שתף קטע נבחר

יציאת מצרים מהברית נגד איראן: "חוששים ממתיחות"

מה עומד מאחורי הדיווח על ההחלטה של מצרים לפרוש מ"ברית נאט"ו הערבית" נגד איראן? מקורות סיפרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי במצרים לא בטוחים לגבי עתידו של טראמפ, מאדריכלי היוזמה, בבית הלבן וכמו כן חוששים מהגברת המתיחות עם טהרן

 

מצרים החליטה לפרוש מהיוזמה הסעודית והאמריקנית להקים קואליציה ערבית נגד איראן. מקור המעורה בפרטים אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי המצרים נעדרו מהפגישה שנערכה בתחילת השבוע בסעודיה שעסקה בנושא.

 

צבא מצרים משמרות המהפכה איראן (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

מקור נוסף כי ציין מצרים לא תיקח חלק בקידום הברית הצבאית, הפוליטית והכלכלית של המדינות הסוניות משום שהיא הטילה ספק ביוזמה שטרם הוצגה באופן רשמי, ומחשש להגברת המתיחות עם איראן.

 

הגורם הוסיף כי גם העובדה שהיבחרו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לכהונה שנייה בבית הלבן אינו מובטח נמצאת בין השיקולים הנוספים שנלקחו בחשבון. גורם סעודי שנשאל על התקדמות היוזמה הודה כי היא אינה מתקדמת כפי שתוכנן. המצרים סירבו להגיב לידיעה.

 

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ביקר ביום שלישי בבית הלבן ונפגש עם טראמפ לשיחות שעסקו בין היתר גם בסוגיות ביטחוניות, אך לא ידוע אם השניים דנו בעניין הברית האסטרטגית של המדינות הסוניות.

 

לפי רויטרס, המדינות שלוקחות חלק ביוזמה מתכוונות להמשיך בתהליך הקמת הברית, והן צפויות ללחוץ על מצרים במישורים הדיפלומטיים כדי למנוע את נסיגתה מתוך הנחה שההחלטה אינה סופית.

 

טראמפ וא-סיסי (צילום: AP) (צילום: AP)
טראמפ וא-סיסי(צילום: AP)

מטוס קרב מצרים מדגם
מטוסי קרב מצריים(צילום: משרד ההגנה המצרי)

"כולנו רוצים שהמצרים יחזרו בהם", אמר אחד הגורמים שמעורים בפרטים, אך גורם נוסף התעקש שבקהיר יתבצרו בעמדתם: "הפרישה של מצרים, המדינה הערבית עם הצבא הגדול ביותר, היא רק עוד מכשול להקמת ה'נאט"ו הערבי'".

 

חיסול העיתונאי ג'מאל חשוקג'י על-ידי בכירים בממלכה הסעודית היווה מכשול רציני להתקדמות המגעים בין המדינות, בעיקר סביב ההאשמות מצד גורמים טורקים ואמריקנים על מעורבותו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן בהזמנת הרצח. עם זאת, גם החרם הכלכלי והמדיני של מדינות ערב על קטאר הקשה על השיחות.

 

הקשיים בדרך לחתימת ההסכם גרמו עד כה בעיקר לעיכובים - אך לפי ההערכות הברית עדיין צפויה להיחתם באופן רשמי.

 

בשנה שעברה נחשפו מסמכים סודיים שמהם עלה כי סעודיה הציעה להקים את הברית ב-2017 מחשש להתגברות ההשפעה הרוסית והסינית באזור.

בין המדינות שהוזמנו לקחת חלק ביוזמה: ארצות הברית, סעודיה, איחוד האמירויות, כוויית, בחריין, קטאר, עומאן וירדן. חלק מהמדינות אף השתתפו בתרגיל "המגן הערבי 1" בחודש נובמבר, וערכו תמרון של כוחות אוויר, קרקע וים במצרים.

 

לפי גורמים רשמיים בארה"ב, היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, שנחשב לאחד מאדריכלי המדיניות התקיפה נגד איראן, נמצא גם הפעם בעמדת מפתח בתהליך הקמת הברית בין המדינות.

 

לפי הפרסומים הקודמים, גורמים סעודיים רשמיים העלו את הרעיון של הקמת ברית ביטחונית עוד לפני ביקורו של טראמפ בסעודיה, שבו הכריז על עסקאות נשק גדולות, אולם הרעיון הזה לא התגבש אז לכדי מעשים בשטח.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים