שתף קטע נבחר

100 מיליון במצרים: "שני ילדים זה מספיק"

הנשיא סיסי אומר שהאיום הגדול ביותר על מצרים הוא הגידול הדמוגרפי שלה, שגורם למחסור במים ועבודה ולצפיפות אדירה. הוא השיק את קמפיין "שניים זה מספיק", שמנסה לשכנע משפחות עניות לעשות פחות ילדים

הרופא של נסמה גאנם מסביר לה שכרגע הגוף שלה לא יכול להתמודד עם הריון, אבל היא משתוקקת להביא ילד רביעי לעולם. לנסמה יש כבר שלוש בנות, והיא רוצה שיהיה להן אח.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

"בעתיד הוא יוכל לתמוך בבנות ובאבא שלו", אומרת גאנם, צעירה בת 27. היא חיה בכפר במחוז סוהאג – אזור עני עם אחד משיעורי הילודה הגבוהים במצרים. משפחת גאנם תלויה בהכנסה של האבא, שעובד בבית קפה מקומי. נסמה רוצה בן שיעזור בפרנסה ויוכל לשאת את שם המשפחה.

העיר פיום דרומית מערבית ל קהיר מצרים (צילום: רויטרס)
ילדים מצרים מחוץ למרפאה חדשה בעיר פיום, מדרום לקהיר(צילום: רויטרס)

העיר פיום דרומית מערבית ל קהיר מצרים (צילום: רויטרס)
תור במרפאה החדשה בפיום(צילום: רויטרס)
 

אוכלוסיית מצרים, המדינה הערבית הגדולה בעולם, מתקרבת ל-100 מיליון איש. עבור הממשלה הגידול הדמוגרפי הוא סכנה גדולה. היא מנסה לשנות את דעתם של אזרחים כמו נסמה גאנם, ולשכנע שלא צריך להביא לעולם הרבה ילדים.

 

"שניים זה מספיק", זועק הקמפיין הממשלתי החדש לתכנון המשפחה, בתקווה לשנות את התפישות המסורתיות באזורים הכפריים. הכמיהה של גאנם לבן מראה כמה המבצע הממשלתי הזה יהיה קשה. "האתגר העיקרי הוא לנסות לשנות את דרך החשיבה", אומרת ראנדה פארס, שלוקחת חלק בקמפיין מטעם המשרד לסולידריות חברתית.

העיר פיום דרומית מערבית ל קהיר מצרים (צילום: רויטרס)
"שניים זה מספיק". מצרים מנסה לשנות את התפישה המסורתית(צילום: רויטרס)

העיר פיום דרומית מערבית ל קהיר מצרים (צילום: רויטרס)
אולטרסאונד במרפאה בפיום. האוכלוסייה צומחת ב-2.6 מיליון כל שנה(צילום: רויטרס)
 

בכל שנה צומחת אוכלוסיית מצרים ב-2.6 מיליון איש בממוצע – שיעור גבוה מאוד במדינה שסובלת ממחסור במים ומקורות עבודה, ומצפיפות גדולה בבתי הספר ובבתי החולים. "אנחנו סובלים ממחסור במשאבי המים, מחסור בעבודות וביצירת מקומות עבודה. אנחנו באמת צריכים לשלוט בגידול באוכלוסיה כדי שאנשים יוכלו להרגיש את יתרונות הפיתוח", אמרה גהדה וואלי, השרה לסולידריות חברתית.

 

לפני עשרות שנים הייתה למצרים תכנית מצליחה לתכנון המשפחה, שנתמכה על ידי ארה"ב. בזכות התכנית ירד שיעור הילודה מ-5.6 ילדים לאישה ב-1976 ל-שלושה ילדים ב-2008. השימוש באמצעי מניעה עלה משמעותית מ-18.8% ל-60.3%. אמצעי המניעה הפכו לזמינים יותר, וכמות התשדירים והמודעות שמעודדים שימוש באמצעי מניעה עלה. בנוסף לסיוע האמריקני קיבלה ממשלת מצרים תרומות גדולות שהגדילו את הצלחת התכנית.

העיר פיום דרומית מערבית ל קהיר מצרים (צילום: רויטרס)
משפחה מבשלת בבית בפיום(צילום: רויטרס)

העיר פיום דרומית מערבית ל קהיר מצרים (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

מצרים פיתחה תלות בתרומות ובסיוע האמריקני. כשהסיוע הופסק - שיעור הילודה עלה. עד 2014 עלה שיעור הילודה ל-3.5 ילדים לאישה. כעת ארה"ב שוב תומכת בתכנית לתכנון המשפחה במצרים.

 

ארה"ב מספקת לקהיר יותר מ-19 מיליון דולר לתקופה של חמש שנים, שתסתיים ב-2022, ו-4 מיליון דולר לתכנית מקבילה ומצומצמת שתסתיים ב-2020. הנדיבות האמריקנית בעבר הייתה גדולה יותר. בין 1976 ל-2008 השקיעה ארה"ב 371 מיליון דולר בתכנית לתכנון המשפחה במצרים.

