שתף קטע נבחר

פוטין הכריז על שינויים בחוקה, רה"מ התפטר

דמיטרי מדבדב, בעל ברית קרוב של נשיא רוסיה, התפטר עם שריו מהממשלה. היום הכריז פוטין שהוא יבצע תיקונים בחוקה, כנראה כדי לבצר את שלטונו גם אחרי תום הכהונה ב-2024. מדבדב אמר שעזיבתו תאפשר את הרפורמה. האופוזיציה: "פוטין רוצה להיות מנהיג לכל החיים"

ראש ממשלת רוסיה דמיטרי מדבדב הודיע היום (ד') לנשיא ולדימיר פוטין על התפטרותו מהממשלה, יחד עם שריו. פוטין קיבל את הודעת ההתפטרות, וביקש מהשרים להמשיך לכהן בתפקידם עד שימונו מחליפים. הוא מינה לתפקיד ראש הממשלה את מיכאיל מישוסטין, ראש רשות המסים.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

ההודעה המפתיעה פורסמה שעות ספורות אחרי שפוטין הכריז על כוונתו לבצע תיקונים בחוקה הרוסית, בכפוף לאישור במשאל עם. מדבדב אמר אחר הצהריים שהתפטרות הממשלה הנוכחית תאפשר לפוטין לבצע את השינויים הנדרשים, שלדבריו "ישנו את מאזן הכוחות" של מערכות השלטון. "אנחנו צריכים לתת לנשיא המדינה שלנו לנקוט את כל הצעדים הנדרשים כדי לבצע את השינויים", אמר.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם ראש הממשלה דמיטרי מדבדב ב מוסקבה (צילום: AFP)
מדבדב ופוטין, היום במוסקבה(צילום: AFP)

בפגישה במוסקבה הודה פוטין למדבדב על כהונתו כראש הממשלה, אך במקביל ציין שהממשלה של מדבדב לא עמדה בכל היעדים שלה. פוטין מתכוון למנות את ראש הממשלה היוצא לסגן המועצה הנשיאותית לביטחון לאומי.

 

מדבדב, מבעלי הברית הקרובים ביותר של פוטין, כיהן כראש הממשלה משנת 2012. בין 2008 ל-2012, כשפוטין לא יכול היה לכהן כנשיא בגלל מגבלות בחוקה הרוסית (שאוסרת על יותר משתי קנדציות רצופות), מדבדב היה הנשיא ופוטין ראש הממשלה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם ראש הממשלה דמיטרי מדבדב ב מוסקבה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

מדבדב הודיע על התפטרותו לאחר נאום מצב האומה שנשא היום פוטין. במהלך הנאום הבטיח הנשיא לבצע תיקונים בחוקה כדי להגדיל את הסמכויות של ראש הממשלה ושריו, ולאפשר למחוקקים בפרלמנט למנות ראשי ממשלה ושרים - סמכות שנמצאת כיום בידי הנשיא. "אלה שינויים משמעותיים מאוד במערכת הפוליטית", ציין.

 

"בחברה שלנו יש היום דרישה ברורה לשינוי", אמר פוטין. "אנשים רוצים התפתחות, הם משוועים להתקדם בקריירות שלהם, בחינוך שלהם ולחיות בשגשוג", הוסיף, ולא ציין מתי הוא מתכוון לערוך את משאל העם. משאל העם האחרון ברוסיה נערך ב-1993, בימי בוריס ילצין. באותו משאל אישר הציבור את החוקה הנוכחית.

 

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם ראש הממשלה דמיטרי מדבדב ב מוסקבה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

הרפורמה שמתכנן פוטין נתפשת כניסיון של נשיא רוסיה להמשיך להנהיג את המדינה גם אחרי שכהונתו כנשיא תסתיים בשנת 2024. כאמור, החוקה הרוסית אוסרת על נשיא לכהן יותר משתי קדנציות רצופות ופוטין מחפש דרך "יצירתית" להישאר בשלטון.

 

חלק מהפרשנים העריכו שפוטין יכהן כראש ממשלה ויגדיל את הסמכויות שמגיעות עם התפקיד. אחרים טענו שהוא עשוי ליצור תפקיד חדש. אלכסיי נבלני, איש האופוזיציה והיריב הגדול ביותר של פוטין ברוסיה, אמר שמטרתו של פוטין היא להיות "מנהיג לכל החיים".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם ראש הממשלה דמיטרי מדבדב ב מוסקבה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

פוטין בן ה-67 מנהיג את רוסיה כבר 20 שנה: בין 2000 ל-2008 כנשיא, לאחר מכן כראש ממשלה (והמנהיג בפועל) ומ-2012 שוב כנשיא. בסוף 2008, ביוזמת מדבדב, האריכה רוסיה את כהונת הנשיא מארבע לשש שנים.

 

בסקרי דעת הקהל האחרונים מקבל פוטין שיעור תמיכה שנע בין 68 ל-70 אחוזים. עבור פוטין מדובר בשיעור תמיכה נמוך יחסית. לפני שנתיים, כשזכה בכהונה נוספת, קיבל בסקרים יותר מ-80 אחוזי תמיכה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים