעדה פתוחה בערב תשעה באב, תל אביב (צילום: איתי שיקמן)
מסעדה פתוחה בערב תשעה באב, תל אביב(צילום: איתי שיקמן)

קיוסק פתוח בערב תשעה באב, באר שבע (צילום: בראל אפרים)
(צילום: בראל אפרים)

מתן ממסעדת "ג'רמיה" סיפר כי הלקוחות "לא מפסיקים להתקשר ולשאול אם אנחנו פתוחים". הוא אמר כי צוותי הפיקוח העירוניים כבר ביקרו במסעדה. "הגיעו פקחים, קיבלנו דו"ח של 720 שקל. זה בדיחה", הוסיף.

 

במסעדת "אווזים" בנמל תל אביב דווקא ניסו לסגור את בית העסק לקראת תחילת הצום. "היינו בדרך לסגירה, אבל אי אפשר להקים לקוחות, זה לא אפשרי", סיפר לוי. "בסביבות 20:15 הגיעו פקחים ונתנו דו"ח של 730 שקל". משם כבר לא הייתה סיבה לסגור והמסעדה המשיכה לתת שירות לאורך הערב והלילה.

 

הסמכות לסגירת "בתי עינוגים", כפי שהם מוגדרים בחוק, נמצאת בידי כל רשות מקומית בהתאם לחקיקת חוק עזר עירוני, כך נקבע בחוק שעבר בכנסת בשנת 1997. בתל אביב חוק עזר עירוני שהתקבל ב-1980 קבע כי "בערב צום ט' באב יהיה סגור כל בית קפה ועינוג ציבורי משעה 7 בערב ועד שעה 5 בבוקר".

 

חיפה: ביקוש גדול בבתי העסק הערביים

בחיפה מתייחסים לחוק ברצינות, וקמפיין הפתיחה בתשעה באב לא הגיע לעיר. רוב מוחלט של בתי האוכל בעיר היו סגורים, למעט מקומות בבעלות ערבים.

 

ברחוב אח"י אילת בקריית חיים, מרכז חיי הלילה, בתי הקפה והאוכל של חלק גדול מהקריות, היו כל בתי העסק סגורים. המקום היחיד שהיה פתוח ועמוס עד אפס מקום בלקוחות היה סניף מקדונלד'ס.

מקומות פתוחים בערב תשעה באב, חיפה (צילום: עידו ארז)
מקומות ספורים נפתחו בחיפה(צילום: עידו ארז)

 

מקומות פתוחים בערב תשעה באב, חיפה (צילום: עידו ארז)
מקומות פתוחים בערב תשעה באב, חיפה(צילום: עידו ארז)
אפילו בכרמל בתי העסק נותרו סגורים. לאורך שדרות מוריה והנשיא, על הרכס הייתה התנועה דלילה. מספר פיצריות דווקא פעלו בעיקר במשלוחים, אך מדובר היה בעסקים בודדים.

 

ב"שדרת השווארמות" ברחוב יפו, שם גם כן הצביעו הסועדים ברגליים ופקקים השתרכו במקום כמו במוצאי שבת רגילה.

 

באר שבע: די לכפייה

הרוב המוחלט של בתי העסק בבאר שבע היה סגור אמש. בשכונה ט' בעיר ניתן היה להבחין רק בפיצוציה אחת פתוחה ותור ארוך השתרך בכניסה. האורות היו כבויים אך בפנים המקום היה שוקק פעילות.

 

הקונים הרבים שהגיעו לפיצוציה הקטנה הסבירו: "אנחנו מדינה דמוקרטית הגיע הזמן שכל אחד יוכל לעשות מה שטוב לו. צריך לתת לבעלי עסקים לבחור אם לפתוח או לא". אחת הקונות אמרה: "חזרתי אחרי סופ"ש באילת, הסתובבתי בכל העיר כדי למצוא חלב וגבינה. דברים בסיסיים. הכל סגור".