 

המימון לקמפיין "שניים זה מספיק" מגיע בעיקר מכסף מצרי. המשרד לסולידריות חברתית משקיע בתכנית 75 מיליון לירות מצריות (4.27 מיליון דולר), והאו"ם מספק 10 מיליון לירות מצריות. קהל היעד של הקמפיין, שיימשך שנתיים, הוא יותר מ-1.1 מיליון משפחות עניות עם עד שלושה ילדים.

העיר פיום דרומית מערבית ל קהיר מצרים (צילום: רויטרס)
המטרה: להפחית את שיעור הילודה מ-3.5 ל-2.4 ילדים(צילום: רויטרס)

המשרד לסולידריות חברתית מסתייע בארגונים מקומיים ומכשיר מתנדבים שעושים ביקורי בית, ומעודדים את ההורים העניים לעשות פחות ילדים. אמהות מקבלות הזמנה לסמינרים של אנשי דת, שאומרים להן שתכנון המשפחה לא סותר את ערכי האיסלאם.

 

בסמינרים משתתפים גם רופאים שעונים לשאלות הקהל. שלטי חוצות ופרסומות בטלוויזיה מנסים גם כן לשכנע את המצרים להסתפק בשני ילדים. מטרת הממשלה היא להפחית את שיעור הילודה עד 2030 מ-3.5 ל-2.4 ילדים לאישה.

 

חלק מההורים במצרים רואים בילדים מקור הכנסה עתידי. אחרים, הורים לבנות בלבד, ממשיכים להרחיב את המשפחה כדי שיוולד בן שיישא את שם המשפחה. גאנם אומרת שהסיבה שהיא רוצה בן לא קשורה לעובדה שהיא לא משתמשת באמצעי מניעה. היא הפסיקה להשתמש בהתקן תוך רחמי אחרי שסבלה מדימום.

העיר פיום דרומית מערבית ל קהיר מצרים (צילום: רויטרס)
מידע שקרי מרחיק נשים משימוש באמצעי מניעה(צילום: רויטרס)

לפי נתוני האו"ם, שליש מהנשים המצריות מפסיקות להשתמש באמצעי מניעה אחרי שנה אחת בלבד. בדרך כלל הן מפסיקות אחרי שנחשפו למידע שקרי על תופעות הלוואי. נתונים רשמיים מ-2014 מספרים שכמעט 13% מהנשים הנשואות רוצות להשתמש באמצעי מניעה אך לא מסוגלות.

 

במסגרת קמפיין "שניים זה מספיק" מצרים משפצת מרפאות, מגדילה את מספר אנשי הצוות בהן ומספקת הרבה יותר אמצעי מניעה מבעבר. למרות המאמצים, המצב בשטח עדיין לא מעודד. בביקור במרפאה בסוהאג בחודש שעבר לא נשארו אמצעי מניעה. סוהאג הוא אחד המחוזות העניים ביותר במצרים. שיעור הילודה הממוצע בו לאישה הוא 4.3, והשימוש באמצעי מניעה במחוז נמוך במיוחד.

העיר פיום דרומית מערבית ל קהיר מצרים (צילום: רויטרס)
מצרים קיצצה את הסיוע למשפחות עם שלושה ילדים(צילום: רויטרס)
 

צוות המרפאה בסוהאג אמר לנמה מחמוד, אישה בת 33 שהגיעה למרפאה מהכפר שלה כדי לקבל אמצעי מניעה, לחזור מחר. במשך שנים מחמוד לא השתמשה בעקביות באמצעי מניעה למרות שהיא לא רוצה הרבה ילדים. חמותה אסרה עליה לנסוע לעיר ולהשיג אמצעי מניעה. רק אחרי שחמותה מתה היא התחילה להשתמש באמצעי מניעה. עד אז היו לה כבר שלושה ילדים.

 

במסגרת תכנית תכנון המשפחה החליטה הממשלה בינואר להקטין את הסיוע למשפחות עניות עם שלושה ילדים, ולהגדיל את הסיוע למשפחות עם שני ילדים בלבד. מחמוד מקבלת כעת פחות כסף בכל חודש. בעלה עובד רק כמה ימים בחודש ומרוויח 45 לירות מצריות ליום, 2.60 דולר.

ועידת מינכן לביטחון (צילום: EPA)
שני האיומים הגדולים לפי סיסי: טרור וגודל האוכלוסייה(צילום: EPA)
 

השכנה של מחמוד, סאנה מוחמד, היא בת 38 ואם לשלושה ילדים. היא אומרת שקהל היעד של הקמפיין הוא משפחות חדשות, לא נשים כמוה שכבר עשו ילדים. "לא הוגן לתת משהו למישהו ואז לקחת אותו", אומרת מוחמד על הקיצוץ בסיוע למשפחות עניות עם שלושה ילדים.

 

הממשלה במצרים רואה את הגידול באוכלוסיה כאיום של ממש על הרפורמות הכלכליות של הנשיא א-סיסי. מדי שנה נכנסים 800 אלף צעירים לשוק העבודה, במדינה עם שיעור אבטלה של 10%. הנשיא א-סיסי אומר ששני האיומים הגדולים ביותר על ארצו הם הטרור והגידול באוכלוסיה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
ילדים מחוץ למרפאה בעיר פיום
צילום: רויטרס
מומלצים