שתף קטע נבחר

מכבסת הכסף הגדולה של ביטן: עמותת פינג פונג

כך עבדה השיטה, שעל פי החשד באמצעותה קיבל הח"כ מהליכוד שוחד במאות אלפי שקלים: ביטן סייע ליזמים, ביקש תרומה לעמותת "פינג פונג הפועל ראשון לציון" - ומהעמותה הועברו שיקים שנפרטו בשוק האפור

 

 

שוחד, מרמה והפרת אמונים ב-12 פרשות שונות: זו השורה התחתונה של המשטרה עם סיום חקירת ח"כ דוד ביטן מהליכוד בפרשה 1803. אחת מאותן פרשיות שבהן מצאה המשטרה ראיות לכתב אישום נוגעת לעמותת "פינג פונג הפועל ראשון לציון", שלפי המשטרה שימשה כ"מכבסת כסף גדולה".

 

 

אותה עמותה איגדה בתוכה פעילות טניס שולחן, בית ספר לכדורגל וקט רגל. אליה הוזרם כסף מגורמים עסקיים ופרטיים, וממנה הוא הועבר במזומן לביטן ואנשיו. וכך פעלה השיטה: ביטן עזר ליזם, ביקש תרומה לעמותה ומהעמותה יצאו שיקים שנפרטו בשוק האפור. על פי הדיווחים, המחזור הכספי של אותה עמותה בשנת 2016 היה 2,785,092 שקלים - לעומת החציון של עמותה בתחום הספורט, שעמד על 341,544 שקלים בלבד.

דוד ביטן בפריימריז הליכוד 2019 ()
ביטן בפריימריז הליכוד. במקום ה-23 ברשימה

על פי החשד, לעמותה הועברו תרומות בסך עשרות אלפי שקלים על ידי גורמים עסקיים, כשביטן מכוון אותם למתן התרומה. כך עשה למשל עם רשת מזון ארצית גדולה שנתקלה בקשיים בראשון לציון. ביטן עזר לה מול העירייה, ובתמורה היא העבירה עשרות אלפי שקליים לעמותת הפינג פונג.

 

מקרה נוסף התרחש בשנת 2017 עם אותה רשת שהתמודדה עם בעיות מול תאגיד המים בראשון לציון. ביטן הצליח לסייע לה, והעמותה קיבלה עוד 10 אלף שקלים. בין עשרות המעורבים בפרשה שהמשטרה ממליצה להגיש נגדם כתב אישום נמצאת גם מנהלת הנכסים של אותה רשת, שנגדה התגבשה תשתית ראייתית על קבלת שוחד.

עמותת פינג פונג  (צילום: אבי מועלם)
הבניין של עמותת "פינג פונג הפועל ראשל"צ"(צילום: אבי מועלם)

עמותת פינג פונג  (צילום: אבי מועלם)
(צילום: אבי מועלם)

חברת תשתיות אחרת שעבדה בראשון לציון נזקקה לסיוע מול עיריית ראשון לציון באישור פרויקט. ביטן לקח את הפרויקט, ובתמורה ביקש להעביר תרומה של 30 אלף שקלים לעמותה. חלק מהכסף נשאר בעמותה וחלק נפרט בשיקים פרטיים בשוק האפור.

מקרה אחר היה של בעל אולם אירועים שנסגר, ונשאר לו חוב של מאות אלפי שקלים. ביטן ניגש למחלקת הגבייה והצליח להפחית את החוב ב-200 אלף שקלים. העמותה קיבלה 15 אלף שקלים, ואילו ביטן קיבל 5000 שקלים.

דוד ביטן עמותת פינג פונג (צילום: ירון ברנר )
(צילום: ירון ברנר )

פרשה 1803 עוסקת בחשד כי בין השנים 2017-2011 קיבלו ח"כ ביטן, המשנה לראש העיר תל אביב לשעבר ארנון גלעדי וראש העיר ראשון לציון בעבר דב צור טובות הנאה מגורמים פרטיים, ובתמורה פעלו לקידום אינטרסים של אותם גורמים. בין הגורמים הפרטיים האמורים מצויים חברת דניה סיבוס, והמנכ"ל רונן גינזבורג, רשת כלבו מזון, יזמי נדל"ן, קבלנים ועוד.