קיוסק פתוח בערב תשעה באב, באר שבע (צילום: בראל אפרים)
קיוסק בבאר שבע אמש(צילום: בראל אפרים)
 

אורלי כהן אמרה: "אני בעד שכל אחד יבחר לעשות מה שטוב לו. מי ששומר, שלא יקנה. זו פשוט כפייה בעיני".

 

ברשתות הסופר "קשת טעמים" הקופות היו מלאות. ניסים אשורוב אמר: "פעם לא היה סגור. בשנים האחרונות התחילו לסגור את כל העסקים ואי אפשר לצאת. גם ככה בשבת סגורים בבית. המדינה שלנו נהיית יותר דתית".

 

שתי מסעדות פתוחות בירושלים

כצפוי, בערב תשעה באב מרכזי הבילוי בירושלים שוממים, מרבית העסקים סגורים והירושלמים לא פקדו את הרחובות. רק מספר מצומצם מאוד של בתי עסק החליטו באומץ לפתוח את שעריהם לטובת הציבור החילוני: שתי מסעדות ושני קיוסקים.

מקומות פתוחים בערב תשעה באב, ירושלים (צילום: משה מזרחי)
(צילום: משה מזרחי)

מקומות פתוחים בערב תשעה באב, ירושלים (צילום: משה מזרחי)
(צילום: משה מזרחי)

 
מקומות פתוחים בערב תשעה באב, ירושלים (צילום: משה מזרחי)
(צילום: משה מזרחי)

מקומות פתוחים בערב תשעה באב, ירושלים (צילום: משה מזרחי)
ירושלים, אמש(צילום: משה מזרחי)
מסעדת ההמבורגרים "IWO'S" נותר פתוח. אבי בן דוד, בעל העסק, סיפר ל-ynet: "זה לא מקום בילוי, זה המבורגר. אנחנו מוסד ירושלמי ותיק שפועל גם בשבתות ובחגים. מבחינתנו אין שום בעיה עם זה. יש לזה חשיבות לציבור החילוני בעיר - מבחינתנו זה עוד יום עסקים רגיל, וירושלמים צעירים רוצים בזה, אי אפשר לסגור את העיר. לירושלמים חסרים מקומות שפתוחים בשבת".

 

מנהל מסעדה אחרת שפעלה בערב תשעה באב סירב להתראיין בשמו: "לא חסר לי שיזרקו שוב אבנים על המסעדה, אל תשכחו שאנחנו נמצאים בירושלים".

 

צעירים שהסתובבו בעיר במוצאי השבת נאלצו לחזור הביתה מאוכזבים. תמר, תושבת ירושלים אמרה: "אנחנו מאוד מתוסכלות מהמצב הקיים, תכננו לצאת לארוחת ערב כמו בכל יום אחר ולא האמנו למראה עינינו. אני לא חושבת שצריכים לכפות עליי שום דבר רק בגלל שאני לא מאמינה באמונתם של אנשים אחרים".

 

חיה, גם היא תושבת העיר, הוסיפה: "אני חושבת שזה מעולה שיש עסקים שפתחו הערב, זה מאוד חשוב והייתי מצפה שעוד מקומות היו פתוחים הערב. יש אנשים שלא שומרים דת ומסורת, וכן רוצים לצאת לאכול ולבלות ומגיע להם".

 

לעומתן, בעיר הסתובבו גם מי שחושב שהאיסור על פתיחת עסקים בערב תשעה באב מוצדק. תכלת בן-נון תושבת גבעת שמואל אמרה: "אני לא חושבת שמסעדות צריכות להיות פתוחות בתשעה באב, זה יום צום של העם היהודי וצריך לכבד את אלו שלא צמים. במילא קשה לנו לצום, במדינה יהודית מן הראוי שיהיה כבוד ליום הזה". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משה מזרחי
ט' באב בירושלים
צילום: משה מזרחי
מומלצים