 

במשטרה ציינו כי במהלך החקירה נגבו עדויות של למעלה מ-300 עדים ונחקרו כ-80 חשודים. בסל הכול נגבו כ-650 הודעות בפרשה. נערכו חיפושים בעשרות זירות, נתפסו 700 קלסרי מסמכים, ובוצעו תפיסות כלכליות בסך עשרות מיליוני שקלים.

 

ממצאי החקירה העלו כי ח"כ ביטן במסגרת תפקידיו הציבוריים השונים, הן בתקופה בה היה סגן ראש עיריית ראשון לציון והן בתקופה בה כיהן כח"כ, קיבל שוחד במזומן בסכום שעולה כדי מאות אלפי שקלים, וכן הבטחה לקבלת דירות בעד פעולות הקשורות בתפקידו. בתמורה, הפעיל ח"כ ביטן את סמכותו, השפעתו, עוצמתו וקשריו על גורמים שונים והוביל לשינוי החלטות, מתן היתרים מסוגים שונים, והפחתת תשלומי עירייה. כן גרם לשינוי חוות דעת משפטית של גורמי מקצוע בעיריית תל אביב, זירז תהליכים בתשלום חובות וכד'.

 

אודות עמותת פינג פונג (צילום: מתוך האתר
אודות עמותת פינג פונג(צילום: מתוך האתר "מפתח התקציב")

במסגרת פעילותו יזם ח"כ ביטן ישיבות בכנסת ובעיריות, פנה למקבלי החלטות והשקיע בעשייה זו מאמצים רבים. כל זאת עשה ח"כ ביטן במטרה לקדם את ענייניהם של הגורמים העסקיים שבשירותם פעל ומהם לקח טובות הנאה. להלן יפורטו כמה דוגמאות לפרשות בהן נמצאו ראיות לכאורה לביצוע עבירות.

 

במסגרת פרשת חברת דניה סיבוס התבססה תשתית ראייתית לכך שבשנים 2015-2013 נתן רונן גינזבורג, מנכ"ל החברה, סכום של 430 אלף שקל כשוחד לח"כ ביטן ולאדם נוסף, על מנת לקדם אינטרסים של דניה סיבוס מול עיריית ראשון לציון ומשרד התחבורה, הקשורים בתכנית להקמת תחנת דלק במחלף עין הקורא על כביש 431 ולמכרז הנוגע לכביש 38.

 

במסגרת פרשה הנוגעת ליזמי נדל"ן התגבשה תשתית ראייתית לכך שעל פני השנים 2017-2011 סייעו ח"כ ביטן וארנון גלעדי ליזמים לקדם אישורים והיתרים ביחס לשלושה פרויקטים של נדל"ן בת"א מול גורמים שונים בעירייה. בתמורה לקידום הפרויקטים ניתן שוחד בסך של 385 אלף ש"ח. חלק מכספי השוחד הוסוו באמצעות חשבוניות פיקטיביות. 

 

פרשות נוספות שנחקרו העלו כי ח"כ ביטן טיפל בעניינם של רבים נוספים, בהם רשת כלבו מזון גדולה, בתמורה לשוחד בעשרות אלפי שקלים מכל אחד, וכן נמצא שבתקופה שכיהן כחבר כנסת המשיך להגיע לעיריית ראשון לציון, קיים פגישות בעיריית ראשון לציון וקידם אינטרסים של גורמים אשר מהם קיבל טובות הנאה. חלק מכספי השוחד ניתנו בכסות של תרומות וחלק הוסוו באמצעות חשבוניות פיקטיביות. באחד המקרים התקבלה גם הבטחה לנדל"ן (שתי דירות בפרויקט), שלא התממשה לבסוף.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
ח"כ דוד ביטן
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים